~Augustjentenes fødselshistorier~

Torsdag 20.08.09

Gikk hele dagen med masse kynnnere.
Ikke vonde, bare kjente at magen ble hard...

På ettermiddagen tenkte jeg over at de kom så tett og regelmessig.
Satte meg ned og kjente etter, noe som viste seg at jeg hadde kynnere med 3-5min minutters mellomrom og hver sammentrekning varte i 1min. Etter 1,5t bestemte jeg (les:mannen) meg for å ringe til jordmor å høre siden det er 16mil til sykehuset og det var slik fødselen startet med minstemann også... Hadde da rier i bare 45min[8|]

Jordmor ville at jeg skulle dra nedover til en sjekk og ville sende sykebil til å hente meg.
Ble hentet med sykebil etter å ha sprunget rundt oss selv i hjemmet for å få med oss det vi trengte og fått mamma til å hente gutta. Mannen skulle kjøre etter med vår bil. Personellet i sykebilen har fått beskjed med jordmor om å kjøre på, så det blir blålys og hurtig fart ned til Otta der jordmora skal gå på.

Kommer til Otta og blir undersøkt av jordmor, er 2cm åpning og klart.
Kjører derfor videre til Lillehammer i vanlig tempo.
Vel fremme på sykehuset på Lillehammer blir jeg på nytt undersøkt og nå er det 3cm åpning, blir derfor innlagt i påvente av rier.

Fredag 21.08.09

kl.10 - Blir undersøkt av jordmor, fortsatt 3cm åpning og regelmessige kynnere. Ingen rier å "se"...[;)]
Vi går fra sykehuset og sjekker ut kjøpesenter, gågate, bilbutikker, hoppbakken og Maihaugen. Avslutter med å løpe opp trappa på sykehuset...

kl.18 - Tilbake på sykehuset. Ingen rier nå heller så jordmor sjekker kun fosterlyden. Vi får beskjed om å slappe av og vente på fødsetua mens jordmor gjør klart et annet rom til oss, siden det ikke er fødsel på gang... [&:] Jeg legger meg på senga, ganske skuffa over at det ikke skjer noe... Bestemmer meg for å stimulere brystvortene, og da kommer det rier... Avventer litt før vi ringer på JM og forteller at det er rier på gang.

Hun setter på ctg, men det ikke særlig store topper på riene så det blir bare å vente...
Hun går ut igjen og jeg spankulerer rundt i rommet, da tar riene seg opp og vi ringer på JM igjen og forteller at nå har det tatt seg opp.

Klokka er nå 19.35 og hun sjekker åpning, den er fortsatt 3cm. Jeg får på meg en stoooor bleie og nettingtruse i tilfelle vannet går... 19.40 går vannet... Ringer på JM på nytt og nå er riene ganske heftige og har så veeeldig press nedover (kjenner ut som jeg skal bæsje meg ut) , hun ber meg legge meg for å ta ctg, men jeg synes ikke orke å legge meg... Hun klarer ikke måle mens jeg står så jeg må prøve å legge meg nedpå... Hun bestemmer seg for å sjekke åpning og nå er det 5cm, i det samme får jeg en ri og åpningen endres til 8cm[8|] Jordmor tilkaller barnepleier. Jeg ber om lystgass så jordmor tilkaller en pleier til som kan ordne dette.

Så kjenner jeg at jeg må presse og Sigrid kommer nesten helt ut, hun har ikke tid til å vente på neste ri og er ute av mammas mage kl.20.01. I det samme er pleieren ferdig med å koble lystgassen i veggen, så den henger like ubrukt[;)]

Jeg får skjønnheten opp på meg og pappa filmer til han blir så skjelven i hånda at han må gi opp...
To lykkelige foreldre og en skjønn frøken!!!!
(jordmor sjekker etter revninger, men finner ikke noe[:D][:D][:D])

Blir veiet til 3210g og målt til 49cm, 35,5i hodeomkrins.

Så snuppa kom i rakettfart da riene endelig kom, så vi er GLADE vi ikke var hjemme. Da hadde nok ikke sykebilen rekt å komme ned på tunet engang...[8|]

Ja Så har jeg fått summet meg og skal prøve å skrive så mye jeg husker [:D]

Jeg var sikker på jeg kom til å gå over termin,men 4 dager før termin kjente jeg noe mens murringer som jeg trodde var maserier.

Utover kvelden ble de værre og jeg tok tiden mellom de. Da var det 4 min mellom,og jeg ringte føden. Fikk beskjed om å ta meg en dysj,og komme inn.

Dysj var ikke aktuelt,for da var riene så vonde at jeg kunne ikke stå oppreist når de kom.

Kom inn på sykehuset klokka 03:00 og ble satt på CTG. Da var det bare 1 min mellom hver rie.
(jeg spydde som f....) [&:]

20 min etter gikk vannet,og jeg som ikke trodde riene kunne bli vondere.. joda,det ble de.

Klarte ikke sitte på rommet lenger og ble flyttet på fødestue og fikk lystgass (spydde enda mer)[&:]  

Blodtrykket mitt var kjempehøyt og fekk tablett for dette,som ikke virket. (typisk)

Ble bestemt at jeg skulle ha epidural for å få ned blodtrykket (takk gud for den)

Ble da helt lammet i venstre sidenog bare slepte den ene foten etter meg. Hehe. Merkelig følelse.

Timene gikk og ikke noe mer skjedde en en cm og to åpning.

Fikk meg en gå stol,og måtte opp for hodet til snuppa lå for langt oppe.

Ble sjekka igjen etter  1 time og hadde da 8 cm [:D] (det nærmer seg,og riene tok seg opp [&:])

Plutselig kjente jeg at det presset nedentil og jeg husker jeg sa til jm: DET PRESSER PÅ FEIL HULL!!!!!  "hvor presser det?"  I ROMPHULLET!!!  "ja men dette har jeg ventet på i mange timer nå"  MEN FOR F.... HUN SKAL VEL IKKE UT DER??????????????

Ble sjekka igjen og hadde da full åpning,men ingen pressrier kom [8|]

Så ble til at jeg måtte presse henne ut uten hjelp. Var noen tunge 23 min,men heldigvis var jeg så bedøva av epiduralen at jeg kjente ingenting når jeg pressa eller når hun kom ut.

Så fikk jeg verdens nydeligste jente på brystet. Herreguuud for en deilig følelse det var

Forstår nå hva mødre mener at all smerten er verdt det når babyen blir lagt på brystet.

Hadde alt i alt en enkel grei fødsel som varet i ca 10 timer [:D]

Hei. Da har jeg endelig fått satt meg ned å skrevet ned fødselshistorien min. Som dere fleste vet så hadde fødselen min en litt dramatisk avslutning med katastrofekeisersnitt.
Så den som vil lese, får lese!
Jeg må bare si at jeg ikke er særlig aktiv inne på BV om dagen, her går det i ett og jeg er sykt sliten. Men kommer sterkere tilbake

Torsdag 20.08.09
6 dager på overtid. Vi bestemte oss for å kontakte gynekolog som jeg jobber sammen med for å forhøre oss om visse triks man kan gjøre for å få fortgang i fødselen. Dro inn til henne ved 1130-tiden. Ble da undersøkt nedentil og fikk konstatert at livmormunnen var begynt å bli avflatet og at jeg hadde gode 2 cm åpning. Hun begynte så med og ”skrelle hinner” som det så ”pent” heter, andre kaller det for stripping eller tøyning av livmorhalsen.
Spente var vi da vi gikk ut derfra, ville snuppa melde sin ankomst i løpet av dagen/kvelden?

Fredag 21.08.09
7 dager på overtid. Fortsatt ingenting antydning på fødsel.
Vi ringte inn til jobben min igjen for å si at vi kom på nytt ved 1130-tiden for å få utført en ny ”stripping”. Dette var noe hun mente vi godt kunne gjøre to dager på rad, skulle ikke ha noen skadelig effekt på meg eller lille bebbis.
Kom inn på nytt og fikk den glade beskjed om at jeg var nokså fullstendig avflatet og hadde nå 3 gode cm åpning. HURRA!!! Nå blir det snart bebbis på oss tenkte vi….
Hun ønsket oss lykke til, og var nesten 100% overbevist om at lille bebbis kom til å ankomme denne verden i løpet av helgen.

Kun 30 minutter etter ”strippingen” begynte jeg å kjenne små ”tak” i magen, ingenting i ryggen (heldigvis). Det var som småsterke menstruasjonssmerter som bygde seg litt og litt opp. Nå, endelig er vi i gang!!

Kom hjem, og fram med rietelleren på iphonen. Nå var det bare å begynne med tellingen og sjekke regelmessigheten på riene. Selv var jeg usikker på om dette var rier, jeg hadde jo aldri opplevd dette før. Timene gikk, og vi var fortsatt litt usikre på om dette virkelig var starten på fødsel. Vondt var det jo, men absolutt overlevbart. Riene var veldig uregelmessige i starten, alt fra 5 min til 15 min (men alle varte de i ca 1 min hver gang), så her var det bare å smøre seg med tålmodighet å vente på mer intensive og regelmessige smerter. Jeg ringte inn til føden på Ahus ved 1500-tiden for å forhøre meg og ”melde” meg. De ba meg slappe av så godt jeg kunne hjemme, og ringe tilbake når ting hadde tatt seg opp.

Lørdag 22.08.09
Vi la oss ved midtnattstider i håp om at det ville bygge seg opp utover natten. Kenneth sluknet som en gris med en gang han la hodet på puta, mens jeg lå i sengen og trykte på rietelleren. Merket nå at riene kom mer ofte og hadde økt en smule i intensitet. Jeg bestemte meg for å ringe inn til føden for andre gang. Jeg la vel litt på når jeg snakket med jordmora, men nå orket jeg rett og slett ikke være hjemme mer, ville finne ut av hvor hen jeg var i fødselsforløpet. Jordmor mente nå det var på tide å komme inn for sjekk, så vi pakket sammen sakene og reiste av gårde.

De 12 minuttene inn til Ahus var lange, jeg hadde sykt vonde rier på vei inn til sykehuset. Skjønner de som sier at det å sitte på bil med rier ikke er særlig smooth.

Kl.0230 kom vi inn på akuttmottaket hvor vi tok heisen opp til føden i 5 etasje. Der møtte vi en hyggelig jordmor som veiledet oss inn til fødestua. Jeg ble lagt på registrering, og det viste seg at jeg hadde rier, men de var ikke sterke nok. Jordmor sjekket meg for åpning, 5 cm. Så maseriene jeg hadde hatt fra 1230-tiden fredags formiddag hadde gjort litt susen. For å få litt fart i sakene kom jordmor inn med klyster. Jeg overdriver ikke når jeg sier den hylsa var minst 30 cm lang. ”Skulle alt det der inni rompa mi????” ”My god, tenkte jeg”. Inn med klysteret, kniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip i minst 3 min (fy fader sier jeg bare, det var IKKE enkelt….hehehehe), og løøøøøøøøøpe med kniiiiipe-rompe inn på do for å tømme seg. ALDRI følt meg så tømt før i mitt liv, hehe, hærlig følelse igrunn! Jaja, nok om dritn! Det ble fart i sakene i alle fall, så nå kom riene tettere og varte litt lengre.

Ved 0830-tiden fant jordmor ut at det var på tide å flytte over på den ordentlige fødestua. Jeg var nå i aktiv fødsel. Jordmor ville nå ta vannet. Hun brukte noe som så ut som en heklenål for å ta det med. For at dette skulle ha mer effekt ville hun ha meg stående på gulvet i enden av sengen. For hver ri som kom, kjente jeg at det rant nedover låra mine. NÅ var riene VONDE, tid for LYSTGASS! Opp i sengen, og inn med maska. Fy fader for en lifesaver, halleluja! Lystgassen tok toppene på riene mine, og toppene på Kenneth sine rier, hihi (Måtte jo prøve han å så klart).

Når klokken var ca 1300 sjekket jordmor meg for åpning igjen. 6 cm. Dette var nedtur, skikkelig nedtur! Aldri vært så lei meg i hele mitt liv. Der hadde jeg ligget i alle disse timene, og det hadde åpnet seg KUN 1 cm siden jeg kom inn ved 0230-tiden. Nå mente jordmor det var på tide med epidural så vi fikk tatt bort litt av smertene mine og fått litt mer fortgang på sakene, samt sette meg på drypp. Ved 1330-tiden kom anestesilegen inn for å sette epiduralen inn. Jeg måtte sitte helt rak i ryggen på sengekanten, UTEN lystgassen (det var pain), men jeg klarte å puste meg flott igjennom 3 sterke rier mens han satt epiduralen. Stolt!

Nå var vi begge så uhyre slitne. Epiduralen gjorde slik at jeg fikk slappet av mer, og fikk litt søvn. Så vi sovnet begge to i ca 30 min. Det gjorde godt!

Ved tredje vaktskifte kom den mest fantastiske jordmor av alle inn på fødestua. Vi ble så lettet da vi fikk hilse på henne. Vi skjønte med en gang at NÅ, NÅ altså, NÅ kom det til å skje noe, for hun der var det futt i! Hun økte på dryppet, og riene kom haglende på, noe jeg ikke merket så godt da epiduralen bedøvde meg såpass bra, jeg trengte ikke lystgassen heller nå.

Ved 17-tiden kom både jordmor og gynekolog inn. Merket vi ble litt satt ut, ”hva var galt nå siden legen kom?”. Det viste seg at pulsen til lille bebbis hadde steget såpass den siste tiden, bebbis var nå litt stressa. De sjekket meg for temp, og jeg hadde nå begynt å få feber. Pulsen min var også høy. Kroppen begynte rett og slett å kollapse. Jeg ble satt på antibiotika for å forhindre infeksjon. Kjente jeg var sliten nå. Kenneth å stakkar, han var jo helt omtåka.

Gynekologen bestemte at vi nå måtte øke på dryppet og synke smertelindringen min litt sånn at vi skulle få fart i sakene. Jeg hadde vel nå 9 cm åpning, men lille bebbis ville ikke komme langt nok ned i bekkenbunnen. Da jeg ikke klarte å stå oppreist fikk jeg heller ikke hjelp fra tyngdekraften. Gynekologen sa at hvis noe ikke hadde skjedd innen kl.1800 så måtte det flere hjelpemidler til for å få ut lille bebbis.

Klokken ble 1800, 10 cm åpning og helt avflatet, men bebbis lå fortsatt høyt oppe i bekkenet. Nå var det frem med sugekoppen. Husker nå veldig lite, begynte å bli rimelig stressa i dette øyeblikket. Bebbis lå med puls på over 210 i min, og jeg kjente jeg begynte å skjelve, skalv så jeg rista i senga. Det var så mange mennesker inne på den fødestua nå, at jeg hadde mista helt oversikten. De var der i alle fall for å passe på, å det var jo betryggende.

Da jeg var så bedøvd av epiduralen måtte jeg presse på kommando. Så for hver ri jeg fikk sa de fra til meg at jeg måtte puste dypt inn og presse, prøve å presse 2 ganger per ri. Jeg klarte det, men var ubeskrivelig merkelig følelse å skulle presse mot noe man ikke kjente.

Etter fjerde sugekopp-forsøk bestemte de seg for å prøve en siste gang med tang. Tang har alltid vært marerittet mitt. Men jeg dreit rett og slett i det der jeg lå, for nå måtte lille bebbis ut. Vi hadde ingen tid å miste. Jeg pressa og jeg pressa, men ingen ”plopp” jeg hørte. Kenneth pusha meg skikkelig igjennom, men til ingen nytte. Lille bebbis ville rett og slett være i magen.

Plutselig begynte alarmen å gå på sykehuset og vi skjønte at nå skjedde det noe. Inn kom de med ny seng til meg, og de kastet meg vel nesten over i den og kjørte meg av gårde. De måtte ty til katastrofekeisersnitt på meg for å få ut lille bebbis. Klokken var nå 1840. Kenneth ble stående helt alene igjen på fødestuen, ingen tok seg av han. Uff ?
Eneste jeg husker er at de løp med meg nedover gangen og jeg husker jeg tenkte sånn på Kenneth og lille bebbis. Jeg gråt og gråt. På operasjonsstua var det vel en million grønnkledde mennesker, som de jobbet, der var det tempo tempo! Fikk masken over munnen og der var jeg borte………

Kl.1847 kom verdens skjønneste prinsesse Aurora til verden. Hun veide 4220 gram, var 55 cm lang og hadde hodeomkrets på 35 cm. Hun var lys i huden, mye mørkeblondt hår, 10 fingre og 10 tær, rett og slett en perfekt liten bebbis. En bebbis vi to hadde skapt. Endelig var hun her!

Det var Kenneth som fikk de første timene med snuppa vår da jeg måtte ligge på oppvåkningen. De hadde nok kosa seg masse. Men Kenneth var i sjokktilstand etter den dramatikken som utspilte seg mot slutten av fødselen. Alt skjedde så fort. Etter noen timer fikk Kenneth og Aurora komme å besøke med på oppvåkningen. Jeg fikk se vår skjønne datter for aller første gang, men jeg husker nesten ingenting fra denne seansen. Årsaken til dette var at når jeg fikk Aurora på brystet mitt kjente jeg at jeg ble skikkelig uvel, kvalm og svimmel. Kenneth sa jeg var helt grå. Jeg fikk blodtrykksfall og alle løp visst bort til meg. Nok en gang ble Kenneth skyvd til side uten å vite hva som egentlig skjedde.

Det viste seg at jeg hadde kraftig blodtap etter keisersnittet. Flere leger kom til meg for å undersøke magen min, de klemte og sjekket med ultralyd. Jeg hadde fått flere poser med blod, men blodprosenten min fortsatte å synke. De bestemte seg da for å operere meg på nytt. Jeg ble livredd for hva som kom til å skje meg. Nok en gang inn på operasjonsstua, like høyt tempo denne gang som første gang. Jeg skjønte at dette hastet! Plutselig ble jeg borte igjen…….

Flere timer etterpå våknet jeg til meg selv igjen. Hvor var Kenneth og Aurora nå da? Jeg kjente jeg trengte de sårt. Jeg ville omfavne de begge to, holde rundt de og fortelle de hvor høyt jeg elsket de. Jeg husker jeg maste og maste på personalet som passet på meg om at de måtte få de ned til meg. De sa Kenneth var på vei ned, men at Aurora var igjen oppe. Kjente jeg følte meg så mislykket i det øyeblikket. Hvorfor kunne jeg ikke få treffe datteren min?
Tiden gikk så tregt……..men endelig kom Kenneth…….Den andre operasjonen var vellykket, de hadde ikke funnet noen indre blødning, heldigvis! Mer husker jeg ikke fra det øyeblikket.

Ved 10-tiden søndags morgen fikk jeg den glade beskjeden om at jeg nå skulle få komme opp på barsel. Endelig skulle livet mitt begynne. Jeg skulle nå få være sammen med de to jeg elsker høyest på denne jord hele tiden. Kommer aldri til å glemme det øyeblikket når jeg ble trillet inn på barsel og jeg kjente Kenneth omfavne meg samtidig som jeg så datteren vår sove søtt i sengen sin. Jeg gråt og gråt, da gikk det opp for meg at jeg hadde blitt mamma til verdens skjønneste lille pike. Hun var så nydelig der hun lå med den rosa strikkede lua tett innpakket i helsetepper og dyne, hun var bare til å spise opp, så deilig.

Jeg er bare så lykkelig om dagen, dette slår alt!
Alt det kroppen min måtte igjennom for å få ut lille Aurora var virkelig verdt det. Men må si det var en tøff og traumatisk fødsel, en fødsel jeg ikke unner noen. Heldigvis skjer dette veldig sjeldent. Vi må nok begge tygge litt på den, men sammen klarte vi å komme oss igjennom det. Vi får heldigvis hjelp fra legene og jordmødrene som var med under fødselen hvis vi trenger det. Så vi må nok inn til samtale om en stund, det er nok noe vi begge kommer til å ha nytte av.

Jeg vil avslutte med å si at jeg er super stolt av deg Kenneth, uten deg vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Du var der for meg hele veien, støttet meg igjennom. Elsker deg mer enn du aner! Og lille Aurora da, øyestenen vår, mamma og pappa elsker deg!

Min Historie[:D]

Ja, da sitter jeg har på barsel avd i senga. Men en sovende liten skatt ved siden av meg, forhåpentligvis er han god og mett nå

Tenkte å prøve å skrive ned fødselshistorien min....
Fødselen ble langt fra som jeg hadde forestilt og forventet meg... og jeg er veldig glad for at det hele nå er over..

Mandag hadde jeg time til igangsetting kl 2000, vi møtte spent opp på føden og visste ikke helt hva som skulle skje. Var jeg veldig moden kunne de ta vannet, eller at de satte meg på drypp men da måtte vi vente til neste dag. Skulle jeg ha modningstbl skulle jeg få den første mandagskveld.
På føden satt jeg først med ctg registrering, alt var fint med lille gutt. Hadde sammentrekninger, men ikke noe mer enn det som har vært registrert tildligere.
Legen kom os undersøkte meg, på grunnlag av undersøkeslen ble det bestemt at jeg måtte ha moodningstbl. Ville scort ca 3-4 på bishop score, og en må ha 6 for å kunne ta vannet, helst.
Etter en time liggende i sengen fikk vi dra hjem.

Kjente ikke noe spesielt den natten egentlig, men neste morgen var det litt murring og i bilen til sykehuset begynte jeg å få sammentrekninger som var litt annerledes enn tidligere. Når legen undersøkte var det blitt mye mykere og tøyelige til 3-4 cm. På grunnlag av at jeg tidligere har født veldig fort og modenhetsgraden turte de ikke sette flere modningstbl for de var redde for stormrier.
De ville heller ikke ta vannet enda, for lillegutt lå for langt oppe.
Legen tøyde en del for å få fortgang i tingene.

Nå var kl 0900 , riene kom som perler på en snor, de var vonde, regelmessige og hyppige men altfor korte. Det sa jeg til jordmor flere ganger. Gikk masse i gangene og ned trapper (bekkenet ville ikke oppover...)
Kl 1100 skulle jeg undersøkes på nytt. Men da var det ny lege på jobb, som sa at vannet ikke skulle taes for dette skulle være så naturlig som mulig og dessuten mente han at babyen sto ALTFOR høyt oppe til at det var forsvarlig.
Når de undersøkte virket det lovende, jeg hadde nå gode 4-5 cm , tøyelig til mer. (Så fra nå var jeg i aktiv fødsel) Riene tok seg opp etter undersøkelsen og jordmoren var ganske sikkerpå at dette kom til å gå ganske fort. Så hun gjorde i stand til fødsel. JEg derimot kjente godt at riene var for korte. Dessuten ventet vi jo på at vannet skulle gå naturlig og det har det ALDRI gjort før.. Vannet har bestandig blitt tatt og så har pressingen startet.

Kl 1230 var riene blitt veeldig intense og jeg hadde lite med pauser. Likevel var de veldig korte og jeg visste med meg selv at det ikke gikk fremover, fikk jordmoren tilå sjekke og nei da, ingen forandring den siste halvannen timen. Og enda mer nedslående, babyen lå enda alt, altfor langt oppe til at de kunne gjøre noe.

Kl 1300 forsvant mitt håp om fødsel på miljøstuen (der to avmine andre barn er født) og naturlig fødsel. Det ble bestemt at jeg skulle ha drypp i håp om at babyen ville bevege seg ned i bekkenet da og at de dermed kunne ta vannet.
Jeg ble flyttet over til en annen fødestue og dryppet ble satt.

På dette tidspunktet begynte jeg å bli redd og engstelig. Jeg har vært redd for lillegutt i magen hele svangerskapet pga babyen vi mistet og fødselen var det siste hinderet. JEg var livredd for at noe skulle gå galt under fødselen.

Når dryppet begynte å virke skikkeli gikk det utover lillegutt, hjertelyden sank til under 100 (80-90) under riene og lege ble tilkalt. De besluttet at dryppet måttet skrues ned igjen.

Riene var nå forferdelige og jeg hadde en veldig pressefølelse.

kl 1345 ble jeg undersøkt igjen og nå var det 7-8 cm, men likevel var ikke babyen kommet lengre ned i bekkenet.
Så legene ville ikke ta vannet, vi skulle vente mer. Jeg hadde masse smerter, men epidural var utelukket, jeg hadde jo dårlige rier og med epidural kan de bli dårligere og en trenger drypp, og jeg visste jo allerede at han ikke tålte dryppet. Så jeg sa gang på gang nei til epidural. Prøvde lystgass på to rier men syns det var grusomt.

Overlegen kom , nå er jeg ikke helt sikker på klokkeslett, men vil tro den var ca 1415.
Han forklarte på nytt hvorfor han ikke ville ta vannet, fare med navlsesnor i klem, katastrofesnitt... Han sa også at om åpningen hadde vært større kunne de vurdert å prøvd for de da kunne saatt sugekopp og dratt han ut om det skulle bli hast.
JEg blir undersøkt av overlegen like etter at han er kommet og ingen forandring. Riene mine er rett og slett ikke effektive i det hele tatt. Og babyen har ikke tenkt seg ned i bekkenet med første kan det virke som.

Nå begynner jeg å bli desperat, jeg er livredd og har vondt, energien er brukt opp og jeg har ikke mer å gå på. Prøver å forklare legen mellom riene at vannet mitt kommer ikke til å gå av seg selv, det har det aldri gjort før. Jeg sier at de må gjøre NOE for å hjelpe meg for sånn som dette kan jeg ikke ligge mer. HAdde 20-30 sek pause mellom riene.

Så sier jeg at jeg MÅ presse, ja da bare press litt du sier de. Første gang skjer det ikke noe, Turte heller ikke ta i , jordmor sjekker og sier at vannblæren står rett innenfor her kommer babyen mest sannsynlig ut med vannhinnen inntakt. Men på neste pressrie går vannet med ett svært splæsj og på neste rie kommer gutten vårnesten helt, med ene hånden ved hodet,jeg "pustet" han ut som jordmoren kalte det... etterfulgt av en hel del vann til!

Mest sannsynlig var det at jeg hadde så mye vann grunnen til at babyen ikke kom godt ned i bekkenet..

Det var helt surrealistisk å få Henrik opp på brystet. Bare tre minutter tidligere var det usannsynlig at han kom til å komme med det første. Og her var han

Jeg var sliten og følelsene tok overhånd

Overlegen kom til nytte han og, han fikk ta bilder av mamma, pappa og den lille

Dette var desidert den tyngste og tøffeste fødselen jeg har hatt, men tror nok at det psykiske spilte en stor rolle, for smertene var en ting, men å være så redd og engstelig var forferdelig.

Likevel må jeg jo si, nå som det har gått litt over ett døgn at det var greit, fødselen var grei.... Men siste del kunne vært litt mildere

I etter tid har vi kost oss masse, og jeg kjenner energien som har manglet hele svnagerskapet kommer krypende tilbake. Det er kjempe deilig! Storesøskenene er kjempe stolte og koser seg masse med lillebror.

Han er sjekekt av barneleger på barneavd, utover vanlig kontroll . og alt er tipp topp. Så jeg klarer å senke skuldrene litt mer nå, deilig

Jeg nyter å ligge på barsel med babyen min Men gleder meg enda mer til å komme hjem

Har visst ikke lagt den inn her før....

Onsdag 29.07 kl 7.15 møtte vi på fødeavdelingen på SUS for igangsetting av fødselen, jeg var da 38+6 uker på vei. Kl 08 ble jeg lagt til registrering med ctg, men da var tvillingene så våkne og urolige, at det ikke nyttet å få gjort en registrering. På neste forsøk gikk det, og alt så fint ut.

Kl 10.15 ble jeg undersøkt av en lege som ga meg modenhetgrad 3, og jeg fikk 1. modningspille. (når modenhetgraden er 6 kan de ta vannet) Så måtte jeg ligge en time, før det var tid for ny ctg. Ctg-en viste at tvillingene hadde det greit, men det var ikke utslag på rier. Jeg og mannen tuslet ned og spiste lunsj og gikk litt rundt på sykehuset, før det var tid for ny ctg litt på kl 14. Ctg-en var fin, og en undersøkelse viste modenhetsgrad 5. Jeg fikk da en ny modningspille kl 14. Etter å ha ligget en time tok de ny ctg, som var fin. Nå viste den litt sammentrekninger.

Kl 15.30 fikk jeg besøk av min mor og Mathias. Det var koselig. :) Mannen kjørte Mathias til sine foreldre etter en stund, mens mor ble igjen. Hun hadde tenkt å bare sitte på gangen, for å være i nærheten, men da det var greit for mannen, og jeg veldig gjerne ville, så ble hun likesågodt med på hele fødselen.

Kl.18 var det tid for ny ctg. Denne viste en litt forhøyet puls på tvillingene, og jeg fikk derfor ikke ny modningspille. På dette stadiet hadde de trodd de kunne ta vannet, men modenhetsgraden var fremdeles på 5, så det gikk ikke. Ctg-en viste gode sammentrekninger, som jeg begynte å kjenne godt, så det var håp om fremgang selv om de ikke kunne ta vannet.

Pga den høye pulsen på tvillingene måtte jeg nå ligge med konstant registrering, og det var frustrerende å bli bundet til sengen. Kl 22 viste registreringene at pulsen hadde roet seg, og jeg fikk en ny modningspille. Riene begynte å gjøre mer og mer vondt, og de kom med bare noen sekundes mellomrom hver gang, men de gjorde lite nytte for seg, og var nok helst et utslag av modningstabelettene. Jeg begynte da med lystgass, som hjalp veldig.

Kl 24 anbefalte jordmoren meg å få noe smertestillende og noe å sove på, for ofte ble det fremgang i fødselen da. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle få sove, men plutselig var kl nærmere 02. Da våknet jeg av en rar følelse/lyd, og så kjente jeg vannet renne. Etter at de hadde prøvd å ta vannet så mange ganger, så var det rart at det plutselig skjedde av seg selv.

Fra nå gikk det fort. Jeg hadde da 4 cm åpning og epiduralen ble satt. Desverre virket epiduralen bare på den ene siden, og jeg supet lystgass som en gal. Jordmoren merket på meg at det skjedde noe med riene og undersøkte meg på ny, da var det 7-8 cm åpning. Kl 05 hadde jeg full åpning, og kunne begynne å presse. Akkurat da husker jeg at jeg så opp, og så mange folk inni rommet, som jeg ikke hadde merket kom inn, og jeg syntes egentlig synet var litt komisk; sånn ca ti mennesker sto og tittet på at jeg skulle presse liksom. Jeg fant ut at det var best å lukke øynene jeg.

Jeg hadde ikke lyst til å begyne å presse, synes det er forferdelig vondt, og ikke befriende slik mange synes. Men jeg begynte å presse kl 05.05, og kl 05.16 var tv1 allerede ute. Jeg fikk se henne raskt før faren fikk holde henne. En lege sto og holdt på magen min, og ved hjelp av ultralyd førte de tv2 rett vei, slik at hun lå med hodet ned. Så var det bare å presse igjen, og kl 05.23 var også hun ute. Jeg fikk henne opp på brystet med en gang. Jeg var nesten redd for å se på henne, var redd for å se noe galt, men hun så bare herlig ut :) Så kom det en ny pressrie, og jeg forstod ingenting og utbrøt:- Skal jeg ha flere pressrier nå!? Ja, det var bare flott, for da kom morkakene ut. Hadde glemt av de jeg ;) Det var noen hinner som ikke ville ut med en gang, men etter litt pressing og hosting kom også de ut.

Begge to fikk 9-9-10 på Apgar score, og de trengte ingen hjelp. Jeg ble klippet, og revnet ingenting, og måtte bare sy det som ble klippet. (jeg var jo veldig redd for å revne, da jeg rvnet masse sist, og måtte operere etter fødsel)

Tv1 veide 3730 gram, var 50 cm lang og 37 cm rundt hodet. Tv2 var 2954 gram, 47 cm lang og 34 cm rundt hodet. Så størrelsesforskjellen er ganske stor, men begge er store og gode til å være tvillinger. (nr 1 var jo større enn gj.snitt for enlinger!)

Så som konklusjon må jeg si dette var en veldig fin fødsel. De timene med tette, kraftige maserier som ikke gjorde nytte for seg var veldig slitsomme, og det var og dumt at epiduralen kun virket på den ene siden. Men jeg følte jeg hadde mye mer kontroll denne gangen, og at jeg fikk "det bedre til", spes. når det gjaldt trykkingen. Og det var ganske moro når ti personer sto og heiet og sa hvor flink jeg var, hehe :)

Da var det på tide å fortelle min fødselhistorie nå som lille gutt er 3 uker..

Dette blir en litt lang historie..Litt sårt enda..

Det hele startet Mandag 10 August..
Jeg våknet mandag å hadde et kikk i at jeg bare MÅTTE gjøre ferdig barnerommet..
Jeg tok på meg noe lett å satte igang med barnerommet, seng som skulle monteres og det skulle ryddes å vaskes..
Jeg ble ferdig med barnerommet, så kjentes det ut som jeg måtte på do å gjøre nr.2..Satte meg til å trykke litt å så sa det *plopp* inne i magen..skjønte ikke helt hva det var, det kom noe ut, vet ikke helt om det var vann eller om "proppen" gikk..[:)]

Tenkte ikke noe mer på det, så gikk for å slappe av så jeg satte meg i sofaen.. Satt der i noen min og når jeg skulle reise meg igjen rant det bare nedover bena mine...[&:] Det var liksom ikke noe tvil..16.15 gikk vannet.
Jeg ringer da kjæresten å sier i litt sånn halvgråten tilstand at vannet har gått (er da alene hjemme med 3 hunder), han sier til meg at han står i kø, han ber meg ringe føden å så ambulansen for jeg måtte inn.

Jeg prøver å ringe føden, men får ikke tak i noen, ringer så mamma, hun kaster seg i bilen, men hun bor 20 min unna, så det tar litt tid..Jeg spør om hun kan ringe føden for meg, så jeg kan gjøre meg klar slik at vi bare kan kjøre inn når hun kommer...
Hun får tak i de på føden å ringer meg opp igjen, hun sier at det er ikke noe stress siden jeg ikke har veer...[8D]
Jeg glemte jo å fortelle henne at så fort vannet gikk, kom veene og det fort å veeeeeldig vondt..[8D]

Jeg går i dusjen, for jeg kan da ikke komme møkkete å svett på sykehuset..hehe [:D]
Kommer ut av dusjen, går å tar på meg bh og undertøy, tar på meg et nattbind i samme slengen så hvis det kom litt vann, ble jeg ikke våt [8D] Trudde jeg da, for jeg trudde liksom at det var alt vannet jeg da..Lite ante jeg hva som ventet meg..
Jeg går å setter meg ved dataen, å da begynner det å renne igjen..på dette tidspunktet er riene helt ekstreme..Det bare vælver ut vann av meg for hver rie...

Så kom mamma, da hun kommer opp trappa står jeg midt i stua meg bind og trusa i hånda å det bare renner og det gjør noe jævlig vondt...
Tror mamma fikk litt sjokk, for detta gikk fort altså..
Jeg greier å kave meg bort til soverommet å senga, jeg prøver å legge meg ned på senga, men det gjør så vondt at jeg greier ikke å ligge stille..Jeg vælver meg ned på gulvet å står der på alle fire å skriker nå..Mamma prøver å ta tiden mellom riene mine og det var ca 3 min mellom hver rie..(Det var under 5 min hele tiden).
Jeg har så vondt nå at mamma tør ikke å ta meg noe sted, så hun ringer ambulansen og de kom med masse spm som jeg bare syntes var dumme akkurat da, kunne de liksom ikke bare sende en ambulanse??!

Etter at det var blitt konkludert med at slimproppen var gått, vannet var gått og riene kom under 3 min mellom hver nå, sendte de ambulanse med en gang..
Det tok 10 min så var ambulansen der..3 per stod plutselig i stua mi imens jeg stod på knæra på gulvet å skreik...i bare bh'n..[&:]

De tok tiden mellom riene og nå var det 1 min mellom riene, de hadde kontakt med sykehuset og ambulansen mente nå at det var kommet så langt at de turte ikke å flytte på meg så de måtte forberede på fødsel HJEMME..
HVA F*****??! Føde hjemme? har du smertestillende sier jeg..bare morfin får jeg tilbake, men det får du ikke..
De kaller da på en lege, i mellomtiden vil de at jeg skal være i senga..at jeg skal stå i senga å renne ned denne, for det fosset ut...jeg prøvde å tørke, men til ingen nytte og jeg har ny parkett på gulvet [:@]
Mamma prøvde å hjelpe meg, men jeg ble bare sur når alle liksom skulle ta på meg når jeg hadde så vondt, så det var nok frustrerende for henne...må nevne at ambulanse folka skulle sjekke etter åpning så de ber meg skreve, titter litt der å sier; det er ingen åpning enda...Har forstått nå i ettertid at det er da faen meg ikke slik man sjekker åpningen...

Når jeg står på knæra i senga ser jeg ut vinduet at det kommer en ambulanse til, så jeg sier det til de som allerede var der, så da sier de at de måtte hjelpe ambulanse helikopteret med å lande...AMBULANSE HELIKOPTERET, du kødder nå??
Jeg bort i andre etasje over en butikk og har akkurat flyttet hit..folka måtte jo tro at jeg holdt på å daue her oppe...

Helikopteret landet og ut kom legene. (i alt dette kom typen) Med de kom de i den andre ambulansen også, så plutselig stod det 2-3 ambulanse folk til og to leger i stua mi...Så nå stod det nesten 10 pers å så på meg..OMG..Flaks at jeg hadde så vondt ellers så hadde det vært flaut...
Han ene legen setter kanyle på meg så han kan gi meg noe som demper riene, for nå er 45 sek i mellom hver rie..
Den væsken funker ikke...

Sykehuset greier til slutt å få ambulanse folkene til å ombestemme seg, så etter MYE om å men får de kavet meg ned til ambulansen i fortsatt bare bh'n og noe tepper...Lurer på hva naboene så..

Ambulansen kjører da i 150 ned til sykehuset, det tok vel ikke mer enn 10 min ned, noe som egentlig skal ta 20 min..
Får mere sånn væske i ambulansen og oksygen, men det hjalp da ikke..
Kommer inn på akutten, de trudde nesten at jeg skulle føde der, så der stod det en hel haug av folk som ville se da, for det var sjeldent noen fødet der nede...Ble flyttet fra den ene sengen til den andre, en lege kom og jordmor kom for å sjekke åpningen..Når jordmor sjekket åpningen fosset det så klart ut vann, så legen bare; tok du vannet el?
Jordmoren bare; nei jeg gjorde ikke det...
Du har 3 cm åpning sier hun til meg...vi triller deg opp på føden..
Jeg ser på klokka; jøss, er den ikke mer enn 18.10? Trudde den var mye mer...
De triller meg opp på føden, så i heisen sier jeg bare; digg at det bare er 3cm åpning, da rekker jeg smertestillende...[:D]

Jeg kommer opp på føden å inn på et rom, må flytte til enda en seng, og må nevne at jeg hadde sinnsykt problemer med bekken og setemusklene..så det var et slit...
Dette gjorde vondt også for jeg kunne ikke ligge på rygg, ikke på siden og orket ikke å sitte, så jeg stod på knæra i senga å skreik like herlig der...Fikk litt lystgass, emn syntes det var så tungt å puste inn så orket ikke å puste det inn...

Jordmoren jeg fikk i begynnelsen var hare helt herlig, så hun tilkallte på anestilegen med en gang så jeg fikk epidural fortest mulig..
Hun sa at det var veldig bra at etter 2t med rier at jeg hadde så mye åpning, så dette kom til å gå fort...

Jeg rant ned alt som var inne på denna fødestua..det fosset fortsatt masse vann, jeg skjønner liksom ikke hvor alt dette vannet kom fra enda jeg da men..
Anestilegen kom, så da måtte jeg sitte på sengekanten med ryggen til, så måtte anestilegen jobbe imellom riene..Fikk så klart en haug av rier, for det var så kort i mellom de, så det tok tid, men hun legen var konge flink, så hun satte den kjempe bra...

Etter jeg fikk epidural ble alt bare helt herlig...Tror ikke jeg hadde hatt krefter igjen hvis jeg ikke hadde fått epidural..
Når jeg begynte å slappe av, kjente jeg kroppen var sliten for jeg bare skalv og frøys...
Kjæresten var der og mamma kom etter for hun skulle være med, hun var redd for å gå glipp av det..
Vi fikk saft og mat av jordmor, som jeg enda ikke kan få rost nok...Jeg tuslet på do å tisset med alle disse slangene festet i meg..det var litt komiskt..Fikk så drypp, for epiduralen tok litt av riene mine..I 21 tiden hadde jeg bare 4cm åpning..

Så ble det vakt skifte..(fillern)
De kom inn så jeg fikk sagt hadet til den gamle og hilst på den nye..
Det første hun sier til meg er at hennes pasienter ligger på siden når de føder, for det var ungen som skulle ha det bra og samme med meg liksom...Jævla d** kjærring...Jeg hadde sitter en stund nå og den andre jordmoren syntes det var bra hvis jeg orket å sitte...

Mamma kverulerer med henne å sier det at dattra mi må få sitte som hun vil så lenge det går bra me ungen!!
Jordmor ble litt satt på plass da...
Tiden gikk og jeg var litt fjern etter det lille lystgassen jeg pustet inn...

klokken ble 12 og jordmor kom inn for å sjekke åpningen..nå hadde jeg 7cm, med bare en bitteliten kant, så hvis jeg kjente at jeg måtte presse var det bare å gjøre det...Pressriene begynte å komme, først var det som om jeg måtte skikkelig drite, men så ble det bare værre å værre...jeg måtte stelle meg på knæra igjen, så jeg stod på knæra å presset som en gud, skreik noe sinnsykt, så de burde være glad det var lite fødsler når jeg var der...
Fikk de støttene til bena for å holde meg i...syns jeg presset i all evighet...til slutt orket jeg ikke å stå lengere..
Fikk lagt meg på rygg, men i tilegg til at hodet begynte å skulle ut, så gjorde det så vondt i lysken at jeg trudde jeg skulle dø!!

Når jeg skulle presse ut hodet kjente jeg at jeg revnet, det var det eneste jeg greide å tenke på...skreik det til jordmora, men hun avfeide meg å sa at det gjorde jeg ikke, kom ikke til å revne noe...
Jeg revnet så mye og jeg kjente alt..Det var helt grusomt og det var nesten så jeg ikke greide å presse han ut for det gjorde så vondt og han satt liksom fast i hullet en god stund...
Når hodet kom ut rant jo bare resten ut, da var jeg så sliten...jeg ristet i hele kroppen og var helt gele...

Fikk guttungen på meg, men jeg var så fortvilet for jeg greide ikke å holde i han, så jeg turte ikke å ha han på meg..
I 2 timer etterpå lå jeg der å ble sydd..[:(][:(]

Hadde jeg visst at fødselen skulle bli sånn, hadde jeg nok aldri fått barn, for det høres kanskje ikke ille ut når jeg skriver, men for meg var det hele veldig traumatisk..

Meeeen nå har jeg blitt velsignet med en veldig snill å god gutt så man kan ikke angre da..[:D]

Glemte visst å legge inn historien min her.. Så en liten reprise på fødselen min, som både ble rolig, kort og heftig!

Tirsdag 25.august 2009, 15 dager på overtid:
0900: Inn på sykehuset, hodet ikke festet, umoden og uten åpning. Fikk modningspille og tok ctg.
1100: Ut på tur! Lunch i sola i sykehusparken, gå litt til, lese avisa på en benk på gravlunden. Litt mensenmurringer og noen sammentrekninger.
1430: Inn på sykehuset igjen. Hodet festet! Litt mer moden, men uten åpning. Ny modningspille og ctg.
1600: Ut på tur igjen! Handle mat, spise og hente fødebagen. Litt sterkere sammentrekninger, 30 sekunder lange, kom ca hvert minutt. Litt vondere enn mensensmerter, men kunne fortsatt gå tur med noen pauser.
1900: Ny undersøkelse, moden og 1 cm åpning! Klar til å ta vannet![:)]
1930: Vannet tatt, misfarget fostervann[:o]. 2 cm åpning. Økende rier, fortsatt korte.
2015: Såpass vonde rier at jeg måtte begynne å fokusere på pusten. Avventer drypp.
2045: Vonde rier!! [:@]Jordmor sjekker: 4-5 cm åpning! Får lystgass og beskjed om at jeg kan tenke på om jeg vil ha epidural. Dropper drypp.
2055: WHAT!!! Jeg må PRESSE!! Skjelver ukontrollert og fatter ikke hva som skjer, bare vet at det er altfor tidlig å presse på 5 cm åpning! Jeg blir redd og det er sykt vondt – dette kan da ikke være normalt???
2100: Jordmor sjekker: FULL ÅPNING!! Er det mulig? Får ikke lov til å presse, jordmor må kateterisere meg først. Får ikke lystgass lengre, babyen trenger oksygen. Jordmor løper rundt seg selv, heldigvis stikker en barnepleier hodet innom, og kommer inn for å hjelpe.
2110: Jeg får beskjed om at jeg kan presse på neste rie. Endelig!! To pressrier, og SÅ:
2118: PLOPP!! Lillegutt er ute!!![:)][:)][:)] Han skriker høyt og er verdens nydeligste gutt, vekt 3132 gram, 50 cm lang og 36 cm i hodeomkrets. Herlig å få han opp på brystet! LYKKE[:D]

2130: Mor får beskjed om at hun har revnet kraftig.. [:(]Assistentlegen sier det er skade på lukkemuskelen også... [:(][:(][:(] Får beskjed om at jeg må opp på operasjonssalen... Er både utrolig lykkelig for å ha fått en helt herlig gutt, og utrolig lei meg for at jeg har revnet. Vet hva slags kjipe problemer man kan få i etterkant med avføring og sånn...
2300: Svigermor ringer for å gratulere, jeg ber henne be til Gud om at operasjonen skal gå bra og at skaden ikke skal være så ille.
2330: Trilles inn på operasjonssalen, får spinal og trøst av sykepleierne. Pappa passer lillegutt.
0015: Overlegen som syr meg forteller at det ikke var skade på lukkemuskelen likevel!![:)][:)][:)] Jeg sier jeg nesten ikke kan tro det.. HURRA!! Alle på operasjonsstuen blir lettet og glade. Legen syr ferdig og forsikrer meg om at selv om jeg revnet kraftig både innover og bakover, så var det ingen muskelskade, og jeg kommer til å bli som før i løpet av noen uker.
0045: Jeg trilles inn på postoperativ og lengter veldig etter lillegutt og mannen min...
0130: Gledestårene triller når de endelig kan komme inn til meg og jeg igjen får verdens nydeligste gutt på brystet. Jeg føler meg som verdens heldigste.

Og neste gang har jeg fått beskjed om å komme så fort jeg får mensenvondt, for ellers kan jeg føde i bilen[;)]

Da er snuppa vår 11 dager gammel, og på tide å skrive litt[:D]

Hadde litt småblødning natt til mandag 24. August. Dro på føden i halv 8 tida på morningen, etter samtale med jordfar:)(veeeldig hyggelig herre:p) Han tok registrering, og kjente på åpning.. 1,5 cm åpning og 4 sammentrekninger på 10 minutt..
Dro hjem med beskjed om å ringe hvis det skulle forandre seg utover dagen..
Sambo dro så på jobb mens jeg dro hjem. Fikk beskjed av sambo om å ringe med en gang det var noe på gang...

Klokka gikk men kjente ingenting før klokka ble rundt 14.00, da skulle jeg reise meg fra sofaen.
Da rant det mellom føttene på meg, og jeg småløp mot do og fikk skjekket. Det var nok fostervann ja.

Ringte føden igjen og snakket med jordfar. Fikk beskjed om å komme opp...
Ringte sambo, deretter mamma. Dusja litt og kledde på meg. Gikk opp til sykehuset og fikk registrering.
Hadde mere sammentrekninger og 2 cm åpning.
Sambo kom i 3 tida og vi fikk da tildelt fødestue.
Han dro hjem rett etter og henta bagen og mat til oss før han kom rett opp igjen[:)]

Riene jeg begynnte å kjenne kom i halv 4 tida, tror jeg. Satt og så tv på fødestua, mens riene tok seg opp mere etterhvert. Hadde en hyggelig jordmor hos oss...
Mamma kom i 6 tida og da hadde riene blitt vonde.
Husker ikke så mye av riene og tider og åpning osv...

Fikk epidural i 1/halv 2 tida på natta, og det var kjempe godt![:D]
Selve pressriene kom i halv 3 tida og trodde jeg skulle dævve!!!! Kjentes ut som heeele tarmsystemet og alt skulle komme ut![:@]
Lå ca 4 timer med pressrier, men tulla ville ikke ut!!!! Det hadde lagt seg en sånn kant rundt hodet hennes, og hun lå å stanga med bakhodet. Stakkar armene til mamma og sambo, de hadde vondt dagen etter![8D]
Hun gjorde fremskritt, men ikke godt nok.. Åpningen stoppa på 8-9 cm, og den nye jordmora vår tilkalte gynekologen. Han kom og kjente, og jordmor og han diskuterte hva skom skulle gjøres, da jeg utbrøt: "KEISERSNITT! Nå orker jeg ikke mere!"
De var enig, og sa at det var nok den eneste utvei.

De ringte ned på operasjonsstua, og vi fikk komme ned med en gang.
Mamma og sambo ble igjen oppe, og det var ikke noe morro[:(]
Men de skjønnte at det var til det beste, og da ble jeg også lettet..
Ble trillet ned, og fikk narkose.
Det var det siste jeg husker, før jeg så tulla vår oppe ved mitt ansikt. Endelig hadde hun kommet ut, og hun var nydelig, nusset henne og snakket litt med henne før de gikk opp med henne til den nybakte pappaen og bestemoren[:D]
De ble letta og alt var glemt om keisersnitt og alt det styret...[:D][:D][:D]
Jeg ble sydd igjen, og limt, før jeg ble trillet inn på overvåkning.
Lå der en liten stund før jeg ba sykepleieren ringe etter min nye familie, hadde sååå lyst til å se de.
Og det gjorde hun selfølgelig[;)]

Fikk etterhvert tildelt barselsrom og da fikk vi nyte tiden som nybakt familie[:D]

Var 5 dager på sykehuset før vi dro hjem, for jeg hadde sinnsykt vondt i såret de 3 første dagene...

Så det var min historie, takk for at du leste den[:D]

Tulla vår kom til tirsdag 25. August, var 4020 g og 53 cm. Hun kom til klokken 07.31 på morningen og hun var heeelt perfekt...[:D]
Hun heter for: Ada Nathalie og er vår verdens nydligste lille skatt...

Jentenes første møte med verden etter 33+3 uker i mammas mage!

Fødselen startet søndagsmorgen 28 juni. Jeg gikk opp på do kl 06.00, på vei opp i senga igjen gikk vannet. Denne helga var jeg hjemme hos min mor pga at kjæresten  drev å pussa opp leiligheten til tvillingene skulle komme.

Jeg ringte føden og de sendte en ambulanse den kom ca 08.00, til da hadde jeg pakket og kledd på meg mens mamma ringte kjæresten min. Da amblansen kom begynte jeg å få rier. Turen til St.Olav tok ca 1 time, riene ble kraftigere men ennå ikke ille.. Kl 09.00 kom jeg til føden, jeg hadde da 9 cm åpning[:-]
Kjæresten kom etter et kvarter og det var bare å vente på at det ble full åpning.

Ca 12.00 hadde jeg full åpning og ventet på at tvilling 1 skulle komme ned i bekkenet. Etter hvert ble riene kraftigere og jeg kunne begynne å presse. Fikk beskjed om ikke å presse for hardt for å unngå rifter, jeg fikk også kjenne hodet hennes mens hun sto ytterst i åpningen klar for å møte verden.
12.55 kom lille Thea ut, det var utrolig herlig å høre henne skrike. Thea ble vasket og undersøkt mens jeg syntes det var utrolig deilig å få slappet av.
Thea fikk komme til pappa`n sin mens jeg måtte være klar for tvilling 2->Emilie.
I mellomtiden så jeg hvor mange "hjelpere" det var på fødestua. Kjæresten min sa han kunne telle 12 stk[:-] På grunn av at det var tvillinger og at de kom såpass tidlig var det dobbelt sett av alt og vel så det.. Jeg ble litt stressa ettersom de ventet på tvilling 2. Hehe..
Hun ville ikke komme, så de satt opp dryppet, maserte magen min og prøvde alt for å få i gang fødselen. Pulsen til Emilie sank og det ble litt stress rundt meg.. Jeg ble redd og begynte å presse uten pressrier, Var livredd for veslejenta mi. Etter litt om å men kom lille Emilie til verden og ble lagt på mammas bryst, HERLIG!

Men etter kort tid måtte jeneten våre ned på nyfødt intensiven for overvåkning. Pappa ble med dem mens jeg skulle få ut morkakene og slappe av. Ingen rift, kun lystgass og ellers en fin og rask fødsel[:D]

Etter hvert kom kjæresten min opp med bilder av Thea og Emilie

Thea: 43 cm lang, 1900 gram, hodeomkrets 31 cm.
Emilie: 42 cm lang, 1730 gram, hodeomkrets 30 cm.

Etter middag og litt hvile fikk jeg ned på intensiven for å se våre nydelige jenter igjen. Jeg er utrolig heldig som har blitt mamma til verdens nydeligste jenter
Mamma og pappa er kjempestolte av jentene sine<3<3

Etter å ha ligget avskilt fra jentene fikk vi dem endelig sammen med oss på familierom på nyfødt intensiven. Ettersom de var premature var vi forberedt på å være der frem mot temin 16 august. Men jentene ville det annerledes. De var utrolig sterke til å være så små og etter 3 uker fikk vi reise hjem[:)]
Det var utrolig deilig å komme hjem men de som jobbet på nyfødt intensiven var utrolig snille og hjelpsomme!! Fantastiske mennesker!

Ved hjemreise var Thea 2200 gram og Emilie 2130 gram.

lørdag den 08.08.09 var kjæresten min og jeg på tur en times kjøring hjemme i fra,  på besøk hos noen venner av oss, vi reiste hjem igjen og vi var hjemme i halv 1 tida natt til søndag,, gikk og la oss når klokka var 1 halv 2 og jeg var stup trøtt og gledet meg til å få meg ei god natt søvn.(jeg bruker lang tid før jeg sovner) klokka halv 3 våknet jeg (1 time søvn) at jeg måtte på do ,. 3 meter i fra senge så kjente jeg noe som rente ned over låret mitt

typen min er en av de som blir så stressa, så e tror e sto ei lita stund å tenkte på hvordan jeg skulle få vekka han uten han skulle bli stressa, så e sto der og sa gulle mitt , du no må ikke du stresse ,men e tror de at vannet mitt gikk, han sto opp rolig og vi gikk ned på badet i lag, satte meg på do blodet kom oxo, han gikk i dusjen , når e satte på do ringte jeg på føda og hun ønsket meg velkommen inn,   så etter jeg hadde lagt på telefonen gikk jeg inn i dusjen. da kom riene med jevne mellom rom hvert 5 min,

på sykehuset ble vi godt motatt og ble såtte inne på et rom der e fikk på me måler som skulle sjekke frekvensen, hun sjekket om jeg hadde åpning og den var 3 cm,, sjekka om det var fostervannet som var godt,men det var slimproppen som var  godt.. vi fikk oss et rom ,men om vi ville kunne vi reise hjem til ting var tatt se opp litt, så da bestemte vi oss får å låne svigermor mi si leilighet så vi kunne slappe av litt, da var klokka 5 om morgenen

da vi kom til henne så la vi oss ned får å slappe av, men e klarte ikke å ligge så e gikk og gikk rundt og rundt i flere tima,.
Følte e ville inn igjen på sykehuset da vi hadde vært hjemme i 6 tima,,,

da vi kom inn igjen på sykehuset hadde jeg fortsatt 3 cm åpning, vi fikk velge da me om vi ville reise hjem igjen eller om vi ville bli, vi velgte å reise tilbake, fikk med meg en sove tabelett og noen smertestillende, så jeg la meg ned på senga , og sovnet til slutt ,men våknet hver 5 min og aua me så sovnet e igjen,men va ikke mange tima e orket å ligge på den måten
,jeg ba typen min å be søstra hannes komme og være der i lag me oss, jeg tok meg noen røyker som fikk me til å slappe litt mere av, , jeg klarte ikke å sitte eller ligge lengre så gikk og gikk

klokken 7 på søndags kvelden var jeg lei av å gå å ha smerte hvert 5 min ,så vi tok turen inn igjen på sykehuset, sukk fortsatt bare 3 cm åpning, jm fant ut at kankje e skulle få noe å sove på så kanksje de ble litt fort gang her,
så klokken 22 fikk e morfin  og hun la meg opp i senga så jeg skulle slappe av litt , klokken 02 våknet jeg igjen av smertene, ringte på klokka og sa at jeg hadde så vond, typen min og jeg regnet med at nå har jeg sikkert ei åpning på kanskje 6 cm ,men neida etter 24 tima så va de fortsatt 3 cm  åpning,

e knakk sammen og hyl skreik og orket ikke mere, no var det gått såååååååååååååå mange tima at e ikke ville mere å skrek etter keisersnitt, var lei av å ha så mye smerter hvert 5 min, som var gått over til hvert 3 min,

da kom jm inn igjen og sa at NEI no må vi kanskje gjøre noe her , så hun tok vannet mitt, og litt senere fikk hun en lege til å komme å sette epidural på meg,  DET bare anbefales, det var virkelig en nytelse og e sang me gjennom riene , sa te typen min ååå no kommer der ei rie og e kjenne ikke den .(tror dette var i 5 tida om morgenen til mandag)

klokken 7 var det vakt skifte og da kom de ei ny jm inn til me , og da kjente jeg at under riene så fikk e  krampe i foten og hun bøyde å strekte på foten , og de hjalp så e slapp unna de smertene me ,

da kjente jeg at no skjer de nokke her, kor mange cm jeg hadde nå de vet e ikke , men sia ingen husket å gi meg klyx  i løpet av disse timene. så måtte jeg presse ut avføing før jeg kunne begynne med å få , 

Jeg var så forbanna får e skjønte ikke koffor e måtte ligge å presse ut avf i stede får å få ut babyen min , får no va e lei , så e skrek at e e ikke her får å føde bæsj men en baby,

men e fikk ikke ut nokke, men så begynte de å skje nokke å e fikk press rie  og endelig så fikk e begynne å presse ut babyen min,

e klarte ikke å vente på siste press ria så pressa ut uten riene,

klokken 08.48 mandags morgen  ropte typen min , de e ei jente hun var bare verdens nydeligste og typen satt der helt rørt ,

så endelig etter 30 timers slit, kom prinsessa våres Celina Christin til verden

Min fødselshistorie - laaaang!!

Mandag 10.aug var jeg på sjekk på sykehuset, 2 dager på overtid. Jeg var nysgjerrig på åpning nedentil, men torde egentlig ikke spørre.. Men jeg var utrolig heldig med den legen jeg traff på, så før jeg rakk å ”manne meg opp” for å spørre, spurte hun uoppfordret om jeg ville at hun skulle tøye og strekke litt i meg nedentil!! Tror aldri jeg har svart JAA, så kjapt noen gang….var ganske klar for å få i gang denne fødselen! Hun satte i gang og sa det var godt tøyelig, så ble det plutselig SYKT VONDT!!!! Åh, herregud, så vondt det var!!! Det var vel omtrent da jeg bestemte meg for at lille gutt egentlig bare kunne holde seg inne i magen en stund til…jeg fikk det litt mindre travelt med å få i gang denne fødselen… Og så gikk jeg hjem og leste på BV om underlivsbedøvelsen pudental blokkade…

Kjente litt sammentrekninger resten av dagen, men tenkte at det har jeg kjent nesten daglig i en måned nå, så torde ikke håpe på noe… Klokka 06:00 neste morgen (tirsdag 11.aug), gikk slimproppen da jeg var på en av mine utallige tissepauser…
Kjente jeg ble skikkelig nervøs, men smilte også for nå var det plutselig enda et tegn på fødsel! Hadde fortsatt strippinga til legen friskt i minne, så det var litt skummelt også…men gutten skulle jo ut, så jeg var mest spent!:)
Hele dagen hadde jeg uregelmessige rier, og ble utover dagen ganske sikker på at det var i gang. Fikk selvfølgelig besøk av besteforeldre med ei venninne på kvelden!! Mamma kom også en tur. Jeg fikk kortet ned besøkene ganske kjapt, uten å avsløre at det var ting på gangJ Ganske stolt da altså!

Klokka 22 var det ca. 5-6 minutter mellom riene. Sambo og jeg hadde brukt siste tida av graviditeten på å sitte i den deilig avkjølte kjelleren vår å se ”The Wire” på dvd, og nå var vi på siste sesongen – den skulle sees ferdig – så var vi klar for å ta imot gutten vår;) Det var i hvert fall det vi hadde fleipet med den siste tida;)

Klokka 23 var det 5 minutt mellom riene, og jeg travet fram og tilbake i kjellerstua, pustet meg gjennom riene og fikk vel ikke med meg så mye av The Wire på lerretet…men ”vi” så ferdig siste episode før sambo ringte sykehusetJ

Telefonsamtalen sambo hadde med sykehuset var ganske så søt for han var noe preget av stundens alvor. Han ble tydeligvis spurt om hvor vi bodde (for å avgjøre om vi hørte til Føde Øst eller Vest), og da husket han ikke hvor vi bodde!! (Vi hadde bodd der 1 måned!;) Jeg hørte han nølte litt før han stotret: Trondheim!! Så ropte han til meg og spurte hva adressen var… Så overhørte jeg min kjære i telefonen bryte ut: ”Blodproppen gikk i dag tidlig!” Da hadde jeg plutselig latterkrampe og rier samtidig…spesiell opplevelseJ Jeg går utifra at de på sykehuset skjønte at han mente slimproppen…

Klokka 23:30 pakket vi i bilen og kjørte mot St.Olavs med en liten stopp på bensinstasjon for å kjøpe drikke og mat til natta. Jeg var utrolig spent på om vi kom til å bli sendt hjem igjen – hadde INGEN lyst til det! Jeg var klar!!!
Vi ankom føden kl 24:00, og fikk fødestue med én gang. Kl 00:10 sjekket jordmor meg og sa jeg hadde 3 cm åpning og avflatet livmortapp. Hun kjente hodet på gutten vår også. Hun ville ikke si at jeg var i fødsel enda, for det var litt liten åpning til det…men vi fikk bli for å sjekke utviklinga!:) Da ba jeg umiddelbart om klyx (klyster?) for det var vel det eneste jeg hadde bestemt meg for på forhånd. Fikk det kl 00:20, og det funket rimelig kjapt….

Sambo har også så koselig notert at kl 00:30 fikk jeg på meg ei artig nettingtruse og bleie… og så noterte han at jeg hadde veldig vonde rier…dette ble vi vel enige om at vi sikkert kom til å le av senere på natta… Vi lo riktignok ikke av det seinere på natta, men har fnyst litt av det i ettertid…;)

Kl 01:35 ble jeg undersøkt igjen, og hadde da 4 cm åpning. Da smilte jordmor til meg og sa: ”Vi er i gang! Det blir fødse idagl!!” J Jeg begynte da å få det såpass vondt at jeg spurte om jeg fikk sitte i badekar. Det hjalp litt, og jeg husker at jeg pustet meg gjennom riene og tenkte: ”Dette fikser jeg!!!” Så plutselig kjentes en eksplosjon nedentil!! Jeg trodde ærlig talt det sa ”PANG!!!” høyt! Men sambo har i ettertid sagt at han ikke hørte noe, så det var nok bare innbildning…. DA kom panikken over meg!!! Herregud, så vondt det plutselig ble!!! Jeg ble litt redd før jeg kjente vannet strømme og skjønte hva det var. Det var altså vannet som gikk kl 01:47. Jeg som hadde pustet meg så fint gjennom riene, begynte å hyle/rope/ule – kall det hva du vil, og jeg tviholdt i sambo som prøvde å ringe på jordmor… Så ble jeg redd meg selv – lydene som kom ut av meg var skikkelig ekle, så jeg tvang meg selv til å holde kjeft og puste. Det føltes litt bedre, men jeg vet ikke om badekaret hjalp så mye etter dette… Jeg satt i badet en liten stund til, men så ga jeg opp – altfor vondt!!

Jordmor sjekket meg igjen kl 02:15, og jeg hadde da 6 cm åpning. Husker jeg ble glad for at det var såpass framgang hele tiden i hvert fall, selv om jeg ikke var like høy i hatten som før vannet gikk… Jeg spurte om epidural, men jordmor mente jeg klarte meg så fint så hun spurte om jeg ikke ville prøve lystgass først. JA, gi meg lystgass! Anything!!

Lystgassen ble nedtur. Jeg ble bare ekkelt svimmel, og tok bort maska på toppen av hver ri for jeg følte meg bare ruset av den, og klarte ikke konsentrere meg om pustinga. Jordmor sjekket meg nok en gang kl 02:45, men da var det fortsatt 6 cm åpning. Da ba jeg igjen om epidural, og hun bestilte den. Sjekket meg igjen kl 03:10 og da hadde jeg 7 cm åpning og legen kom inn døra. Han ville ikke gi meg epidural siden jeg var kommet så langt, men den snille, gode jordmora mi skrøyt av meg og sa jeg hadde vært så flink så hun syns jeg kunne få epidural for å få slappet av litt før pressriene. Legen gikk med på dette og kl 03:25 var epiduralen inne. Jeg syns fortsatt riene var sykt vonde på toppene, men jeg fikk i hvert fall pause imellom riene nå. Dessverre virket den ikke på venstre side, så jeg hadde konstant veldig vondt i venstre fot/lyske (av alle ting!!!) og korsrygg. På denne tiden skalv jeg ukontrollert, hadde ingen kontroll over kroppen min.

Kl. 04:15 hadde jeg 8 cm åpning.

Kl. 04:35 gikk jeg på do for å tømme blæra, og rett etterpå begynte det å presse veldig ned og bak. (Her har min søte sambo så poetisk notert: ”Det lysner ute” J.)
Kl 04:50 fikk jeg pressrier. Jordmor ble ringt på, og sjekket meg kl 05.00 og da hadde jeg full åpning!! Wow, tenkte jeg!! Nå er det snart over, og jeg skal få møte lille gutten min!!
Nå kunne jeg få pudental blokkade! (Helstressa på den etter strippinga dagen i forveien!!:) Denne ble satt kl 05:10, ikke så behagelig, men regner med det var verdt det J

Det dumme med at jeg fikk så mye bedøvelse mot slutten var at nå forsvant pressriene…jeg hadde sykt vondt i den idiotiske venstre foten, men ellers var det helt dødt. Jordmor bestemte at jeg kunne ta en pause, og se om det tok seg opp igjen. Gutten i magen hadde det bra, så det var ikke noe stress.
Jeg prøvde og presse litt selv når jeg kjente at det ble ekstra vondt i foten (regnet med at det var rietoppen), men det svimlet bare for meg og jeg fant ingen styrke… På dette tidspunkt hadde jeg mest lyst å gi opp, og begynte å fantasere (!) om keisersnitt… Men sambo var super med kalde kluter og skrøyt veldig av meg hele tida, og det var vel ikke akkurat som om jeg kunne velge keisersnitt heller…

Kl 07:30 lå jeg på rygg og spydde full en papp-beholder som sambo holdte opp for meg… Dette pga at den idiotiske foten gjorde såå vondt!! Helt sprøtt at det jeg i ettertid husker som vondest i fødselen var den foten...  Nå var det snart slutt på vakten til min kjære jordmor, og jeg ble så lei meg! Ville så gjerne at hun skulle ta imot gutten min! Hun slo av epiduralen og satte meg på drypp, nå skulle gutten ut! Det kom inn noen flere (husker ikke hvor mange), og de fortalte meg når jeg skulle presse.

Kl 07:45 var det jordmorskifte og inn kom den ”baben” av ei blond jente i midten av 20 årene!!! Seriøst, tenkte jeg, når jeg ser ut som dritt!?!?! Men jeg hadde ikke tid til å tenke så mye på det, og hun var veldig flink, så jeg glemte dette ganske fort J
Det var sykt tungt og jeg presset alt jeg kunne, men lille gutt ville ikke ut…Han sto så langt ute at jeg fikk ta på hodet hans, men jeg fikk ikke presset han ut!!!! Utrolig frustrerende!!

Nå var det kommet en lege inn i rommet som gjorde klart sugekopp. Jeg fikk litt panikk for å bli klippet, men de sa han sto så langt ute at de fikk på sugekoppen uten å klippe. Jeg prøvde å presse ett par ganger til, da sto de 4 stykker pluss Richard der og presset imot føttene mine og hjalp til med alt de kunne. Jeg hadde ikke sjanse, han rikket seg ikke, og tilslutt satt de på sugekoppen, og på to rier var han ute. Jeg husker den ene barnepleieren som sto der så meg i øynene etter ei ri med sugekopp og sa: ” På neste ri så kommer gutten din!” Jeg stirret henne i øynene gjennom neste ri med desperasjon i blikket, og jammen fikk hun rett!! På neste ri, kl 08:23 var Daniel ute!! J Han var veldig blå, syns jeg, og uten å si noe (som jeg husker i hvert fall) klippet de navlestrengen og gikk bort med han. Jeg rakk akkurat å bli redd før jeg hørte det herligste sinte skriket noensinne!! J Jeg så på sambo som var rørt til tårer, og ble enda mer glad i hanJ Og så tenkte jeg at det var synd han ikke fikk klippet navlestrengen til sønnen sin…men så kom de med gutten vår og la den på brystet mitt J Jeg var så sliten og lykkelig!!! Sambo fikk klippe navlestrengen, de hadde klipt den langt ute, og Daniel tisset på magen til mamma’n sin mens han illsint leita etter brystet J

Jeg tror det gikk bare 15 minutt etter fødselen før jeg sa til sambo: ”Neste gang skal jeg ikke ha så mye bedøvelse…han kunne jo vært ute mye før!” Så det er helt sant det de sier…man glemmer smerten veldig fort når man får gullet sitt i armene!! J

Og jeg sitter igjen med bare positive tanker rundt fødselen – jeg har vært superheldig!! Kjempesnille og flinke jordmødre rundt meg hele natta, og sambo var eksemplarisk! Jeg ble ikke sint i det hele tatt, selv om jeg hadde sett for meg at jeg kom til å banne og skrike…er egentlig ei lita pyse…og fryktelig utålmodig…men det gikk fint!!! J Og nå har den skjønneste lille gutten vår blitt over 1 mnd gammel, og sjarmerer oss hver dag!

Da er det på tide med min fødselshistorie!!

~~Lille Thea Ovidia kom til verden 20. August~~

Vi kom inn på føden den 20.august ca kl. 01.00 på natta... Dette var samme dagen som jeg egentlig skulle bli satt igang, bare da kl 7 om morgenen.
Men vi kom da inn fordi jeg hadde sittet med rietelleren i ca 2 timer og riene (det jeg trodde var rier) kom tett, alt fra 2-5 min fra hverandre. Ringte da føden for råd og de sa vi kunne komme inn.
Vekket sambo som sa i halvsøvne ''nei, ikke enda...'' før han forstod hva jeg mente.
Pakket sakene og gikk ut i bilen, spente på det som snart skulle skje[:)]

Vi kom inn på føden fikk vi et ledig rom. Deilig!! Jordmor kom inn og spurte om jeg ville ha klystèr, og jeg takket ja. Da hun kom med sakene måpte jeg og sa: '' skal HELE den der dingsen inn i meg?!?!''
Jordmor flirte og bare sa ''ja, denne har som regel effekt''
Snudde meg over på siden og fikk denne hestedosen av et middel og kjente STRAKS effekten gitt!
''Å hvor er så dassen da?? Jeg må jo på do ganske så snart!'' sa jeg. Og jordmor skulle se om det var en ledig do.

'' What the F**K?? Sjekke om det er ledig?? Skulle hun ikke ha gjort det før hun satte denne dritten?!?!'' sambo flirte bare og sa han skulle se etter henne ettersom do-trangen nå var stor...
Han kom inn og sa at ingen doer var ledige så vi måtte få et undersøkelsesrom med do på.

Jeg styrta inn og sa at sambo skulle snakke hele tiden så han ikke skulle høre noenting[:D] Siden han satt rett utenfor da... Fikk etterhvert tømt tarmene, men merket ingen effekt what so ever.

Vi kom tilbake til rommet, men ble jaget ut fordi det kom inn ei dame med full åpning! Så vi måtte vente i ca 10 min på å få et nytt rom. Så ''flyttet vi inn'' på dette rommet og der satt vi!!
I 1 time....
I 2 timer....
Ned i kiosken og kjøpe kryssord og litt snacks, som jeg ikke spiste da....
Vi satt i nye 2 timer, og fikk ny jordmor som var kjempesnill!!![:D]

Kl ble ca 9 om morgenen og de bestemte da å ta vannet mitt... Det var ingenting effekt i det som hadde skjedd i løpet av natten, bare svake rier veldig tett og uregelmessig...

Så kom da undersøkelsen før de tok vannet, og det var såååå utrolig vondt når de rota inni der[:(][:(][:(] Jeg gråt og sambo trøstet som best han kunne. Så sa de nå skal vi ta vannet, endelig tenkte jeg...
Nå følte jeg meg klar for dette!![:)] Så rota de inni der igjen og tårene kom på nytt, men da de rispa hull på vannhinna ble gråten brått til latter... Det er det rareste jeg noensinne har opplevd! Sambo holdt på å dævve av latter siden jeg skifta så brått fra å gråte til å le hysterisk!![:D]

Det tok ikke mange minuttene før riene kom som perler på en snor!! Og gud så vondt det var, kunne aldri forestilt meg dette... Jordmor forsvant og kom tilbake kort tid etter. Hun sjekket rietelleren og spurte om jeg ikke ville prøve å sitte i badekaret...?? Jeg spurte om det var noen vits i det da, og hun svarte at det kunne lindre ganske godt.
Så jeg valgte å prøve, og sååå deilig følelsen av varmt og godt vann rundt hele kroppen var, og så deilig det lindret, men allikevel ikke godt nok, så da fikk jeg lystgass også! Synes ikke den hjalp i det hele tatt ble bare svimmel, men hadde den en god stund allikevel.

Satt i badekaret vel 1 time og måtte så opp fordi jordmor ikke fant hjertelyden til lillegullet mitt[:-] 

Kom opp av senga og vi fant hjertelyden, men nå ville jeg ha epidural!!!

Etter en stund kom legen som skulle sette epiduralen og satte i gang. Jeg visste at det var viktig og sitte heeelt stille. Så skrek jeg at det gjør så vooondt, oi har du en rie nå, spurte de. ''Nei hun sparker sånn!!!! Og det er vooondt!!!'' Da bare lo de litt og fortsatte. Jeg lo også litt før smerten tok over igjen[8D]

Epiduralen begynte endelig og virke etter at jordmor hadde gitt MAKS dose!!
Og jeg fikk også riestimulerende drypp fordi riene dabbet av da epiduralen begynte og virke...
Så satt vi kjempelenge og bare snakket med jordmor om hunden min og hunden hennes og alt mellom himmel og jord.[:D][:D][:D] Hadde nesten glemt hele fødselen jeg slik jeg koste meg!

Plutselig merket jeg at jeg ikke kjenta at hun tok meg på låret og sa fra, men det var bare normalt. Så hun spurte om jeg kunne løfte på foten? Men det kunne jeg ikke?!?![:-] I det hele tatt!!! Hun ble lang i maska og sa hun måtte hente legen, jeg begynte å få voldsomme smerter på venstre siden i magen og hadde ikke følelse fra høyre siden under armen og ned til leggen! Kunne ikke bevege foten.

legen kom inn og måtte ta epiduralen litt lenger ut og håpte det hjalp. Da de så skulle undersøke meg i samme slengen hadde jeg full åpning!![:-][:-] WOW!!! ''Nå må du presse!!!!!!'' SHIT!!!

''Men jeg vil ikke, jeg orker ikke!!!!'' var alt jeg klarte hulke fram, for jeg var så sliten av denne ''vondten'' og så redd fordi jeg ikke kunne løfte foten. Jeg ble rett og slett kjemperedd...[:(] Så jeg begynte da å presse, for det var jo ingen vei tilbake nå!
Jeg trykket og trykket og presset og presset! Ingenting skjedde, hodet stod og stanget helt oppe der inne...
Slik fortsatte det, de begynte å snakke om keisersnitt og egentlig håpet jeg på det på dette tidspunktet...! Var trett og lei og redd!

Plutselig kjente jeg at noe skjedde, og jeg fortsatte å presse!! Dette skulle jeg klare selv!!![:D]
Sambo stod konstant med våte kalde kluter på panna og hjalp motivasjonen, fortalte hvor flink jeg var og hvor stolt han var!

'' Nå ser vi hodet, og der er det ikke mye hår!'' Som om jeg brydde meg, men det fikk i det minste opp motivasjonen min om at det snart skulle være over og jeg skulle få treffe min lille skatt[:)]

Jeg presset og presset, og plutselig var hodet ute!! '' Vil du kjenne??'' sa de og grep tak i handa mi, men ikke søren om jeg ville kjenne, jeg ville ha min lille baby ut nå!!!!! jeg presset igjen av alle mine siste krefter, og da.......

......''uææææ, uææææ!!!''

Åååååååh prinsessa mi var ute!!! Endelig skulle jeg få se og holde og kjenne varmen i fra min dyrebare babyjente!!

''Åååååå jeg har fått baby!!!'' Var det første jeg klarte og stotre frem. ''Og se som hun ligner på meg!!!'' Var det neste...

Etter dette husker jeg ikke så mye hva som skjedde rundt meg, jeg fikk jenta mi opp på brystet og sa ''Thea Ovidia''.... Jeg koste henne på øreflippen og hun roet seg hos sin nybakte mamma kjempefort

Etter 140 minutter med pressrier fikk vi endelig møte hverandre, Thea og jeg... Og båndet til min lille var ufattelig sterkt med en gang!! Nå var vi blitt en familie, Mamma, Pappa og vår lille Thea Ovidia+ Voffsa - Tanja!
For alltid vil vi være knyttet sammen og Thea vokser seg større og sterkere for hver dag, og båndet mellom oss vokser like mye og litt til!!

Dette er det største jeg noengang har opplevd og jeg skulle gjerne gjort det igjen for datteren min!!

Elsker henne og sambo og hunden min over alt!

Vi var så heldige å få plass på Føderiket, som tilhører Rikshospitalet, men de driver naturlig fødsel og er drevet av verdens søteste og flinkeste jordmødre.

Fikk begynne fødselen på Føderiket siden vannet gikk mens det var 10 dager over termin. Hadde det vært en dag senere hadde vi ikke fått lov og måtte dratt rett til Rikshospitalet.

Vannet gikk på kl 1230 onsdag 26.august, og riene begynte forsiktig utover ettermiddagen. Da riene var begynt å øke på fikk vi besøk av jordmor (fra Føderiket) hjemme i 18-tiden, istedetfor at vi selv måtte inn dit og kanskje bli sendt hjem igjen. Var såvidt 3 cm åpning da jordmor var på hjemmebesøk. Hun gav akupunktur og fulgte med på riene en stund før hun drog igjen. Ting tok jo lang tid, så vi ble fortsatt hjemme utover kvelden og vi så film og spilte yatzy. Kl. 01 på natten drog vi inn på Føderiket med 3 minutter imellom riene. Da vi kom dit ble vi møtt av jordmor som hadde gjort klart badekaret med passe varmt vann, dempet belysningen og tent duftlys og satt på rolig musikk. Fant roen med en gang vi kom dit. Brukte mesteparten av natten i badekaret, og ellers fikk jeg akupunktur. Riene økte på om morgenen, og det så ut til at det nærmet seg fødselen på alvor, men så ville ikke vår lille gutt ut... Riene begynte å avta...

Om morgenen mellom kl 10 og 11 ble vi overført til Rikshospitalet pga høy fosterlyd og pga at riene så ut til å avta. Ble en helt annen atmosfære med ambulanse og da vi kom til Rikshospitalet ble det ledninger, drypp og leger og pleiere som løp inn og ut. Ble brått dratt ut av den gode atmosfæren fra Føderiket. Til slutt måtte Anders bli tatt ut med vakum, og han kom til verden 27.august kl 17:26, og var en stor liten gutt på 3930gr og 53cm lang. Barsel og alt ble da på Rikshospitalet, men dagen etter fødsel hadde vi besøk av 2 av jordmødrene fra Føderiket. Hadde en kjempeopplevelse fra Føderiket, bare synd han ikke ville ut, men sånn ble det, og det gikk jo greit det også. Var jo hyggelige jordmødre på Rikshospitalet også, selv om alt rundt er mer styrete der :) Alt i alt en bra opplevelse, med tunge stunder, men resultatet er Anders og vi er superfornøyde :)

NATHANIEL DEMIR---- ALMOST AIRBORNE...

Da var det min historie da
Fikk rygg og magevondt allerede den 29. Var i butikken å måtte bare legge meg ned på bakromet. Trodde som så mange andre at det var mageknip,da toalettbesøkene ikke var så regelmessige den siste tiden...
Etter en stund kom smertene gjevnt.. U har sett for mange filmer og var overbevist om at en fødsel umulig kunne være i gang siden vannet ennå ikke hadde gått
Så jeg ringte mamma hun fikk nesten nervsammenbrudd og overbeviste U om at vi MÅTTE til en lege. Da var det en som fikk fart på sakene da!Bilen var på verksted så U begynte å ringe rundt for at noen skulle hente oss.Og når han syntes det tok for lang tid ringte han en annen og 10min senere sto det ikke mer enn 6 biler utenfor
Forsikringen min hadde gått ut to dager før så vi måtte på offentlig sykehus og der begynte marerittet..
Da vi kom frem ble jeg nærmest dyttet i en rullestol og kjørt bort på et rom.U fikk hverken bli med eller ble gitt noe info Ble lagt i en "stigbøyle stol" og et hespetre av en lege kom inn og stakk halv armen sin opp i skrufsa på meg. FY F SÅ VONDT.Et under athu ikke tok vannet mitt der ogda! Mens jeg lå der kom to pleiere inn med en nesten blå baby. De fikk liv i han/hun men (gudskjelov)men jeg va nå så redd at jeg begynte å frike ut! Fikk ingen info om hva som skjedde men ble lagt på en seng med belte som målte fosterbevegelser eller noe...
Lå vel der med angst i en time nesten før jeg ble hentet og trillet ut til U.Har aldri vært så glad for å se han!
Det kom en lege og forklarte at jeg hadde 2cm åpningog at dette ble et kuvøse barn, noe de IKKE hadde kapasitet til,så om han kom måtte jeg ligge der mens han ville bli sendt til Antalya etter fødsel. Over mitt lik tenkte jeg... De skulle prøve å gi meg noe som fikk veene til å stanse opp så jeg ble kjørt opp på en avd.. En sykesøster satt inn veneflon på meg, midt på armen, og det var driiit vondt! På avd var det skikkelig dårlig.. Det var møkkete og folk lå blandet. Her var det fødene, folk med veer, mødre som akkurat hadde født samt små barn..De som lå me kateter måtte få fam til å skifte pose for det gadd ikke pleierne... Det væste var at U ikke fikk være derFordi han var mann.. Han måtte kangle seg inn HVER gang og alle så stygt på oss fordi vi viste at vi var glade i hverandre åpenlyst. U sov i bil utenfor vinduet mitt de to dagene jeg lå der... Når han ikke var der snakket folk på rommet masse dritt om meg på tyrkisk, sykesøstrene oxo.. "turist horer som kommer hit og tar mennene våre osv" Armen hvor veneflonen var begynte å hovne opp skikkelig. "Normalt" fikk jeg beskjed om.. Gud, tror jeg har blokkert masse derfra, men bestemte meg for at jeg skal til Norge den 1.!!!
Veene stoppet opp og U sa han ville ha meg hjem!SÅ DEILIG!! Veene begynte å ta seg opp igjen natt til 1., men jeg klarte å puste meg gjennom.. Avreise dagen kom og vannet hadde fortsatt ikke gått.. U pakket for meg og hjalp meg i dusjen, nå begynte det å gjøre DRIT vondt. Vi kom oss i bilen og fikk hentet vennina mi som skulle hjem på samme fly så bar det avgårde til flyplassen. U var overnervøs og byttet på mellom å snakke til magen: "kom igjen, bli der du er snart i Norge. Slutt å plag mamman din!" til å spørre meg: "vondt nå?? Skal vi dra hjem??Vi drar hjem?? HERREGUD! Tror du du klarer dette??"
Vi fikk sjekket inn bagasjen og nå begynte det å gjøre dødsvondt.. 2 t til bording...
Vi gikk ut en tur så jeg kunne legge meg på gresset med U som pute. Han ringte en lege og beskrev smertene mine. Dumme legen sa "veer sitter i magen, ikke ryggen. Hun har sikkert bet i ryggen av å sove med aircon" Så tyrkiske kvinnfok får IKKE vondt i ryggen undr fødsel......Så gjorde jeg noe jeg angrer på.. Jeg tok en halv røyk! Unnskyld Nathaniel, men mammahadde drit vondt å var nervøs!!!
Så måtte jeg si hadet til U. Det ble tårevått!!
Passkontroll og bording.. Smelte på meg verdens falskeste smil, fortalte flyvertinna at jeg led av flyskrekk fant setet mitt og pustet gjennom sammenbitte tenner.. Det ble en laaang flytur og smertene var nå dødsvonde samt kom tett i tett. Da kapteinen omsider opplyste at vi gikk inn for landing plingte jeg på en flyvertinne og sa"trodde det var kynnere, men det er nok veer, kan jeg få en ambulanse v landing??" Da ble det en lettere nervøs stemmning... Ambulansen sto å ventet på meg og på vei til AHUS var det ca 40 sek mellom riene.
Da jeg ble undersøkt hadde jeg 6 cm åpning! Mamma kom og nå begynte det skikkelig.Jeg fikk vondere og vondere. Og siden jeg hadde ligget på sykhus i Tyrkia ble jeg regnet som smittefarlig.(MRSA) Så på med munnbind osv på alle!!
Fikk bade! FY SÅ GODT!!Men hjalp i ca10 min.Så var det opp, gå rundt på rommet å pese som en hval samt forbanne allt og alle,ikl U over tlf Fikk prøve lystgass men det hjalp ikke en dritt, ble bare kvalm. Var så sliten så sliten og trøtt (4 døgnet uten søvn) så jordmor(som forresten var helt fantasisk) ringte etter epidural. Den ble satt på full fres og jg sovnet faktisk i 20 min. Så var helvete i gang for fullt og jm tok vannet mitt og nå va det 8 cm åpning, null mellomrom mellom veene og null mer sertelindring! Prøvde alle mulge stillinger, men endte opp på ryggen.
Presset og presset og bannet og bannet. Før den siste veen gav jeg klar beskjed til JM at "kommern ikke nå får du gå inn å hente han eller dytte han opp å ta keisersnitt for nå gidder jeg ikke mer!" "Ett sikkelig trykk til nå!" sa JM og jeg preset for harde livet... SVUPP hode, skuldre kropp.. og verdens mest perfekte skapning satt i et hyl og ble lagt på brystet mitt. Pluttselig var det ikke vondt mer. Jeg var mamma! Ringte U som begynte å gråte da jeg sa "hei pappa!"

Historien om da Sofie kom til verden.

Tirsdag 01.09.09

Var hos jordmor på formiddagen og ble henvist til sykehuset for CTG og ultralyd pga jeg hadde kjent mindre liv enn vanlig. Dro dit etter en time hos akupunktur for å forhåpentligvis få litt fortgang i sakene. Alt så bra ut, men måtte komme tilbake dagen etter for å dobbeltsjekke siden jeg var på ei uke overtid. Kjente jeg hadde litt kraftige kynnere på kvelden, men de gav seg når det kom et ENORMT uvær uten like på kvelden (har aldri opplevd lignende), og glad var jeg for det. Tenkte ikke mer over det, og trodde ikke det skulle bli noe baby på meg før igangsettingstimen en uke senere. Men i 4-5 tiden på natta våkner jeg av vonde kynnere, og konkluderer med at dette er rier siden jeg hadde hørt at man ikke fikk til å sove under de.

Onsdag 02.09.09

Hadde ikke sovet stort denne natten, men syntes ikke riene var særlig vonde og de kom ikke regelmessig. Dro på sykehuset og CTG til klokka 13, og etter å ha fått konstatert at lille i magen hadde det bra ville jordmora som jeg har gått på akupunktur hos sjekke om jeg var moden og hadde åpning. Jeg jubla da hun sa at jeg hadde 3 cm åpning, og det gjorde meg ingenting at hun tøyde litt for å få 4 cm. Hun sa at hun håpte jeg kom tilbake til kvelden, men at det også kunne ta noen dager.

Dro hjem, og allerede på vei til heisen på sykehuset kjente jeg at riene ble sterkere. Klarte ikke å ha igjen bildøra selv, så det var godt mamma var der [:)] Vel hjemme ble ikke riene noe svakere, og jeg gikk rundt og rundt her inne og masserte både korsryggen og nederst på magen til den store gullmedaljen. Ringte sambo for å få han til å kjøpe med en massasjestav hjem når han var ferdig på jobb klokka 17, og at han måtte komme rett hjem fordi riene mine ble bare vondere og vondere.

Han kom hjem og prøvde masse for å få meg til å ha det bedre, men ingenting hjalp og jeg følte han var mest i veien. Massasjestaven var det heller ingen vits i, den flytta smerten i ryggen til magen og motsatt..

Rundt klokka 19 følte jeg at det ikke var noe pause mellom riene, og den rietelleren på internett skjønte jeg ingenting av [8D] Ringte føden og fikk beskjed om å komme med en gang for sjekk. Pakka ned det siste i baggen og suste av sted.

Vel framme ble vi mottatt av ei jordmor jeg kjenner, og etter en CTG og sjekk av åpning fikk vi beskjed om at jeg nå hadde 7 cm, at vi måtte bli og at det ikke var tid til å få klyster likevel. Ble geleida inn på ei fødestue og fikk tilbud om epidural. Jeg sa ja uten å tenke meg om, for jeg hadde så vannvittig vondt. Gikk rundt og rundt på rommet, og syntes det tok innmari lang tid før amnestilegen kom! Men han kom da etter hvert, og skulle til å begynne å vise meg og forklare hvordan epiduralen så ut og virket da jeg avbrøt han og sa at det var jeg ikke interessert i! Jeg kjenner meg selv såpas godt at jeg vet med sikkerhet at hadde jeg sett den hadde jeg ikke tatt den likevel. Men satt ble den, og da den begynte å virke føltes det ut som jeg var kommet til himmelen! ALLE smerter var borte for ei stund, og sambo og jeg snakka, tulla og var i godt humør.

Glade og spente kommende foreldre!

Jordmor satte en elektrode på den lilles hode for å følge forsterlyden bedre, siden den var litt ustabil. Kom den under 100 måtte vi trekke i snora! Den var under et par ganger, men kom seg alltid opp igjen like etterpå.

Klokka 20.45 hadde jeg 9 cm åpning, og vannet ble tatt. Det var en helt ekkel følelse, kjentes ut som jeg tissa på meg. Det rant og rant og jeg fikk følelsen av at det aldri slutta :p

Jeg lå på ryggen til å begynne med, men jordmora ville ha meg til å ligge på sida. Dermed ble epiduralen ”flyttet” over på den siden jeg lå på, og det kjentes ut som den ikke hadde noe virkning på den andre. Etter å ha ligget sånn ei stund sa jeg at det kjentes ut som det ”pressa i rompa” (jada, flink med ord :p) og fikk da beskjed om at det var pressrier og at jeg ikke måtte presse. Jaha, okei – ikke presse?

Jeg er usikker på når jeg begynte å presse, men jeg ble i alle fall lagt på sida istedenfor ryggen. Det syntes jeg ikke noe om, følte da at epiduralen kun virka på den sida jeg lå på. Etter en stund ble jeg lagt på andre side, og lå å pressa. Syntes det var forferdelig vondt, og eneste tanken jeg hadde i hodet var ”ser hun hodet snart?”. Men de ordene fikk jeg aldri høre.

Fosterlyden sank til under 50, og jeg fikk spørsmål om jeg følte at jeg måtte presse. Akkurat der og da måtte jeg ikke det, og svarte ”nei”. Ble i hui og hast kjørt opp på operasjonsstua og klokken 23.14 var vår lille keiserinne kommet til verden, ni minutter etter jordmor og lege bestemte at det ble keisersnitt.

Klokka 02, 03.09.09, våkna jeg til meg selv på oppvåkninga, ganske fortumla. Følte meg så alene og skjønte ikke hvor sambo var. Hvorfor var jeg der alene? Hvordan var barnet mitt? Hvilket kjønn? Hadde for meg at noen hadde fortalt meg at det var jente, men tenkte at det kanskje kunne være ønsketenking fra min side siden jeg trodde det var det det ble. Men etter litt kom en sykepleier å sa ”du veit at alt gikk bra med jenta di ja?”, og det er de fineste ordene og den beste beskjeden jeg noen gang har hørt.

Jeg fikk lillemor opp til meg, og etter en time ble vi kjørt ned til sambo som lå å venta på oss.

Det aller, aller første bildet av vår perfekte datter!

De første bildene av Sofie og sine stolte foreldre

mor var rimelig sliten og lettere omtåket etter narkosen.

Då Mari kom til verda 31.08.09     

Frøkna er 2-3 min på bildet her

Det heile starta med svake rier søndagsmorgon 30 aug. i 10-tida, ingenting regelmessig, men nok til å få meg til å ta tida. Timane gjekk og riene var til og frå.. var ingenting særleg regelmessig over dei. Var oppe på kort-spel og middag hos mammo i frå ca kl.1400-1600 før me for heim. Og i 17-tida fant eg ut eg skulle kvile litt..for eg hadde sove lite den natta i forkant. Det gjekk dårleg. Etter ein halvtime-trekvarter med pusting og pesing og vonde rier fant eg ut at dusjen måtte no hjelpa.. Så inn i dusjen bar det. Klarte vel 10-15min før dampen blei for mykje og smertene veldig vonde.. Ringte på Morten som var på kaffi hos naboen og sa at NO må du komma heim. Og heim kom han.

Då klokka var ein plass mellom 1800-1830 ringte me til føden, for då var riene begynt å bli svært så vonde og kom med rundtom 5 min mellomrom.. Me måtte berre koma opp på sjekk fekk me beskjed om av jm på tlf, men virka ikkje som om dei trudde me var i fødsel... MEN kl.19.00 blei me innskrevne og opningen var 3 cm og me fekk beskjed om at me ikkje fekk reisa heim igjen for her var aktiv fødsel. Bagen hadde me med oss i bilen, i tilfelle me skulle nå bli innskrevne, og litt små-letta og små-sjokkert gjekk me inn på fødestua. Glade for å endelig vera i gong, men spente på kva som ventar.. Smertelindrande som eg brukte under fødselen var varmeflasker på mage og rygg, og på slutten lystgass etter vatnet blei tatt. Varme har pleid å hjelpa meg godt i forhold til mensensmerter, så det blei det eg brukte som hovud-smertelindring. Men då frøkna i magen begynte å få litt høg puls, då måtte eg ta vekk varmeflaska frå magen..men fekk beholde den i ryggen..*heldigvis*

I vaktskifte fekk me inn ei heilt fantastisk jordmor som hjalp oss(les: meg) så utrulig masse!! Kunne ikkje fått nokon bedre trur eg. Ho skraut meg opp i skyene, slik ho sikkert har gjort med MANGE andre fødane før, men gud det hjalp me snakka om trykkefasen før den var der, om at eg ville at ho skulle hjelpe meg, og unngå å rivne masse og då forklarte ho kva ho ville gjer, og at eg måtte gjer som ho sa.

Så i 23-tida kom det inn ei anna kvinne i fødsel, meir aktiv fødsel enn meg. Det resulterte i eit rombytte, der me måtte inn på eit familierom. Dette var eit par timar der me følte oss litt forlatte og ting var så uvisst.. Førstegongsfødane og aleine på eit rom, sjølvsagt med sambuar, men. Jordmor kom innom etter å ha tatt i mot ein baby, og sa at me straks skulle få komme inn på fødestua igjen. Dei måtte berre rydde og vaske litt og "lappe" sammen kvinna. Det gjekk vel 1,5t før ho kom inn og henta oss. Då var me lukkelege kan du tru

Klokka var vel rundt 0100-0130 då me var vel inne på fødestua. Riene kom og gjekk og var ikkje særlig behagelige no, og eg var ganske sliten og lei. Framleis brukte eg varmeflaska i ryggen som lindring. Men då eg ba min kjære om å stryka meg hardt og godt i korsryggen, endte det i ei miniblemme.. Eg hadde fått 1.gradsforbrenning gitt.. Og kunne ikkje bruke varmeflaske meir..

Når klokka nærma seg 02, spurte jordmor om ho skulle ta vatnet etter å ha sjekka opningen, den var 7 cm då. Eg spurte om det kanskje ville få fortgong på ting, men det kunne ho ikkje garantere. Ofte gav det meir effektive rier, dog vondare, så kunne hjelpe på fortgang, men ingen garantiar. Men eg tok sjansen og ho tok vatnet. Huskar ho brukte ei stund før ho fekk hol på vannhinnene, meinar ho stakk på 1-2 hinner før det plutselig rant.. Rar følelse..

Fostervatnet var jo misfarga, så frøkno måtte få ein elektrode på hovudet for å følga ekstra med på ho og korleis ho hadde det. Riene var sterkare etter vatnet var teke, og eg begynte med lystgass. Syns egentlig det var lite hjelp i den, men eg fekk noko å konsentrere meg om inni mellom taka. Men eg slapp jo maska før toppen av ria, og dermed hjalp jo heller ikkje gassen som den kanskje kunne gjort.. Inni mellom rant det mellom beina følte eg, men det var normalt, for når frøkna var på veg nedi bekkent og ut så vrei ho seg, og dermed blei det opning med skuldrene eller noko huskar eg jm forklarte, og då fekk vatnet mulighet til å komma ut.

Kl.03 sjekka jordmor opninga igjen.. Til min store glede, og overraskelse, var det fullåpning!!! Jordmor gjekk ut av rommet og inn ved sida for å skrive litt journalar, og ba oss om å ringe eller hente ho når eg fekk trykketrang.
Etter ca 20.min kjente eg trykketrangen presse på..og huskar eg sa til Morten at "no må du henta hu, NO!!" -eller noko sånt..

Kl.03.30 begynte pressriene.. 10 min ut i dei blei det satt drypp på meg. Gjett kven som ikkje ville da, joda, meg.. "Måå du stikka meg i hånda, ååneeei.." Haha, der ligg eg midt i fødsel, og gruar meg for å få satt veneflon i handa.. Jordmor skratta litt av meg då.. Gjorde eg og etter på..

Og så, kl.03.49 31.08.09 kom verdas nydligaste jente til verda, mi vesle ? ? Mari ? ?

Ei fornøyd mamme som endelig fikk møta jento si, 3 dagar på overtid:

Her er eit av dei siste bilda av meg og magen, ca halvannen time før ho kom:

Morgenen den 25 Aug, 9 dager over termin, da jeg våknet merket jeg noe som virket som kynnere ( noe jeg ikke har hatt i løpet av svangerskapet i det hele tatt).
Disse fortsatte forsiktig utover formiddagen, men ikke mer enn en liten irriterende murring.
Klokken 11 hadde jeg time hos jordmor, og hun mente jeg kom til å havne på føden i løpet av kvelden.
Dagen gikk, å murringen avtok utover ettermiddagen og kvelden, og jeg tenkte at det var et falskt forvarsel, og var litt skuffet. [&o]

Rett rundt klokka 24 begynte riene, og de begynte med 10-15 min mellom.
Smertene var absolutt ikke utholdende, de var i grunnen langt fra det jeg hadde trodd etter hva jeg har blitt forlkart av andre.
Jordmor ga meg beskjed at når jeg måtte puste meg gjennom riene, og de varte rundt 1 min, så skulle jeg ringe sykehuset.
Da riene aldri ble så vonde, selv om de varte over 1 min å kom hvert 5 min, men da jeg begynte å blø litt i 03 tiden på natten så ringte jeg for å høre om jeg kunne komme inn til sjekk.

Jeg fikk da beskjed om at det var ganske fullt på føden akkurat da, og siden jeg ikke hadde så vondt så trodde hun heller ikke at jeg ville få rom om jeg kom inn, men bli sendt hjem igjen.
Vi nølte litt men tok turen nedover til sykehuset likevel.

Vel nede på sykehuset ca kl 04 ble jeg lagt til registrering og fikk som kommentar av jordmoren underveis at "det ser ikke ut som om du har det noe særlig vondt" der jeg lå på benken. Det hadde jeg da heller ikke egentli, jeg ventet enda på at riene skulle bli verre.

kl 0430 sjekket hun endelig åpningen, 6-7cm godt tøyelig ble dommen, og jeg skulle inn på fødestua. Det gikk 10-15 min før vi fikk dusset oss inn på fødestua, og mannen gikk for å hente baggen i bilen. 04.50 gikk vannet, og 04.55 følte jeg litt for å presse under riene.
Jeg sa fra til jordmor som mente det var litt tidlig enda, men hun gikk med på å sjekke. 10 cm full åpning. Det var bare å presse.
vesla satt litt fast underveis og hjelp ble tilkalt, men hun kom seg løs på egenhånd. og kl 05.36 ble lile prinsessa vår født.

Etter bare 5 og 1/2 time i fødsel , var den en godt fornøyd mor som fikk veslejenta si på brystet, godt fornøyd med første fødsel.

Her er min historie!
VELDIG langt og mye skrevet med en liten baby i armene.
Det hele startet mandag formiddag. Vi dro opp på skolen til S. siden han skulle ha sin første skoledag. Jeg var litt rar i kroppen, men det har jeg jo vært de siste ukene da. Sto der og ventet og kjente litt lette tak i ryggen. Var n tur på do, der oppdaget jeg slimproppen/litt friskt blod. Jaja, tenkte jeg. Bare du holder deg der inne i 2 timer til så, jeg vil heller ikke ha noen vannavgang. Barna blir ropt og vi går til respektive klasserom. Jeg vagger meg inn. Kjenner fortsatt tak. Finner meg en stol i klasserommet og sitter å kjenner tak med jevne mellomrom. Når foreldrene kan gå ut, svipper jeg sambo hjem. Han må en tur nedom jobben. Han får streng beskjed om å holde seg ved tlf. Jeg ringer mamma og spør om hun kan være hjemme hos oss sånn litt etter tolv. Være sjåfør og barnevakt- Jepp, hun kommer. Jeg opp på skolen for å få med meg det siste av dagen og Sebastian. Ei venninne spør om det er noe på gang. Jepp. Sitter der de siste 20 min med sterkere rier. Da dagen endelig er over, drar vi hjem. Jeg forklarer S. at nå blir han nok storebror i løpet av dagen og mormor kommer og henter oss. Vi må bare hjem å pakke sammen tingene. Han må finne en kosebamse til å ha med på skolen dagen etter. Ikke lett å velge. Jeg knoter med å prøv å telle riene med rieteller. Gir opp og ringer føden. Er ikke i tvil om at jeg er i full gang og at dette går fort. Intensiteten har tatt seg veldig opp i løpet av 15 min hjemme. Mamma kommer. I løpet av 10 min herfra til sykehuset har jeg 2 rier og spiser baguett med Roastbiff! Planen når vi kommer frem er at jeg skal sitte i resepsjonen mens mamma og Sebastian parkerer. Det tar fryktelig lang tid og jeg husker hun damen som fødte i resepsjonen for ikke så mange månedene sine at jeg går opp. Snakker med sambo og sier at her er det ikke noe tvil. Du må nok bare komme. Legger meg nedpå og får på rieteller og hjertelydsmåler. Intense rier. Mamma og S. er innom, men jordmor og jeg finner ut at de burde går, for her går det fort. Hun måler 6 cm. åpning allerede...
Jeg venter på sambo. Føler meg som en skikkelig urkvinne innimellom. Ligger alene med vonde rier og jobber meg gjennom dem på egenhånd.
Etterhvert kommer sambo, er ganske lettet da.
Prøver meg med lystgass, liten effekt. Dette går fort, så er nok ikke vits i å prøve så mye annet. Jeg er klar for å prøve meg uten noe som helst. Får en pinex major da..
Trykketrangen starter på 7 cm. Jordmor tar vannet. Og jeg spydde. Og i løpet av kort tid så er det blitt 8 cm og et par press til, så er åpningen på 10 cm og der kommer lillebabyen min. Det gjorde J***** vondt. Og jeg bruker sjeldent sånne ord. Sa vil ikke og ropte faktisk litt... Det er ikke meg. Når jeg var et snev av uhøflig mot jordmoren og barnepleier, så sa jeg unnskyld med en gang. Og det irriterte meg veldig at de hele tiden skrøyt av meg og sa jeg var flink. Jeg ville bare ha ro og fred. Minst mulig snakking. Det skal jeg huske på til en eventuell fødsel senere. SNAKK SÅ LITE SOM MULIG MED MEG! Iallfall. Lillebabyen kom ut. Jeg revnet bittelitt. Sydde 4-5 sting. Morkaka var stor og fin. Babyen var stor og fin. Jeg tenkte også, aldri mer. Men er allerede på vi får se etterhvert.
Allerede på føden var de veldig på at lillegutten skulle ta puppen. Mye mer enn sist. Så jeg er glad for at jeg hadde et så avslappet forhold til amminga. Men jeg hadde jo også sagt ifra om det på forhånd da. Så kanskje derfor?
Fikk sendt bildemelding. Skikkelig dårlig kamera på tlf. S, mamma og tantelinda fikk melding og ville komme med en gang. De kom etter vi hadde kommet oss over på barsel. Sebastian var så stolt så stolt. Han hadde sittet nede i kantina og trippet. De hadde også vært i byen og shoppt til lillebabyen. Siden de skjønte det kom til å gå fort.
Jeg er så utrolig glad for å se hvor stolt og deltagende S. er. Hvor utrolig mye denne lille babyen betyr for han. Han ville jo nesten ikke bli med mormor hjem fra sykehuset og da jeg pratet med han litt senere på kvelden i telefonen, ville han gjerne krype igjennom for å komme til oss.. Lille goingen. Jeg tror nok ikke lillebabyen kunne ha fått en bedre storebror.

Det er jammen meg ikke mange som blir storebror 3.5 time etter man er ferdig med første skoledag.

Og jeg føler meg bittelitt superkvinne som fødte 3.5 time etter vi dro hjem fra 1. skoledag!
Og jeg er veldig glad for at sambo var med på første skoledag og var fotosjef.. For de bildene jeg tok, vel...

Back
Topp