Augustforumets store mattråd

Følger denne og legger ut etterhvert :)

Smart! :D Kom med gode babyoppskrifter da, skal begynne å lage middag til snuppa! Lagde gulrotmos til henne igår, det var ikke spesielt populært :p

Skal legge ut noe etterhver. Elsker matlaging. :)

Kan starte med en gjenganger her i huset, den er veldig billig (men kan gjøres dyr), metter godt og rekker til ca 4-5 voksne.

Minestronesuppe :)

500 gr kjøttdeig (kan byttes ut med f.eks strimlet biff, eller sløyfes)
1 løk
1 l kraft
5 dl pasta
2 bx hakkede tomater
1 bx brune bønner
500 gr grønnsaker (bruker gjerne lapskausblanding, men her er alt tillat)
salt, pepper, hvitløk, sukker og evt andre krydderurter

Brun kjøttet, tilsett 1 finhakket løk helt på slutten av bruningen.
Hell over 1 liter kraft, kok opp.
Når det koker ha oppi pastaen, kok i 5 min.
Tilsett tomater, bønner og grønnsaker (bruker du friske rotgrønnsaker så tilsett det før pastaen da det antagelig trenger litt mer koketid).
Smak til med salt, pepper, sukker og krydderier.

Server med godt brød og pesto

supert;D eg har ein fiskegrateng for å få minstemann til å ete fisk!:) Passer ikkje til dei største formene, men det er jo berre å øke mengden:)

kok opp vatn, og la det trekke. Legg så mykje fisk du ønsker å bruke nedi.

Smelt ein klatt margarin, ilag med ca 4 dl H-melk:)
2 SS kveitemjøl
Kok opp, og rør mykje til mjølsmaken forsvinner :) (samme prinsipp som fløyelsgrøt)
Godt med litt ost oppi susen, men då må det gjerne 2 dl meir melk og ca 1 ss meir kveitemjøl.
Kok makaroni for seg slik det står på pakken.

1 pose lapskausplandig.

Smør forma med margarin, hell makaronien oppi

Mos og bland fisken godt ilag med lapskausblandinga og hell oppi forma.

Krydder - her kan du ta det du liker, vi er veldig glad i urtepiffi.

hell sausen over!:) og strø brødsmular ilag med raspa ost på toppen (nokon bruker

Ovnen i ca 30 min på 200 grader :)

Sia eg liker minst mulig oppvask pleier eg å mose og blande fisken i samme panne som eg har brukt til makaronien eller fisketrekkinga:)

Jeg kunne trenge tips til babymat. ;) Snuppa her vil ikke ha noe middags glass jeg har prøvd å gitt. :/ Bare brekker seg.. Og er ikke verdens beste kokk så har ingen aning hvordan man lager barnemat fra grunn av. :p

Vi har forresten kokt kikerter og røde linser. Noko har eg hatt i middagsglass ilag med grønnsaker og fisk, og noko i isbitformer så tarmane skal venne seg til det. Spesielt kikerter :) så gullet får ei i frukosten sin kvar dag :)

Det er veldig sunt, og kjøper du det i sånne innvandrer butikker er det superbillig :)

Liker ikke kikerter. Spiste ikke det når jeg var veggis heller. ;)

Puttanesca
  • 200 g sorte oliven uten stein
  • 2 ss kapers
  • 4-5 små, rensede ansjos
  • 3 fedd hvitløk
  • 1-2 peperoncini (små tørkede chilipepper)
  • 1 boks flådde tomater
  • 1 ss revet sitronskall
  • 1 håndfull finhakket persille
  • olivenolje
  • spagetti
Slik gjør du

Begynn med å hakke oliven, kapers, ansjos og hvitløk veldig fint (ingen store biter) hver for seg og sett til side.
Oljen varmes i en panne og hvitløk og peperoncini stekes lett. Mengden peperoncini er en smakssak. Retten skal ikke være brennende sterk, men den kan godt ha litt sting. Pass på at hvitløken ikke blir brun, da blir den bitter.
Tilsett oliven, kapers og ansjos. Det stekes litt under omrøring. Ha i de flådde tomatene og skru ned varmen.
La sausen koke forsiktig i 15-20 minutter mens pastavannet settes på kok. Kok alltid pasta i rikelig med saltet vann, da klistrer den seg ikke sammen.
Når sausen har kokt ferdig smakes den til med salt og pepper og et lite dryss sukker for å kompensere for mangelen på sødme i tomatene. Hakket persille og sitronskall has i sausen. Sausen blandes med kokt pasta.
Gjem alltid litt av pastavannet til å tynne sausen med, hvis den blir for tykk.

Jeg bruker finhakka tomater i min. Denne har jeg hentet fra nettet jeg lager min etter hodet. Puttanesca gjøres litt forskjellig, men denne var rimelig basic.

Sunn som jeg er, så legger jeg ut en kakeoppskrift. :p

Superenkel, og veldig veldig god.

Bunn: Eggedosis og malte mandler. Stekes på ca 180 grader i sånn ca 15 min. (mengde blir litt ca-mål, kommer ann på hvor stor form man bruker)
Toppes med vaniljekrem, deretter bær og så gele på toppen. spises med vaniljesaus på.
Yummi! :cool05

Jeg lager endel knekkebrød selv, her er grunnoppskriften jeg bruker:

200 gr havregryn
1 dl sesamfrø
1 dl linfrø
2 dl kli
2 ss fiberhusk
1 ts sukker
1/2 ts salt
7-8 dl vann

Bland alt sammen og la det svelle i 10-15 minutter.
Smør utover to stekebrett og del opp med pizzahjul.
Stek begge brettene samtidig på 160 grader varmluft i 70 minutter.
Bytt plass og snu på brettene 2 ggr i løpet av steketiden.

Oppbevares i tett boks.

Bytter du ut havregrynene med solsikkefrø og dropper sukkeret snakker vi om 1-2 karb pr knekkebrød (del hvert brett i 16)

Mine blir ordentlig knekkebrødharde, knaser i tennene

Får aldri til knekkebrød jeg selv om jeg har bra oppskrift. :(

Back
Topp