Au au aaaaaaau!!!

Livmorregnskap

Livmorregnskap
Mini er 15 dager gammel og spiser hver 2-3 time. Vi bruker ammeskjold da mine brystvorter ikke er lange nok til å gi mini godt nok tak. Det er ikke mye å gjøre med sugegrepet når vi bruker ammeskjoldene, og nå er det blitt så sårt på brystvortene at jeg nesten starter å gråte og spenner hele kroppen min når han tar tak. Det føles som noen kutter brystvortene opp med kniv. Merker nå at disse smerter utfordrer min tilknytning til mini - jeg blir oppgitt og lei meg når han ønsker mat, og noen ganger er pausene fra puppene bare i underkant av 1time...Jeg har godt med
melk og pumper 2-3 flasker/måltider om dagen, men lurer nå på om jeg skal trappe opp flaskematingen med morsmelk og redusere ammingen fra puppene til kanskje 2-3 måltider pr døgn. Vurderer IKKE å gi morsmelkerstatning. Noen som har erfaring med dette? Føler litt på det å ikke gi direkte fra puppene lenger...
Det blir jo også litt mer styr med pumping, oppvarming, vasking og sterilisering... Alle innspill, tips og erfaringer tas imot med takk!

Jeg vil bare si at jeg føler med deg, det er sånn her også, og mini er 6 dager. Bruker også skjold. Jeg har kjøpt Multi-Mam kompresser, og etter bare 2 behandlinger er det faktisk blitt bedre :-) Jeg blødde ved amming, men etter første kompresset var det allerede bedre :-D

Med jenta mi, som er min første, så slet jeg skikkelig de første dagene! Skikkelig sår og det uten at det var begynt å sprekke og blød. Kjenner godt igjen det du sier, jeg gruet meg til hun var sulten igjen og følte jeg nesten ville ignorere henne om hun ba om mat igjen kort tid etter sist amming.. Jeg prøvde først med purelan, det virket ikke så mye når de var så såre.. Forsøkte så med multi mam kompresser plastrene, fungerte med engang på meg! Så anbefaler de sterkt :) ! Plasteret skal være på maks 1 time, minst 2 ganger til dagen så mange dager du trenger. Er det rester av gelen på brystvorten så trenger du ikke vaske det bort da det ikke er noe skadelig for baby å få i seg. Jeg hadde 1 time, 2 ganger på en dag så var mine brystvorter i orden! :D

Off... Hørtes ikke godt ut. Kanskje ammepoliklinikken eller ammehjelp på nett kan ha noen gode tips til deg?

Vært på ammepoliklinikken på Ullevål, men det var før de ble så såre... Kanskje det er lurt m et nytt besøk. Men skal definitivt prøve disse kompressene!

Hvis det er noen trøst så sliter jeg og.. Det til tross for at jeg har fullammet mitt forrige barn i seks mnd og delammet til året. Litt nederlag at jeg som andregangs ikke fikser dette. Og på ammepoliklinikken ble jeg mer eller mindre avfeid. Og da jeg sa jeg vurderte mme følte jeg jeg hadde bannet i kirka!
Lite råd og tips fra meg annet enn full sympati!! Husk at det viktigste er at du gir minsten næring på ett eller annet vis og at dere begge har det bra med det... Hvordan er uviktig når det er så vanskelig. Er lov å synes det er vsnskelig!!!

Jeg tenker at når du føler det går ut over din tilknytning til babyen så er det ikke så veldig mye å lure på. Når du i tillegg tenker å fortsette gi morsmelk så er det jo kun for deg dette innbærer mer styr (med sterilisering av flasker osv.). Jeg ville dratt innom ammeklinikken, men dersom de ikke har noen gode råd tenker jeg at babyen din har det akkurat like fint om den får maten sin på flaske, OG den har det bedre når mammaen koser seg med å gi mat i stedet for å grue seg. Hvis dette er et vedvarende problem som ikke kommer til å gå over er det ikke noe å lure på mener jeg.

Jeg kjenner damer som har pumpet seg i seks mnd og hatt nok melk hele tiden, så det er absolutt mulig.

Har ei venninne som ble utrolig sår, blødde og ble svull i brystvortene. Det viste seg at de to babyene hadde stramt tungeband, og når de fikk klippet det ble sugeteknikken til barnet bra, og hun ble god etter det. kan noen av deres barn ha det?

Hadde det også sånn, så føler med deg. Reiste hjem fra sykehuset på dag 3...melka hadde akkurat startet å komme, stressa og styra på sykehuset og fikk beskjed om å legge til babyen min veeeldig ofte for jeg slet også med tette melkeganger. Med første jenta mi var melka der allerede når jeg sto i dusjen etter fødselen så jeg måtte ikke streve på samme måte. Alt var bare stress oppe på føden, og med så mange meninger og ulike anbefalinger av de som jobbet der oppe at slik skulle man gjøre og slik skulle man ikke gjøre ble jeg helt frustrert. Resulterte i såre brystvorter og knallharde bryster som noen steiner. Sprukket brystvorter, blødde og you name it....spente meg for hver gang jeg la han til og det var vanskelig å slappe av. Til slutt fikk jeg endelig skjold som skulle være min løsning denne gangen til å komme i gang...jeg må si at 70% av smerten forsvant under bruken av disse og jeg klarte endelig å slappe av mere, samt jeg fikk slik nesespray som skal hjelpe på utdrivingsrefleksen. Fortsatte å bruke disse når jeg kom hjem, trappet gradvis ned etterhvert med å fjerne de etter en liten stund ut i amminga. Satt mye med puppene ut så melka fikk "heele" brystvortene og sist men ikke minst kompress fra multi mam de har vært min store vidunder kur! Absolutt helt utrolig hvor fort de reparere sårhet! Oppi alt dette hadde jeg også en brystbetennelse men etter blod svette og tårer har jeg endelig herdet brystvortene og melka er i full produksjon å jammen er jeg glad jeg beit sammen tennene å aldri gav opp! Heier på deg og tror nok dette kommer seg! ;) ;)

Da har jeg forsøkt kompressene i 2 dager. Merker betydelig forbedring på sårheten allerede, men tror nok jeg må bruke hele pakken + pumpe de fleste måltidene ennå. Kommer til å tilby puppen når jeg selv føler det er OK og ikke presse meg så hardt lenger. Har bestemt meg for å slappe mer av og ikke se på pumpingen som et nederlag, selv om det er litt upraktisk og kan føre til at han ikke vil ta puppen på sikt. Merker humøret mitt er mye bedre, jeg kan senke skuldrene og ikke grue meg til neste måltid. Koser oss mye mer sammen! Tusen takk for alle innspill damer!

Back
Topp