Atopisk eksem

Mine har ikke hatt problemer med ull innerst selv om begge har atopisk eksem, så det må en bare prøve seg frem med:)
Vi har bare måttet smøre jevnlig, etter bading osv. Ved utbrudd så fikk vi kortisonkrem på resept, men det har ikke skjedd så ofte:)
 
Bade/dusje så sjeldent som mulig. Smøre med god krem. Se om det er noen matvarer som gjør det verre.
Min kan ikke spise/drikke ting med melk og blåbær. Da blir han verre.
 
Veldig individuelt hva som utløser det, så lurt å prøve å finne ut av hva som kan gjøre det verre.

Min bader med olje og smører med canoderm, rød apobase og evnt kortison på eksemet.
Han har ingen problem med ren merinoull. Han bruker ikke ha noe eksem på høst og vinter, men kan være veldig plaget om sommeren og spesielt når det er mye sol...
 
Ull var no no her i mange år, men kan bruke det nå. Men ikke alle merker.
Dusjer minst mulig og bruker minimalt med såper.
Smøres daglig med canoderm.
Min blir veldig varm, og når huden blir klam, får han utbrudd. Så vi er påpasselig med at han ikke har for mye klær
 
Vi var hos barnelege og fikk masse som hjalp, til å ha i badekaret og sånt. Ellers bruker vi kortison når det er veldig ille og unngår ull. Her hjalp det å kutte melk, da eldste var allergisk for det da han var yngre. Nå kan han drikke melk :)
 
Få time hos lege /hudlege for best mulig hjelp. Atopisk hud er plagsomt og smertefullt. Det som fungerer for noen, fungerer ikke for andre.
 
NAF badeolje ved bading (bader 2 ganger i uken), lilla canoderm krem (fra topp til tå), rød apobase når hun ikke er så ille i huden. Bruker ikke ull.

Vi fikk hjelp av barnelegen på sykehuset.
 
Jeg sliter med atopisk eksem, bruker fuktighetskrem og kortisonsalver.
Krem er absolutt det viktigste, men en god hudolje er gull verdt. Bland noen dråper i fuktighetskremen. Bruk dusjolje istedet for såpe.

Jeg bruker ull innerst på kroppen. Reagerer på noen typer, ikke alle. Ullundertøy i merino går greit for meg.
 
For mine er det Canoderm, prøver å ikke bruke så mye ull innerst og en sånn badeolje som jeg ikke husker hva heter. Tror den er fra Avene, stor grønn flaske som lukter nydelig. :) så tydelig høsten meldte sin ankomst, de hadde ikke eksem i sommer så vi trengte ikke smøre dem, men nå må de smøres minst to ganger om dagen for å holde det i sjakk.
 
Måtte sjekke, det er A-derma sin Exomega olje vi bruker. Den synes jeg fungerer godt.
 
Vi kan ikke bruke ull/ bomullsklær har vi funnet ut. Eller Dvs vi har slitt mye med eksem på tross av det og nå er vi gått over og prøver sportsundertøy i polyester. Huden på kroppen har veldig lite eksem med det. Hun har derimot fått eksem på haken da det er et veldig utsatt sted. Så vi prøver oss frem. Så nå er det polyester og fleece som blir forsøket denne vinteren.. vi har ikke eksem på sommeren og veldig ille fra sen høst til sommer.,
 
Heisann.
Mistenker at frøkna har atopisk eksem. Noen tips utenom det å smøre jevnlig og ha bomull innerst? Ifølge apotek1 så kan det gjøre det verre å ha ull innerst osv…
Jeg har oppdaget en krem på helsekost som heter «Tyroler natursalve». Den fungerer helt topp, nesten magisk. Har tidligere forsøkt Canoderm, Exomego og diverse andre kremer, men disse har på langt nær samme gode effekt. Har også en venninne som kunne kaste kortisonkremen, og kun gå over på Tyroler salven (som er helt naturlig ):)
 
I de verste periodene bader barna mine hver kveld i oljebad. Har også fått beskjed tidligere om å bade/dusje minst mulig, men så lenge man bruker skikkelig olje er det faktisk anbefalt. Smører med canoderm morgen og kveld, og bruker mildison ved behov. Ull innerst funker ikke her, men kan bruke de som har bomull innerst.
 
I tillegg til alt som er nevnt over så er det viktig å holde tøyet tørt :happy: jeg har selv atopisk eksem og som liten kom eksemet med en gang dersom jeg hadde litt vått tøy, typisk rundt halsen og armene i forbindelse med lek ute i regn. Ellers reagerte jeg og veldig på sitrusfrukter, så er verdt å følge med på om noen matvarer kan trigge utslettet :happy:
 
Jeg måtte skifte vaskemiddel, tåler kun Neutral her. Og skyllemiddel er skikkelig fyfy hos oss. Kan se med en gang hvis han har på noe vasket med andre såper. Lykke til med å finne det som passer best hos dere :)
 
Back
Topp