Atopisk eksem

Sep2018

Glad i forumet
Julistrålene 2025 ♡
Septemberhjertene 2018
Noen som har erfaring med atopisk eksem? Junior har stadig vekk sår bak ørene som begynner å væske, og har hatt det siden han var 2-3 mnd. Akkurst når jeg har fått bukt med det og det er helt borte, så kommer det tilbake igjen (ja, det blir lege neste). I tillegg har han hatt eksemflekker på pungen, og da begynner det å ringe litt bjeller hos meg med atopisk eksem, siden faren også hadde det når han var liten (med akkurqt samme sårtype osv).
Er det flere som har likens? Kjenner jeg hååååper innerst inne at det ikke er det, men jeg er rimelig sikker :/

Noen som har erfaring med atopisk eksem? Junior har stadig vekk sår bak ørene som begynner å væske, og har hatt det siden han var 2-3 mnd. Akkurst når jeg har fått bukt med det og det er helt borte, så kommer det tilbake igjen (ja, det blir lege neste). I tillegg har han hatt eksemflekker på pungen, og da begynner det å ringe litt bjeller hos meg med atopisk eksem, siden faren også hadde det når han var liten (med akkurqt samme sårtype osv).
Er det flere som har likens? Kjenner jeg hååååper innerst inne at det ikke er det, men jeg er rimelig sikker :/

Sorry, men nå måtte jeg le litt.. "flekker på pungen, og bjeller som ringer" i samme setning :hilarious::hilarious::hilarious:

Jeg har 2 stk med atopisk eksem. Min eldste, og en av twinsa. Var nettopp hos legen og fikk resepter på 3 forskjellige kremer. Flekken forsvant etter bare noen dager med smøreregime (under øyet).
Her gjelder det å holde huden ren. Vaske etter hvert måltid med rein klut, la huden tørke og så smøre med canoderm. Dette holder det godt i sjakk. Bruker faktisk ikke olje i badet, men kun en mild såpe som heter Epoch (badeskum), og det ser ut til å fungere her.

Men nr 1 er absolutt å holde rent og smøre.

Nr 1 er selvsagt å gå til lege når jeg tenker meg om.

Mi har atopisk eksem. Jeg har kjøpt en veldig allergi vennlig krem som heter exomega control som du får på apotek. Den er helt supert. I tillegg er det viktig å få luft. Med mi hjelper det på eksemen når det er varmt og hun får være litt ute uten lue (hun har en del I nakken). Men lurt å ta det hos legen ja da du sannsynligvis får reseptlagte kremer. Husk da å spør om kremen kan brukes på pungen, der er veldig tynn hus.

Vi var til lege for to dager siden, fordi vi mistenkte atopisk eksem. Det startet som veldig tørre områder rundt knærne, så jeg kjøpte en fuktighetskrem. Det funket en stund, før eksemet kom. Hos legen fikk vi beskjed om å bade han i NAF sin badeolje 2 ganger i uken, pluss to resepter på salver. En som heter Licoid (mener jeg at det var), og canoderm på en stooor pumpeflaske (koster 500kr uten blåresept). Vi fikk beskjed om å smøre med Licoid i et tynt lag en gang pr dag, vente minimum et kvarter, for deretter å smøre med canoderm. Canoderm skulle smøres to ganger for dag, så jeg smører han som en del av morgenstellet og kveldsstellet. Han er full i eksem fra midt på begge lårene, verst på knærne, og ned til enden på leggene, pluss pittelitt på albuene og ned mot albuene. Ser allerede at smøringen har begynt å fungere :)

Vi var til lege for to dager siden, fordi vi mistenkte atopisk eksem. Det startet som veldig tørre områder rundt knærne, så jeg kjøpte en fuktighetskrem. Det funket en stund, før eksemet kom. Hos legen fikk vi beskjed om å bade han i NAF sin badeolje 2 ganger i uken, pluss to resepter på salver. En som heter Licoid (mener jeg at det var), og canoderm på en stooor pumpeflaske (koster 500kr uten blåresept). Vi fikk beskjed om å smøre med Licoid i et tynt lag en gang pr dag, vente minimum et kvarter, for deretter å smøre med canoderm. Canoderm skulle smøres to ganger for dag, så jeg smører han som en del av morgenstellet og kveldsstellet. Han er full i eksem fra midt på begge lårene, verst på knærne, og ned til enden på leggene, pluss pittelitt på albuene og ned mot albuene. Ser allerede at smøringen har begynt å fungere :)
Canoderm skal ikke brukes ved utbrudd, kun som forebyggende.

Sorry, men nå måtte jeg le litt.. "flekker på pungen, og bjeller som ringer" i samme setning :hilarious::hilarious::hilarious:

Jeg har 2 stk med atopisk eksem. Min eldste, og en av twinsa. Var nettopp hos legen og fikk resepter på 3 forskjellige kremer. Flekken forsvant etter bare noen dager med smøreregime (under øyet).
Her gjelder det å holde huden ren. Vaske etter hvert måltid med rein klut, la huden tørke og så smøre med canoderm. Dette holder det godt i sjakk. Bruker faktisk ikke olje i badet, men kun en mild såpe som heter Epoch (badeskum), og det ser ut til å fungere her.

Men nr 1 er absolutt å holde rent og smøre.

Nr 1 er selvsagt å gå til lege når jeg tenker meg om.

Hahahahaha shit den tenkte jeg ikke over! :laughing021

Tusen takk for alle tips! Vi bruker ikke noe såpe (babyolje reagerte han på da han var nyfødt så har heller ikke brukt det), men vi får passe på å tørke ekstra godt og lufte frem til legetimen, så får vi se! :)

Jh blir smurt med canoderm pga eksem. Og det funker :)

Uff. Jeg har slitt med eksem hele livet og lillemann har også endel. Men storesøster er heldigvis ikke så plaget.

Det er mulig at disse oljebadene fungerer for noen, men for oss er det helt det motsatte. Oljen legger seg som et lag på huden og vi klør mer.

Jeg har tidvis hatt eksem i så store mengder at jeg har hatt behov for kompresser på væskende sår, så har selv prøvd omtrent alt.

Det aller viktigste er å holde huden ren. Eksem oppstår stort sett der man blir svett og der man får matsøl. Vi bruker stort sett ikke såpe annet enn babyshampo til håret.

Har det kommet utslett, så skyller jeg området eller vasker lett med klut. Smører et par ganger med fuktighetskrem. Aderma exomega Cream eller tilsvarende.

Og ikke ta alt legene sier for god fisk. Har fått mange rare råd. Test litt forskjellig før du går inn i et smøreregime med oljebad og den slags.

Men igjen. Viktigst: Rengjør alltid huden før du smører.

Leah har trolig. Begynte med en flekk på brystet og bak på armene. Smører med canoderm (blå resept heldigvis!) og det fungerer. Merker også at hun er bedre nå som vi ikke bruker ullbody så må begrense bruken av det rett på huden. Men håper hun ikke blir mer plaget enn nå, for da kan hun fint bruke ull innerst når vi er ute om vi bare skifter når vi kommer inn igjen + smører. Har nok arvet fra far, men håper ikke hun blir like plaget (han kan fortsatt ikke ha på ull).

Far og 2 av våre små har atopisk eksem. De fikk diagnosen da de var 3 mnd. Det har vært et smøreregime utav en annen verden. Oljebad, kpbad, kortisonsalver, kremer i alle former og fasonger. 2-3 ganger om dagen. De har vært ille plaget. Hele døgnet har vært preget av eksemen deres. Kløe og lite søvn om natta, ødelagte klær pga alle salver..
idag er de eksemfri, for vi har funnet mange av allergiene deres. Så lenge vi ikke har uhell med mat, og de ikke er i kontakt med dyr så klarer vi å holde de fri. Her har melk og gluten vært den største synderen. Men de har mange flere allergier, og de reagerer forskjellig. Men så fantastisk godt å slippe eksemen, både for mor og barn.

Far og 2 av våre små har atopisk eksem. De fikk diagnosen da de var 3 mnd. Det har vært et smøreregime utav en annen verden. Oljebad, kpbad, kortisonsalver, kremer i alle former og fasonger. 2-3 ganger om dagen. De har vært ille plaget. Hele døgnet har vært preget av eksemen deres. Kløe og lite søvn om natta, ødelagte klær pga alle salver..
idag er de eksemfri, for vi har funnet mange av allergiene deres. Så lenge vi ikke har uhell med mat, og de ikke er i kontakt med dyr så klarer vi å holde de fri. Her har melk og gluten vært den største synderen. Men de har mange flere allergier, og de reagerer forskjellig. Men så fantastisk godt å slippe eksemen, både for mor og barn.

Omtrent samme som her. Min eldste har atopisk eksem og vi måtte smøre hele tiden. Men så fant vi ut av allergiene hans og da forsvant eksemet. Melk var den største synderen her

Back
Topp