Atopisk eksem

Marrylou

Forumet er livet
Julibaluba 2017
It's gonna be May 2019
Så heldige var vi... fine gener fra mannen ‍♀️[emoji28]
Noen som har forslag til gode fete kremer som er egnet for barn? Vi har decubal for junior, men den lindrer ikkenok av kløen..... andre forslag? [emoji3]
 
Jeg bruker inotyol. Men da ligger han naken litt siden det er vanskelig å få av klæra i vask :)
Ellers passer jeg på at han ikke blir så klam der han får det. (Da spesielt inni armkroken osv). Tar på babypudder for å unngå at han blir svett og klam der.

Ellers viktig med veldig milde såper, vaskepulver og tøymykner. Bade bare når det trengs osv.
Min har også atopisk eksem (ikke vært hos legen enda) men både jeg og samboer har det så vi vet hva det er :p haha
 
Skal også sies at atopisk eksem kan fint komme fra innsiden også, ikke bare utsiden. Har man atopisk eksem så er sjansene for å reagere på melkeprodukter ganske stor. Så er det veldig ille så ville jeg vurdert å kutte ut melkeprodukter om du ammer :)
 
Jeg bruker inotyol. Men da ligger han naken litt siden det er vanskelig å få av klæra i vask :)
Ellers passer jeg på at han ikke blir så klam der han får det. (Da spesielt inni armkroken osv). Tar på babypudder for å unngå at han blir svett og klam der.

Ellers viktig med veldig milde såper, vaskepulver og tøymykner. Bade bare når det trengs osv.
Min har også atopisk eksem (ikke vært hos legen enda) men både jeg og samboer har det så vi vet hva det er :p haha

Skal også sies at atopisk eksem kan fint komme fra innsiden også, ikke bare utsiden. Har man atopisk eksem så er sjansene for å reagere på melkeprodukter ganske stor. Så er det veldig ille så ville jeg vurdert å kutte ut melkeprodukter om du ammer :)

Han har utbrudd på brystet, der hvor d er litt sånn typisk at d blir bløtt av sikkel! Har nå begynt fast med smekke! Blir verre av at d er vått i tillegg med klær.
Ellers ingen andre utbrudd på kroppen heldigvis! Men første utbruddet kom da vi var på første babysvømmingen. Han reagere veldig på klor, men har endelig funnet trikset for hvordan han ikke skal bli verre av klor. Og ja, vi bør fortsette med svømming, fordi vi skal bo ved vannkanten, og jeg trenger at han er svømmedyktig tidlig!! [emoji31] hadde ellers kuttet ut svømmingen med en eneste gang!
Inotyol har jeg forsøkt, men som du sier, d ødelegger klærne! Men kanskje jeg skal smøre han på natt med den læl!
Melkeproteinallergi ville jeg vel sett mye før?
 
Han har utbrudd på brystet, der hvor d er litt sånn typisk at d blir bløtt av sikkel! Har nå begynt fast med smekke! Blir verre av at d er vått i tillegg med klær.
Ellers ingen andre utbrudd på kroppen heldigvis! Men første utbruddet kom da vi var på første babysvømmingen. Han reagere veldig på klor, men har endelig funnet trikset for hvordan han ikke skal bli verre av klor. Og ja, vi bør fortsette med svømming, fordi vi skal bo ved vannkanten, og jeg trenger at han er svømmedyktig tidlig!! [emoji31] hadde ellers kuttet ut svømmingen med en eneste gang!
Inotyol har jeg forsøkt, men som du sier, d ødelegger klærne! Men kanskje jeg skal smøre han på natt med den læl!
Melkeproteinallergi ville jeg vel sett mye før?

Med svømming vil jeg tro det er viktig å vaske godt etterpå slik at alt av klor blir borte og ikke ligger der å irriterer huden. Svømming er uansett viktig så det er liksom ikke noe man kan unngå.
Jeg bruker en pysj som er ødelagt pga kremen, så når han er som værst så smører jeg på på natt og bruker den samme pysjen for å unngå at alt av klær blir ødelagt [emoji23]
Når det gjelder melkeproteiner osv. Så er det ikke alle som reagerer på det, og det kan komme i tide og utide. Vet bare av erfaring at både jeg og samboer får mer utslett om vi spiser/drikker mange ting med melk i. Og vi blir tydelig bedre av å unngå melkeprodukter.
Om han som regel bare har utbrudd der det er vått og klamt av sikkel osv, så går det nok greit med melk. Bare ha det i bakhodet om han skulle blitt verre etterhvert :) det blir gjerne verre og verre desto eldre de blir, helt til puberteten slår inn :)
 
Vi har brukt mye balmen fra exomega og inotyol :) bader sjelden hjemme og unngår ullklær også. Vår har melkeproteinallergi.
 
Så heldige var vi... fine gener fra mannen ‍♀️[emoji28]
Noen som har forslag til gode fete kremer som er egnet for barn? Vi har decubal for junior, men den lindrer ikkenok av kløen..... andre forslag? [emoji3]
Canoderm som fuktighetskrem (jentene her har den på blåresept pga eksem) begge har atopisk eksem, kun ei med melkeproteinallergi(oppdaget ved 1års alder, nesten kvitt ved 5 år) . Vi begynte med flutivate og etterhvert byttet til betnovat og i tillegg får Hu ene Zyrtec pga kløen det medfører , ingen av de reseptfrie kortisonkremene virket hos oss. Kontakt legen din og få noen bra forslag!
 
Canoderm som fuktighetskrem (jentene her har den på blåresept pga eksem) begge har atopisk eksem, kun ei med melkeproteinallergi(oppdaget ved 1års alder, nesten kvitt ved 5 år) . Vi begynte med flutivate og etterhvert byttet til betnovat og i tillegg får Hu ene Zyrtec pga kløen det medfører , ingen av de reseptfrie kortisonkremene virket hos oss. Kontakt legen din og få noen bra forslag!

Takk!
Legen er kontaktet, vi skal i første omgang se effekten av fete kremer! Men jeg er helt clueless på annet enn decubal [emoji23] så trenger hjelp!
Kan d hjelpe med olje? Kan d mykgjøre huden godt?
 
Vi har prøvd Aderma exomega og Decubal junior uten hell.. rød apobase med noe hell men den aller beste er uten tvil Minicare . Både krem og vaskekrem. Har mye utbrudd på skuldrene, over og underarmer, lår, legger, rygg og litt på ene kinnen.
 
Last edited:
Nevøen vår brukte aderma exomega på atopisk eksem

Her har mini blitt tørr på leggene, helsesøster ville ikke si det var atopisk eksem (enda) men ble anbefalt å smørre han med lipikar baume ap+ fra la roche-posay
 
Takk!
Legen er kontaktet, vi skal i første omgang se effekten av fete kremer! Men jeg er helt clueless på annet enn decubal [emoji23] så trenger hjelp!
Kan d hjelpe med olje? Kan d mykgjøre huden godt?
De sier så at oljebad gjør huden godt! Jg tipper også at apoteket har gode råd om fete kremer, var der jeg ble tipset om canoderm! Vi har også brukt propolis krem, synes ikke den tok eksemet godt nok, og i tillegg koster den en del. Aldri vært borti decubal.
 
Vi har to eksembarn i hus. Og så meg da. Først og fremst vil jeg råde å ta kontakt med barnelege. Vi har fått resept på canoderm som fungerer bra. Og en kortisonkrem ved store utbrudd. Ellers er det veldig bra med oljebad, så ofte som mulig. Og velg da en skikkelig god olje og bruk rikelig. Vi bruker «best» eller «glad» badeolje, men har hørt at «NAF» også skal være bra. Vær også obs på at huden kan reagere på ull...
 
Vi har to eksembarn i hus. Og så meg da. Først og fremst vil jeg råde å ta kontakt med barnelege. Vi har fått resept på canoderm som fungerer bra. Og en kortisonkrem ved store utbrudd. Ellers er det veldig bra med oljebad, så ofte som mulig. Og velg da en skikkelig god olje og bruk rikelig. Vi bruker «best» eller «glad» badeolje, men har hørt at «NAF» også skal være bra. Vær også obs på at huden kan reagere på ull...
Har du erfaring med miniderm? Kjøpte den med ett uhell igår når jeg skulle kjøpe mer av minicare. Turte ikke bruke av den siden det er et legemiddel å ikke har snakket med lege/helsesøster om akkorat den. Brukte rød apobase igår å mini ser ikke ut idag :sorry:
 
Vår hadde masse på ansiktet og får fortsatt det på haken pga sikling. Vi brukte mildison og aderma. Borte etter et par dager. Jeg har en tidligere post om dette med bilder. Nå husker jeg i farta ikke hva posten min heter. Men der er det bilder og forklaring av behandling. Ta gjerne en titt. Kanskje du finner noe til hjelp der. Babyen vår virker som om hun har sensitiv hud. Vi har måttet kutte ut ull rett på huden fordi det førte til eksemflekker på kroppen.
 
Sniker

Jeg sliter mye med atopisk eksem i svangerskapet, så håper jeg tar den støyten og at baby slipper [emoji85]
Men vil anbefale grønn AgrOsan! Den har hjulpet meg utrolig mye, og er dryg i bruk [emoji4] brukte den som barn også da jeg hadde mye atopisk eksem og annet eksem, og den hjalp veldig mot kløen og tørrheten [emoji4]
 
Nei, det har jeg dessverre ikke. Ser at den har forskjellig virkemiddel. Stakkar mini. Prøv å bade i olje idag og se om det hjelper :)
Har du erfaring med miniderm? Kjøpte den med ett uhell igår når jeg skulle kjøpe mer av minicare. Turte ikke bruke av den siden det er et legemiddel å ikke har snakket med lege/helsesøster om akkorat den. Brukte rød apobase igår å mini ser ikke ut idag :sorry:
 
Nei, det har jeg dessverre ikke. Ser at den har forskjellig virkemiddel. Stakkar mini. Prøv å bade i olje idag og se om det hjelper :)
Fikk heldigvis bytta den inn i minicare å håper på fort bedring. Er det uansett olje? Har kun prøvd Sebamed sin å han blir Ikke noe vidre vakker etter bading , blir rett å slett rød å tørr:) så bades bare en gang i uka:)
 
Fikk heldigvis bytta den inn i minicare å håper på fort bedring. Er det uansett olje? Har kun prøvd Sebamed sin å han blir Ikke noe vidre vakker etter bading , blir rett å slett rød å tørr:) så bades bare en gang i uka:)
Ang type olje så ville jeg spurt på apoteket. Vi har fått anbefalt «best» badeolje, men jeg er usikker på om den finnes på alle apotek. Vanlig babyolje fungerer dårlig. Vær også obs på parfyme og såpe i ulike produkter, det er lett å reagere på det. Vi har kuttet ut parfyme i hele husholdningen, kremer, vaskemidler, deo etc.
Håper dere finner noe som hjelper. :) Eksem er noe herk.
 
Ang type olje så ville jeg spurt på apoteket. Vi har fått anbefalt «best» badeolje, men jeg er usikker på om den finnes på alle apotek. Vanlig babyolje fungerer dårlig. Vær også obs på parfyme og såpe i ulike produkter, det er lett å reagere på det. Vi har kuttet ut parfyme i hele husholdningen, kremer, vaskemidler, deo etc.
Håper dere finner noe som hjelper. :) Eksem er noe herk.
Har kuttet ut alt i alt for å si det sånn :D jeg bruker aldri kremer eller parfyme i fare for at han skal få det på seg, ingen skyllemiddel, blenda sensitive pulver. Ingen såpe i badekarret. Prøvde minicare kremvask igår og en håndfull olje i badebaljen å var faktisk mye finere allerede idag :D skal jakte på en bedre olje , tusen takk for tips:)
 
Har to gutter med atopisk eksem. Bruker Mildison i korte perioder. Ellers har La Roche Posay AP+ funger svært godt som fuktighetskrem. Samt Ceridal kuldekrem, etter tips fra barnelege, den er veldig fet og god, spesielt på vinteren.
 
Back
Topp