Atopisk eksem

Romle

Gift med forumet
VIP
Junibarna 2015
Dine beste tips mot kløe som kommer av atopisk eksem? Har en liten en på 15 måneder som sover dårlig, sannsynligvis pga dette.

Hva gjør dere da?

Kortison?
Mye fuktighetskrem antar jeg.
Prøvd wet wrap/våtbandasje?
Allergimedisin?

Jeg bruker zyrtek når det står på som verst, men tror ikke så små kan få det. Ring legen å få tips derfra, så kan du helt sikkert få noe som hjelper :)

Hva gjør dere da?

Kortison?
Mye fuktighetskrem antar jeg.
Prøvd wet wrap/våtbandasje?
Allergimedisin?
Når det blusser opp bruker vi kortisonkrem, følger et opplegg vi har fått fra barnelege. Vi smører alltid med mye fuktighetskrem (aderma, stort sett), og gir oljebad en gang i uka. Unngår ull.

Har ikke prøvd det andre du snakker om. Hva er wet wrap? Og er allergimedisin vanlig å bruke? Hva er dine erfaringer med dette?

Tusen takk for svar! :)

Jeg bruker zyrtek når det står på som verst, men tror ikke så små kan få det. Ring legen å få tips derfra, så kan du helt sikkert få noe som hjelper :)
Takk for svar! Ja, må visst ta en telefon til lege. Syns ikke det blir noe bedre denne gangen...

Ikke vask han så ofte. Det hjalp her.
Ja, vi må nok kutte enda mer ned på badingen. Han elsker å bade, så det føles litt kjipt, men vel verdt det, tenker jeg.

Bader en gang i uka, smører med Locobase repair morgen og kveld.

Smører med en krem fra barnelegen også.

Ja, vi må nok kutte enda mer ned på badingen. Han elsker å bade, så det føles litt kjipt, men vel verdt det, tenker jeg.
Det finnes spesielle badeoljer du kan bruke, de hjelper litt på, men ville ikke badet mer enn 2 ganger per uke likevel :)

Når det blusser opp bruker vi kortisonkrem, følger et opplegg vi har fått fra barnelege. Vi smører alltid med mye fuktighetskrem (aderma, stort sett), og gir oljebad en gang i uka. Unngår ull.

Har ikke prøvd det andre du snakker om. Hva er wet wrap? Og er allergimedisin vanlig å bruke? Hva er dine erfaringer med dette?

Tusen takk for svar! :)
Allergimedisin vanlig dersom kløe hinderer nattesøvn.

Wetwrap/våtbandasje anbefaler jeg at du leser om på eksemskolen.no eller andre gode kilder. Google.

Det er i korte trekk myyyyyyyye fuktighetskrem, ikke for fet (over evt kortison) deretter fuktig tubifast-bandasje. Deretter tørr tubifast. (de som bruker det mye bruker ofte tubifast klær dersom de bruker på hele kroppen, tror jeg)

Tas på ved kveldsstell med pysj over og i seng. Hjelper på nattekløe, grunnleggende viktig for mange.

Om det er moderat til alvorlig eksem har barnet dessuten rett på canoderm på blå resept som er en fuktighetskrem som virker forebyggende. Men svir på sår hud så brukes fortrinnsvis på hel hud.

Jeg har ikke egentlig mye erfaring med dette personlig.
Dvs, jeg hadde atopisk eksem som liten. Ungene mine har bare hatt små tendenser. Eldstemann kløøøøøøøøør uten synlig eksem i stor grad så han står på allergimedisin som hjelper litt og smøres ved behov. Kortison trengs nesten aldri, annet enn hendene på vinteren nå de siste årene. Han er åtte.

Mellomste på 5,5 er den vi var på eksemskole for, men hun vokste av seg hele greia virket det som. Men eksemskole er lærerikt, har du ikke vært på det så undersøk muligheten for å henvises til det, arrangeres på mange sykehus.

Yngste har bare noen få flekker og behandles pr i dag ikke systematisk

Oljebad er det jo en del som bruker i behandlingen. Men da er det myyyyyyyye olje. Klibad kan være kløestillende til en viss grad. Kp bad dersom infeksjon er vel også kløestillende.

Hva med å prøve å bade i krystallfiolett? Litt vrient på en så liten en med tanke på fargestoffet men..m

Ring legen å be om time hos eksem sykepleier! De har mange gode tips.

Ellers så er det å ha på tynn bomull, ha det kaldt på rommet når han skal sove, smør minst to ganger om dagen.

Husker ikke hva den kremen heter, men det finnes kløestillende krem. lege/apotek/eksem sykepleier kan nok veilede.

Min er 1 år og det har blusset skikkelig opp nå.
Vi har kuttet ut ull innerst da jeg så det ble mer irritert av det.
Vi har begynt med en kortisonkrem nå som heter locoid. Den skal vi bruke 1-2 uker og så skal vi gå over til million, en mildere kortisonkrem. Vi bruker aderma fuktighetskrem to ganger om dagen.
Bruker også aderma-olje i badevannet. Prøver å ikke bade så ofte. Bruker så kaldt vann som mulig når han bader, såpass lunk da at det er bahagelig å bade da.

Vi prøver nå å se om det er noen matvarer han reagerer på. Det kan være sammenheng med eksemen. Noen reagerer på sitrusfrukter.

Om han har blusset skikkelig opp, og dere har fått 1-2 uker locoid og deretter mildison (som er en svak hydrokortison krem som også selges reseptfritt) tipper jeg det er fastlegen?

Om det ikke er sluttet å være oppblusset etter 1-2 uker (vel, tar det to er det trolig bedre med sterkere krem enn locoid) så ta kontakt med legen igjen og be om p henvises til barnelege eller hudlege som kan gi dere et skikkelig smøreopplegg.

Håper det holder altså, men gjør det ikke det så vit at det finnes bedre hjelp enn at det bare skal blusse opp igjen når du trappet ned til mildison)

For noen er mat en trigger, for andre er det det ikke. Ikke alle med eksem må holde seg unna all mat, men noen må holde seg unna noe. Og noen må holde seg unna noe når de er dårlig men kan spise når de er bra. Prøve og feile desverre. Ingen er like

Histaminrik mat kan trigge. For noen

Back
Topp