Atopisk Eksem

*Aulile*

Glad i forumet
De to minste barna mine har atopisk eksem, den ene mer "angrepet" enn den andre. Jeg vasker klærne dems med blenda hvit pulver og neutral tøymykner. De bader med en liten dæsj dr.greve dusj og bad, vasker håret med dr.greve shampo og smører de ved behov med den rød repair kremen. Har også canoderm, men føler ikke at den hjelper...

Den som er verst angrepet har utslett en eller annen plass hele tida. Røde tørre rundinger litt her og der, og sandpapirhud på magen..

Hva kan jeg gjøre for dem? Vil de ha tørre partier hele tida eller går det an å få det helt bort?

Kan man dra til lege å få resept på feks repair-krem eller annen dyyyyr apotek-krem som er bra for barn med atopisk eksem?

Tar gjerne imot tips og råd!!!

Jeg vet at de ikke skal bade så ofte, men jeg bader de 2-3 hver dag.
Burde jeg bytte vaskepulver og kutte ut tøymykneren?
Jeg vasker de andre klærne med vanlig omo og comfort tøymykner, men burde jeg slutte med det å? Kan det være rester i maskinen?

Oj,. ja denne må prøves. Hørtes jo veeeldig bra ut :) Tusen takk :)

Vi bruker bare neutral vi. Vi vurderte også i starten å vaske våre klær med omo eller noe, men ble så tungvint å passe på at klærne til lillegutt ikke skulle havne i maskina. Derfor vaskes alt med det samme. Bruker ikke skyllemiddel. Her opplever jeg en sjelden gang at det ligger såperester i maskinsjef. Her i huset er det jeg som har påvist atopisk eksem, men lillegutt har også et mystisk utslett...

Klatremus Lillemann skrev:
Vi bruker bare neutral vi. Vi vurderte også i starten å vaske våre klær med omo eller noe, men ble så tungvint å passe på at klærne til lillegutt ikke skulle havne i maskina. Derfor vaskes alt med det samme. Bruker ikke skyllemiddel. Her opplever jeg en sjelden gang at det ligger såperester i maskinsjef. Her i huset er det jeg som har påvist atopisk eksem, men lillegutt har også et mystisk utslett...

Hehe, maskinskjef skal selvfølgelig være MASKINA. Skriver fra mobilen ;-)

Hehe, maskinskjef skal selvfølgelig være MASKINA. Skriver fra mobilen ;-)

Den eneste grunnen til at jeg skiller klærne er at jeg har to svææære esker med omo pulver og to svære flasker med comfort tøymykner, og så syns jeg det lukter så mye bedre av klærne når man bruker comforten... Men ja det er litt styr å skille klærne, men det går greit... skal bruke om det pulveret jeg har først og da blir jeg å vaske alt sammen med blenda/neutral.. :)

Har selv hatt atopisk eksem hele oppveksten, har for det meste vokst det fra meg nå forutenom noe utbrudd i ny og ne. Er redd min lille sønn også skal få atopisk eksem, han har utslett når det er tørt i luften (vinter). Vasker alle klær med blenda sensitive og blenda tøymykner, andre vaskemidler kan det ligge rester av i kammeret. Ellers smurte jeg med locobase og hydrokortisonsalve som barn. Som tenåring fikk jeg en stereoidsalve som funket som gull, utbruddene forsvinner med en gang (nesten) jeg smører salven på, men den bør jo ikke brukes mye og er ikke sikker på om den kan/bør brukes på barn. Ville bedt om henvisning til hudlege dersom barna var mye plaget:-)

Vi har ei med atopisk eksem her, ho er rimelig plaget
Vi har vært hos hudlege med. Ho har noe som hetter apolar 0.1(hydrokortison) som vi smører med med en gang vi ser det kommer, hr har vi fått beskje om å smøre i 4-5 dager etter at det har forsvunnet med denne kremen for at det ikke ska komme raskt tilbake.
Så bruker vi repir mener det er det den hetter, hellosan, aderma og en annen krem som vi bytter på å bruke
I tilleg så bruker ho valargan pga kløen slik at ho ikke klør seg til blods

Ellers så vasker vi alt tøy met neutral vaskemidel og tøymykner
Dusjer kun en dag i uka, bruker ingen såpe siden ho reagerer på de vi har blitt anbefalt og funnet ut at det da er bedre å brule litt olje i stede. Ellers så bruker vi en fuktigklutt medlitt olje på
Bruker ikke ull siden ejnta her blir være med det, har prøvd ull med silke men det fungerte heller ikke
Ellers så bruker vi å ha på lyse klær siden vi har lagt merke til at da virker det som huden puster bedre, og ikke klær som gniser siden det også kan irritere huden

Back
Topp