Atopisk eksem - oppdaterkng

SloppyJane

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberlykke 2020
Tenkte bare å oppdatere i tilfelle noen andre kom over tråden og trengte råd :)
Vi bytta shampo til sebamed uten parfyme, og den oljesåpa fra cosmica.
Fikk canoderm på blå resept, og huden er så fin nå :)

Takk for gode tips :D

Minsten har atopisk eksem - og selv om vi bruker en mild shampo, anglamark uten noe parfyme o.l, så klør han fælt i hodebunnen.
Ellers på kroppen og, men litt enklere å smøre der…
Tar gjerne imot tips til shampo som kan funke (må vaske med shampo innimellom for å få ut kaviar og tomatsaus…)
og gjerne en god krem til kroppen og.. bruker decubal kids nå, men syns kanskje vi må til med noe kraftigere nå når det er kaldt.
:happy:

Last edited:
Miniderm til kroppen, kanskje? Syns jeg har sett de har klistremerker for å motivere smøringen for barn :happy: Jeg får Canoderm på resept, den er veldig bra for tørrheten, kjennes ikke fett ut, men holder lenge. Bepanthen har gode produkter også!
Shampo har jeg ikke prøvd dessverre, har bare fått midler på resept til å påføre. Men de har jo sikkert bra ting på apoteket

• Liker
Reactions: B
Ta en tur til legen.

Dersom det er atopisk eksem bør du ha bedre hjelp enn decubal kids. Da ble du ha kortison, i tillegg til fuktighetskrem. Og det finnes et kortison-liniment som er ment brukt til hodebunn, dersom legen ser at det er nødvendig.

Merker du at det er sammenheng med hårvask? Eller klør det uansett? Dersom det er shampovask som klør så forsøk å vaske ut makrell med klut (med shampo) for å unngå å få så mye av den i hodebunnen?

Ta en tur til legen.

Dersom det er atopisk eksem bør du ha bedre hjelp enn decubal kids. Da ble du ha kortison, i tillegg til fuktighetskrem. Og det finnes et kortison-liniment som er ment brukt til hodebunn, dersom legen ser at det er nødvendig.

Merker du at det er sammenheng med hårvask? Eller klør det uansett? Dersom det er shampovask som klør så forsøk å vaske ut makrell med klut (med shampo) for å unngå å få så mye av den i hodebunnen?
Vi har kortison, men trenger noe til det innimellom utbrudd :)
Virker som han klør mer i hodet de gangene vi har vaska håret.. tenkte vi kunne prøve en annen shampo og se før vi bruker kortison.

Vi har Canoderm på blå resept som funker veldig bra. Anbefaler ACO eller SebaMed sin shampoo (kan kjøpes på apoteket).

Canoderm er vel det som anbefales og som de mener har best virkning. I hodebunnen aner jeg ikke om noen produkter. La håret vokse litt så det beskytter huden? Jeg ville snakket med lege om dette når barnet er så plaget.

Vi har Canoderm på blå resept som funker veldig bra. Anbefaler ACO eller SebaMed sin shampoo (kan kjøpes på apoteket).
Har ikke vært så fornøyd med canoderm før, men det kan jo ha vært andre ting som spilte inn også. Er endel mat som trigger eksem, og det har tatt litt tid å finne ut av.

Han har Forøvrig langt hår - derfor må det vaskes :hilarious:

Da sønnen min slet på atopisk eksem så brukte vi Aderma sin krem, etter beskjed av lege. Dette er den beste kremen vi har hatt mot det. Sjampo vet jeg dessverre ikke, men mulig det hjelper med en som inneholder noe olje? Ikke for mye da, ettersom håret fort blir fett.

Kjøp heller på apotek:) Anbefaler disse SebaMed shampo, aco balsam. Også kan du smøre med aco intense dry scalp treatment i hodebunnen.
På kroppen bør du bruke Cosmica shower oil (obs.den parfymefri, finnes en med parfyme også).
Lurt å ta vare på alle kvitteringer, usikker om det gjelder atopisk også. Tror det, du får isåfall tilbake fra NAV alt du har brukt over 2000 kr i året.
Og til kroppen bør du bruke canoderm 5%, denne bør du be om å få resept på. Den er litt ubehagelig på tørr hud, men den funker ! Kerbamid hjelper huden å holde på fukt . Den er på blåresept til de med atopisk eksem, så da er den gratis til barn.

Jeg har forresten selv atopisk hud, og reagerer på enkelte produkter som er i såpe. Har ikke funnet ut hva jeg ikke tåler.. men jeg reagerer bla. Ogsp på den parfymefri håndsåpen til angelmark, bare sånn at du kan være obs på at det kan være andre ting enn parfyme i såpe man kan reagere på.

Kjøp heller på apotek:) Anbefaler disse SebaMed shampo, aco balsam. Også kan du smøre med aco intense dry scalp treatment i hodebunnen.
På kroppen bør du bruke Cosmica shower oil (obs.den parfymefri, finnes en med parfyme også).
Lurt å ta vare på alle kvitteringer, usikker om det gjelder atopisk også. Tror det, du får isåfall tilbake fra NAV alt du har brukt over 2000 kr i året.
Mener det gjelder atopisk også ja, har blitt fortalt om noe sånt, men aldri giddet å bruke det, for jeg får nesten alt jeg bruker på blå resept uansett

Back
Topp