Atopisk eksem? Erfaringer ønskes!

Elibra

Flørter med forumet
Jenta mi på 15 måneder har hatt litt utslett til tider. Ingen i verken jeg eller min manns familie har allergier av noe slag. Jenta har hatt slikt utslett i tre perioder.
Begynte da hun var seks måneder, med litt tørre flekker på albuer og knær. Jeg badet henne da hver kveld med "sleep better" fra natusan. Men sluttet da med dette, og smurte godt - og da gikk flekkene bort.

Deretter fikk hun masse rognete utslett på rompa og litt på albuene. Jeg smurte med Rikshospitalets babykrem, slutta å gi så mye rosiner (som hun spiste mye av en periode) og bytta fra Pampers bleier til Libero. Da gikk prikkene bort etter en liten stund.

Nå har det kommet igjen. Hun har fått mye mandariner i det siste, sjokolade og sånn. Og har brukt en pakke Pampers i det siste. Nå har jeg smurt med Aderma i en uke, men det rognete utslettet på albuen (og litt i rompa) blir bare rødere og rødere, og mer hissig. I dag når jeg skulle legge henne, klødde hun veldig stakkar, og ville bare klø på det selv.

Kan dette være atopisk eksem?
Hva burde jeg gjøre? Har sluttet å gi mandariner. Noe annet jeg kan kutte ut som kan spille inn? Har bleietype noe å si? (Skal sies at hun har brukt Pampers nesten hele livet, og ikke reagert på de som liten...)
Erfaringer mottas med stor takk!!

Atopisk eksemmm huff dakar!!!
Det har vi erfaring med vettu, i massevis [&:]
Sitrusfrukt, masse sukker, nøtter, jordbær ol er fyfy egentlig når man har atopisk eksem.

Den dexdem som har kommet er kjempefin til malin har vi funnet ut ;) Og uten kortison genialt!
På rompa brukte vi krystallfiolet som vi smurte på og lot luftørke, etter det tok vi på zinksalve og veldig viktig med den med rosa bamsen på husker jeg! Og LIBERO bleier de er UTEN krem i bleiene...

Krystallfiolett kan du også bruke på oppklødde sår, det funker så lenge den er lilla ;) En mild hydrokortison salve er fin om det er mye utslett.

Men også om du har misstanke til atopisk eksem så vilel jeg gått til en hudlege slik at man får rett behandlingsplan ;) 

ORIGINAL: Elibra

Jenta mi på 15 måneder har hatt litt utslett til tider. Ingen i verken jeg eller min manns familie har allergier av noe slag. Jenta har hatt slikt utslett i tre perioder.
Begynte da hun var seks måneder, med litt tørre flekker på albuer og knær. Jeg badet henne da hver kveld med "sleep better" fra natusan. Men sluttet da med dette, og smurte godt - og da gikk flekkene bort.

Deretter fikk hun masse rognete utslett på rompa og litt på albuene. Jeg smurte med Rikshospitalets babykrem, slutta å gi så mye rosiner (som hun spiste mye av en periode) og bytta fra Pampers bleier til Libero. Da gikk prikkene bort etter en liten stund.

Nå har det kommet igjen. Hun har fått mye mandariner i det siste, sjokolade og sånn. Og har brukt en pakke Pampers i det siste. Nå har jeg smurt med Aderma i en uke, men det rognete utslettet på albuen (og litt i rompa) blir bare rødere og rødere, og mer hissig. I dag når jeg skulle legge henne, klødde hun veldig stakkar, og ville bare klø på det selv.

Hva burde jeg gjøre? Har sluttet å gi mandariner. Noe annet jeg kan kutte ut som kan spille inn? Har bleietype noe å si? (Skal sies at hun har brukt Pampers nesten hele livet, og ikke reagert på de som liten...)

Huff da! Vi sliter med det samme her. Vi har gått fra å bade jenta vår fra hver kveld til 2 ganger i uken. Kun olje bad. Ingenting såpe, parfymerte kremer eller vaskepulver/skyllemiddel med lukt. Vi bruker neutral. Smører med fet krem morgen og kveld. HAr nå fått mildison krem til å smøre på de tørre flekkene og phenarmin mixtur til å gi mot kløen om kvelden.

Husk korte negler, svalt rom, ikke for mye klær. Ikke ULL på huden.

Ellers har jo ofte atopiske barn større risiko for allergier ( 1/3 del av de med eksem utvikler allergier). Da er spesiellt sitrus viktig å være forsiktig med.

Coop sine bleier er svanemerkede, det samme er landlord bleiene. De er anbefalt av astma og allergiforbundet. De har jeg veldig god erfaring med.

Ta kontakt med legen, få en henvisning til prikktest og resept på krem. ( blir ganske dyrt å kjøpe små tuber, på resept får du det gratis). Phenarmin er flytende antihistamin som er kløestillende.

Lykke til og god bedring![:D]

ORIGINAL: kiwiwi

Huff da! Vi sliter med det samme her. Vi har gått fra å bade jenta vår fra hver kveld til 2 ganger i uken. Kun olje bad. Ingenting såpe, parfymerte kremer eller vaskepulver/skyllemiddel med lukt. Vi bruker neutral. Smører med fet krem morgen og kveld. HAr nå fått mildison krem til å smøre på de tørre flekkene og phenarmin mixtur til å gi mot kløen om kvelden.

Husk korte negler, svalt rom, ikke for mye klær. Ikke ULL på huden.

Ellers har jo ofte atopiske barn større risiko for allergier ( 1/3 del av de med eksem utvikler allergier). Da er spesiellt sitrus viktig å være forsiktig med.

Coop sine bleier er svanemerkede, det samme er landlord bleiene. De er anbefalt av astma og allergiforbundet. De har jeg veldig god erfaring med.

Ta kontakt med legen, få en henvisning til prikktest og resept på krem. ( blir ganske dyrt å kjøpe små tuber, på resept får du det gratis). Phenarmin er flytende antihistamin som er kløestillende.

Lykke til og god bedring![:D]

kan anbefale å smøre med spenol , den er veldig effektiv.
her smøres de morgen\ og kveld, og har probotic og elidel som smøres ved oppbluss.
her må gutten bades , annhver dag, i apotekets olje.
ved MYYE utseltt, er de fare for å få infisert eksem. , da kan jg anbefale, kaliumperganmegnatbad. ( tror de staves slik)

ellers er tips.
neutral, eller comfort uten parfyme, blenda sensetiv.
Ikke ull mot huden.
av mat,så har gutten vår allergier\astma i tilegg. men spes sitrusfrukter jordbær, kiwi, nøtter,mandler,

og ville anbefale deg, åå kommer deg til hudlege.
da får man en fin plan og mye info om hvordan man ska hanskes med de. Og man får dekket en del kremer å slikt når man har hudlege i ryggen .
vi har hatt god hjelp av phenamin.

masse lykke til.,  er bare å spørr om du lurer på noe ?

Plages med det her også. Her har vi styrt unna nøtter, sitrusfrukt ( han liker det ikke unasett) ananas har han også reagert på, vi har også kjøpt allerig-vennlig dyne og pute, parfymefri vaske og skyllemiddel og mindre skyllemiddel, var faktisk ikke nok å bare bytte til parfymefri.

Smører hele han med aderma hver dag for å forebygge eksemen og når han får utbrudd så er det elocon som han har fått på resept vi smører med. Han bader bare 2 ganger i uken og da helst med rent vann eller en mild babysåpe. Føler olje gjør det verre, akkurat som det tetter igjen huden sånn at den blir mer fuktig og dermed mer eksem.[&:]

Det har avtatt litt nå da, før hadde han det året rundt, nå er det bare litt på vinter halvåret han er plaget mest. Også hjalp det å slutte med bleie.[:)] Når han brukte bleie så fikk han springe en del naken hjemme å lufte seg, vi har ingen tepper på gulvet så om han hadde et uhell så var det ikke krise.[:D]

Takk for mange gode svar!

Jeg burde med andre ord gå til legen med henne, og få en resept på noe?
Tar de prikktest når de er så små (15 mnd)?

Dere andre som har eksembarn - har de også lange perioder helt uten utslett? og så kommer det igjen?

Takk for mange gode svar!

Jeg burde med andre ord gå til legen med henne, og få en resept på noe?
Tar de prikktest når de er så små (15 mnd)?

Dere andre som har eksembarn - har de også lange perioder helt uten utslett? og så kommer det igjen?

Jada. Vi har lange perioder uten eksem her. Jeg er også atopiker og har det akkurat sånn. Jeg tror egentlig ikke de utfører prikktester før barna er over 2 år. Det sa de i allefall til oss. Men hvis du søker litt på nett så finner du ut mange matvarer du kan være obs på. Problemet er at man kan reagere på to tilsetningsstoffer som er i forskjellig mat. Jg har det sånn. Dermed er det umulig å finne ut hva det er jeg ikke tåler. Men generelt reagerer mange på citrusfrukter, nøtter, sukker, mange E-stoffer, tomater og ketchup blant annet. Husker ikke hvilke nummere på E-stoffene nå, men det finner du hvis du søker på nett. Det er i allefall stoffer som er i godis, saft, brus, is, syltetøy osv

Datteren min har atopisk eksem og det virker som det er dette datteren din også har. Men styr unna sitrusfrukter, ketshup, makrell i tomat.. .

Jenta mi ble 2 i sept og har blitt mye bedre, så håper hun vokser det av seg.

Typisk at det kommer rundt 6 måneders alder da barn ofte introduseres for annen mat enn morsmelk i den tiden...
Få tatt en prikktest du, så får dere en pekepinn på hva jenta evt ikke tåler.
Vi fikk prikktest da jenta vår var 8 måneder gammel.
I forbindelse med prikktest får dere sikkert snakket med lege som er spesialist på hud, eksem og allergi. Hun eller han kan gi mange gode tips til behandling!

Back
Topp