Atopisk eksem dessverre :(

68Fastback

Elsker forumet
Maiblomstene 2020
Februarlykke 2022❄️
Etter å ha forsøkt kremer jeg vet er gode og unngått hyppig bading osv, så begynner jeg å innse at lille snuppa har atopisk eksem, slik som to av storebrødrene hadde..
(Den ene har vokst det av seg..)
Nå er det mange år siden de var små..
Den gangen brukte jeg Aderma, som var det jeg syns fungerte best den gangen..
(I tillegg til mildison, og etterhvert Locoid på de verste flekkene..)
Noen som har noe tips om nye kremer/oljer som har kommet på markedet, for eksemhud?
 
Jeg har det selv som voksen og synes Canoderm er bra.

Jeg ville snakket med lege først da. Om huden min er veldig plaget kan jeg kjenne at det svir litt noen minutter når jeg påfører kremen.
 
Canoderm ja, den husker jeg at jeg brukte på gutta.. Kommer til å kontakte lege etterhvert, men skal prøve litt reseptfritt først :)
 
Sniker
Vi liker carbaderm eller canoderm, den er effektiv men det kan svi litt. Det ser man vel fort på babyen også hvordan den reagerer, som regel gpttt fint her. Har han vært veldig tørr, har vi brukt Locobase fra hvit og gul tube, den er veldig feit og svir ikke når vi smører på det tørre området.
Eller vasker vi bare med parfymefritt vaskemiddel og såpe. (Er vel ikke så mye såpe de minste bruker da)
 
Vi har Canoderm på blå resept til 5-åringen. Hun er heldigvis ikke like ille lengre, og sommer med masse sol hjelper godt på. Vi bruker også rød Apobase til å vedlikeholde litt fuktighet innimellom, også LRP sin antiscratch i perioder det klør veldig hos henne og hun har sår, da pleier det å gro ganske raskt ☺️
Bruker ellers parfymefritt vaskemiddel, men virker egentlig ikke som det er en utløsende faktor her.. Her er vinter og kulde værst
 
Bruker ingen av dere kortison? LRP har jeg ikke hørt om.. Takk for tips :smug:
 
Bruker ingen av dere kortison? LRP har jeg ikke hørt om.. Takk for tips :smug:

Jo, glemte å si det. Vi har brukt mild hydrokortison på de flekkene som ikke har gått vekk selv etter mye krembehandling. Har riktig ikke hatt så mye eksem, men hatt noen flekker i ansikt og på håndledd her. Virker som at kulde og fukt er det som utløser det hos oss. Snakket med lege og dersom smøring ikke hjalp, kunne vi kjøre 1 behandling med hydrokortison. Og det har tatt fjernet eksemen hos oss der hvor vanlig krem ikke har hjulpet.
 
Bruker dere noe spesielt i badevannet?
Kjøpte mildison i går, og smurte i går kveld, og i dag tidlig.. Utslettet er omtrent borte...! Jeg vil bruke det så sjelden som mulig, men når det er såpass ille som i går, og hun klør seg til blods, da bruker jeg mer enn gjerne litt kortison.. :wacky:
 
Eldste her (2-år nå) har atopisk eksem. Vi har canoderm som forebyggende på blå resept (da blir den gratis), og smører ellers innimellom med inotyol når det er ille (hjelper kjempemye!). Bruker aldri såpe i badevannet, og har alt parfymefritt. Olje i badevannet og bader minst mulig.
 
Back
Topp