Astmabarn

Flo87

Elsker forumet
Hvordan kan man få påvist at barnet har astma? Hvor tidlig kan de sjekke pusten/Lungene for dette?
Var hos lege i dag med vår sønn på 10mnd, der lege hadde misstanke om astma... Sendte med oss astmamedisin, uten noen videre sjekk. Er det normalt å gjøre det med så små barn? Bør jeg kreve at de sjekker han videre på noe vis?? Vil gjerne ha alle synspunkter dere har om saken.. Har ingen erfaringer med det. Pappaen til sønnen er sterkt plaga med astma...

Vi fikk beskjed om at de ikke kan sjekke med tester før barna er over 2 år.
De må utføre en pustetest hvor barnet får beskjed om for eks og puste hardt, og det funker dårlig på mindre barn.
Nå har vi vært på sykehuset flere ganger da, men de gir vel ut medisiner for å se om det har virkning i første omgang.

Vi også fikk med oss ventoline og flutide for å sjekke om det hadde virkning, det hadde det og han går fremdeles på det uten å vært på noe mer utredning.

Vi fikk og med oss astma medisiner.. Hun ble god en liten periode. Men hun har vært mye tett og slimete de siste mnd og dosene på medisinen har vært høy.
Legen ville sende henvisning til barneklinikken, men dit vil eg ikke...

Hadde en lang samtale med legen og jeg fikk det som eg ville. Henvisning til arendals spesialisten.. fått time nå på onsdag. da er det prikke test.. etterhvert er det forrurensings prøve som står på tur... for å se om det er astma eller noe annet. feks refluks..

Veldig vanlig å ikke bli videre utredet om medisinene har virkningen som er ønsket

Vi ble henvist til klinikk for allergi og lungesykdommer da eldste var 9 mnd,der hørte legen hva som var galt. Så det kan nok sjekkes tidlig ja

Legen våres sa at å prøve ut medisin var igrunn eneste måte å finne ut av det på, så vi testa ut medisinen og fikk grei effekt.

ORIGINAL: AnaBanana

Legen våres sa at å prøve ut medisin var igrunn eneste måte å finne ut av det på, så vi testa ut medisinen og fikk grei effekt.

Begge våres var 1 år omtrent når dem fikk prøve det ut.
Største jenta var hos barnelege igjen når hun var 2.5 år da gikk vi igjennom hvordan hun hadde vært før/etter medisinen og hvor ofte hun trengte den for og være bra.
Minste jenta har gått på medisinene 1 mnd nå, og venter på time til barnelegen for sånn samtale nå.

Back
Topp