Astma

Viprøver79

Glad i forumet
Astmaen min har blitt forverret i svangerskapet. Tidligere tok jeg forebyggende Ventoline morgen og kveld, (litt ekstra i pollensesongen) og jeg var fin hele dagen. Etter jeg ble gravid har jeg slitt med pusten, og hoster snart opp en lunge. Tar dobbelt så mye Ventoline om dagen. Noen ganger hjelper det, men andre ganger ikke. Det begynner å gå utover nattesøvnen.
Andre som sliter med det samme?
Er det andre ting som kan hjelpe bedre enn Ventoline?
Kontakter fastlegen selvfølgelig hvis det ikke bedrer seg.
Jordmor satt meg frem, så er 10+2 i dag.

Jeg har ikke astma og kan ikke svare på det spesifikt. Men med første og denne gangen også så sliter jeg med hoste og dårlig kondis selv. Det er nok pga forandringer i kroppen.

Kanskje greit å snakke med legen siden du hoster så mye.
Vet ikke hva som kan brukes eller ikke av astmamedisin under svanger skap. Tipper noen andre her har erfaring og kan svare deg. [emoji4][emoji4]

Du må sjekke med legen i forbindelse med hva som kan brukes under svangerskapet, men ventoline er ikke forebyggende, den er hurtigvirkende og brukes normalt ved siden av forebyggende medisin evt ved behov ved anstrengelseastma.
Så hvis astmaen din har blitt verre, gå til legen og få evt henvisning for å få bedre medisin som kan brukes under svangerskapet.

Du må sjekke med legen i forbindelse med hva som kan brukes under svangerskapet, men ventoline er ikke forebyggende, den er hurtigvirkende og brukes normalt ved siden av forebyggende medisin evt ved behov ved anstrengelseastma.
Så hvis astmaen din har blitt verre, gå til legen og få evt henvisning for å få bedre medisin som kan brukes under svangerskapet.
Jeg har brukt ventoline som forebyggende sammen med seretide i mange år, og det har fungert. Både lege og jordmor sa jeg skulle fortsette med ventoline, men ikke seretide. Men, nå har den blitt forverret. Har bestilt meg time hos lege.

Jeg har brukt ventoline som forebyggende sammen med seretide i mange år, og det har fungert. Både lege og jordmor sa jeg skulle fortsette med ventoline, men ikke seretide. Men, nå har den blitt forverret. Har bestilt meg time hos lege.
Ja den er nok forverret fordi du har kuttet seretide som er forebyggende og langtidsvirkende :)
Håper du får time raskt og evt henvisning til spesialist da :)

Dette er noe legen din må svare på.
Ja, det er jeg skammelig klar over, og skal selvfølgelig til lege med det. Men, i påvente av det lurte jeg på om det var andre som hadde opplevd det samme, og om de kunne dele erfaringer. Og, de flotte damene på dette forumet svarer så godt de kan, på det de kan. Og det er jeg veldig glad for.

Back
Topp