Astma unger?

Krristy

Gift med forumet
Er det noen her inne som har unger med astma?

Hvordan blir ungene påvirket av å ha astma???
Hvordan er hverdagene med en unge med astma??
Er det noe spesielle hensyn en må ta å gjør?

Det som er værst hos oss er at ham er MYE syk og er syk lenge hver gang. En forkjølelse med feber varer fort 10 dager her, og hosten mye lenger. Fra januar til og med april var han kun 9 dager i barnehagen, ellers var han hjemme syk..

Fikk dignose hos spesialist i juni, og er veldig mye bedre nå med medisiner. Han blir heller ikke så sliten lenger.. 

*Rebella* skrev:
Det som er værst hos oss er at ham er MYE syk og er syk lenge hver gang. En forkjølelse med feber varer fort 10 dager her, og hosten mye lenger. Fra januar til og med april var han kun 9 dager i barnehagen, ellers var han hjemme syk..

Fikk dignose hos spesialist i juni, og er veldig mye bedre nå med medisiner. Han blir heller ikke så sliten lenger.. 

Off såpassa :/
Har mistenkt astma siden fødselen for han har alltid vært så surklete, har nevnt det flere ganger hos legen og han har ganske ofte luftveis infeksjoner :/
Fekk beskjed av legevakten idag om å kontakte fastlegen på mandag for å få en time for å henvise til sykehuset !
Legevakten mistenkte sterkt at han hadde astma :(

Surkling siden fødsel og MYE sykdom har det vært her også. Vi fikk derimot astmamed. til frøkna, men det hjalp ikke. Var hos 5 forskjellige leger (på øst- og vestlandet), men til slutt så dro vi til privat ØNH-spesialist. Hun sa etter fem min at hun bare visste at frøkna måtte ta mandlene og polypper. 4 dager etter operasjonen nå og surklingen er borte.... :-)
Men jeg håper dere finner ut av det!! :-)

Vi har en gutt på 2 år med astma, og han klarer seg over all forventning:)
Han har vært frisk nå i sommer, men merker han begynner å bli litt mer tungpustet nå. Vi har vært hos spesialist, og de tror at kommer til og ha astma resten av livet. Han fikk det veldig tidlig og er "sterkt" angrepet, og da er sjangsen liten for at han vokser det av seg..

Med tanke på hvor mye tett han har vært så har han hatt lite andre sykdommer. Ofte forkjølet, men skjeldent mer en broren. Han er en tapper liten gutt som leker, springer, ler og gjør akkurat det samme som alle andre barn. Det ser ikke ut som han plages så mye av det, og vi setter ingen grenser for han. Han kjenner etter selv, og tar seg en liten pause om han trenger det:)
Han hoster mye på natten i perioder, men utrolig nok så pleier han å sove natten gjennom.

Ble rotete dette, men det jeg vil frem til er at han er en astma unge uten at det begrenser hans hverdag.
Jeg krysser fingrene for at legene tar feil og at han vokser det av seg:)

Lizz83 skrev:
Surkling siden fødsel og MYE sykdom har det vært her også. Vi fikk derimot astmamed. til frøkna, men det hjalp ikke. Var hos 5 forskjellige leger (på øst- og vestlandet), men til slutt så dro vi til privat ØNH-spesialist. Hun sa etter fem min at hun bare visste at frøkna måtte ta mandlene og polypper. 4 dager etter operasjonen nå og surklingen er borte.... :-)

Vi fikk astma medisin til han i juni av en lege, men det har ikkje funka så godt!
Men håpe virkelig at sykehuset finner ut av det :/ Får så vondt inni meg på hans vegne stakkars liten :(

Krristy skrev:

Lizz83 skrev:

Vi fikk astma medisin til han i juni av en lege, men det har ikkje funka så godt!
Men håpe virkelig at sykehuset finner ut av det :/ Får så vondt inni meg på hans vegne stakkars liten :(

Jeg vet hvordan det føles!! Og ikke minst hvor slitsomt det er både for barn og foreldre.... ! Om ikke astmamed funker så krev at du skal ha henvisning til ØNH-spes :-)

Jenta mi har astma og har gått på medisiner siden hun var ca 15 mnd. Idag er hun snart 5 år. Hun er nok den første som tar frem strømpebuksa og den siste som legger den bort på avdelingen i barnehagen. Men jeg har igjennom disse årene sett at den må raskt frem og brukes lengst mulig. Lue og noe i halsen er også veldig greit!
Holder henne unna melkeprodukter når hun er tett. Sover med voksenpute hele tiden, for i starten tok jeg den kun frem når hun var tett. Men den ble tatt mere frem enn lagt tilbake, så da har hun den heller hele tiden.

Hun skal ta mandler og polypper 2. sept så håper det vil hjelpe litt.

Mini fikk diagnosen astma da han var 18mnd, men de mistenkte astma før dette, så fikk ventoline og flutide av fastlege.
Går til spesialist på barnelegesenter nå.

Han er mye, lenge og ofte syk. Som flere skriver varer en normal forkjølelse mye lengre enn på andre her. Han hoster mye på nettene. Vi har behandlingsskjema som vi følger.
I sommer prøvde vi en mnd uten medisiner, 3 av ukene var greie nok. Så etter 3 dager i barnehagen var vi i gang igjen.

Spesialisten sa rett før sommeren at han forventa at mini her blir forstøverunge nå i høst. :(

Hensyn: ikke kosedyr i senga, bytte sengetøy ofte, unngå å bli for varm på natta, bruker strømpebukse tidlig i sesongen, bruker medisiner daglig. Unngå for mye kontakt med mennesker som røyker, hunder, katter etc. Det er også mistanke om flere allergier her, men siden han er så liten har det ikke vært utslag på testene enda.. men han har typiske tegn som røde øyne, rennende nese etc.. og gjerne påfølgende astma-anfall.

I starten da dette skjedde trodde legen at det var snakk om falsk krupp, så han fikk hostesaft på resept for dette + info om hvordan takle de anfallene. Men det viste seg altså å være astma.

Back
Topp