astma og gravid

Cupid

Blir kjent med forumet
Hei
noen som har erfaring men astma under graviditet?
jeg fikk diagnosen astma i desember i fjor så har ikke hatt diagnosen eller medisinering under svangerskap før.
noen som har?
hvordan gjorde dere det da med medisiner og slikt, fikk dere ta det som normal eller endre dosering/type?

Hei
noen som har erfaring men astma under graviditet?
jeg fikk diagnosen astma i desember i fjor så har ikke hatt diagnosen eller medisinering under svangerskap før.
noen som har?
hvordan gjorde dere det da med medisiner og slikt, fikk dere ta det som normal eller endre dosering/type?

Jeg har astma og fikk diagnosen noen mnd før jeg ble gravid.

Om du kan bruke medisinen og doseringen avhenger av hvilken type du bruker. Jeg fikk lov å bruke ventoline om det var absolutt nødvendig men jo mindre jo bedre. Kutta ut den langvarige flutide da jeg ikke hadde behov.

De sier at 1/3 av de med astma før svangerskap blir bedre under, like mange verre og uten endring. Heldigvis var jeg helt uten astmasymptomer under graviditeten. Anbefaler deg og ta kontakt med legen og få råd om du kan bruke din medisin

Om du kan bruke medisinen og doseringen avhenger av hvilken type du bruker. Jeg fikk lov å bruke ventoline om det var absolutt nødvendig men jo mindre jo bedre. Kutta ut den langvarige flutide da jeg ikke hadde behov.

De sier at 1/3 av de med astma før svangerskap blir bedre under, like mange verre og uten endring. Heldigvis var jeg helt uten astmasymptomer under graviditeten. Anbefaler deg og ta kontakt med legen og få råd om du kan bruke din medisin

jeg skal til lege nå om noen timer, så får høre va de sier. jeg bruker alvesco til vanlig.

Signerer denne, hadde bare gått på astmamedisin i noen måneder før jeg ble gravid. Kuttet ut Alvesco og kunne bruke ventolin hvis jeg kjente jeg ble unormalt tett ved luftveisinfeksjon o.l.

Jeg ble mye bedre av astmaen under svangerskapet, ingen plager. Nå etterpå er det kommet tilbake dessverre.

Jeg tar en dæsj ventoline ved behov. Går greit :)

Signerer denne, hadde bare gått på astmamedisin i noen måneder før jeg ble gravid. Kuttet ut Alvesco og kunne bruke ventolin hvis jeg kjente jeg ble unormalt tett ved luftveisinfeksjon o.l.

Jeg ble mye bedre av astmaen under svangerskapet, ingen plager. Nå etterpå er det kommet tilbake dessverre.
Samme her med tiden etterpå. Jeg er faktisk blitt mye verre enn før og. Fått par ekstra typer astma i tillegg :/

Jeg har astma og fikk gå på ventoline under graviditeten. Fikk beskjed av legen at hvis det gir større risiko for barnet ved å ikke ta medisin enn å ta, så skal man ta ved behov, eller no :p usikker på om jeg brukte seretide mens jeg var gravid :p

Jeg har hatt astma hele livet og brukte seretide daglig og ventoline etter behov under graviditeten. Spurte legen min da jeg ble gravid og han sa det ikke var noe problem. Alt er bra med dattera mi i hvert fall:)
Ville snakket med legen min om jeg var deg;)

Jeg har hatt astma hele livet og brukte seretide daglig og ventoline etter behov under graviditeten. Spurte legen min da jeg ble gravid og han sa det ikke var noe problem. Alt er bra med dattera mi i hvert fall:)
Ville snakket med legen min om jeg var deg;)
Signerer, viktig å snakke med legen! Det kommer helt ann på alvorlighetsgraden og type astma. Mange medisiner kam man bruke hvis fordelene for mor er såpass store at den bittelille risikoen det er for barnet er verdt det. Min astma gir meg hyppig luftveisinfeksjon og tungpust ved trening liksom, ikke akkurat alvorlig ;)

Veldig viktig at astma er velregulert under graviditeten. Konsekvensene av dårlig regulert astma i svangerskapet kan være store, spesielt hvis man har alvorlig astma. Det finnes medisiner som er utprøvd mer enn andre og man kan forsøke å bytte til disse og se hvordan det fungerer, men hvis plagene forverres skal man tilbake til de medisinene man vet fungerer. Dette fikk jeg beskjed om av legen min og fra Tryggmammamedisin som driftes av RELIS. RELIS er den statlige rådgivningstjenesten til leger og de er 100% oppdatert på all ny forskning.

Back
Topp