aspergers syndrom

turboquattro

Gift med forumet
noen her som har barn med denne diagnosen? hvilke "symptomer" hadde deres barn før hun/han fikk denne diagnosen?

etter å ha venta i 6 år så skal min datter endelig utredes for aspergers.
 noen som vet åssen denne prossesen foregår og hvor lang tid tok det for deres barn.

beklager mange spørsmål.

Min tanteunge ble utredet for dette syndromet, de begynte når hun var fire også fikk hun diagnosen når hun var 7, fortsatt skurret det litt for oss andre i familien. Og nå har de gått bort i fra den diagnosen igjen. Nå er hun snart 10 år, og fikk nå diagnosen biopolar og ADHD. Biopolar stemmer nok mer, men dette har tatt enormt med tid. Håper det ikke tar for lang tid for dere. Lykke til!

det var lang tid ja.

her så har jeg merka at noe har vært rart siden hun ble født. når ho var liten så lekte ho ikke med leker, sen motorisk, viste liten inntresse for ting rundt, tok mange mnd før ho smilte første gang, istedefor å leke så stablet ho lekene opp på rekke og rad. da i et spesielt mønster hver gang. bestandig vist veldig stor inntresse/opptatt av 1 og 1 ting av gangen. ho gjentar ting ho gjør. leke med andre barn viser ho liten inntresse for. vil heller "leke" for seg selv. men å huske tall osv har aldri vært noe problem. broren på 4 har rast ifra ho når det gjelder utvikling. ho er klumsete motorisk. dårlig balanse osv. har en veldig merkelig måte å snakke på. i perioder så når ho først snakker så snakker ho veldig fort og "hakkete". det virker som ordene kommer i puljer. veldig var for forandringer. alt må foregå etter klokka til faste tider. store humørsvingninger og hyperaktiv. sitter omtrent aldri i ro. det tar som regel rundt 3 timer ifra ho legger seg for kvelden til ho klarer å finne roen for å sove.

men først nå så har dem innsett at det svaret dem har gitt meg i 6 år om at det sikkert går over ikke skjer. takk.

Jeg vet de har blitt enda litt mer obs på dette ift asberger syndrom, for det viser seg at mange av dem som har fått diagnosen har en psykiatrisk lidelse i stedet... De symtomer du forklarer, kan ha sammenheng med mye, og kan selvsagt også være asbergers. eky

Som vernepleier av yrke og som mamma var jeg også svært bekymret for min datter da hun var helt liten. Hun var helt oppsatt på å sette alt i system, hadde ikke språk omtrent, lekte ikke sammen med andre barn/hadde ingen interesse, bare trakk seg unna. Men dette forandra seg plutselig ved 2 1/2 års alderen, unntatt dette med å være sosial med andre barn. Dette fungerer fortsatt dårlig i barnehagen...
For noen kan det faktisk endre seg veldig, men ser jo at for dere har det ikke gjort det. Derfor er det bra dere nå har fått hjelp til å ta tak i saken. Men syns det er viktig at de ikke tar forhastede beslutninger, feil diagnose er verre enn ingen diagnose. Man kan da risikere å ikke få den hjelpen man trenger i det hele tatt, og av og til kan omtrent ingen hjelp være bedre enn feil hjelp....
Men for all del, åresvis trenger det jo ikke ta når hun nå er 6 (?) år.

søteste skrev:
Min tanteunge ble utredet for dette syndromet, de begynte når hun var fire også fikk hun diagnosen når hun var 7, fortsatt skurret det litt for oss andre i familien. Og nå har de gått bort i fra den diagnosen igjen. Nå er hun snart 10 år, og fikk nå diagnosen biopolar og ADHD. Biopolar stemmer nok mer, men dette har tatt enormt med tid. Håper det ikke tar for lang tid for dere. Lykke til!

min fetter har diagnosene bipolar, ADD og aspergers.
Han fikk diagnosene når han var 17år.

Lodviss skrev:
Jeg vet de har blitt enda litt mer obs på dette ift asberger syndrom, for det viser seg at mange av dem som har fått diagnosen har en psykiatrisk lidelse i stedet... De symtomer du forklarer, kan ha sammenheng med mye, og kan selvsagt også være asbergers. eky

Som vernepleier av yrke og som mamma var jeg også svært bekymret for min datter da hun var helt liten. Hun var helt oppsatt på å sette alt i system, hadde ikke språk omtrent, lekte ikke sammen med andre barn/hadde ingen interesse, bare trakk seg unna. Men dette forandra seg plutselig ved 2 1/2 års alderen, unntatt dette med å være sosial med andre barn. Dette fungerer fortsatt dårlig i barnehagen...
For noen kan det faktisk endre seg veldig, men ser jo at for dere har det ikke gjort det. Derfor er det bra dere nå har fått hjelp til å ta tak i saken. Men syns det er viktig at de ikke tar forhastede beslutninger, feil diagnose er verre enn ingen diagnose. Man kan da risikere å ikke få den hjelpen man trenger i det hele tatt, og av og til kan omtrent ingen hjelp være bedre enn feil hjelp....
Men for all del, åresvis trenger det jo ikke ta når hun nå er 6 (?) år.

nei det vet jeg men når ting egentlig blir verre istedefor bedre så tviler jeg på at det bare er psykisk. ho har en rar gåmåte, rar løpemåte, man kan forklare ho ting mange ganger (gjenta og gjenta) og enda så skjønner ikke ungen hva man mener. ho er nå 6 år men fungerer ikke som en 6 åring på noen måter. kle på seg klarer ho ikke, ikke pusse tenner, må ha hjelp på do osv. selv om jeg forklarer å viser åssen ho skal kle på seg og pusse tenner (hjelper barna med tannpussen men de 2 andre vil og prøver å pusse litt selv å men ho gjør det ikke) så oppfatter ho ikke hva jeg sier og mener. mange andre å har påpekt at ho ikke oppfatter innholdet i beskjeder. jeg har lenge håpa at det skulle bli bedre men det blir ikke bedre. var legen her som reagerte (ny lege) etter å ha sett ungen på førskole undersøkelsen. han syntes at det lignet veldig på asperger og spurte da hvilken tanker jeg hadde om det. så blir sendt henvisning til bup. jeg ble egentlig letta over at han så at det er noe som ikke stemmer med ungen utenat jeg måtte nevne det selv. skal begynne på skolen til høsten og jeg gruer meg for ho er veldig var for forandringer og endringer av rutiner.

søteste skrev:

har de satt diagnosen bipolar i så tidlig alder???? greit det tar tid, men dette er en diagnose de helst ikke setter før de er fra 18 år fordi det aldri vil kunne slettes fra ett system, pluss at adferdsmønster kan endres i pubertetsalder! dette syns jeg var merkelig, for det er liksom langt fra slik man vil praktisere psykiatri på barn.. missforstå meg rett er tegnene der så klart, men pubertet og indentitet vil endres med alder, derfor stusser jeg ;)

hønselovisa! skrev:

søteste skrev:

har de satt diagnosen bipolar i så tidlig alder???? greit det tar tid, men dette er en diagnose de helst ikke setter før de er fra 18 år fordi det aldri vil kunne slettes fra ett system, pluss at adferdsmønster kan endres i pubertetsalder! dette syns jeg var merkelig, for det er liksom langt fra slik man vil praktisere psykiatri på barn.. missforstå meg rett er tegnene der så klart, men pubertet og indentitet vil endres med alder, derfor stusser jeg ;)

Dette har nok noe med arvelighet og familiehistorie, samt alle hennes tydeligetegn. Hun har vært under utredning siden hun var fire og tror nok de nå endelig traff riktig. Og de som har satt diagnosen er utrolig flinke. Hun blir ikke medisinert mot dette, nettopp pga av hva som kan skje da de kommer i puperteten. Men nå får hun den oppfølgingen hun trenger, vi i familien har fått klare instrukser på hva vi bør og skal osv. Dette har fungert flott på jenta. Barn kan også lide av psykiske sykdommer, spesielt når arvligheten er så stor som denne. Og etter å ha vært under bup i så langtid, så vet de helt sikkert hva de har gjort. Mange sykdommer settes altfor seint, og dette har ødlagt enormt mye for barn og barndom. Og ja de fleste setter heller aspergers eller ADHD som diagnoser på barn isteden for å utrede de skikkelig.

Back
Topp