Asperger

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
noen med erfaringer? Datteren til ei venninne utredes nå, 4 år gammel (er en del sammen de).. Når merket dere at noe var galt? Hva merket dere?

Vi har ei jente på 6 år som har autismespekterforstyrrelse, Asberger er jo innenfor det. Mary er lett å lede vekk fra det hun holdet på med. Hun forstår sosiale situasjoner dårligere enn andre barn på samme alder. Hun har også adhd da vesla vår :) Det meste går på konsentrasjon og utholdenhet hos vesla. Men kan være forskjellige utfordringer.

Jobber med barn med ulike diagnoser innenfor autismespekteret. Har merket det fra 1-2 års alder i barnehagen. De fleste jeg kjenner til har fått diagnosen ved 3-4 års alder.

Det er mange ulike diagnoser innen for dette, og man kan jo merke det på forskjellige måter. Men ofte ser man at barnet har utfordringer med å forstå sosiale koder og mestre samspill med andre. Noen har snevert interessefelt (som de gjerne er veldig gode på), mens andre har repetativt språk. Gjentar ord, snakker ofte monotont. Det er en kompleks utredning, og barnet må ha ulike skårer på flere felt for å få diagnose.

Min fetter... Merket det mest på at han ikke lekte. Aldri. Ikke som veldig liten og ikke videre heller. Han bare fulgte med. Studerte.

Takk for svar. PPT mistenker Asperger. Hun er jo bare 4 år. De tingene dere nevner, er ikke så tydelig hos henne. Men dårlig språk, må ha alt forutsigbart, søvn problemer. Hva merket dere tidlig? Det dere beskriver, er det mer typisk for de eldre?

Takk for svar. PPT mistenker Asperger. Hun er jo bare 4 år. De tingene dere nevner, er ikke så tydelig hos henne. Men dårlig språk, må ha alt forutsigbart, søvn problemer. Hva merket dere tidlig? Det dere beskriver, er det mer typisk for de eldre?

Husker at med mitt søskenbarn var det store problemer med mat, alt måtte være veldig forutsigbart, likte ikke mange folk, dårlig motorisk, alltid hatt problemer med søvn, forsto ikke sosiale koder (hun kan mange nå men ingen kom automatisk) og hun hadde et veldig godt utviklet språk :-)
De så vel tegn fra 1-2 alderen når foreldrene tenker tilbake.
Husker ikke på stående fot når hun fikk diagnosen

Det er utrolig mange diagnoser innenfor autismespekteret og man kan være "hardt rammet og mildt rammet", de er like ulike som alle andre :-)

Forutsigbarhet er nok et nøkkelord når det kommer til asperger. Det merket vi tidlig med fetter. Men det med leken var det første tegnet.

Mye av det samme som andre sier.

I tillegg er blikkontakt vanskelig for barn innen autismespekteret.
De vil helst ikke se på deg.

Skjønner heller ikke vitsen med å sosialisere seg med andre.

Og så er det ofte sånn at mennesker med disse problemene ikke skjønner at andre tenker annerledes enn dem. For de tror at alle tenker akkurat det samme som dem til enhver tid. Derfor skjønner de heller ikke vitsen med å snakke, for alle tenker jo det samme som meg ;-)

Aspergers er jo ofte mindre synlige tegn da det er en mildere form for autist og de er mye mer normal fungerende.... Mange med Aspergers klarer seg svært bra, men de slitter kanskje litt med det sosiale. Var en film om dette på kino for noen år siden....

Ikke så stor erfaring med små barn men er mye borti diagnosen da jeg jobber på barneskole. Det er jo mange grader av dette men dette med deltagelse i lek og aktivitet er jo en stor del, mange bare observerer situasjoner før de deltar, følelsen av kontroll er ofte viktig. Forutsigbarhet er også verdt å nevne, barn med asberger kan også henge en del etter sosialt og ofte bli sinte/frustrerte og få utbrudd om situasjoner de deltar i endrer retning. De tingene som ofte kommer frem tidligst er dette med forutsigbarhet i hverdagen noe som ofte blir etterfulgt at raseriutbrudd om dette ikke er tilstede.

Ikke så stor erfaring med små barn men er mye borti diagnosen da jeg jobber på barneskole. Det er jo mange grader av dette men dette med deltagelse i lek og aktivitet er jo en stor del, mange bare observerer situasjoner før de deltar, følelsen av kontroll er ofte viktig. Forutsigbarhet er også verdt å nevne, barn med asberger kan også henge en del etter sosialt og ofte bli sinte/frustrerte og få utbrudd om situasjoner de deltar i endrer retning. De tingene som ofte kommer frem tidligst er dette med forutsigbarhet i hverdagen noe som ofte blir etterfulgt at raseriutbrudd om dette ikke er tilstede.

Skiver under her jeg.. Har en bror med diagnosen , pluss at min sønn på 6 år endelig er under utredning for aspergers . Både Vi og skole ser alle disse tegnene (pluss flere som er beskrevet ovenfor her).

Skiver under her jeg.. Har en bror med diagnosen , pluss at min sønn på 6 år endelig er under utredning for aspergers . Både Vi og skole ser alle disse tegnene (pluss flere som er beskrevet ovenfor her).

Ja dette er de klassiske tegnene som pleier å være tilstede hos de fleste... Men som nevnt så er det maaange variasjoner. Og mye av dette kommer først frem i skolealder, det kan jo være fordi det ofte blir stilt større krav til barnet i skoletiden, mtp arbeid, beskjeder, regler osv. Derfor er det desverre mange som ikke blir utredet før etter dette...

Ja dette er de klassiske tegnene som pleier å være tilstede hos de fleste... Men som nevnt så er det maaange variasjoner. Og mye av dette kommer først frem i skolealder, det kan jo være fordi det ofte blir stilt større krav til barnet i skoletiden, mtp arbeid, beskjeder, regler osv. Derfor er det desverre mange som ikke blir utredet før etter dette...

Ja sant.
Som mamma er det iallefall godt at noen andre endelig ser den feelingen jeg har hatt i veldig mAnge år

Guttungen fekk diagnosen då han var 7, noko som er tidlig for den type diagnose (trur gjennomsnittet var ca 11 år då i alle fall), men det er veldig bra å gripe inn og få hjelp tidlig!

Her har det vore søvnvanskar og generell utilfredshet heilt frå nyfødd, frå ca 1,5 år voldsomt temperament og enorm uvilje mot endring. Kunne hyyyle i 20-60 min kvar gong vi skulle ut av huset, heim frå bhg eller besøk. Stadig større problem med mat (var uproblematisk fram til 3-4 år), søvn og temperament. Fekk ved 9 år tilleggsdiagnose adhd og har god effekt av medisiner. Søvn og mat er framleis vanskelig, men humør/temperament har blitt enormt mykje bedre pga veldig god veiledning og tilrettelegging på skulen dei siste åra.

Guttungen fekk diagnosen då han var 7, noko som er tidlig for den type diagnose (trur gjennomsnittet var ca 11 år då i alle fall), men det er veldig bra å gripe inn og få hjelp tidlig!

Her har det vore søvnvanskar og generell utilfredshet heilt frå nyfødd, frå ca 1,5 år voldsomt temperament og enorm uvilje mot endring. Kunne hyyyle i 20-60 min kvar gong vi skulle ut av huset, heim frå bhg eller besøk. Stadig større problem med mat (var uproblematisk fram til 3-4 år), søvn og temperament. Fekk ved 9 år tilleggsdiagnose adhd og har god effekt av medisiner. Søvn og mat er framleis vanskelig, men humør/temperament har blitt enormt mykje bedre pga veldig god veiledning og tilrettelegging på skulen dei siste åra.

Hvordan problemer med maten? Hun jeg kjenner vil ikke spise, men spiser alt mulig "dårlig" mat (usunn), fordi mor har gitt opp.

Takk for at dere deler alle sammen :) husker dere hvordan barna var i barnehagen? Hva gjorde dere mistenksomme på at noe var galt?

Hvordan problemer med maten? Hun jeg kjenner vil ikke spise, men spiser alt mulig "dårlig" mat (usunn), fordi mor har gitt opp.
Uhyre kresen. Veldig få typar mat han likar/klarar å ete. Brekker seg viss han prøver noko "nytt" eller noko han ikkje har smakt på ei stund. Big one pizza, pitabrød med bacon, steikt laks (heldigvis) og pannekaker m/bacon er stort sett det han et til middag. Av og til yoghurt, loff med rørt bringebær (ingen andre pålegg), ev. loff utan pålegg er frukost...

På medisin har matlysta i tillegg minka betraktelig, så han er veldig tynn (men stabil akkurat no). Har fått oppfølging av ernæringsfysiolog.

Uhyre kresen. Veldig få typar mat han likar/klarar å ete. Brekker seg viss han prøver noko "nytt" eller noko han ikkje har smakt på ei stund. Big one pizza, pitabrød med bacon, steikt laks (heldigvis) og pannekaker m/bacon er stort sett det han et til middag. Av og til yoghurt, loff med rørt bringebær (ingen andre pålegg), ev. loff utan pålegg er frukost...

På medisin har matlysta i tillegg minka betraktelig, så han er veldig tynn (men stabil akkurat no). Har fått oppfølging av ernæringsfysiolog.

Hun jeg kjenner er også veldig kresen...

Her er sønnen vår under utredning for asperger. Far har dette og. Sønnen vår er veldig kresen på mat. Spiser få ting og prøver han noe nytt kaster han opp. Han er ikke så veldig sosial og foretrekker at vi er med han hvis han skal være ute å leke. Vi må forberede han på hva vi skal gjøre gjerne en dag eller to før vi skal noe sånn at han er klar over det, hvis ikke så blir han veldig sint. Han er 7 år.

Back
Topp