arvelig sykdom?

Candykikk

Gift med forumet
visste ikke helt hva jeg skulle ha som overskrift, men ivertfall

- når man fyller ut helsekort osv, når man blir gravid, så spør dem om man har noen kjente sykdommer osv.. sant?
å jeg visste jo ikke noe så jeg sa jo "nei ikke i nærmeste slekt nei"

å her for noen dager siden så kom det fram at moren til samboeren min (min svigermor) ble født med ryggskjeivhet eller noe sånnt, det var visst kjempealvorlig, å hun måtte gå med gips i 2år, å korsett osvosv, fordi ryggen vokste feil..
vanskelig å forklare, men det kan jo være arvelig, for hun ivertfall sa at det var noen i slekta hennes som har hatt det, så hun trodde kansje det var arvelig.

blir litt redd jeg nå, om gutten i magen kansje får det samme?? [&:]
kansje jeg burde nevne det enste gang jeg er hos legen, å eventuelt få en ny UL for å dobbeltsjekke at alt er bra??

Når de snakker om arvelig sykdommer så tror jeg de tenker mest på hjerte/kromosomfeil/hoftedysplasi  ol..

Men du kan jo nevne det med ryggen til svigermoren din.. Men vil ikke tro at det er noe arvelig!?

Ville nok nevnt det for lege/jordmor,greit å få det dobbelt sjekket.Selvom ikke det er noe sikkert het at det er arvelig.

Moren til samboeren min hadde også en del arvelige alvorlige sykdommer og døde derfor ganske ung. Men fikk beskjed av legen min sist at det var "for langt ute" til at hun førte de tingene opp på helsekortet.

ja for da jeg var på første kontroll sa dem at om det var oss (meg og samboeren) eller foreldrene våre som hadde noe så måtte det nevnes, men jeg visste ikke at mora hans sleit med det fra liten av..

det er ikke noe hun har fått nå, men noe hun hadde måtte leve med fra hun ble født.
merkelig at jeg ikke visste dette før nå liksom, å hun sa jo det at hun nermest bodde på sykehuset i 13år [&:]

Back
Topp