Arve klær fra søsken av motsatt kjønn

Roterommet

Glad i forumet
Novembergull 2017
Bruker dere klær som er jente/gutteklær på motsatt kjønn? Her kom ei jente som nr. 3 og har brukt noe av klærne fra de eldre brødrene. Ser ikke problemet, og syns det er koselig å se henne i samme klær som de hadde, men fikk høre av ei venninne at hun tenker da at folk er fattige :confused: Og værtfall om det er en gutt som kles opp i jenteklær. Vil jo ikke at de rundt skal tro vi har dårlig råd fordi vi bruker klær om igjen, og visste ikke at andre tenkte slik heller..
Hva tenker dere om det?

Kommer jo helt ann på tilstanden til plagget. Er ikke fan av å bruke utvaska arveklær. Men ellers veldig for arving og bruktkjøp generellt. Men eg er kritisk og vil ikke at klærne skal se godt brukt ut. Om det er godt synlig at dette plagget ikke var kjøpt til barnet så dropper eg det. Synst det ser slask ut ja [emoji28]

Tenker det sier mer om de som ser på det som at dere er fattige [emoji14]
Økonomisk, smart og miljøvennlig tenker jeg ^^,

Babyer kles opp etter foreldrenes smak frem til h*n kan velge selv, og på det har ingen noe de skulle sagt [emoji14]
De kan mene så mye de vil, men hvilken vei kommer man egentlig med å si det høyt? [emoji14]

Kommer litt an på hva som menes med gutteklær og jenteklær.

At en gutt går med en rosa genser er uproblematisk. Men om det er en kjole er det noe annet.

Jeg ville aldri kledd en liten gutt i en kjole med blonder og blomster på.

Så mitt inntrykk er at mange av jenteklærne ikke kan brukes på gutter.

Motsatt er lettere. En jente kan vel fint ha en blå eller svart genser med dinosaur på.

Dessverre er 90% av klærne i butikken tydelig laget for det ene eller andre kjønnet

Fattige tenker jeg ikke men :p miljøvennlig og økonomisk ja.
Mye babytøy er nøytralt og kan «styles» jente eller gutt alt ettersom hva og hvor mye man ønsker. Samtidig så er det noe som ikke kan brukes av begge synes jeg. Klær som er utprega jente med blomster, blonder og kjoler blir for meg feil å putte på en gutt. Mens det er lettere å putte «gutteklær» på en jente.
Tydelige utvaska og slitte klær ville jeg ikke brukt, men kunne fint brukt noe til begge kjønn.

Greit å tenke på at vi er forskjellige også ;) Noen tenker at klær er klær, mens noen elsker babytøy og å pynte og kle på de små.

Her har eldsta arvet klær av dvs familiemedlemmer og venner. Lillebroren har arvet mye av storesøster. Så ja, har fått høre at eldsta ser ut som en gutt mange ganger, men derimot få som har sagt at lillebroren ser ut som en jente til tross for rosa lue, votter og lilla vinterdress :p Lillebror er til og med glad i rosa og lilla, så han velger de klærne helt fint på egenhånd :rolleyes:

Men om veninna klarer å lire ut av seg noe sånt, så sier det tiden ganger mere om henne, enn om dere. Det å arve, kjøpe brukt og å gi bort er helt supert! Har selv en tante som har kjøpt så vanvittig mye merkeklær, men med engang det er vokst ut av(merk: ikke slitt eller ødelagt), hiver hun det i søpla siden hun ikke bryr seg om å gi det bort..
Det er en holdning jeg definitivt ikke liker :confused:

Arveklær er bra, men bruker ikke veldig utvaskede klær, eller klær med huller og flekker. Jeg ville heller ikke brukt klær som var veldig typisk jentete eller guttete på motsatt kjønn.

Øøø... Noe så tullete... Håper ikke folk tror jeg er fattig fordi barna mine bruker arveklær...
Bra for miljøet!!

Klær og klær :) Utvaska og hullete klær er nå en ting, men arveklær i fin stand er da ikke noe stress, bedre for både miljøet, babyen (ifølge folkehelseinstituttet er jo kjemikalier fra klesproduksjon noe av det vi bør bekymre oss for i forhold til giftstoffer, kreft og diverse sykdommer, så brukt er bra der og! Og alltid vask og luft alt nytt) og lommeboka!

Og ang jente/gutteklær, vel, jeg er sikker på at babyen får beholde kjønnsorganet sitt uansett farge :) Kjoler og blonderier blir det nok lite av uansett om det blir jente her i fremtiden, for jeg liker ikke sukkersøte klær og kjoler på bittesmå babyer er jo bare slitsomt. Men sønnen min har nå gått med både rødt, rosa og gult, og han er nå 2 år og plukker titt og ofte rosa tøy når han får velge selv, og er ofte i barnehagen med det :)

Hadde nok heller ikke kledd opp en gutt i kjole eller sukkersøte jenteklær, men mye kan jo fint brukes om igjen syns jeg :) Brukte feks en babyblå vinterdress, selv om folk i butikken sa 'for en søt gutt' :p Den var i str 62 så passet jo bare et par uker likevel..

Her kles lillesøster opp i arvetøy etter storebror. Har ikke dårlig råd, men tenker både på miljøet og økonomi. Har to tette barn så telt flyttes bare fra en kommode til en annen. Lillesøster har også arvet jente tøy så har mer enn nok med sukkersøtt tøy, men når vi skulle på stranda her om dagen så jeg ikke poenget i å kjøpe rosa uv drakt når hun kunne bruke storebrors blå. Hun har også arvet blå sko etter storebror (nesten ubrukte sko). Hun vil også arve blå vinterdresser og parkdresser.
Men hadde det vært motsatt hadde jeg hatt større betenkeligheter. Blått på jente er greit, men rosa på gutt er ikke greit føler jeg.

Bruker dere klær som er jente/gutteklær på motsatt kjønn? Her kom ei jente som nr. 3 og har brukt noe av klærne fra de eldre brødrene. Ser ikke problemet, og syns det er koselig å se henne i samme klær som de hadde, men fikk høre av ei venninne at hun tenker da at folk er fattige :confused: Og værtfall om det er en gutt som kles opp i jenteklær. Vil jo ikke at de rundt skal tro vi har dårlig råd fordi vi bruker klær om igjen, og visste ikke at andre tenkte slik heller..
Hva tenker dere om det?
Har man brukans klær, gjenbruk det :) jeg for min del synes at det er mye bedre med brukt barnetøy. De vokser så fort, så er bortkastet å kjøpe alt nytt. Sparer penger og miljø! Spesielt bhg.klær. Jeg har en mann som brukte alt fra gult til lilla når han var liten som han arvet fra søsteren.
Ikke hør på venninna di. Veldig spesiell tankegang. Virker litt snobbete..

Hva tenker dere om det?
Så lenge gutta slipper å gå i kjoler så er jeg for arving av klær

Hadde ikke tenkt folk var fattige, heller fornuftige. Tenker heller at folk som må bytte ut helt bra klær fordi de har feil farge gjerne sløser Hverdagsklær da, penklær er jo noe annet.

Her kles lillesøster opp i arvetøy etter storebror. Har ikke dårlig råd, men tenker både på miljøet og økonomi. Har to tette barn så telt flyttes bare fra en kommode til en annen. Lillesøster har også arvet jente tøy så har mer enn nok med sukkersøtt tøy, men når vi skulle på stranda her om dagen så jeg ikke poenget i å kjøpe rosa uv drakt når hun kunne bruke storebrors blå. Hun har også arvet blå sko etter storebror (nesten ubrukte sko). Hun vil også arve blå vinterdresser og parkdresser.
Men hadde det vært motsatt hadde jeg hatt større betenkeligheter. Blått på jente er greit, men rosa på gutt er ikke greit føler jeg.
Hvorfor føler du at rosa på gutter ikke er greit? Jeg kjøper utetøy på salg, og sønnen min har både knallrosa regnbukse og parkdress. Helt topp!

Hvorfor føler du at rosa på gutter ikke er greit? Jeg kjøper utetøy på salg, og sønnen min har både knallrosa regnbukse og parkdress. Helt topp!

Sånn søt babyrosa beregnet til jenter med blonder og det hele klarer jeg ikke å bruke på gutter. Samme med kjoler. Synes bare det blir feil.

Oii Jeg tenker i hvert fall ikke fattig! Jeg tenker modig, miljøbevisst og at det er koselig for storesøsken å se at de mindre bruker deres klær! Jeg har issues med rosa, lilla og prinsesser til gutter men prøver å ikke bry meg om det men dét er ikke lett:p

Ble litt stresset da hs kommenterte om lillebror hadde arvet storesøster da han gikk med en regnbuebody men skjønte etter hvert at hun ser jo mye av det samme babytøyet og kjenner igjen det de solgte på hm for fire år siden:p:)

Ja han arver men synes de er flinke til å lage tøy guttete eller jentete.. prøver å kjøpe nøytralt utetøy nå:)

Arver begge veier her. Kjoler er selvfølgelig utelukket til lillebror, men rosa ullstrømpebukser og ullbodyer - ja visst!

Hva tenker dere om det?
Hennes tanker, hennes problem. Høres rart ut å tenke slik.

Nå er jo dette første og ja, hun har allerede masse rosa. Men hadde vi fått arveklær i blått hadde jeg ikke tenkt tanken på å ikke bruke de engang. Kjenne jeg bryr meg lite og foretrekker faktisk hvitt på henne. Hun er fin nok som hun er ❤️

Men måtte le da sykepleieren beklaget seg at de kun hadde ID bånd i blått. Kunne ikke brydd meg mindre :P

Back
Topp