Arrangere bakedag til jul -tips og råd ønskes

riffraff

Andre møte med forumet
Hei.

Etter selv å ha fått barn har jeg åpnet øynene og ser i større grad verdien av å holde familien samlet. Etter å ha kommet fra en familie uten noe særlig årlige tradisjoner utover julemiddagen og gaveåpning, og noen av oss er noe dårlig å holde kontakt gjennom året, ønsker jeg å arrangere en bakedag for damene i familien rundt jul hvos vi kan treffes alle sammen. Vil at dette skal være litt gjennomført hvor jeg bl.a. sender invitasjoner i posten, og at dette skal bli en årlig greie. Nå er jo jenten vår bare 6 mnd til jul, så dagen blir vel helst for de voksne i første omgang (mamma, svigermor, tanter og oldemor).

Jeg har derimot svært lite erfaring når det gjelder å ha besøk og arrangere ting, og er viktig for meg at dette blir kjekt for alle.

Har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre?
Tips fra alt til morsom tekst på invitasjoner, hva vi kan bake, oppskrifter, aktiviteter, små ting de kan få ved ankomst (ikke tulleting, men noe rimelig de kan få nytte av), hva som bør kjøpes inn, hva bør og kan være gjort på forhånd så ikke vi må «stå i kø» for bakemaskinen. osv. Jenten vår på 5mnd (6 til jul) er det eneste barnet i familien foreløpig (yngstemann er 17 år), så aktivitetene bør vel helst i første omgang være kjekk for de voksne.

Kom gjerne med innspill til tips for andre høytider/hendelser i året også. Og la kanskje dette være en oppfordring/utfordring til dere andre som føler dere ser familien for sjeldent.

Alle tips mottas med takk, og tusen takk på forhånd til dere som vil hjelpe meg.
 
Jeg ville ikke gitt gaver ved ankomst. Det synes jeg blir unødvendig, det er mer enn nok gavegreier i julen som det er. Å servere en kopp gløgg som vekomstdrink er mye kjekkere, synes jeg.

Mange julekakedeiger har godt av å bli laget minst en dag i forveien og ligge kjølig. For eksempel pepperkakedeig og sirupsnippdeig. Også berlinerkransdeig kan være adskillig lettere å jobbe med om den har fått stått kjølig en stund før den skal lages. Så om du lager deigene dagen før, kan jo de som kommer heller få bake ut deigene, og pynte. Akkurat det å røre i hop deigene er veldig raskt gjort om man har kjøkkenmaskin, så det er ikke så interessant å være med på for gjestene i utgangspunktet.

Pepperkaker kan pyntes med glasur, og hvite kakemenn kan tegnes på med konditorfarge. Berlinerkranser pyntes ved å dyppe dem i perlesukker. Om man er i det kreative hjørnet kan man til og med være vill og galen og lage dem i utradisjonelle fasonger, og forme dem helt som man vil (men det spørs om de eldre slektningene går med på sånn oppførsel, da, min mormor hadde tatt sin død av å se noen lage en berlinerkrans som ikke var formet nøyaktig slik Ingrid Espelid ville gjort det). Kanskje dere også kan lage pepperkakehus? Det er kjekt både å skjære ut, sette sammen, og pynte, men ulempen er jo at det må bli stående hos bare én person.

Dere kan også lage marsipanfigurer, og gjerne farge marspian med konditorfarge. De kan dyppes i sjokolade også for de som ønsker det, og gjerne så rulles i kakestrø.

Julemusikk til prosessen er et must ;)

Vi har pepperkakebakedag hvert år hos mine foreldre, og det er en av de mest kjærkomne juletradisjonene vi har :)
 
Jeg fikk lyst til å arrangere noe sånt selv, god idé!! Hadde i så fall vært for svigerinner og søstre, har ikke eldre her. Jo niesen og nevøen vår, yngste er vel 17. Og femåringen ville nok blitt med:)

Synes også deigene med fordel kan lages på forhånd, og sats på de gode småkakene. Peppernøtter, berlinerkranser, brune pinner, feks.Trenger ikke lages dagen før engang, de fleste deigene kan vel ligge lenge i kjøleskap i tett boks:)

Tenk på hvordan dere skal få stekt alt.

Kan kanskje be dem ta med kakebokser i invitasjonen. Evt kan du jo kjøpe noen fine nye og dele ut hvis du gjerne ville gi en liten ting:) er vel ikke akkurat billig men.

Kanskje dere skal lage noen fjonge etiketter også:D
 
Back
Topp