Arla apetina

liv09

Elsker forumet
Noen som har funnet ut om det er trygt eller ikke å spise? Mener eg hørte at siden det ikke var ordentlig fetaost kunne det spises? Men noen som har f.eks kontaktet Arla og hørt det direkte fra dem?

Kan fint spise fetaost fra Arla har jeg fått fortalt. Bare sørg for at du åpner et helt nytt glass og ikke lar osten stå for lenge :)

Har alltid fetaost fra arla i salaten min ;)

Tror det står på matportalen at den trygt kan spises ;)

myk ost med ikke er varmebehandlet er skummelt.. og en av de er feta.. men om arla apetina er i den kassen vet jeg ikke. 5 personer døde av listeria i norge i fjor, så jeg tar ikke sjansen..

Ingredienser arla apetina :
Pasteurisert kumelk, salt, melkesyrekultur, mikrobiell osteløpe, rapsolje, krydderblanding.

Den fra arla er ikke ekte fetaost...

I marportalen står det:
Melk og Melkeprodukter
Unngå upasteurisert melk og ost av upasteurisert melk.

Ingredienser arla apetina :

Pasteurisert kumelk, salt, melkesyrekultur, mikrobiell osteløpe, rapsolje, krydderblanding.

Den fra arla er ikke ekte fetaost...

I marportalen står det:
Melk og Melkeprodukter
Unngå upasteurisert melk og ost av upasteurisert melk.
de er også brie, men de fraråder jo det..

Har jeg ikke tenkt over.. :)

Jeg har fått beskjed om at det var trygt å spise.. :/

Googlet og fant dette på et annet forum, skrevet i mars 2013...

Skrevet 21 mars 2013 - 13:07
Jeg sendte mail til Arla og spurte hvordan de lå an, her er svaret som er datert 1. februar i år.

Vi takker for din henvendelse til Arla Foods og interesse for våre produkter.

Først en liten forklaring på hva listeria er:
Listeria (Listeria monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer. Bakterien vokser raskt i romtemperatur, men også - i motsetning til mange andre bakterier - ved lave temperaturer, som for eksempel i kjøleskap. Vanligvis er det nødvendig med et svært høyt antall bakterier per gram matvare for at det skal oppstå sykdom. Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet og som spises uten oppvarming.

Arla Apetina er laget på pasteurisert melk, det vil si at melken har blitt varmebehandlet og at alle bakterier i prinsippet skal være borte. Vi foretar også listeriatester av produksjonen. Men man kan likevel ikke være 100% sikre på at slike oster ikke har blitt smittet et annet sted i prosessen. F.eks i eget kjøleskap. Listeria forekommer svært sjelden i myke og halvmyke oster laget på pasteurisert melk, men for å være på den helt sikre siden så bør disse ostene inntas når de er ferskest mulig, da mengden eventuelle listeriabakterier er på topp mot slutten av holdbarhetsdatoen.

Lykke til med graviditeten!

Med vennlig hilsen

Ida Marie Johansen
Arla Foods Norge Forbrukerservic

jeg spiste det helt til jeg leste at 5 personer døde av listeria i norge ifjor, men nå tør jeg ikke.
men jeg savner det ja.. men kommer andri til å tilgi meg selv om det skulle skje noe.. får holde meg unna i 22 uker til :)

Når risokoen er der, er det best å holde seg unna.. :)

Bare så synd at noen får feil info fra folk som burde vite det.. :/

jeg spiste det helt til jeg leste at 5 personer døde av listeria i norge ifjor, men nå tør jeg ikke.
men jeg savner det ja.. men kommer andri til å tilgi meg selv om det skulle skje noe.. får holde meg unna i 22 uker til :)

Jeg tenker litt sånn at 5 dør av listeriasmitte og hvor mange dør i trafikken? Jeg kjører jo bil.....

Jeg tenker litt sånn at 5 dør av listeriasmitte og hvor mange dør i trafikken? Jeg kjører jo bil.....
Sant det, men så er det mange som kjører som noen gærninger også. Blir provosert når jeg ser folk blir tatt i 90km utenfor skolen i 30sona..

jenta vår skal bli storesøster 3.2.14
skravler med *oida* :)

Sant det, men så er det mange som kjører som noen gærninger også. Blir provosert når jeg ser folk blir tatt i 90km utenfor skolen i 30sona..

jenta vår skal bli storesøster 3.2.14
skravler med *oida* :)

Det er helt skandale!!!! :(

Back
Topp