Buffeluremamma
Forumet er livet
ORIGINAL: Amy09
ORIGINAL: Buffeluremamma
ORIGINAL: Amy09
ORIGINAL: Buffeluremamma
Ambulansepersonell har jeg tenkt på.
Men hvordan er egentlig arbeidsdagen? Vanskelig å få jobb?
Snakket med en mann i sommer som arbeidet som det, han var 50 og utslitt fordi det ble for tungt på psyken med alt de så.
Er redd for å bli utbrent, men det er det jo en fare for i alle yrker.
Har også tenkt på radiograf og audiogra, men føler jeg gjerne skulle visst mer om hverdagen og jobbmuligheter.
Føler ikke jeg blir klokere av å lese sidene til høyskolene[;)]
Vernepleiere:
Har jeg misforstått når jeg tenker at hovedfokuset er tungt trengende brukere, mye tunge løft, lite hjelpemidler og sprengt arbeidskapasitet?
Jobbet et år ved et kommunalt bofellesskap og ser jo at det er mange forskjellige arbeidssituasjoner, men ble kanskje litt skremt av alt jeg så der?
Min samboer jobber som ambulanspersonell. Han elsker jobben sin. Han jobber 100% stilling, men gj.snitt 2 døgnvaker i uka, 3 døgn ved arb.helg og har 9 dagers friperioder innimellom. Sånn jeg forstår det er det en meget variert jobb, der en aldri vet hva hverdagen bringer. Spennende. Når det gjelder psyke/utbrenthet har de gode rutiner på å få bearbeide det de opplever som kan være vanskelig/tragisk/stygt. Er nok en jobb der en må være trygg på seg selv, kunne jobbe inder stress og virkelig kunne det en holder på med.
Åh, nå må jeg sjekke ut mer kjenner jeg[:D]
Hvordan gikk mannen din frem når det gjaldt studier?
Hvor lå fokuset? Hva måtte han ha fra vgs og hva var studier?
Hvordan ligger lønn osv?
Og ikke minst, synes DU at dette virker godt i deres familiesituasjon? Går det bra at du jobber fullt ved siden av?
Han gikk ikke den vanlige veien. Han gikk opp til fagprøve etter 5 års yrkeserfaring (mye gjennom forsvaret). Han var i utgangspunket udannet innen mekanikk. Men tror det skulle være glimrende muligheter for det i Trheim å ta denne utdannelsen.
Han har nå 10års ansinnitet og tjener ganske så greit (bergenet inntekt for 2011 >500.000.-)
Når det gjelder familiesituasjonen vår, er det faktisk litt av en kabal for å få de til å gå opp, siden jeg er sykepleier og jobber turnus i tillegg. Men siden vi har langsiktige turnuser har vi ganske god tid til å bytte vakter etc... Hadde vært 100% optimalt for meg hvis jeg hadde jobbet kun på dag. Siden de jobber som de i ambulansen her, har han jo veldig mye fri å da, herlig det[:)]
Han jobber i Falck Emergency. du kan lese litt her... http://www.falckemergency.no/
Les litt mer... http://www.lukas.vgs.no/xp/pub/topp/undervisningstilbud/videregaende_skole/414764
Kjempeknall!
Det ser ut som jeg faktisk må ha meg tilbake på vgs[:-]
Men skal få sjekket ut hvilke krav jeg stiller under pga annet fagbrev, ferdig med almenn og 8 år med ban og unge i helsesektoren. Kan jo hende jeg slipper 2 nye år på vgs. haha
Tusen hjertelig for utfyllende informasjon, det hjalp masse!