Arggg, utdanningshjelp, anyone? Helserelatert retning...

ORIGINAL: Amy09

ORIGINAL: Buffeluremamma

ORIGINAL: Amy09

Ambulansepersonell har jeg tenkt på.
Men hvordan er egentlig arbeidsdagen? Vanskelig å få jobb?
Snakket med en mann i sommer som arbeidet som det, han var 50 og utslitt fordi det ble for tungt på psyken med alt de så.
Er redd for å bli utbrent, men det er det jo en fare for i alle yrker.

Har også tenkt på radiograf og audiogra, men føler jeg gjerne skulle visst mer om hverdagen og jobbmuligheter.
Føler ikke jeg blir klokere av å lese sidene til høyskolene[;)]

Vernepleiere:
Har jeg misforstått når jeg tenker at hovedfokuset er tungt trengende brukere, mye tunge løft, lite hjelpemidler og sprengt arbeidskapasitet?
Jobbet et år ved et kommunalt bofellesskap og ser jo at det er mange forskjellige arbeidssituasjoner, men ble kanskje litt skremt av alt jeg så der?

Min samboer jobber som ambulanspersonell. Han elsker jobben sin. Han jobber 100% stilling, men gj.snitt 2 døgnvaker i uka, 3 døgn ved arb.helg og har 9 dagers friperioder innimellom. Sånn jeg forstår det er det en meget variert jobb, der en aldri vet hva hverdagen bringer. Spennende. Når det gjelder psyke/utbrenthet har de gode rutiner på å få bearbeide det de opplever som kan være vanskelig/tragisk/stygt. Er nok en jobb der en må være trygg på seg selv, kunne jobbe inder stress og virkelig kunne det en holder på med.

Åh, nå må jeg sjekke ut mer kjenner jeg[:D]
Hvordan gikk mannen din frem når det gjaldt studier?
Hvor lå fokuset? Hva måtte han ha fra vgs og hva var studier?
Hvordan ligger lønn osv?
Og ikke minst, synes DU at dette virker godt i deres familiesituasjon? Går det bra at du jobber fullt ved siden av?

Han gikk ikke den vanlige veien. Han gikk opp til fagprøve etter 5 års yrkeserfaring (mye gjennom forsvaret). Han var i utgangspunket udannet innen mekanikk. Men tror det skulle være glimrende muligheter for det i Trheim å ta denne utdannelsen.

Han har nå 10års ansinnitet og tjener ganske så greit (bergenet inntekt for 2011 >500.000.-)

Når det gjelder familiesituasjonen vår, er det faktisk litt av en kabal for å få de til å gå opp, siden jeg er sykepleier og jobber turnus i tillegg. Men siden vi har langsiktige turnuser har vi ganske god tid til å bytte vakter etc... Hadde vært 100% optimalt for meg hvis jeg hadde jobbet kun på dag. Siden de jobber som de i ambulansen her, har han jo veldig mye fri å da, herlig det[:)]

Han jobber i Falck Emergency. du kan lese litt her... http://www.falckemergency.no/

Les litt mer... http://www.lukas.vgs.no/xp/pub/topp/undervisningstilbud/videregaende_skole/414764

Kjempeknall!
Det ser ut som jeg faktisk må ha meg tilbake på vgs[:-]
Men skal få sjekket ut hvilke krav jeg stiller under pga annet fagbrev, ferdig med almenn og 8 år med ban og unge i helsesektoren. Kan jo hende jeg slipper 2 nye år på vgs. haha

Tusen hjertelig for utfyllende informasjon, det hjalp masse!

Sitter her å tenker meg sprø!
Etter 6 år som assistent i bhg har jeg lyst til å få meg en utdanning og bedre lønn.
Jeg er rett og slett mett på å jobbe bakenden av meg og være utslitt for minstelønn. (jau litt kynisk nå)
Så tenker jeg barnevernpedagog, men da går alle sosionomer foran meg, så tenker jeg sosionom, men det er plent umulig å få seg jobb som det her i Trondheim.
Tenker sykepleier, men startlønna er lavere enn det jeg har i bhg.
Jeg vil jobbe med mennesker!
Ikke være selger osv, ikke økonom eller sånne ting.
Førskolelærer frister ikke, da det stort sett begrenser seg i til barnehage eller vikariater i småskolen. hmz

Så hvordan fan skal man tenke?

Tror ikke jeg er legematriell heller, vi skal ha to tette og de studiene tror jeg rett og slett blir for tøffe for familielivet.

Så hva gjør dere som driver innen helsesektoren?
Hva ligger dere på ca i lønn og hva består arbeidsdagen av?

Ser selv at jeg tenker litt mørkt på det meste her, men alt går i surr nå.

Er faktisk slik at de ønsker flest mulige barneversnpedagoger inn i barnevernet nå.
Er iallefall ett veldig spennende studie. Og man kan jobbe veldig allsidig etter endt utdanning. Tiltaksenheten, forvaltning, rusklinikker, institusjon, miljøterapaut i skole/barnehage, utekontakten, barnevernsvakta, jobbe med enkelt barn med diverse diagneser osv :)

Utdannet barnevernpedagog, men arbeider i en sosionom stilling. Er sosialkonsulent i kommunen med statlige NAV oppgaver, lov om sosiale tjenester og oppfølgning av rusmisbrukere. Elsker jobben min[:)]

Tjener i underkant av 400.000 i året.

Er sykepleier i bunn, skrev master og tok videreutdanning innenfor ledelse, og jobber nå som leder innenfor helsesektoren, og tjener ca 510 000,-. Stortrives.

tviler på at du tjener like mye nå som sykepleier, ikke se på grunnlønna den øker myye når du får på tilleggene... tar du tredje hver helg fast et sted mens du studerer eller begynner nå, får du det med som ansinitet og hopper opp på lønnstigen fra 4 år... litt usikker på hva den er akkurat nå, men du kan plusse på ca 50 000 i tillegg på full stilling tenke rjeg, kommer jo an på hvor og hva du jobber, natt er jo enda bedre

hva med ernæringsfysiolog? eller psykolog? fengselsbetjent? lektorutdanning?

ORIGINAL: Oceania

Jeg er sykepleier og trives godt med det, føler jeg har veldig mange muligheter... var også et hav av muligheter da jeg valgte å videreutdanne meg.. Lønna er jo ikke best der heller, men det er jo tillegg også.. jeg jobbet 80% og tjente over 400 000, men så var det mye natt da.. Hvis du vil jobbe med mennesker er det supert å være sykepleier etter min mening[:)]

Det er godt å høre[:D][:D][:D]
Hvordan fungerer det i praksis med små barn, mann med full og krevende jobb og nattevakter osv?
Hva skjer med henting i barnehage og det å rekke tidsfrister, få sove ut uten å sove vekk livet?
Hvordan er det med fritid?
Hvilke ansvarsområder setter du pris på og hvilke liker du ikke?
Jobber du på sykehus eller er det andre valg og?

Spør fælt her, men lurer så innmari[:D]

svarer litt jeg.
går barna i barnehage er dte ikke problem med natt iallefall, hvis mannen har en normal arbeidstid, da kjører mannen i barnehagen på morran, du kommer hjem og sover og henter dem da du våkner.. dette fungerer med skole også, du bør vel sove til kl 14, men ikke siste natta før fri, da lønner det seg jo å sove mindre.... og du har MYE fri med nattevakter, kan ha en hel uke fri i slengen og tjene bra. når du jobber turnus er det en fordel å ha en mann som jobber 8-4, som har mulighet å kjøre og hente i barnehagen de dagene du jobber.

med nattevakter får du med deg alt av aktiviteter på kveldstid og drar på jobb etter de små har lagt seg, med mye kveld går du glipp av mer da, og det krever mer av mannen, min mann er ikke glad den uke jeg jobber tre kvelder, blir mye på han da. men det går, har jo fri dager midt i uka og formiddager helt for meg selv [:)] jeg har jobba 82 prosent natt før men da fikk jeg utbetalt mer enn om jeg skulle jobba 100 prosent dag og kveld. 75 prosent natt tilsvarer vel 100 prosent dag og da har du mye fri altså.

det er jo forskjellig hva man like rmed jobben, og hvor du kan jobbe, sykehus med massevis av avdelinger, her har du jo og poliklinikk om du vil jobbe kun dag, sykehjem (mye ansvar og mye utfordringer fordi man er færre sykepleiere), hjemmesykepleie, fengsel (psykiatri), psykiatri generellt, legekontor, apotek....... myye mer og...

så har du videreutdanninger innen : kreftomsorg, anestesi, operasjon, jordmor, helsesøster, psykiatri, ledelse, sår, barn, eldre osv..... eller ta pedagogikk så kan du bli lærer på videregående i helse og sosial fag

Ambulansepersonell har jeg tenkt på.
Men hvordan er egentlig arbeidsdagen? Vanskelig å få jobb?
Snakket med en mann i sommer som arbeidet som det, han var 50 og utslitt fordi det ble for tungt på psyken med alt de så.
Er redd for å bli utbrent, men det er det jo en fare for i alle yrker.

Har også tenkt på radiograf og audiogra, men føler jeg gjerne skulle visst mer om hverdagen og jobbmuligheter.
Føler ikke jeg blir klokere av å lese sidene til høyskolene[;)]

Vernepleiere:
Har jeg misforstått når jeg tenker at hovedfokuset er tungt trengende brukere, mye tunge løft, lite hjelpemidler og sprengt arbeidskapasitet?
Jobbet et år ved et kommunalt bofellesskap og ser jo at det er mange forskjellige arbeidssituasjoner, men ble kanskje litt skremt av alt jeg så der?

jeg er nyutdannet vernepleier, men jeg jobber på sykehjem på demt avdeling... så vernepleiere er ikke nødt til å jobbe i bolig.. ;)

Back
Topp