arbeidsloven

Wenche_tutla

Elsker forumet
situasjonen er at jeg har et arbeid hvor jeg har jobbet faste dager siden  august, nå er det slik at sjefen snaker om og ta fra meg vakter(tap på over 2000) fordi hun skal ha flere i arbeid og de vil ha fast.

jeg blå nekter selvfølgelig og gi fra meg vakter permanent. noen som kjenner til rettigheter her ?

og en ting til jeg lurer på jeg mene r på at jeg har deltids avtale på kontrakten altså det står ikke avtale  på hvilken dager  eller prosent, går det an å få avtale på det, hva  skjer  om jeg blir sykemeldt  over  en uke eller to kan hun si at nei jeg betaler deg  ikke for du er  ikke satt  opp?

jeg syns det er mye rart med regelverket  her og skal ringe arbeidstilsynet  og få sjekket litt men er  det noen som vet sånn på sparkert?

Hvis du i utgangspunktet har fast stilling, så erdet ikke lov å ike ha fast, definert stillingsprosent eller fast timeantall per uke/mnd. Er du organisert? I så fall ville jeg tatt kontakt med organisasjonen og fått hjelp der. 

Anbefaler deg å melde deg inn i fagforeningen for ditt yrke, de skal hjelpe deg ang kontrakter, lovverk og alt som ikke er som det skal.
Uansett så kan du lese selv i arbeidsmiljøloven, og evt hovedtariff\tariff-avtaler som gjelder der du jobber.....lykke til

er Lo også for butikk fag eller  vet noen  hvilken oganisasjon som hører til butikk ?

ORIGINAL: Miss Nobody

er Lo også for butikk fag eller  vet noen  hvilken oganisasjon som hører til butikk ?

Handel og kontor. www.hkungdom.no www.handelogkontor.no. Hører under LO.

Jeg er nestleder for ungdomsutvalget i Troms fylke..Mled deg inn! Så snart du har betalt kontigent hjelper de deg med alt i forhold til arb.giver og jobb. [:)]

ORIGINAL: solsikke76=0)

Er du fast ansatt? Står det på kontrakten din stillignsandel? Eller jobber du ekstravakter?

står deltid på kontrakten, men sjefen sa hun hadde kalkuklert stillingen forhold til hva jeg  jobber så hun anser det som fast men  bruker det allikevel i mot meg, som du har jo ikke noe fast, så hun vil flytte meg rundt  på andre dag som jeg ikke kan jobbe, gi vaktene  min til andre helt uten videre.kan  ikke forstå at det er lov

ORIGINAL: Slafselarve

Handel og kontor. www.hkungdom.no www.handelogkontor.no. Hører under LO.

Jeg er nestleder for ungdomsutvalget i Troms fylke..Mled deg inn! Så snart du har betalt kontigent hjelper de deg med alt i forhold til arb.giver og jobb. [:)]

ah supert ! [:D]

ORIGINAL: solsikke76=0)

Er du fast ansatt? Står det på kontrakten din stillignsandel? Eller jobber du ekstravakter?

står deltid på kontrakten, men sjefen sa hun hadde kalkuklert stillingen forhold til hva jeg  jobber så hun anser det som fast men  bruker det allikevel i mot meg, som du har jo ikke noe fast, så hun vil flytte meg rundt  på andre dag som jeg ikke kan jobbe, gi vaktene  min til andre helt uten videre.kan  ikke forstå at det er lov

Det er ikke lov!! Det er ulovlig, men dessverre mange arb.givere som spekulerer i å  ansette unge arb.takere fordi de da kan gjøre som de vil fordi unge ofte ikke vet hvilke rettigheter de har..

ja syns det er noen ugler i mosen her, er vel best å bli organisert. gubben har nettopp hatt en duste sjef også HELDIGVIS at gubben er  i LO, eller tar det jo videre for han nå.

syns det har hvert noe i gjære med  min sjef  også så tenkte jeg skulle begynne  å få noe svar rundt etter.

det er  noen luringer der ute som burde hatt tilsyn syn jeg [>:]

ja syns det er noen ugler i mosen her, er vel best å bli organisert. gubben har nettopp hatt en duste sjef også HELDIGVIS at gubben er  i LO, eller tar det jo videre for han nå.

syns det har hvert noe i gjære med  min sjef  også så tenkte jeg skulle begynne  å få noe svar rundt etter.

det er  noen luringer der ute som burde hatt tilsyn syn jeg [>:]

Jepp! MANGE!Og takket være folk som har guts til å ta ting videre, så blir de holdt øye med etterhvert. [;)]

jeg mener  på å ha lest en plass at om en har jobbet  faste dager i 3 mnd at det anses som fast arbeidstid ?  er det tull eller fakta ? og at det står deltids vakt i kontart og ikke ekstra hjelp eller vikar

jeg mener  på å ha lest en plass at om en har jobbet  faste dager i 3 mnd at det anses som fast arbeidstid ?  er det tull eller fakta ? og at det står deltids vakt i kontart og ikke ekstra hjelp eller vikar

Så lenge det ikke står vikar e.l., så har du ihvertfall retten på din side. [:)] Du kan gå inn på lovdata.no og lese arbeidsmiljøloven selv, eller på jusstorget.no. [:)] Står også litt på HK-sidene.

[:D] ser på skrivinga mi nå at jeg er utrolig trøtt[:D] forstår snart  ikke sammen hengen selv her [:D]

Kommer ann på om du jobber ekstravakter eller om det står i kontrakten dagene du skal jobbe.

ORIGINAL: Slafselarve

Så lenge det ikke står vikar e.l., så har du ihvertfall retten på din side. [:)] Du kan gå inn på lovdata.no og lese arbeidsmiljøloven selv, eller på jusstorget.no. [:)] Står også litt på HK-sidene.

takk for hjelpen, jeg ringer litt rundt  i morgen og får litt bedre peiling  og sjekker  litt på nettet når jeg er  våken.

godt å snakke med noen som har litt svar  og gi

go natt [:D]

Back
Topp