Arbeidsledig etter permisjonen..

Funshine

Glad i forumet
Er det noen her som vet hvordan reglene er når man er arbeidsledig etter permisjonen?
Nå er jeg i et vikariat som går ut like etter termin, så jeg har tjent opp rett til permisjonspenger, men jeg har ingen jobb å gå tilbake til. Vil jeg ha rett til arbeidsledighetstrygd når permisjonstiden min opphører dersom jeg ikke har klart å få meg ny jobb innen den tid? Og blir den arbeidsledighetstrygden beregnet av permisjonspengene? (Blir det like mye, eller mindre?)

ja, d vil jeg tro[:)]

jeg mista jobben under forrige permisjon, men d var deltid og lite å gjøre med.. så da sitter jeg uten penger.

Du har jo god tid på å søke ny jobb! Tror ikke du trenger tenke på dagpenger. Du vil jo ha fått deg ny jobb innen da :)

Dagpeger utgjør ca 60% av intekten din...så det er ikek mye [:'(]

Blir selv arbeidsledig etter endt permsjon om jeg ikke har funnet meg noe til da eller det ikke blir noe ledig der jeg har jobbet...

Og forresten...

Dagpengenes størrelse beregnes ut i fra ditt dagpengegrunnlag. Dagpengegrunnlaget består av arbeidsinntekt og eventuelle folketrygdytelser du fikk utbetalt i siste kalenderår (fjor) eller i gjennomsnitt for de 3 siste årene før du fremmet krav om dagpenger.

Ytelsene kan være
?Dagpenger ved arbeidsløshet
?Sykepenger
?Omsorgspenger/pleiepenger/opplæringspenger
?Foreldrepenger ved fødsel eller adopsjon
?Svangerskapspenger
?Selvstendig næringsinntekt kan på visse vilkår regnes med for personer over 64 år.
Engangsstønad ved fødsel og inntekter over kr 437 286 regnes ikke med i dagpengegrunnlaget.

Dagpengene utgjør pr. dag 2,4 promille av dagpengegrunnlaget. Dette blir i gjennomsnitt 62,4 prosent av tidligere inntekt før skatt.

Har du bidragsplikt eller forsørger du barn under 18 år, får du et tillegg på kr 17 pr. barn. Dersom begge foreldre hever dagpenger eller arbeidsavklaringspenger, utbetales tillegget til én av dem.

Men det er ikke en viss "frist" etter permisjonen man kan gå uten arbeidsledighetstrygd? Altså; dersom man sier opp jobben selv er det vel 8 uker uten rett på trygd, men dersom man blir sagt opp får man trygd fra første dag uten jobb. Når det er et vikariat som er over så har jeg jo ikke sagt opp, men får man da fra når permisjonen går ut?

Jeg håper selvfølgelig på at jeg får jobb innen den tid, men blir litt bekymret. Dersom man har rett på arbeidsledighetstrygd føler jeg meg i hvert fall litt sikrere økonomisk. 60% er i hvert fall bedre enn ingen penger, ingen kontantstøtte. Vi klarer ikke leve kun på sambos inntekt..

Det er riktig som du sier at man får 8 ukers "karantene" dersom man har skyld i egen oppsigelse. Dvs at 8 uker fra den dagen du registrerer deg arbeidsledig ved Nav og får kravskjema om dagpenger. Men dersom du er i et vikariat som løper tiden sin ut har du ikke skyld i egen oppsigelse. Du vil da få etterbetalt dagpenger fra den dagen du registrerer deg og får kravskjema på dagpenger. Anbefaler deg å ta kontakt med Nav noen uker før perm er over, slik at du kan få riktig info fra ditt lokale Nav kontor. Meld deg arbeidsledig og få kravskjemaden dagen perm er over. Der er som regel 2-4 ukers behandlingstid på dagpenger. Det kommer litt an på kontoret.

Dette ordner seg nok skal du se. Som jeg sa, du har jo et hav av tid til å søke jobb under permisjonen. Sist jeg var i perm gikk mitt vikariat ut, men jeg hadde fått meg jobb som jeg gikk rett over i etter permisjonens slutt. Dette går nok bra! :)

Back
Topp