Arbeidsgiver

FrokenM

Forumet er livet
Februarlykke 2016
Har arbeidsgiver lov å fortelle de andre ansatte at jeg er gravid osv?

Nei.

Nei.
Men de kan gi beskjed hvis de har grunn til å tro at du blir borte lenge fra jobb, hvis du blir sykmeldt.
Altså. De kan ikke si HVORFOR du er borte, men for å kunne planlegge forsvarlig drift og dermed fordele arbeidsoppgavene dine til andre, kan de si at du sannsynligvis blir borte lenge uten å si noe mer enn det.

Det er litt komplisert, men fagforeninga di eller tillitsvalgt på jobb vil eventuelt kunne hjelpe deg hvis du føler at det har blitt gjort noe som ikke er lov.

Har ikke sagt noe på jobb ennå. Går rundt med sånne svære gensere, men begynner å bli litt vanskelig å skjule det nå . Og jobber på en jobb som er meget krevende når man er gravid !( jobber med psykisk syke som utagerer) Skal til legen på mandag for sliter så med ryggen. Men satser vel egentlig litt på svangerskaps penger. Men vil ikke han skal gå rundt å si det før jeg gjør det selv.. Så da kan han ikke si noe?

Har ikke sagt noe på jobb ennå. Går rundt med sånne svære gensere, men begynner å bli litt vanskelig å skjule det nå . Og jobber på en jobb som er meget krevende når man er gravid !( jobber med psykisk syke som utagerer) Skal til legen på mandag for sliter så med ryggen. Men satser vel egentlig litt på svangerskaps penger. Men vil ikke han skal gå rundt å si det før jeg gjør det selv.. Så da kan han ikke si noe?

Han har ikke lov til å si noe om din helse.
At brukere og kolleger ser at du er gravid er en ting, men han har ikke lov til å avkrefte eller bekrefte noe.

Min arbeidsgiver spurte meg om det var greit at hun sa det til de andre. Jeg sa klart og tydelig nei, og at jeg ville si det til min familie først!
Dagen etter sendte hun ut felles mail til alle ansatte om at jeg var langtidssykemeldt.. (får svangerskapspenger pga risiko)

Jeg dro innom jobben dagen etter, og da hadde hun sakt det til hele gjengen.. Hadde jeg giddet å bruke energi på det skulle jeg tatt det videre til ledelsen! Utrolig dårlig.. Vet værtfall at hun ikke overholder taushetsplikten sin!

Nei, det er ikke lov.

Back
Topp