Arbeidsfordeling og avlastning

MStavanger94

Andre møte med forumet
Februarbarna 2023
Hei. Dette er mitt 2. svangerskap. Jeg sliter sykt denne gang…. Er nå i uke 26, å er mer kaputt nå enn hele 1. trimester (heldigvis har kvalmen gitt seg). Det føles ut som om jeg er på slutten av 3. trimester:
- får ikke puste, har slitt med pusten siten uke 16
- mye kynnere
- bekkenløsning
- hjertebank
- EKSTREMT trøtt hele tiden
- finnes ingen energi i denne kroppen
- vanvittig mye bevegelse i magen som går utover nattesøvnen
- føler meg veldig tung allerede

Så til spørsmålet mitt: hva kan jeg spørre/be samboer om hjelp om? Jeg prøver mitt beste å holde hele skuta flytende men jeg sliter. Jeg er ikke i jobb å går «bare hjemme» hver dag. Så det gjør at jeg har alt av ansvar for å hente/levere i barnehagen, ta alle nettene med 3åringen som våkner mye, alt innen hus/hjem og matlaging.

Men jeg kjenner at jeg er på et punkt der jeg trenger mer hjelp. Men føler meg fæl om jeg ber samboer hente og lever i barnehagen så jeg kan få sove å prøve å hente meg inn. Fôr svangerskap er ikke en sykdom - men jeg har aldri følt meg så fæl og ubrukelig noen gang…

Jeg tenker det viktigste er at du er helt ærlig og åpen med han om hvordan du har det, og at dere snakker sammen om hva som er realistisk å forvente av deg og hva han kan bidra med. Hvis du forklarer han hvordan du har det sånn at han forstår litt mer hvordan graviditeten påvirker deg, kan det godt være at han har gode forslag til hvordan han kan bistå mer selv også. Det er det jeg føler har hjulpet her hjemme i hvert fall - god, åpen og dønn ærlig kommunikasjon :happy:

Forstår at det er vanskelig! Jeg er også «bare hjemme». Har risikosvangerskap så må ta det med ro for å ikke føde prematurt, før det var det kraftig kvalme. Her snakket vi en del om arbeidsfordeling før jeg ble gravid med nr 3. På nr 2 følte jeg det som deg. Men denne gangen tar han barna både på natt, morgen og noen ganger henting. De er større da, så det er litt mindre stress. Men jeg tenker at om du forteller hvordan du har det, kan dere lage en plan som føles ok for begge. Du gjør en utrolig viktig jobb med å lage et nytt familiemedlem, så jeg synes det er viktig at du blir tatt hensyn til! Du skal jo inn i tredje trimester, og så kommer fødsel og baby.

Takk for alle svar.
Har en enormt forståelsesfull samboer, er kjempe heldig!
Han hjelper med en gang jeg spør.

Her er det nok mer jeg som ikke ønsker å være til bry å vil «klare selv»

Det er en grunn til at du er hjemme. Partner skal selvfølgelig hjelpe til, du lager tross alt et nytt menneske! Ikke noe å ha dårlig samvittighet for å be om hjelp (til noe som er DERES felles oppgave, ikke kun din)

Takk for alle svar.
Har en enormt forståelsesfull samboer, er kjempe heldig!
Han hjelper med en gang jeg spør.

Her er det nok mer jeg som ikke ønsker å være til bry å vil «klare selv»
Så bra han er forståelsesfull. Håper du kan klare å gi deg selv omsorg nok til å ikke ha dårlig samvittighet når du legger deg ned for å hvile. Du skal kunne hvile nok gjennom dagen til både å være god mamma, god samboer/ektefelle og ivareta deg selv :Heartred

Back
Topp