Arbeidsavklaringspenger

Synes kanskje heller de har mast for lite. Jeg har mast på de. Endelig er jeg på avklaringskurs nå etter 7mnd med "vi har ikke penger"...

ORIGINAL: MICAmor

Jeg gikk over på aap etter 16 år som hjemmeværende husmor - uten lønn selvfølgelig[8D][:D]
Får utbetalt litt over 9000 kr i mnt - altså etter skatt og slikt noe - og dette er jo minstebeløpet.

OI! 9000 i mnd er jo masse!!! Det hadde holdt i massevis for min del...

ORIGINAL: ohBaby!

det er samme man får om man går på dagpenger. samme beløp altså. men man må jo ha ett arbeidsgrunnlag å vurdere ut fra,aner ikke åssen sånn er jeg.

men er nok langt fra enkelt å gå det. hva med fysio,manuellterapeut,delvis sykemelding?? ++++

Har gått til kiropraktor og osteopat, men ingenting de kan gjøre[:(]
Ikke vits med sykemelding når man jobber fast èn gang i uken..
Jobber mer som vikar da.. 1-2 dager i uka.. Ikke vits å sykelmelde seg som vikar.. Da ringer de jo ikke lenger..

Uff, så vanskelig alt skal være[:(]

Inngangsvilkårene for å få innvilget AAP er "nedsatt arbeidsevne med 50% eller mer pga sykdom, skade eller lyte". Og det er en vurdering som gjøres hos NAV etter at du har sendt søknad om AAP. Vurderingen gjøres etter en samtale med deg, et egenvurderingsskjema som du skal fylle ut og en "legeerklæring ved arbeidsuførhet" som du får f.eks hos din fastlege.

De fleste i dag som innvilges AAP har først vært sykmeldt i 52 uker og nådd maxdato for sykepenger.
AAP beregnes som nevnt over som 66% av inntekten din før du ble syk, eller du har krav på en minste sats i mnd.

Får du innvilget AAP skal det lages an aktivitetsplan for hvordan du skal komme tilbake i arbeid og aktivitet. Hva denne planen må inneholde varierer fra person til person i forhold til sykdom. Behandling hos lege eller fysio kan stå der, egentrening kan stå der, nye møter med NAV kan stå der og ofte kreves det at du skal ut i et tiltak som NAV ser som hensiktsmessig slik som avklaring av rest-arbeidsevne hos en tiltaksarrangør, kurs osv.

Back
Topp