Arbeidsavklaring - gravid, hva har jeg rett på?

liiillleeetrillee

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg tenker det er noen her som har vært i samme situasjon, eventuelt kan svare meg på dette :)

Jeg går på arbeidsavklaringspenger grunnet ryggskade, og har vært under AAP i 15 mndr.
Jeg mottar ca 5600,- etter skatt på 35% hver 14 dag. Ikke det store, og jeg er spent på hva jeg har rett på av stønad etter fødsel, bekymrer meg for hvordan dette skal gå rundt med ett barn i hus.

Kan noen gi meg en liten pekepinn på hva jeg har rett på av ytelser?

På forhånd takk :)

Aap gir rett på foreldrepenger, på lik linje som lønna arbeid. Altså, 80% dersom du tar 49 (?) uker permisjon, eller 100% hvis du tar 39 (?) uker. :)

Du har rett på foreldrepenger.
Du vil få barnetillegg på aap, 27 kr dagen.
Du kan få stønad til barnetilsyn når du begynner på aap igjen, forutsatt at du er i tiltak.

Takk for svar :)

Med andre ord blir det ikke betydelig forskjell på inntekt. Og da har jeg heller ikke rett på engangsstønad ved fødsel? Jeg tenker på alt som skal handles, vogn, tøy, seng, forbruksvarer.. oh the horror :P

Med andre ord blir det ikke betydelig forskjell på inntekt. Og da har jeg heller ikke rett på engangsstønad ved fødsel? Jeg tenker på alt som skal handles, vogn, tøy, seng, forbruksvarer.. oh the horror :P
Tror det er det det betyr ja. Har AAP selv pga ryggen og søsteren min forklarte noe rundt det samme som ble sagt her. AAP blir på en måte omgjort til foreldrepenger, men blir vel samme summen :) og du får ikke de 30 000 mange sier de får i engangsstønad

Med andre ord blir det ikke betydelig forskjell på inntekt. Og da har jeg heller ikke rett på engangsstønad ved fødsel? Jeg tenker på alt som skal handles, vogn, tøy, seng, forbruksvarer.. oh the horror :p

Jepp. Dessverre. Du får kjøpt veldig mye brukt da; det eneste du trenger nytt er madrass. Bilstol ville jeg kjøpt nytt, men du kan alltids kjøpe det av noen du kjenner som du vet ikke har krasjet. Ellers finnes det utrolig mye fint på f.eks. Fretex, finn.no og ulike salgssider på Facebook.
Det er klart, det er jo det samme som for andre med vanlig inntekt, men nå er jo aap ofte ganske lav inntekt da. Her hjalp mine foreldre oss med ting, men det gjelder å planlegge kjøp, og følge med på hvor det er salg. Vi kjøpte f.eks. en ny vogn til halv pris på salg, og bilstol på sånn kundekveld eller hva det nå var på barnas hus :)

Anbefaler deg å kjøpe mye brukt :) vi var begge studenter da vi fikk vår første, men fikk gjort mange kupp på lokale kjøpe/selge sider på facebook. Kjøpte kun madrass og bilstol nytt.

Jeg fikk valget om jeg ville ha foreldrepenger eller forsette på AAP og motta engangsstønad. Men velger du det siste, så risikerer du å måtte ut i f.eks. arbeidsutprøving eller kurs når ungen er 6 uker.
Så jeg valgte foreldrepenger.

http://www.mammanett.no/baby/babyutstyr-billigst-mulig
Denne artikkelen viser hvor mye man kan spare om man handler smart! Mange løsninger ute og går, ikke la deg skremme. Sjekk med familie og venner osv om de ikke har noe å gi bort? Jeg får mye gratis av familien hvertfall, og bare det fjerner en del bekymringer. Også legger jeg inn penger på sparekonto hver 2. uke så jeg har penger om det skulle være noe krise senere :)

Jeg fikk valget om jeg ville ha foreldrepenger eller forsette på AAP og motta engangsstønad. Men velger du det siste, så risikerer du å måtte ut i f.eks. arbeidsutprøving eller kurs når ungen er 6 uker.
Så jeg valgte foreldrepenger.

Det samme sa min saksbehandler, men da jeg snakket med de som faktisk holdt på med dette så var svaret at det ikke var en mulighet. Mulig de har endret på reglene siden den gang.

Sidekommentar, men 35% skatt var da veldig mye! Der har du noe å gå på vil jeg tro, det kan jo hjelpe?

Det samme sa min saksbehandler, men da jeg snakket med de som faktisk holdt på med dette så var svaret at det ikke var en mulighet. Mulig de har endret på reglene siden den gang.

Jeg snakket med de som har med foreldrepenger og sånt. Dette var i november i fjor. I tillegg bruker man jo av tiden man kan ha AAP, selv om man nå kan ha det i over 4 år ved behov. Men det kom helt an på hva den induviduelle planen sa da, om rekreasjon og utredning var planen, så var det en mulighet, men om arbeidsutprøving, kurs osv var planen, så risikerte man å måtte ta kurs å sånt fra ungen var 6 uker. Og sier man nei, så mister man arbeidsavklaringspengene, så da står man fort på bar bakke økonomisk.

Tror det er det det betyr ja. Har AAP selv pga ryggen og søsteren min forklarte noe rundt det samme som ble sagt her. AAP blir på en måte omgjort til foreldrepenger, men blir vel samme summen :) og du får ikke de 30 000 mange sier de får i engangsstønad
46.000kr er engangsstønaden på nå ;)

AAP-lønna di skifter bare navn til foreldrepenger, blir den samme summen du får utbetalt. Tror også den blir utbetalt hver 14. dag slik som AAP-pengene.

Med andre ord blir det ikke betydelig forskjell på inntekt. Og da har jeg heller ikke rett på engangsstønad ved fødsel? Jeg tenker på alt som skal handles, vogn, tøy, seng, forbruksvarer.. oh the horror :p
Det er vel sånn at enten får man engangsstønad (30.000) eller foreldrepenger, og det er vel absolutt best å få foreldrepenger da, 30.000 iløpet av (nesten) et helt år kommer man ikke langt med...

Det er vel sånn at enten får man engangsstønad (30.000) eller foreldrepenger, og det er vel absolutt best å få foreldrepenger da, 30.000 iløpet av (nesten) et helt år kommer man ikke langt med...
Feil quote

Jeg snakket med de som har med foreldrepenger og sånt. Dette var i november i fjor. I tillegg bruker man jo av tiden man kan ha AAP, selv om man nå kan ha det i over 4 år ved behov. Men det kom helt an på hva den induviduelle planen sa da, om rekreasjon og utredning var planen, så var det en mulighet, men om arbeidsutprøving, kurs osv var planen, så risikerte man å måtte ta kurs å sånt fra ungen var 6 uker. Og sier man nei, så mister man arbeidsavklaringspengene, så da står man fort på bar bakke økonomisk.

Jeg gikk gjennom dette for 4 år siden, og da var det ingen valg. Men det kan jo godt hende det også kommer an på saksbehandler, i tillegg til at regler forandrer seg. Jeg sto på venteliste til tiltak, og det var lang ventetid, så jeg hadde kunnet ta engangsstønad. Men det har ingenting å si, bedre å være sikret trygg inntekt.

AAP-lønna di skifter bare navn til foreldrepenger, blir den samme summen du får utbetalt. Tror også den blir utbetalt hver 14. dag slik som AAP-pengene.
Den blir utbetalt samtidig som andres foreldrepenger. Du må jo søke og kommer da under en ny ordning og aapen må man søke gjenopptakelse på når man nærmer seg å være ferdig i permisjon.

Nei, man får 1 gang i måneden når man får foreldrepenger.

Hei!

Jeg tenker det er noen her som har vært i samme situasjon, eventuelt kan svare meg på dette :)

Jeg går på arbeidsavklaringspenger grunnet ryggskade, og har vært under AAP i 15 mndr.
Jeg mottar ca 5600,- etter skatt på 35% hver 14 dag. Ikke det store, og jeg er spent på hva jeg har rett på av stønad etter fødsel, bekymrer meg for hvordan dette skal gå rundt med ett barn i hus.

Kan noen gi meg en liten pekepinn på hva jeg har rett på av ytelser?

På forhånd takk :)

Hva sier aktivitetsplanen din om aktiviteter? Beste er nok å snakke med de på nav som har med foreldrepenger og saksbehandleren din

Back
Topp