Apropos sukker

Hvis bhg fronter seg selv som sukkerfri, bør de ikke servere verken syltetøy eller prim da..
Veldig mange bhg som ikke fronter noe spesielt rundt sunt osv, har likevel slutta å servere prim og syltetøy. Særlig syltetøy.

ORIGINAL: stardust

det er da ikke verdens undergang om jenta di får prim på skiva i bhg?du er jo helt sikker nøye med tannpussen og den lille sukker prosenten hun får i seg har hun forbrent lenge før du henter henne igjen[:)]så det er nok ingen skade skjedd[:)]

Når er ikke poenget at det nødvendigvis vil skje en stor skade. Jenta vår får sjokolade og is her hjemme når det er naturlig at hun får det; bursdager, besøk eller andre situasjoner, vi er ikke nazi når det gjelder sukker MEN hun får det ikke flere ganger i uka. (noe hun får i barnehagen via Prim)
Det andre poenget er at barnehagen fronter seg som en sukkerfri barnehage - du ser at det ikke helt henger på greip når de bevisst tilbyr barna sukker daglig?[;)]

ORIGINAL: Black Beauty

ORIGINAL: Black Beauty

det er da ikke verdens undergang om jenta di får prim på skiva i bhg?du er jo helt sikker nøye med tannpussen og den lille sukker prosenten hun får i seg har hun forbrent lenge før du henter henne igjen[:)]så det er nok ingen skade skjedd[:)]

noen som har sagt at verden går under? saken her er at en barnehage som er sukkerfri gir pålegg som inneholder like mye sukker som en brus hver dag.

med utykket "det erda ikke verdens undergang"mente jeg at jeg ikke hadde sett på de tsom stort problem og ikke tatt det opp eller blitt provosert.sukker finner man i det meste.menat det er en sukkerfri bhg og ikke serverer kaker ol er jo en ting.men å følge det slavisk syns jeg ikke man burde.[:)]

høres ut som det er fryktelig stressende for en barnehage å sette seg inn i hva pålegg som er usunt, for det finnes jo ingen alternativer?

du skjønner hva jeg merer[;)][:D]

ORIGINAL: MammaOkt

Når er ikke poenget at det nødvendigvis vil skje en stor skade. Jenta vår får sjokolade og is her hjemme når det er naturlig at hun får det; bursdager, besøk eller andre situasjoner, vi er ikke nazi når det gjelder sukker MEN hun får det ikke flere ganger i uka. (noe hun får i barnehagen via Prim)
Det andre poenget er at barnehagen fronter seg som en sukkerfri barnehage - du ser at det ikke helt henger på greip når de bevisst tilbyr barna sukker daglig?[;)]

klart jeg ser poenget[;)]men for meg hadde jeg ikke reagert på prim selv om det var en sukkerfri bhg.men det er meg.[:)]jeg syns sukkerfrie bhg er fint men tenker mere at di ungår kaker, å holder en høyerer moral på at frukt er sunt og godt.
her i hjemme er vi heller ikke sukker nazi.men prøver å holde moralen så godt det går.selvom di kansje får prim på skiva til vanlige brødmåltider med melk og frukt.[:)]så er det ingen snop utenom lørdag eller bursdag ol.

Dere som synes det er så fælt med sukker, vurderer dere farene ved daglig / hyppig inntak kunstige kjemisk fremstilte søtstoffer, og farene ved at menneskehjerner i vekst trenger faktisk biprodukter som kroppen utskiller av ekte sukker som den kun kan få av ekte sukker og usunt fett?

Hva er det som bekymrer mest ved sukker/fett? Er det tenner og fedme? Til tenner har man tannpuss og sunn mat ved siden av et saklig nivå på inntak av sukker/usunn mat, og fedme kan man løse med langt mer fysisk aktivitet og mer sunn mat (litt sånn som for 30-40 år siden). Kunstige søtstoffer og sukkerfri mat er neppe løsningen tror jeg, det burde jo statistikken for dysleksi, ADD/ADHD være en indikator på.

(Beklager hvis jeg kupper tråden din, da kan jeg evt. lage en egen tråd om dette).

Akkurat dette med kunstige søtstoffer synes jeg det skulle være mer fokus på. Mye bedre med Cola en TabXtra her i gårdenom man skal gi brus. Det er forbudt å fore mine unger med noe som inneholder kunstig søtstoff.

ORIGINAL: Inmari

Dere som synes det er så fælt med sukker, vurderer dere farene ved daglig / hyppig inntak kunstige kjemisk fremstilte søtstoffer, og farene ved at menneskehjerner i vekst trenger faktisk biprodukter som kroppen utskiller av ekte sukker som den kun kan få av ekte sukker og usunt fett?

Hva er det som bekymrer mest ved sukker/fett? Er det tenner og fedme? Til tenner har man tannpuss og sunn mat ved siden av et saklig nivå på inntak av sukker/usunn mat, og fedme kan man løse med langt mer fysisk aktivitet og mer sunn mat (litt sånn som for 30-40 år siden). Kunstige søtstoffer og sukkerfri mat er neppe løsningen tror jeg, det burde jo statistikken for dysleksi, ADD/ADHD være en indikator på.

(Beklager hvis jeg kupper tråden din, da kan jeg evt. lage en egen tråd om dette).

Akkurat dette med kunstige søtstoffer synes jeg det skulle være mer fokus på. Mye bedre med Cola en TabXtra her i gårdenom man skal gi brus. Det er forbudt å fore mine unger med noe som inneholder kunstig søtstoff.

tror de fleste ville kommet med de samme reaksjonene om de fikk en peps max i bhg. enn en solo, er ikke der det ligger (iallefall ikke for meg)

Hmm, er jo masse sukker i syltetøy og prim[8|] Ingen ting sånt i snuppas barnehage. Kun sukker hvis de baker kake/boller eller litt saft i bursdager. Syns det er en grei løsning.

Back
Topp