Apropos sukker

MammaOkt

Forumet er livet
VIP
Barnehagen jenta mi går i fronter seg selv som en sukkerfri barnehage.
Likevel serverer de Prim og syltetøy til måltidene.

Jeg synes dette er en uting og jeg ønsker ikke at jenta mi skal spise dette i barnehagen. Hun får aldri prim eller syltetøy hjemme - ja faktisk aldri.
Da jeg tok dette opp med styrer (at jeg synes det er rart at de serverer Prim og andre sukkerholdige pålegg når de sier de er enn sukkerfri barnehage) fikk jeg til svar at de måtte ha det for å få i ett åringene mat...Eh... ok?[8|]

Jeg kan ikke nekte jenta mi prim i barnehagen så lenge de andre barna får det, det synes jeg blir veldig feil for jenta mi. Men det irriterer meg grenseløst at de ikke bare kan fjerne hele den j**** primen - som faktisk er så og si like usunt som sjokoladepålegg.

Hvordan ville dere grepet an saken - overreagerer jeg i deres øyne (altså dere som ikke gir slikt pålegg til barna deres hjemme)?

Det er en sukkerfri barnahage, og jeg regner med at flere enn deg velger sukkerfrie barnehager for å "slippe unna" alt som vanligvis blir servert i "vanlige barnehager" på en måte synes jeg faktisk sukker skjult som mat og spises hver dag. mat skal være mat og snop skal være snop

Jeg ville kommet med et forslag over hva jenten din liker og andre produkter med mindre sukker innhold å bedt de om å prøve å se.
Det er jo bare tull at de ikke spiser om de ikke får det.

Syltetøyet burde de kuttet ut.. Men den Litago primen er det ikke mye sukker i, pluss at de har masse verdifult jern i seg.. [:)]

Hvis det er en sukkerfri barnehage så er det jo rart at de serverer dette.
I bhg til gutta, får de ikke kake til bursdagen og prim og syltetøy settes kun frem på fredager, det syns jeg er helt grei ordning.
Du kan jo spørre hvorfor de da kaller seg en sukkerfri bhg, for de er jo ikke det hvis de serverer søtpålegg til ungene hver dag.

ORIGINAL: Labambie

Syltetøyet burde de kuttet ut.. Men den Litago primen er det ikke mye sukker i, pluss at de har masse verdifult jern i seg.. [:)]

Det er 22 sukkerbiter i Prim pr 100 gram vs 31 sukkerbiter i sjokladepålegg. Det synes jeg er MYE sukker.
Jern kan de får i seg via andre matvarer som kjøtt, gr.saker, leverpostei etc.

visst en har ett godt, variert kosthold hjemme som inneholder grovt brød, leverpostei og grønne grønnsaker er det absolutt ingen behov for det jernet som er tilsatt i primen. der veier desverre ikke fordelene opp mot bakdelene i det hele tatt

ORIGINAL: dios

rart å kommentere med at "hvis ikke får de ikke i 1åringene mat"..
1åringer kan spise så mangt, men selvfølgelig vil mange av de velge det som smaker søtest, er søtest[;)]

ja, vi er fra vi er små disponert for å like søtt, fordi mm er søtt og fordi søte bær i naturen gav energi og næring.

ORIGINAL: Black Beauty

rart å kommentere med at "hvis ikke får de ikke i 1åringene mat"..
1åringer kan spise så mangt, men selvfølgelig vil mange av de velge det som smaker søtest, er søtest[;)]

ja, vi er fra vi er små disponert for å like søtt, fordi mm er søtt og fordi søte bær i naturen gav energi og næring.

Ja, så 1åringene skal ikke få servert det som er søtt, bare fordi de vil ha det. Alle barn vil ha søte ting, betyr jo ikke at de kun får det, hvis det er det de kun vil ha..[:-]

litt rart av en sukkerfri barnehage å påstå synes jeg..[X(]

nemlig[:)][;)]

det er mer sukker i litago primen enn i vanlig prim da men...

Merkelig når det er en sukkerfri bhg.. Og jeg ser ikke helt poenget med å gi ett-åringer prim, de vet jo ikke hva det er en gang.. Om foreldrene påstår de ikke får i ungen brødmat hvis de ikke har prim på har de kun seg selv å skylde på[8|]

I bhg til Gutten min har de ikke sytetøy, prim aner jeg ikke, det spiser ikke vi pga melkeallergi. Men han har spist syltetøyfra han var under året, dette for å få han til å spise. han begynte å nekte grøt i 8-9 mnd alder, og det ensete han spiser på skiva er makrell i tomat, leverpostei og bringebær syltetøy. Hender jeg prøver meg på skinke og salami på frokosten i bhg, men pålegget kommer som regel tilbake i matboksen[8D] Derfor blir det MYE makrell i tomat i bhg og han får derfor syltetøy hjemme hvist det er det han vil ha

Det jeg reagerer på er at man må finne på alt mulig rart for å "få i" barna mat. Barn spiser stort sett det de trenger de, og orker de ikke mer brødskive med leverpostei er de vel mette da. Da blir det veldig unaturlig for meg å friste de med sukker for at de skal spise mer enn de egentlig trenger.

Men vil bare nevne at jeg har ingen problemer med å servere barna mine prim om vi er tomme for leverpostei.

det er da ikke verdens undergang om jenta di får prim på skiva i bhg?du er jo helt sikker nøye med tannpussen og den lille sukker prosenten hun får i seg har hun forbrent lenge før du henter henne igjen[:)]så det er nok ingen skade skjedd[:)]

Jeg skjønner deg godt, siden det er en sukkerfri bhg, da bør de ikke ha pålegg som prim og syltetøy. Om pedagogene i bhg vår hadde kommet med det argumentet at de måtte ha slike pålegg for å få i ett-åringene mat hadde jeg virkelig begynt å lure. Er det vanlig at ett-åringer spiser prim og syltetøy på maten? Min ettåring har så vidt smakt prim, men ikke syltetøy, er jo tusen andre ting å ha på maten...

ORIGINAL: stardust

det er da ikke verdens undergang om jenta di får prim på skiva i bhg?du er jo helt sikker nøye med tannpussen og den lille sukker prosenten hun får i seg har hun forbrent lenge før du henter henne igjen[:)]så det er nok ingen skade skjedd[:)]

noen som har sagt at verden går under? saken her er at en barnehage som er sukkerfri gir pålegg som inneholder like mye sukker som en brus hver dag.

noen som har sagt at verden går under? saken her er at en barnehage som er sukkerfri gir pålegg som inneholder like mye sukker som en brus hver dag.

med utykket "det erda ikke verdens undergang"mente jeg at jeg ikke hadde sett på de tsom stort problem og ikke tatt det opp eller blitt provosert.sukker finner man i det meste.menat det er en sukkerfri bhg og ikke serverer kaker ol er jo en ting.men å følge det slavisk syns jeg ikke man burde.[:)]

Dere som synes det er så fælt med sukker, vurderer dere farene ved daglig / hyppig inntak kunstige kjemisk fremstilte søtstoffer, og farene ved at menneskehjerner i vekst trenger faktisk biprodukter som kroppen utskiller av ekte sukker som den kun kan få av ekte sukker og usunt fett?

Hva er det som bekymrer mest ved sukker/fett? Er det tenner og fedme? Til tenner har man tannpuss og sunn mat ved siden av et saklig nivå på inntak av sukker/usunn mat, og fedme kan man løse med langt mer fysisk aktivitet og mer sunn mat (litt sånn som for 30-40 år siden). Kunstige søtstoffer og sukkerfri mat er neppe løsningen tror jeg, det burde jo statistikken for dysleksi, ADD/ADHD være en indikator på.

(Beklager hvis jeg kupper tråden din, da kan jeg evt. lage en egen tråd om dette).

ORIGINAL: Kal-El

Dere som synes det er så fælt med sukker, vurderer dere farene ved daglig / hyppig inntak kunstige kjemisk fremstilte søtstoffer, og farene ved at menneskehjerner i vekst trenger faktisk biprodukter som kroppen utskiller av ekte sukker som den kun kan få av ekte sukker og usunt fett?

Hva er det som bekymrer mest ved sukker/fett? Er det tenner og fedme? Til tenner har man tannpuss og sunn mat ved siden av et saklig nivå på inntak av sukker/usunn mat, og fedme kan man løse med langt mer fysisk aktivitet og mer sunn mat (litt sånn som for 30-40 år siden). Kunstige søtstoffer og sukkerfri mat er neppe løsningen tror jeg, det burde jo statistikken for dysleksi, ADD/ADHD være en indikator på.

(Beklager hvis jeg kupper tråden din, da kan jeg evt. lage en egen tråd om dette).

jeg synest du skal lage en ny tråd, her er det ingen som synest sukker er så fælt.....

med utykket "det erda ikke verdens undergang"mente jeg at jeg ikke hadde sett på de tsom stort problem og ikke tatt det opp eller blitt provosert.sukker finner man i det meste.menat det er en sukkerfri bhg og ikke serverer kaker ol er jo en ting.men å følge det slavisk syns jeg ikke man burde.[:)]

høres ut som det er fryktelig stressende for en barnehage å sette seg inn i hva pålegg som er usunt, for det finnes jo ingen alternativer?

Back
Topp