Apropo jordmor

Lykkeliten_84

Forumet er livet
VIP
går dere til jordmor på helsestasjonen eller privat? Her i kommunen tilbys det kun jordmor på helsestasjonen for førstegangsfødende. Ergo har jeg ikke rett på jordmor i kommunen. Syns det i grunnen er ELENDIG, en gravid trenger like mye oppfølging selv om hun har vært gravid tidligere også? Det er min mening, alle sv.skap er jo forskjellige og du har alle slags sp.mål i hodet samme hvor mange ganger du har vært gravid tidligere..

Så her blir det privat jordmor som blir dyrt i lengden, føler meg faktisk snytt. Mener alle skal ha de samme tilbudene i helsevesenet, samme hva bakgrunn du måtte ha. Men på den andre siden skjønner jeg problemstillingen, det er nok ikke nok bemannelse på jordmødre og da må det jo bli en slik kjip ordning. 

Hvordan er det i din kommune? 

det var dårlig, alle burde få lov å gå til jordmor.
har egentlig ikke undersøkt, men ikke hørt noe annet enn at jeg kan gå til jm på helsestasjonen denne gangen også

Dårlig er bare forbokstaven, syns det er skammelig og urettferdig. Spesielt når man hører om andre helsestasjoner som tilbyr jordmor til alle gravide, og ikke kun til de som er førstegangsfødende...! 

Det sier jo litt om hvordan kommunen prioriterer, det står nok ikke så høyt på listen og argumentet deres er nok at vi kan jo gå til fastlegen..! 

Men fastlegen har ikke tid, det er inn og ut og ikke noe tid slik som en jordmor har..

Jeg må legge ut 500,- for første konsultasjonsmøte med jordmoren for og så betale 350,-...ingen som tvinger meg så kan jo ikke klage, men ønsker virkelig den oppfølgingen som bare en jordmor kan gi og føler også jeg blir "tvunget" til det i og med at kommunen ikke har et bedre tilbud til sine gravide! 

:( det er virkelig en sur situasjon å være i, helt enig med deg at jm gir best oppfølging siden hun ofte har bedre tid
jeg må si at jm tilbudet her jeg bor har vært fantastisk, men et står muligens i fare fordi det er for få ansatte jordmødre. vi bor litt på landet, og flere rundt her mere landlig enn meg, så vi har tilbud om å ringe jm når fødselen starter slik at hun kan undersøke føre vi kjører noen plass, for å unngå flest mulig transport fødsler.
er man langt i fødsel får man jordmor med på veien, det kommer jo selvfølgelig ann på om hun er tilgjengelig og ikke avgårde med en annen fødende.

men uansett bare positivt å si om jordmødrene her, og håper komunen ser hvor bra jobb de gjør, og hvor nødvendig det er med den tryggheten for fødene etter at de la ned den lokale føde stuen.

Det hørtes ut som et veldig godt og betryggende helsetilbud til de gravide, tross nedleggelsen av den lokale fødestuen. 
Du får sende de et takkebrev, det varmer og gjør godt for de arbeider og står på hver dag, litt ros er alltid kjekt og få og du motiveres til å fortsette når du vet folk setter pris på det du gjør :)

Jeg var faktisk nettopp inne på kommunen sine hjemmeside, og der står det ingenting om dette med flergangsfødene vs førstegangsfødene. Det står at ALLE gravide skal tilbys jordmor under sv.skapet, så jeg skal ringe å høre engang til og hvis de sier det motsatte skal jeg henvise til kommunen sin nettside, lover i forhold til sv.skapomsorg og jeg skal klage til kommunen på manglende sv.skapsomsorg! 

HELMAKS EGON 

så bra!
hvis de ikke har kapasitet, så kanskje du kan få noe støtte til å gå til privat jm.du får oppdatere når du har snakket med dem

vevina skrev:
så bra!
hvis de ikke har kapasitet, så kanskje du kan få noe støtte til å gå til privat jm.du får oppdatere når du har snakket med dem

Tenker nok at det er grunnen, lite kapasitet, men da bør de jo nevne det på hjemmesiden, er jo litt misvisende og henvise til lover ect og ikke utføre dette i praksis :) 

Skal oppdatere. Tror nok jeg skal til privat jordmor da jeg var meget fornøyd med henne fra forrige sv.skap, men tar saken for det om. Rett skal være rett :)

Her er det kommunalt tilbud med jordmor, er en liten kommune så hun jobber bare annenhver onsdag. Kan komme så ofte jeg føler for det og hun har god tid.
I tillegg om det er noe ekstra kan vi ringe henne utenom, super dame :-)

her har vi også godt tilbud om jordmor.. vi bor på landet og får den hjelpen vi vil ha. kan ringe når vi vil osv.. er med oss til sykehuset under fødsel.. trudde alle gravide hadde rett på jm jeg... Det var jo et tragisk tilbud.. fastlegen er jo som regel ikke noe flink til å følle opp gravide.. her er vi til legen helt i begynnelsen og helt i slutten for blodprøver.. ellers jm..

Virker som dere alle har gode jordmødre som stiller opp gratis, og slik bør det jo være i alle kommuner! Synes ikke det er så mye å forlange da det er viktige mnd du skal igjennom...! Men jeg får høre med dem på mandag! 

Så dårlig! Jeg gikk kun til jordmor i forrige svangerskapet, og det blir kun jordmor denne gangen også (er jo ikke sjuk, og gidder ikke å utsette meg for smitte på legesenter når jeg er gravid!), eneste unntak blir hvis jeg faktisk blir sjuk eller trenger sjukemelding pga svangerskapsplager. I forrige bokommunen, og min nåværende bokommune (nabokommunen så har alle rett til jordmor. Dette er små kommuner, men heldigvis godt helsetilbud! Du får klage til kommunen og spørre hvorfor dette tilbudet bare er til førstegangsfødende.

Så kjedelig at man ikke får tilbud om jordmor, hvis man selv ønsker det. Nå vet jeg ikke hvordan det er her med jordmødre akkurat nå. Forrige svangerskap gikk jeg til jordmor (5 år siden), og da ordnet jeg en selv (var ikke privat, ingen betaling). Denne gangen tror jeg ikke jeg skal gå til jordmor. Føler ikke behov for det.

Jeg håper i grunnen det bare er en feil eller misforståelse som har oppstått..! 

Aldri hørt om.. 

Jeg er jo 3 gangsfødende, og legen sa han skulle henvise meg til JM.. Var ikke ett spm om at han ikke skulle.. 

Sist jeg var gravid, førstegangs, flytta jeg underveis, og det var smekkfullt hos jordmødrene i kommunen jeg flytta til.
Så jeg benytta meg av jm i nabokommunen og den kommunen jeg flytta fra, gratis.. Var ikke noe problem det. Om de ikke har kapasitet så kan du høre om å få en jm i nabokommunen evt. da..
Alle gravide skal jo ha jm å gå til jevnlig :)

Samme regel i nabokommunen her, men jeg skal forhøre meg orntelig på mandag, må jo være noe som ikke stemmer helt. Alle skal ha rett til jordmor under svangerskap! 

Back
Topp