Apriltråden

Det var veldig gøy. Vi endte med å kjøpe. Vurderer om vi skal bestille en til? Men det får vi vente litt med. For da er bufferen litt lav i forhold til det jeg har lyst til. Men den er fantastisk!
Jeg sksl kjøpe senere , må bare få unna andre prosjekter først

Frøkna falt i trappen i går og slo halebeinet i går, men var bedre i dag så dro på skolen.
I morges gikk ALT treigt, klarte ikke å være på jobb før kl 08:45 :(
Potte tett av pollen, og langt i fra i form.
Rundt kl 13 kom det SMS fra mannen om at han måtte kjøre hjem og hente frøkna siden hun hadde fått fryktelig vondt igjen.
Greit jeg tar buss, 3 stykker til sammen.
Selv om jeg tar en buss før jeg skal, misser jeg akkurat neste buss.
Neste buss setter seg også fast i trafikken, men når heldigvis en buss hjem.
På buss nummer to sitter også en å knasket chillinøtter så det lukter over hele bussen. Jeg reagerer til vanlig ikke på nøtter, men nå er det pollensesong. Øynene renner og blir rødere og rødere.
Tusen som skulle ta 1t 15 min tok nesten 2 timer, og jeg var totalt utslitt og potte tett når jeg kom hjem.
Heldigvis hadde mannen forberedt det som trengtes til middagen så den gikk fort. Etter det kake
Lille U ble litt sur siden middagen og kakespising kom litt for tett oppi kveldsmaten, og vi var tomme for yoghurt.
Frøkna har også hatt en litt vanskelig kveld.
Alt har mer eller mindre gått i ball i dag.

Ikke en slik bursdag jeg hadde tenkt meg :(

Frøkna falt i trappen i går og slo halebeinet i går, men var bedre i dag så dro på skolen.
Rundt kl 13 kom det SMS fra mannen om at han måtte kjøre hjem og hente frøkna siden hun hadde fått fryktelig vondt igjen.
På buss nummer to sitter også en å knasket chillinøtter så det lukter over hele bussen. Jeg reagerer til vanlig ikke på nøtter, men nå er det pollensesong. Øynene renner og blir rødere og rødere.
Tusen som skulle ta 1t 15 min tok nesten 2 timer, og jeg var totalt utslitt og potte tett når jeg kom hjem.
Heldigvis hadde mannen forberedt det som trengtes til middagen så den gikk fort. Etter det kake
Lille U ble litt sur siden middagen og kakespising kom litt for tett oppi kveldsmaten, og vi var tomme for yoghurt.

Usjda… gratulerer med dagen?
Ikke en god dag.

Det var sannelig litt av en dag.

Håper du har noe som kan lette pollen-plager, at halebein og andre ting for frøkna di bedrer seg, og gratulerer med dagen, kjære deg!

Onsdag jeg har ingen energi . Jeg er sliten og vond i hele kroppen:( legger meg i håp om at få sove og vær uthvilt på morgen men søren jeg er værre på morgen en når jeg legger meg . Føler meg aldri uthvilt. Svimmel og tung i kroppen. Veiledning begynner om 10 minutt da skall skolen vær med første gang og jeg føler jeg er ikke med idag. Henger etter med allt

Last edited:
Usjda… gratulerer med dagen?
Ikke en god dag.
Tusen takk.
Det har mildt sagt bare ballet på seg i dag.
Men slik er det noen ganger, kanskje greit av alt kommer på en gang slik av man blir ferdig med det...

(Tulle meg, jeg skrev dette i går kveld, men klarte jeg å trykke på send-knappen :P )

Det var sannelig litt av en dag.

Håper du har noe som kan lette pollen-plager, at halebein og andre ting for frøkna di bedrer seg, og gratulerer med dagen, kjære deg!
Takk.
Hun prøver seg på skolen igjen i dag, men merker på henne at hun sover dårligere.
Søvn er litt alfa-omega for at hun skal få en god dag.
Jeg har hjemmekontor i tilfelle hun må hentes igjen.

Virker nå som om det ikke bare er pollen, men en forkjølelse også, har begynt å hoste itillegg til å nyse.
Sitter her toppet opp på allergimedisiner, paracett, ibux og ventoline :P

Jeg trenger litt tanke-korrigering eller hva jeg skal si.

Jevnt og trutt føler jeg på rett og slett dårlig samvittighet fordi vi kjører en dieselbil (eller faltisk to!), og at vi er litt dumme, rett og sett.

Ca alle rundt meg kjører el, føler jeg. Mine foreldre var relativt tidlig ute og har en eldre e-golf som de nå bytter i en ID3 når de får den (er bestilt, kommer vel over nyttår tror de). Men de har en dieselbil til å dra campingvogna i tillegg, da. Bror min har også en e-golf enda tror jeg, han har hatt en i alle fall, og hovedbilen deres er hybrid, kjører for et aller meste elektrisk i hverdagen, men på bensin (tror jeg, det er vel ikke diesel på hybridene?) når de kjører langt, den kan dra den svære campingvogna deres.
Så får jeg vite at kusina mi har kjøpt ny bil, elbil som kan dra vogn (en tesla) og tanta og onkelen min traff jeg nå i påska, jo, de skal bytte bobilen og kjøpe campingvogn, og elbil som kan dra campingvogn. Flere av kollegaene mine kjører el eller hybrid.

På veiene synes jeg at jeg ser flere elbiler enn andre biler. Og jeg føler rett og slett en kombinasjon av at jeg er DUM og at jeg har dårlig samvittighet for at jeg altså kjører dieseldroget mitt.

(leser man kommentarfelt på fb er det jo derimot en annen lyd, der er jo de egoistiske idiotene som kjører elbil (omtales somregel med langt mindre flatterende ord) en utskjelt rase, vanlige folk, skikkelige folk, de som kan tenke sjæl, de kjører selvsagt ikke elbil. Så derved blir jeg jo bare ENDA MER overbevist om at et er galt av meg å ha dieseldroget)

Jeg vet sånn i det store perspektivet så er det mer miljøvennlig å bruke opp en bil enn å stadig bytte til en ny. Det er definitivt mer økonomisk å bruke opp bilene vi har, nedbetalte som de er, enn å kjøpe ny bil.

Vi får bomring når skolen starter etter sommerferien, og da blir det ca 40 kr dagen i bompenger for å komme oss på jobb, mot 20 med elbil og dieselprisene er jo høye og stigende, og det koster fort rundt 40 kr i diesel også pr dag. For hver av oss. (Vel, mer for ham, han kjører lenger enn meg) så ja, det KOSTER, men reelt sett, vi kan kjøre en god del dager med bom og diesel i forhold til prisen på en ny bil.

en liten stemme i bakhodet sier dog at en lite, brukt, elbil, LITEN, som bil nr 2, det trenger ikke koste allverdens. Mannen kunne ta den de dagene han drar på kontoret siden han kjører lengst, og jeg de dagene han sitter på hjemmekontor, det gjør han til tider nemlig og hadde kanskje ikke vært så langt unna å lønne seg.

Ny hovedbil, som skal erstatte s max'en, med plass til familien på fem og at vi vil ha med oss, DET koster vesentlig mer (i tillegg til at jeg finner ikke den optimale bilen ;) )

Men, er jeg DUM (økonomisk) og et miljøsvin, som tenker at å bruke opp bilene våre kanskje er det vi kommer til å gjøre?

Jeg skal nok ha denne samtalen med han som jeg deler ansvaret for økonomiske avgjørelser med også, men litt kalibrering av hodet mitt kan dere veldig gjerne få bidra med.

Takk.
Hun prøver seg på skolen igjen i dag, men merker på henne at hun sover dårligere.
Søvn er litt alfa-omega for at hun skal få en god dag.
Jeg har hjemmekontor i tilfelle hun må hentes igjen.

Virker nå som om det ikke bare er pollen, men en forkjølelse også, har begynt å hoste itillegg til å nyse.
Sitter her toppet opp på allergimedisiner, paracett, ibux og ventoline :p

God bedring

Ref debatten i lunsjen i dag har visstnok folk regnet på at å kjøpe en type leaf 2017 eller sånn, inkludert verditap på biler etc så vil det å beholde dieselbilen til langtur, men kjøpe den elbilen som da blir hovedbil i hverdagen, grunnet bompenger og drivstoff så blir det ikke endrede kostnader på å kjøpe elbil i tillegg, jmf bare ha den ene bilen, så da bil det vel med de forutsetningene lønne seg å BYTTE en av to dieselbiler med en sånn den typen elbil til hovedbruk, og beholde s max'en til langturer og når vi trenger to biler. (Vi trenger egentlig to biler de fleste dagene da, så jeg vet ikke? )

Jeg trenger litt tanke-korrigering eller hva jeg skal si.

Jevnt og trutt føler jeg på rett og slett dårlig samvittighet fordi vi kjører en dieselbil (eller faltisk to!), og at vi er litt dumme, rett og sett.

Ca alle rundt meg kjører el, føler jeg. Mine foreldre var relativt tidlig ute og har en eldre e-golf som de nå bytter i en ID3 når de får den (er bestilt, kommer vel over nyttår tror de). Men de har en dieselbil til å dra campingvogna i tillegg, da. Bror min har også en e-golf enda tror jeg, han har hatt en i alle fall, og hovedbilen deres er hybrid, kjører for et aller meste elektrisk i hverdagen, men på bensin (tror jeg, det er vel ikke diesel på hybridene?) når de kjører langt, den kan dra den svære campingvogna deres.
Så får jeg vite at kusina mi har kjøpt ny bil, elbil som kan dra vogn (en tesla) og tanta og onkelen min traff jeg nå i påska, jo, de skal bytte bobilen og kjøpe campingvogn, og elbil som kan dra campingvogn. Flere av kollegaene mine kjører el eller hybrid.

På veiene synes jeg at jeg ser flere elbiler enn andre biler. Og jeg føler rett og slett en kombinasjon av at jeg er DUM og at jeg har dårlig samvittighet for at jeg altså kjører dieseldroget mitt.

(leser man kommentarfelt på fb er det jo derimot en annen lyd, der er jo de egoistiske idiotene som kjører elbil (omtales somregel med langt mindre flatterende ord) en utskjelt rase, vanlige folk, skikkelige folk, de som kan tenke sjæl, de kjører selvsagt ikke elbil. Så derved blir jeg jo bare ENDA MER overbevist om at et er galt av meg å ha dieseldroget)

Jeg vet sånn i det store perspektivet så er det mer miljøvennlig å bruke opp en bil enn å stadig bytte til en ny. Det er definitivt mer økonomisk å bruke opp bilene vi har, nedbetalte som de er, enn å kjøpe ny bil.

Vi får bomring når skolen starter etter sommerferien, og da blir det ca 40 kr dagen i bompenger for å komme oss på jobb, mot 20 med elbil og dieselprisene er jo høye og stigende, og det koster fort rundt 40 kr i diesel også pr dag. For hver av oss. (Vel, mer for ham, han kjører lenger enn meg) så ja, det KOSTER, men reelt sett, vi kan kjøre en god del dager med bom og diesel i forhold til prisen på en ny bil.

en liten stemme i bakhodet sier dog at en lite, brukt, elbil, LITEN, som bil nr 2, det trenger ikke koste allverdens. Mannen kunne ta den de dagene han drar på kontoret siden han kjører lengst, og jeg de dagene han sitter på hjemmekontor, det gjør han til tider nemlig og hadde kanskje ikke vært så langt unna å lønne seg.

Ny hovedbil, som skal erstatte s max'en, med plass til familien på fem og at vi vil ha med oss, DET koster vesentlig mer (i tillegg til at jeg finner ikke den optimale bilen ;) )

Men, er jeg DUM (økonomisk) og et miljøsvin, som tenker at å bruke opp bilene våre kanskje er det vi kommer til å gjøre?

Jeg skal nok ha denne samtalen med han som jeg deler ansvaret for økonomiske avgjørelser med også, men litt kalibrering av hodet mitt kan dere veldig gjerne få bidra med.
Det er definitivt ikke dumt å "bruke opp" bilene sånn sett :) vår hovedbil er fra 2016 og gått 53.000km, så vi tenker å bytte den ut så lenge vi enda kan få endel for den :p

Det er definitivt ikke dumt å "bruke opp" bilene sånn sett :) vår hovedbil er fra 2016 og gått 53.000km, så vi tenker å bytte den ut så lenge vi enda kan få endel for den :p
Vår hovedbil er fra 2013, kjøpt av oss i 2014 og jeg aner ikke hvor langt den har gått, men den er godt brukt. Den andre er fra 2007, kjøpt av oss i 2008 og enda bedre brukt.

Den eldste har vi de to siste gangene den skulle på eu kontroll vært sånn "skal tro om det koster mer enn den er verd" greier, men den besto uten trøbbel sist og bare bytte av noe bremserør eller noe sånn denne gangen, så den GÅR jo. (på den annen side, skal den selges er vel NÅ den beste tiden da den kan skilte med "EU GODKJENT TIL MARS 2024!"

Men verditapet på den kan jo umulig være så veldig enormt av å beholde den noen år til. Diesel og bompenger utgjør en hundrelapp pr dag han drar på jobb, med noe hjemmekontor snakker vi 1500-2000 i måneden da. Eller, et år er vanligvis 230 arbeidsdager sier google. Da snakker vi kanskje ca 20 000 i året da. Om vi tar med at elbilen ville vært brukt til helgehandleturer/besøke besteforeldre/dra i svømmehallen etc også, kan en dra det opp mot 25 000. For den måtte kunne stappe inn 3 unger for korte distanser. Finn antyder at jeg kan få en leaf 2017 (sånn siden det var eksempelet gitt i lunsjen) ned i ca 100 000. Etter 4-5 år er den tjent inn? Om ingen andre forutsetninger endrer seg på så lang tid ;) Det er ganske lenge det, om 4-5 år kan eldstemann hos oss kjøre bil, han blir 14 i sommer, altså 18 om fire år. Men joda, når de hadde regnet med verditap og sånn, så har de vel regnet med at de skal ha den bilen noen år da, og da ser jeg jo at det med beregnet ha bilen i minst 5 år, så vil det lønne seg.

Elbilen vil koste ca 20 kr pr dag en kjører den til jobb i bompenger, og hva enn ladingen utgjør, men det er vel ikke så mye, vi bor nord for sognefjorden og inntil de bygger bedre kabler har vi derved ikke sånn sinnsykt dyr strøm, og ville jo basere oss på lading på natta da

Muhh, jeg vet ikke! Dette er tanker med for mange variabler.

(ikke minst er det mulig å kjøpe en eldre/billigere elbil som sånn ren til-og-fra-jobb bil enn enn leaf til 100k+)

Last edited:
Miljømessig lønner det seg å bruke opp bilen, også de på fossilt brensel.
Den bilen vi byttet mot elbil nå var en 2010 modell som ha gått nesten 240.000 km, vil kalle den brukt opp..

Den bilen vi byttet mot elbil nå var en 2010 modell som ha gått nesten 240.000 km, vil kalle den brukt opp..

Jeg aner ikke hvor langt den 2007 modellen vår har gått, men det var hovedbilen vår fra 2008 til 2014, da inkludert en 40 mil hver vei tur hver sommer og jul og påske, også har den vært bil nr 2 som kjører mannen og hans pc til og fra jobb siden vi kjøpte den andre bilen sommeren 2014. Eller, jo, faktisk, jeg kan jo logge inn på statens vegvesen og finne det fra reg nummeret, faktisk (og nei, jeg kan det ikke, men jeg har bilde av de, jeg tr bilde av bilene når jeg trener bilnummeret ved prkeringsutomater enn noe såå)

så 110 000 km har vår 2007 modell gått

2013 modellen hadde gått 106 000 i januar i fjor (altså, den skal ikke på eu kontroll før i 2023 nemlig) men det er bilen jeg kjørte til jobb i dag så det kan jeg sjekke når jeg skal hjem om jeg vil vite det.

Oppbrukt er sånnsett ingen av dem, all den tid 2007-modellen nå er eu godkjent i to år til etter en fiks på noen få tusen. Det er ikke så mye salgsverdi i den, men der er mye bruksverdi i den

Jeg aner ikke hvor langt den 2007 modellen vår har gått, men det var hovedbilen vår fra 2008 til 2014, da inkludert en 40 mil hver vei tur hver sommer og jul og påske, også har den vært bil nr 2 som kjører mannen og hans pc til og fra jobb siden vi kjøpte den andre bilen sommeren 2014. Eller, jo, faktisk, jeg kan jo logge inn på statens vegvesen og finne det fra reg nummeret, faktisk (og nei, jeg kan det ikke, men jeg har bilde av de, jeg tr bilde av bilene når jeg trener bilnummeret ved prkeringsutomater enn noe såå)

så 110 000 km har vår 2007 modell gått

2013 modellen hadde gått 106 000 i januar i fjor (altså, den skal ikke på eu kontroll før i 2023 nemlig) men det er bilen jeg kjørte til jobb i dag så det kan jeg sjekke når jeg skal hjem om jeg vil vite det.

Oppbrukt er sånnsett ingen av dem, all den tid 2007-modellen nå er eu godkjent i to år til etter en fiks på noen få tusen. Det er ikke så mye salgsverdi i den, men der er mye bruksverdi i den
Med andre ord, begge har gått under halve lengden av vår gamle bil.
Den 2007 modellen deres er nå heller ikke hovedbilen som vår gamle 2010 var.
Den siste bilen vår er en 2012 modell som ikke har gått mer enn en 60.000, men siden det er en bille liten Suzuki Swift kan naturlig nok ikke den ha tatt over som hovedbil :P
Derfor, vi trengte ny hovedbil.

Vi merker at det er lite plass med tre bilstoler. Frøkna vil gjerne ha med seg kusina på tur, venninne hjem fra bhg osv. Og når våre to allerede sitter i bilstoler, så blir det ekstremt dårlig plass (toyota er jo som kjent ganske smale). Derfor ønsker vi å bytte bil, men mye kriterier som må tas hensyn til :p

Back
Topp