April 2025

Takk søte deg :shy::Heartpink

Åh så spennende! Perfekt antall follikler da! Og at 9 av de var så jevne lover også veldig bra!:love017 Har de sagt at de vil sette inn 3-dagers uansett hvor mange du får ut og ikke dyrke til blasto?
Ja follikler heter det, såklart *newbie* :hilarious:.
De sa egentlig ikke noe om å dyrke noe lenger, de satt opp time til innsett allerede nå. Kanskje det handler om at de er stengt i helger? :confused004 håper ikke det minsker sjansene for å lykkes :Heartpink

Ja follikler heter det, såklart *newbie* :hilarious:.
De sa egentlig ikke noe om å dyrke noe lenger, de satt opp time til innsett allerede nå. Kanskje det handler om at de er stengt i helger? :confused004 håper ikke det minsker sjansene for å lykkes :Heartpink
Det kalles jo eggposer også så du skrev ikke noe feil! :joyful: Ja det kan godt være derfor. Jeg har også kun bare satt inn 3-dagers, men har en følelse av at blasto er safere, men da må det også overleve og utvikle seg til blasto i labben først også.. så jeg har forstått at det er litt delte meninger om hva som er best og at det gjøres individuelle vurderinger. Det mest optimale (føler jeg) er om man får ut mange gode egg og kan ta sjansen på å dyrke til blasto, men er det få egg så er det en litt skummel sjanse å ta. Det blir uansett en veldig spennende tid fremover og jeg skal krysse alt for deg :love017

Det kalles jo eggposer også så du skrev ikke noe feil! :joyful: Ja det kan godt være derfor. Jeg har også kun bare satt inn 3-dagers, men har en følelse av at blasto er safere, men da må det også overleve og utvikle seg til blasto i labben først også.. så jeg har forstått at det er litt delte meninger om hva som er best og at det gjøres individuelle vurderinger. Det mest optimale (føler jeg) er om man får ut mange gode egg og kan ta sjansen på å dyrke til blasto, men er det få egg så er det en litt skummel sjanse å ta. Det blir uansett en veldig spennende tid fremover og jeg skal krysse alt for deg :love017
Tusen takk :Heartpink

Ble plutselig veldig nysgjerrig på akkurat dette nå, og måtte rett inn på Google. Ser det er mye delte meninger :smiley-ashamed004 har bittelitt lav AMH (på 11 ca), så det er muligens noen vurderinger som er tatt her. Det blir mye mulig icsi også, avhengig av mannens prøver den dagen. Uansett tør jeg ikke å håpe på at det klaffer første gang, selv om man såklart håper. Etter 4 år med prøving lager man noen forsvarsmekanismer for å skåne seg, selv om man jo såklart ønsker, og jeg vet godt at mange må ha flere uttak for å i det hele tatt få noe på frys..blir en nervepirrende (og sikkert lang) uke dette :angelic:

Innsett blir ikke før i mai på oss, men blir med her likevel siden vi starter stimulering i april. Det er vår første runde, så er både nervøs og spent og har sikkert mange spørsmål.

Hassel - 28 - B1 - Medicus Oslo - IVF med sæddonasjon #1 - Rekovelle, Fyremadel, Ovitrelle, Cyclogest - oppstart stimulering ca. 27.-29. april
Akkurat i samme situasjon ang oppstart! Blir spennende å følge deg og de andre :happy:

Eplemos337 - 33 - B1 - Haukeland (Bergen) -IVF/trolig ICSI #1- Gonal, Fyremadel, Ovitrelle, Utrogestan- oppstart stimulering ca. 22 april (men begynner på p-pille Microgyn allerede på mandag)

Tusen takk :Heartpink

Ble plutselig veldig nysgjerrig på akkurat dette nå, og måtte rett inn på Google. Ser det er mye delte meninger :smiley-ashamed004 har bittelitt lav AMH (på 11 ca), så det er muligens noen vurderinger som er tatt her. Det blir mye mulig icsi også, avhengig av mannens prøver den dagen. Uansett tør jeg ikke å håpe på at det klaffer første gang, selv om man såklart håper. Etter 4 år med prøving lager man noen forsvarsmekanismer for å skåne seg, selv om man jo såklart ønsker, og jeg vet godt at mange må ha flere uttak for å i det hele tatt få noe på frys..blir en nervepirrende (og sikkert lang) uke dette :angelic:
Det er nok lurt å forberede seg på at det kanskje ikke klaffer på første forsøk ja.. Jeg gjorde ikke det. Jeg var helt sykt og naivt optimistisk. Aner ikke hvorfor, annet enn at det er litt sånn jeg er som person. Jeg tror liksom at alt alltid skal ordne seg, selvom jeg har opplevd litt for mange ganger at ting i livet faktisk IKKE gjør det. Jeg har bare på en måte nektet å være pessimistisk likevel..

Men det har begynt å snu etter de siste forsøkene og alt dritt vi har vært igjennom. (Mye unødvendig også) Og jeg liker ikke den jeg merker jeg har begynt å bli.. motløs, flat eller pessimistisk til det meste. Føler liksom ikke at det er noe poeng med noe jeg gjør. Jeg bare gjør det liksom... og når noe går dårlig så tenker jeg bare med en gang "selvfølgelig skjedde det. Det burde jeg regnet med" ol....

Skal ta tak i det nå etter dette forsøket..

Poenget mitt er at jeg tror jeg ikke ville hatt det som jeg har det nå hadde jeg vært litt mer realistisk i starten. Kanskje. Så jeg tror tankegangen din er mye sunnere og ner fornuftig enn min :Heartpink

Spent på morgendagen. Da er det ultralyd kontroll. Jeg har vondt i eggstokkene mine. Letrozol har tydeligvis gjort noe der. Det er samme type smerter som rett før eggløsning. Merker at kroppen jobber med noe. Har testet med eggløsningstest i et par dager nå. Ikke noe særlig utslag enda iallefall.

Spent på morgendagen. Da er det ultralyd kontroll. Jeg har vondt i eggstokkene mine. Letrozol har tydeligvis gjort noe der. Det er samme type smerter som rett før eggløsning. Merker at kroppen jobber med noe. Har testet med eggløsningstest i et par dager nå. Ikke noe særlig utslag enda iallefall.
Å, det blir spennende å høre :hello2

Føler på det samme. Både spent på hva ultralydkontrollen i morgen vil vise og vondt i eggstokkene. Jeg krysser for oss begge og gleder meg til å lese oppdatering fra deg :Heartpink
Masse lykke til:Heartpink

Føler på det samme. Både spent på hva ultralydkontrollen i morgen vil vise og vondt i eggstokkene. Jeg krysser for oss begge og gleder meg til å lese oppdatering fra deg :Heartpink
Masse lykke til:Heartpink
Skal følge med etter oppdatering fra deg også. Lykke til! Krysser fingrene for gode nyheter for deg. ❤️

Det er nok lurt å forberede seg på at det kanskje ikke klaffer på første forsøk ja.. Jeg gjorde ikke det. Jeg var helt sykt og naivt optimistisk. Aner ikke hvorfor, annet enn at det er litt sånn jeg er som person. Jeg tror liksom at alt alltid skal ordne seg, selvom jeg har opplevd litt for mange ganger at ting i livet faktisk IKKE gjør det. Jeg har bare på en måte nektet å være pessimistisk likevel..

Men det har begynt å snu etter de siste forsøkene og alt dritt vi har vært igjennom. (Mye unødvendig også) Og jeg liker ikke den jeg merker jeg har begynt å bli.. motløs, flat eller pessimistisk til det meste. Føler liksom ikke at det er noe poeng med noe jeg gjør. Jeg bare gjør det liksom... og når noe går dårlig så tenker jeg bare med en gang "selvfølgelig skjedde det. Det burde jeg regnet med" ol....

Skal ta tak i det nå etter dette forsøket..

Poenget mitt er at jeg tror jeg ikke ville hatt det som jeg har det nå hadde jeg vært litt mer realistisk i starten. Kanskje. Så jeg tror tankegangen din er mye sunnere og ner fornuftig enn min :Heartpink
Huff, sender en god klem :Heartpink
Leit å høre om de tunge tankene, men jeg kan relatere. Det er ikke lett å komme ut av tankemønster, og selv om man så gjerne vil tenke positivt, så er nå hjernen også laget sånn at den tar tidligere erfaringer med i betraktningen. Så selv om jeg sier at jeg vet at det mye mulig ikke går, så er jo dette noe helt nytt, og håper jo at ivf skal være det som gjør at det klaffer. Er forberedt på det verste, men klarer ikke å legge helt vekk den naive første-forsøk-optimismeno_O

Håper du får positive svar på ul idag, og håper du har gode mennesker rundt som kan hjelpe med tungheten. Det er beintøft å skulle stå i alene :Heartpink

Håper det har gått bra med dere som er på ultralyd i dag. Jeg har fått time til fredag, er ganske nervøs fordi syklusen min har vært helt koko helt siden stimulering i oktober/november. Hormonene har vært helt i ubalanse. Forhåpentligvis er kroppen litt mer stabil denne syklusen.

Hadde masse egg, men jeg har fått tilbake væske i egglederen (den de forsøkte å fjerne i sommer, men bare gjorde alt verre istedet..) Det er visst 100% hydrosalpinx, og hydrosalpinx er mest sannsynlig grunnen til at det ender i kjemisk hver gang. De vil ikke operere meg igjen fordi magen er så herpa etter alle operasjoner.. så nå føler jeg bare alle forsøkene har vært unødvendig/forgjeves og jeg er sur for at de ikke har sagt det før nå ved SISTE jævla forsøket...

Vi var hos en spesialist i dag og han var 100% sikker på at det er hydrosalpinx jeg har og at det er riktig den første vurderingen som ble gjort om at den burde fjernes.. Men selvfølgelig ikke med den operasjonsteknikken de prøvde seg på i sommer da det gikk galt. Det er dét som er den grove feilen. Men så fikk vi jo beskjed etter den mislykkede operasjonen at det ikke var hydrosalpinx og at det bare var væske som kunne tømmes, så da gjorde de jo det. Men nå er det kontrabeskjed igjen.. og vi har egentlig da kastet over 100k ut vinduet... føles det som..

Jeg er så forvirret, sint og innmari lei meg.. skal tilbake på onsdag for siste UL-kontroll før egguttak på fredag.. Men de må vel i såfall bare fryse om det blir noe for det er jo ikke noe poeng å sette inn embryo i min livmor bare for å gå igjennom enda en kjemisk.

Eneste behandlingen de tilbyr i Norge for hydrosalpinx, som ikke er via kikkhull, er å fjerne eggledern med åpen kirurgi. (Noe jeg kunne gjort om de ikke feilopererte meg i sommer. Ja jeg er bitter)
Men kirurgene sa tydelig i sommer at de ikke ville operere meg i buken igjen om det ikke sto om liv. Så akkurat nå føles det som vi er ved veis ende.. sånn helt plutselig. Er på vei full fart ned i kjellern nå...

Hadde masse egg, men jeg har fått tilbake væske i egglederen (den de forsøkte å fjerne i sommer, men bare gjorde alt verre istedet..) Det er visst 100% hydrosalpinx, og hydrosalpinx er mest sannsynlig grunnen til at det ender i kjemisk hver gang. De vil ikke operere meg igjen fordi magen er så herpa etter alle operasjoner.. så nå føler jeg bare alle forsøkene har vært unødvendig/forgjeves og jeg er sur for at de ikke har sagt det før nå ved SISTE jævla forsøket...

Vi var hos en spesialist i dag og han var 100% sikker på at det er hydrosalpinx jeg har og at det er riktig den første vurderingen som ble gjort om at den burde fjernes.. Men selvfølgelig ikke med den operasjonsteknikken de prøvde seg på i sommer da det gikk galt. Det er dét som er den grove feilen. Men så fikk vi jo beskjed etter den mislykkede operasjonen at det ikke var hydrosalpinx og at det bare var væske som kunne tømmes, så da gjorde de jo det. Men nå er det kontrabeskjed igjen.. og vi har egentlig da kastet over 100k ut vinduet... føles det som..

Jeg er så forvirret, sint og innmari lei meg.. skal tilbake på onsdag for siste UL-kontroll før egguttak på fredag.. Men de må vel i såfall bare fryse om det blir noe for det er jo ikke noe poeng å sette inn embryo i min livmor bare for å gå igjennom enda en kjemisk.

Eneste behandlingen de tilbyr i Norge for hydrosalpinx, som ikke er via kikkhull, er å fjerne eggledern med åpen kirurgi. (Noe jeg kunne gjort om de ikke feilopererte meg i sommer. Ja jeg er bitter)
Men kirurgene sa tydelig i sommer at de ikke ville operere meg i buken igjen om det ikke sto om liv. Så akkurat nå føles det som vi er ved veis ende.. sånn helt plutselig. Er på vei full fart ned i kjellern nå...
I alle dager? Og det sier de først nå? Trodde hydrosalpinx er ganske så synlig på ultralyd? Det burde de jo ha sett... Det går jo an å høre om kompensasjon på grunn av feilvurdering om det er hydrosalpinx?

Går det an å se til utlandet om det finnes noen annen behandling der?

Æsj, ikke en god beskjed, men samtidig fint å vite hva det kan være for at det ender i kjemisk hver gang. Men beskjeden kunne kommet før. For lenge siden. Stor klem til deg! :Heartred

Åh nei så utrolig stressende. Er det ikke et alternativ å fjerne egglederen hos privat kirurg? Høres ikke ut som noen av beskjedene du fikk av riksen er til å stole på. Vil væsken kunne bort av seg selv slik at du kan få innsett ved en senere anledning? Åh, alt du må gå gjennom, det er virkelig urettferdig!!

Nei fy flate! Dette må da være noe du kan søke om erstatning for. Har de seriøst ødelagt deg sånn at det ikke går å operere vekk egglederen? For en grusom beskjed å få da. :arghh: Håper det finnes en løsning for deg.

I alle dager? Og det sier de først nå? Trodde hydrosalpinx er ganske så synlig på ultralyd? Det burde de jo ha sett... Det går jo an å høre om kompensasjon på grunn av feilvurdering om det er hydrosalpinx?

Går det an å se til utlandet om det finnes noen annen behandling der?

Æsj, ikke en god beskjed, men samtidig fint å vite hva det kan være for at det ender i kjemisk hver gang. Men beskjeden kunne kommet før. For lenge siden. Stor klem til deg! :Heartred
Åh nei så utrolig stressende. Er det ikke et alternativ å fjerne egglederen hos privat kirurg? Høres ikke ut som noen av beskjedene du fikk av riksen er til å stole på. Vil væsken kunne bort av seg selv slik at du kan få innsett ved en senere anledning? Åh, alt du må gå gjennom, det er virkelig urettferdig!!
Nei fy flate! Dette må da være noe du kan søke om erstatning for. Har de seriøst ødelagt deg sånn at det ikke går å operere vekk egglederen? For en grusom beskjed å få da. :arghh: Håper det finnes en løsning for deg.
Svarer dere alle i et innlegg :Heartpink

Det er en lang historie, men skal prøve å gjøre den kort og bare ta med hydrosalpinx-delen;

Under egguttak for ett år siden oppdaget de på riksen det de trodde var hydrosalpinx og henviste meg til kikkhullsoperasjon for å få den fjernet før jeg fikk sette inn embryoet. Jeg har crohns og har operert mye i buken og har derfor mye sammenvoksninger og arrvev. Jeg skal derfor ikke ha kikkhullsoperasjon fordi det kan føre til større komplikasjoner. Jeg må ha åpen kirurgi for at kirurgen bla skal se alt å ikke gjøre noe feil. Hver operasjon skaper mer sammenvoksninger og arrvev så man vil ikke operere meg mer enn absolutt nødvendig.

Feilen lå i at jeg ble henvist til kikkhullsoperasjon og de som tok i mot henvisningen utførte derfor kikkhullsoperasjon. Verken riksen eller sykehuset som opererte meg stoppet opp og sa "vent litt, her er det jo en pasient som absolutt ikke skal ha kikkhullsoperasjon.". (Jeg visste ikke dette selv og stolte på legene)

Under operasjonen så ble det laget flere rifter i tarmen og hun første stakk fingeren sin ned og riftet igjennom hansken med neglen og i tarmen min.. (ja jeg vet..) Det måtte avbrytes og tilkalle sjefskirurgen som brukte 4 timer på å reparere og forsøke å komme ned til egglederen via åpen kirurgi. (Hadde de gjort dette fra start så hadde egglederen vært ute) Han måtte avbryte etter 4 timer pga "for høy risiko for pasienten" (som det sto i operasjonsbeskrivelsen). De satt i tillegg epiduralen feil så jeg først hovnet opp og kunne ikke røre hele venstre side og endte med spinalhodepine. Måtte ligge helt flatt i en uke (noe som ikke er bra mtp at jeg var nyoperert og måtte komme meg opp og "få i gang systemet"). Jeg måtte få blood patch to ganger (en prosedyre hvor de sprøyter inn veldig mye av eget blod inn i ryggsøylen der epiduralen var for å tette lekkasjen av spinalvæske). Etter nr 2 ble jeg heldigvis bedre og kunne dra hjem etterhvert.

Etter sommeren får jeg beskjed om at riksen ikke var sikre på at det var hydrosalpinx likevel og at jeg kunne sette inn embryoet de hadde i frysern uten å ha fjernet egglederen. Dette ble gjort i november og endte i kjemisk.

Vi gikk så over til medicus hvor vi også fikk beskjed om at det kanskje ikke var hydrosalpinx og at de ville sette inn embryo med den væskefylte egglederen de også. Ved egguttak nr 2 på medicus så sa legen at han ikke trodde det var hydrosalpinx i det hele tatt og tømte den for væske og satt inn embryo 3 dager etter. Ny kjemisk.

Nå på UL-kontroll før siste egguttak vi har betalt for (og råd til) hos medicus forteller den nye spesialisten (utrolig kunnskapsrik og flink forøvrig) at det væsken er tilbake og at dette er 100% hydrosalpinx og at det har vært det hele tiden. Han sa at hydrosalpinx senker sjansen for graviditet med 50%. Selvom væsken ikke skulle lekke ut i livmor så skapte den et veldig dårlig miljø for et embryo å skulle overleve i... (vet ikke hvorfor) Og vi vil ha liten sjanse for suksess om den ikke fjernes. Sånn vi forsto det. Men vi var så sjokkerte og forvirra at vi spurte ikke noe mer.. (har sendt melding nå og spurt hva planen er og hvordan vi føler at vi har gått igjennom alt dette forgjeves)

Eneste behandlingene i Norge er vis kikkhullsoperasjon eller evt åpen kirurgi for å fjerne eggledern. Kirurgene som var innblandet i sommer sa at jeg absolutt ikke burde opereres igjen om det ikke sto om liv...

Så der står vi altså nå... Vi har snakket mye i dag jeg og samboeren, og kommet fram til at OM vi skulle få flere egg på frys denne gangen så setter vi inn ett ferskt nå også selvom sjansen er liten... om/når det ogsp ender i kjemisk så får vi bestemme oss for hva vi gjør da. Han vil ikke at jeg skal igjennom en ny operasjonen med den risikoen det er, men jeg føler på en måte det er verdt det. Det er veldig vanskelig og vi føler vi har altfor lite informasjon til å ta noen avgjørelse samentid som at det er vanskelig å stole på de som kan dette nå... fagfolkene..

Hva i all verden??? Kjære deg!:Heartpink Det er noe av det verste jeg har hørt!! Jeg vet ikke engang hvor jeg skal begynne:dead: dette var skikkelig ille å høre! Og jeg får så vondt av deg! Sender deg en stor klem, og håper de finner en løsning på dette :Heartpink Og dersom dette stemmer burde de beklage at de har behandlet deg som de har, og du burde få pengene tilbake. Høres helt vanvittig ut! Det skulle ikke være mulig :arghh:

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp