Apotek ting

Bipperiin

Glad i forumet
Hva har dere kjøpt og hva er nødvendig? Har hørt noe om D-vitamindråper? Omega 3? Hva med termometer, og snørrsugedings? Annet?

Har olje, sinksalve, brystvorte krem og ammeinnlegg engangs. Og wipes og bleier. Noe mer jeg må skaffe?

Her blir det vanlig tran. Har termometer hjemme, bestilt en snørrsuger på ebay [emoji14]

Bepanthen kan brukes som. Både brystvortekrem og rumpesalve. Hørt mange fraråder sink, da det blir så tett..

Noen liker ha talkumpudder. Hørt potetmel funker like fjell. Jeg har allerede pudder etter første. Bruker mellom puppene selv, nå. Hater å være klam.....

Men ellers så oppdager du gjerne hva du trenger etterhvert [emoji106]
Apoteket er åpent etter fødselen, og om du har bleier bare, så har du jo det mest viktige..

Hva har dere kjøpt og hva er nødvendig? Har hørt noe om D-vitamindråper? Omega 3? Hva med termometer, og snørrsugedings? Annet?

Har olje, sinksalve, brystvorte krem og ammeinnlegg engangs. Og wipes og bleier. Noe mer jeg må skaffe?
Vi har fra før febertermometer siden vi har ei på o år. Ellers olje,sink og otrivin saltvannspray og nesesuger (de er gull verdt).
D vitamindråper/tran gis etter fire uker.

Til meg og puppene har jeg kjøpt medela purelan (brukes som lypsyl og. Fantastisk produkt!), ammeinnlegg i ull. Tykk og tynne. Og små skjoldni tilfelle jeg trenger det. Er vel egentlig det :p

Bleier, tørrservietter har jeg og i hus.

Ville hatt en termometer på plass, ellers har du jo det viktigste på plass[emoji4]

Her er det både termometer,
sinksalve,
bepanthen(mest tiltenkt brystene)
paracet (selvfølgelig ikke nødvendig, men har etter største)
Potetmel tilgjengelig..
Babyolje,
Otrivin saltnesespray,
Nesesuger et eller annet sted, ikke funnet fram.
Engangskluter,
Våtservietter,
Qtips til rens av navel,
Klorexidin(mulig jeg skreiv feil nå) til rens av navel.
Og bleier selvfølgelig!

Velger å ha alt tilgjengelig med det samme, er så kjedelig å måtte kjøre flere mil for en "filleting" man MÅ ha helst for en time siden, og nærmeste apotek stenger halv 5 tror jeg. Så etter første barn har jeg lært at det er greit å ha alt dette tilgjengelig[emoji28]

Utenom det som er nevnt så har jeg kjøpt inn mini form. Sleit med kolikk fra første dag på sykehuset med storebror. Så tar det inn nå så jeg har det i tilfelle ( sukkervann er like bra egenlig)

Ellers har jeg klore hansker. Trengte det ikke sist men arret mitt minner meg om at det kan være kjekt å ha det

D-dråper trenger du ikke før etter en mnd (og apotekene har åpent etter fødsel også :)). Vi prøvde med tran først, men transøl er pyton så gikk over til Ddråper.

Ellers kjøpte jeg altfor mye produkter til førstemann. Trengte egentlig bare
tørrkluter som vi tar vann på (våtservietter brukes kun på tur her),
Inotyol (mye bedre enn sinksalve - fikk det anbefalt på sykehuset). Fikser alt av rød/sår hud overalt :)
Babyolje
paracet
Febertermometer
Purelan mot såre brystvorter
Bepanthen (mot eksem/tørr hud. Går også an å bruke på såre brystvorter og sår rumpe, men synes de to andre nevnt over funker mye bedre)
Nesesuger + saltvannsspray (ikke et must til fødsel, men kanskje greit å ha etterhvert. Mange trenger ikke i det hele tatt....)

Purelan til puppene, ellers er nesesuger et must. Liker ikke å høre på at baby neste ikke får puste hvis den blir tett i nesen, de klarer jo ikke puste gjennom munnen. Ellers saltvannsspray. Ellers blir det en spesiell transprøyte som selges på apoteket. Liker best å gi tran og ikke d dråper pga omegaen.

Ellers blir det bare brukt potetmel, som er mye mer naturlig enn babypudder og selvsagt helt uten parfyme, parabener osv. Og bruker bare tørrkluter (er du medlem i apotekets medlemsklubb, så får du normalt 5 pakker for 100 kr).

Til eventuelt sykdom:
Paracet
Termometer (til rumpa, ikke anbefalt med øre til de minste)

Svigermor jobber på apotek, så hun har kommet med mye forskjellig.. så får vi prøve oss fram til hva vi liker og får bruk for. Jeg har kjøpt et helsesett med nesesuger, negleklipper, hårbørste, termometer.

Takk for gode svar alle:happy:

Hvilken type termometer anbefales? Synes alle som ikke er til baken virker så grei:angelic:

Er det ulike typer nesesuger? Ebay er jo sikkert mye billigere, om de er ok å bruke da. Vet ikke om sånt kan bli av "dårlig kvalitet"? Og vanlig saltvannsnesespray, eller egen til baby?

Vanlig potetmel til rumpen altså?? :hilarious: Før eller etter eller istedenfor zinksalve? Og hvor kommer oljen inn i bildet her da?

Hvis det ikke trengs noe vitaminer/omega 3 første mnd, venter jeg med det ja;)

Argh! Hvorfor står ingen av disse tingene på huskelistene jeg har funnet??:wtf:

Vet ikke hva som anbefales av termometer, men jeg fant et pannetermometer som har fått veldig gode kritikker i tester, så jeg kjøpte det. Greit at man ikke behøver å være nær barnet for å sjekke tempen, spesielt om det sover.

Fant en nesesuger på apoteket som ikke kostet all verden, med refill av engangstupper, og de har saltvannsspray til baby/barn.

Potetmel istedenfor talkum, sånn for å hjelpe å holde det tørt. Zinksalve brukes vel gjerne mer om det allerede er blitt sårt. Oljen brukes i badevannet for å motvirke uttørring av huden. :) Prøv selv! Det hender jeg bruker en lett olje til å "tørke" vekk vannet på kroppen etter en dusj. Blir så god å myk, atte. :D

Ja, det er nesten merkelig at det ikke er lister for dette også rundt omkring. Det er jo lister for alt annet...

Rumpetermometer er visst gjerne det mest sikre, da. Øretermometer deretter, så panne. Såå.. Har kun vanlig til stump.

Sinksalve, inytol eller bepanthen når det er sårt ja. Olje i badevann, og evt på engangskluter for å få vekk vanskelig bæsj. Kan også brukes til å massere baby [emoji173]️

Jeg ønsker å bruke minst mulig dilldall på babyen, så har ikke kjøpt inn så mye. Men synes du har fått mye gode råd over her. Vi bruker kun potetmel på såre rumper, evt. også i hudfolder med tegn til sår hud. Det har fungert godt hos oss. Paracet liker jeg alltid å ha tilgjengelig, samt et rumpetermometer. Du kan godt ha et mer lettvint termometer i bakhånd, men noen ganger er det viktig å vite nøyaktig hvilken feber de små har, så min personlige mening er at et rumpetermometer må være tilstede i huset. En eller annen form for ammesalve er greit å ha, den var gull for meg i starten sist. Tran er anbefalt fra 4 uker, nesesuger (anbefaler otribaby sin), saltvannskapsler, neglesaks til baby og slike ting ville jeg kjøpt inn etter hvert dersom behovet melder seg :)

Vi har rumpetermometer også, til dobbeltsjekk. Og pannetermometer til de gangene man bare vil sjekke uten å nødvendigvis måtte vekke barnet. [emoji4]

Jeg ønsker å bruke minst mulig dilldall på babyen, så har ikke kjøpt inn så mye. Men synes du har fått mye gode råd over her. Vi bruker kun potetmel på såre rumper, evt. også i hudfolder med tegn til sår hud. Det har fungert godt hos oss. Paracet liker jeg alltid å ha tilgjengelig, samt et rumpetermometer. Du kan godt ha et mer lettvint termometer i bakhånd, men noen ganger er det viktig å vite nøyaktig hvilken feber de små har, så min personlige mening er at et rumpetermometer må være tilstede i huset. En eller annen form for ammesalve er greit å ha, den var gull for meg i starten sist. Tran er anbefalt fra 4 uker, nesesuger (anbefaler otribaby sin), saltvannskapsler, neglesaks til baby og slike ting ville jeg kjøpt inn etter hvert dersom behovet melder seg :)
Egen type neglesaks til baby? Kan man ikke bruke vanlig negleklipper som vi har?

Egen type neglesaks til baby? Kan man ikke bruke vanlig negleklipper som vi har?
Jeg synes de er altfor klumpete. Det anbefales å bite/rive babyens negler da, men jeg har aldri likt det heller :p Men det er derfor jeg tenker at det kan kjøpes inn etterhvert dersom dere kjenner at behovet melder seg :)

Egen ja. For de har rund tupp. Jeg biter neglene av de første månedene.

Signerer. Bruker verken olje i vannet, eller noe annet enn potetmel. De skal ikke bades så ofte, og de har et naturlig fettlag på huden [emoji4]

Vil bare si at snørrsuger skal ikke brukes! Dersom det brukes stimuleres det til større snørrproduksjon og barnets slimhinner blir veldig fort såre! Dersom barnet blir tett og forkjølet skal det benyttes neseskylling. Mye bedre! 0,5ml saltvann spyles raskt i hvert nesebor. Det er dette som brukes på sykehuset og vi fraråder alle nesesugeren! Forstår ikke hvorfor den blir solgt! Neseskylling er mye bedre:) Snørret svelges enten ned eller kommer ut igjen i nesa:) kan gjøres så mange ganger om dagen man trenger, ingen begrensning:) veldig effektivt.

Hilsen barnesykepleier:)

Vil bare si at snørrsuger skal ikke brukes! Dersom det brukes stimuleres det til større snørrproduksjon og barnets slimhinner blir veldig fort såre! Dersom barnet blir tett og forkjølet skal det benyttes neseskylling. Mye bedre! 0,5ml saltvann spyles raskt i hvert nesebor. Det er dette som brukes på sykehuset og vi fraråder alle nesesugeren! Forstår ikke hvorfor den blir solgt! Neseskylling er mye bedre:) Snørret svelges enten ned eller kommer ut igjen i nesa:) kan gjøres så mange ganger om dagen man trenger, ingen begrensning:) veldig effektivt.

Hilsen barnesykepleier:)
Tusen takk for at du sier ifra! :-D Dette var jeg ikke klar over. Den blir nå pensjonert! ;)

Back
Topp