Antydning til cyster paa eggstokken

Kanskje snart?

Elsker forumet
Noen som har faatt den diagnosen? Legen sa at det ikke noedvendigvis var PCOS.. Men at de maatte holde oye med det..
Hva betyr liksom det? Hvordan kan jeg finne ut om det er PCOS?
 
Ingen??[8|]
 
Beklager jeg har heller ikke så mye peiling på dette.
Men jeg hvet at noen amerikaner går på medisin for dette når de prøver å bli gravid slik at de holder PCOS under kontroll, andre ting som kan hjelpe er dersom man er overvektig så kan det hjelpe å gå ned i vekt, men bare så det er sagt ikke alle som har PCOS er ovevektige, de kan være slanke også. De med PCOS har lettere for å bli overstimulert, pga at mange små folliker vokser til, dette kan også gjøre det vanskeligere å bli gravid pga at follikene ikke blir store nok. Det kan være at jeg blander med PCO nå.
 
Anroper noen eksperter til å svare på dette og eventuelt rette opp hva jeg har sakt.
 
Takk for svar twinanne.. Vet en del om PCOS, men ikke hvordan man vet at man har det, eller hvilke tester man maa ta..Legen nevnte at de maatte holde et oye med det naar vi satte igang..Og vi vil jo saa klart at alt skal gaa bra(slippe overstimulering feks) Har liksom venta lenge nok likevel..[8|]
 
Noen andre som har PCOS som kan svare?
 
ORIGINAL: twinanne

Beklager jeg har heller ikke så mye peiling på dette.
Men jeg hvet at noen amerikaner går på medisin for dette når de prøver å bli gravid slik at de holder PCOS under kontroll, andre ting som kan hjelpe er dersom man er overvektig så kan det hjelpe å gå ned i vekt, men bare så det er sagt ikke alle som har PCOS er ovevektige, de kan være slanke også. De med PCOS har lettere for å bli overstimulert, pga at mange små folliker vokser til, dette kan også gjøre det vanskeligere å bli gravid pga at follikene ikke blir store nok. Det kan være at jeg blander med PCO nå.

Anroper noen eksperter til å svare på dette og eventuelt rette opp hva jeg har sakt.


Pco er cyster på eggstokk, eller egg som ikkje utvikler seg som de skal, slik at de ligger i en ring rundt i eggstokken. Legen ser dette på innvendig ul, og kan dermed fastslå en diagnose. Også etterfølgt med blodprøver. Pco betyr poly cystisk ovariere, pcos er det samme, bare med syndrom til sist.
Pco: sjeldne/manglende el, ustabile sykluser + innvendig ul som viser "egg-ringene"
Pcos: ---------------' ' -------------------, overvektighet, mer behåring (bryst, lepper, hake).
Begge har vel for mye av det mannlige hormon tror eg.

Men ta og les her:

http://www.babyverden.no/templates/Article____7067.aspx
 
Men Apple, blir det då kalt pco? For trudde pco og pco(s) var av en sammensetting av flere symptomer?
Hm. Jaja.. My Bad[;)]
 
ORIGINAL: Apple

ORIGINAL: miss86

ORIGINAL: twinanne

Beklager jeg har heller ikke så mye peiling på dette.
Men jeg hvet at noen amerikaner går på medisin for dette når de prøver å bli gravid slik at de holder PCOS under kontroll, andre ting som kan hjelpe er dersom man er overvektig så kan det hjelpe å gå ned i vekt, men bare så det er sagt ikke alle som har PCOS er ovevektige, de kan være slanke også. De med PCOS har lettere for å bli overstimulert, pga at mange små folliker vokser til, dette kan også gjøre det vanskeligere å bli gravid pga at follikene ikke blir store nok. Det kan være at jeg blander med PCO nå.

Anroper noen eksperter til å svare på dette og eventuelt rette opp hva jeg har sakt.


Pco er cyster på eggstokk, eller egg som ikkje utvikler seg som de skal, slik at de ligger i en ring rundt i eggstokken. Legen ser dette på innvendig ul, og kan dermed fastslå en diagnose. Også etterfølgt med blodprøver. Pco betyr poly cystisk ovariere, pcos er det samme, bare med syndrom til sist.
Pco: sjeldne/manglende el, ustabile sykluser + innvendig ul som viser "egg-ringene"
Pcos: ---------------' ' -------------------, overvektighet, mer behåring (bryst, lepper, hake).
Begge har vel for mye av det mannlige hormon tror eg.

Men ta og les her:

http://www.babyverden.no/templates/Article____7067.aspx


Man kan faktisk ha PCO uten å ha problemer med eggløsningen. Da har man som navnet sier flere cyster på eggstokkene, men altså uten eggløsningsproblemer. Og den ringen rundt eggstokken med små umodne eggposer trenger heller ikke å være tilstede, det kan kun være noen få follikler spredt rundt i eggstokken. Multiple cyster på eggstokkene er et normalfunn hos opptil 20 % av alle kvinner, og trenger ikke å ha noenting å si for fertiliteten.

 
Det var det legen og nevnte, men lurte bare paa om hvordan jeg kunne finne ut om det bare er cyster, eller om det er noe mer..At de ikke nevnte tester for aa finne ut mer??
 
Men takker begge for supre svar !! [:)]
 
Back
Topp