Antistoffer rh negativ

• Trådstarter Trådstarter Mammasnarttilto
  • Opprettet Opprettet
M

Mammasnarttilto

Guest
Hei! Jeg synes det er svært lite informasjon å finne angående rhesus minus og antistoffer. Legene jeg har vært i kontakt med har heller ikke vært så gavmilde med info, jeg mistenker sterkt at de ikke kan så mye om dette.

Jeg venter mitt andre barn. Er i uke 12. Tok blodprøver i uke 7, fikk påvist anti m og anti d i blodet mitt allerede da. Titer på rundt 30.
Fikk brev fra sykehuslaben om at dette kan medføre at barnet/fosteret mitt får alvorlig hemolytisk sykdom.

Ble innkalt til legen igjen, han sa at vi måtte ta prøver og gyn-ul fremover, for å sjekke barnets blodstrømming. Det var imidlertid ikke noe jeg kunne gjøre med dette.

Vel, dette er det jeg har fått beskjed om.
Er det slik at jeg kan regne med å gå ut tida? Noen som i det hele tatt har noe erfaringer med dette og kan gi meg noe informasjon?

Jeg er i mitt første svangerskap og har heldigvis ikke hatt tegn til antistoffer på noen av mine prøver. Men da det er større risiko ved andregangs så har jeg googlet og lest litt bare for å vite om det. Opplever også at leger og jordmødre jeg har vært i kontakt med ikke kan så mye om dette, selv om de er opptatt av at blodprøvene skal bli tatt.

Kanskje du kan finne noe nyttig informasjon her: http://nhi.no/graviditetsoraklet/sv...esus-uforlikelighet-i-svangerskapet-2668.html

Jeg har hatt antistoffer sist svangerskap og nå i dette..
Sist gang fikk jeg og brev om det samme, gikk jevnlig å tok blodprøver.
Gutten som kom var frisk og rask og trengte overhodet ingen blodøverføring :)
Han ble født 8 dager på overtid..
Nå er jeg i uke 29 med nr 3 og har antistoffer og denne gangen men har ikke tatt blodprøver mer enn 1 gang.. Skal ta nye igjen i neste uke..
Tror ikke du skal bekymre deg så mye om akkuratt dette .. De har kontrollen på antistoffene dine og skal det vere krise noen gang så er dette noe de kan gjøre noe med:)

Takk for svar!
Var hos JM i dag, og hun hadde aldri vært borti dette før. Men hun skulle kontakte sykehus og ordne en grundig oppfølging på meg gjennom svangerskapet, så det var betryggende

Back
Topp