Antidepressiva + Amming = OK?

Qualitas

Forumet er livet
VIP
Var hos legen i dag og skulle begynne på antidepressiva.. i Sammarbeid med noen andre fant vi ut at det var lurt. Så var jo klar for å gi opp ammingen da.. selv om jeg ikke helt ville...

Men legen hadde nylig vært på et kurs nå hvor de har funnet ut at det er flere typer antidepressiva og slikt man kan ta selv om man ammer! Jeg har jo alltid hørt det motsatte..[:-]

Var litt skeptisk, men hun sa at det ikke ville skade lillegutt. Så ble jo glad for at jeg fortsatt kan amme!

Var tydeligvis en ny greie de hadde funnet ut av nå, og flere forskere mente at ammende hadde da gjennom flere år ikke fått den hjelpen de kunne fått..

hva mener dere?

Jeg mener nei. 

ORIGINAL: EdonaBigMama

Jeg mener nei. 

men hvis forskning viser at barnet ikke har noen effekt av det..(noen typer) hva er da det negative?

Jeg synes ikke at man skal mene, men vite. Og det bør jo legen gjøre.

Jeg stiller meg skeptisk ettersom det er svært lite forskning på dette området.

Hvilken medisin er aktuell for deg da?

Går selv på Remeron, og har gått på Cipralex tidligere..[:)]

ORIGINAL: rodstilk

Jeg synes ikke at man skal mene, men vite. Og det bør jo legen gjøre.

som jeg sa hadde hun vært på et kurs om dette, og de VET jo.. så å si at man mener noe bare fordi man har hørt noe annet før blir litt feil ja..

Jeg tenker at melka blir påvirket av alt vi spiser eller drikker, i mer eller mindre grad. Jeg hadde ihvertfall ikke ammet. 

ORIGINAL: Kattekvinnen

Jeg stiller meg skeptisk ettersom det er svært lite forskning på dette området.

Hvilken medisin er aktuell for deg da?

Går selv på Remeron, og har gått på Cipralex tidligere..[:)]

sertralin Teva

Hadde visst vært mer forskning nå sa hun, og de hadde kommet frem til at noen typer var greit.

Hadde nok hørt på legen min istede for BV folk[;)]

Jeg fikk ikke begynne med det igjen pga amming, men det var for at hu idiotdama ikke visste effekten jeg hadde av det. Gikk på det i hele svangerskapet... Så nå har det gått nedenom og hjem med meg og jeg skal begynne med antidepp igjen. Men ammer kun 1x i døgnet nå og snart er det tomt for melk.

Du må nesten kjenne på hva DU tror og føler er greit. For alle leger har forskjellige meninger. En mener det er ok, mens en annen mener det er fy.
Kommer også selvfølgelig an på hvilken du skal gå på da...

Men regner med at du også går/skal til samtaler og sånt, psykolog? For å øke "effekten"?

ORIGINAL: EdonaBigMama

Jeg tenker at melka blir påvirket av alt vi spiser eller drikker, i mer eller mindre grad. Jeg hadde ihvertfall ikke ammet. 

jaja... men nå er heldigvis ikke dette bare tanker[:)] De har forsket på påvirkningen av disse legemiddelene

ORIGINAL: *MaRgArItA*

Hadde nok hørt på legen min istede for BV folk[;)]

Aldri sagt jeg ikke har bestemt meg, for det har jeg[:)]

bare lurte på hva andre syns

ORIGINAL: siljegulli

Jeg fikk ikke begynne med det igjen pga amming, men det var for at hu idiotdama ikke visste effekten jeg hadde av det. Gikk på det i hele svangerskapet... Så nå har det gått nedenom og hjem med meg og jeg skal begynne med antidepp igjen. Men ammer kun 1x i døgnet nå og snart er det tomt for melk.

Du må nesten kjenne på hva DU tror og føler er greit. For alle leger har forskjellige meninger. En mener det er ok, mens en annen mener det er fy.
Kommer også selvfølgelig an på hvilken du skal gå på da...

Men regner med at du også går/skal til samtaler og sånt, psykolog? For å øke "effekten"?

ja, men dette er ikke bare meninger. Dette ble informert om på et kurs for mange leger[:)]

og ja jeg går også til samtale[:)]

Jeg hadde nok stillt meg skeptisk til den legens uttalelser - men bare fordi jeg har opplevd en del "legetabber" og lærtmeg å ikke stole blindt på dem...

Så jeg hadde nok spurt litt rundt - fått flere legers mening før jeg hadde slått meg ordentlig til ro med det[:)]

Jeg får heller ikke begynne med noe før amminga er over...[&o]

ORIGINAL: *DrømmeBolla*

Det er ikke kjent om Sertralin Teva kan påvirke et barn. Du bør derfor rådføre deg med legen dersom du ammer

Dette er hva som står i pakkningsvedlegget ihvertfall.. Utoer dte vill ejeg kanskje rådført meg med en lege til.. Evnt en psykolog.
Husker min lege ikke kunne så mye om slikt og henviste meg videre for sikre svar[:)]

Lykke til

dette er en billigverson av den jeg egentlig bruker.. er samme preparat.. legen min fant frem skriv på nettet om denne typen og der stod det at den trygt kunne brukes.. dette er ganske ny forskning, så kanskje ikke den står i vedlegget ennå

jeg fikk beskjed om at det går bra å amme selv om man bruker antideprisiva. MEN at noe av det går over i mors melka å til barnet. så legen min anbefalt mæ til å ta medisin men at det ble helt opp til meg. å mitt valg var nei..

Hvist jeg ikke fungerte uten antidep så hadde jeg tatt de ja.
Og de sier jo at mødre som røyker burde amme fordi det er bedre enn mme.
Så hvorfor ikke antidep som gavner en?

Små mengder sertralin og dets metabolitt N-desmetylsertralin utskilles i brystmelk. Det ble stort sett funnet ubetydelige til ikke målbare serumnivåer hos spedbarn, med unntak av et spedbarn med serumnivåer på 50% av nivåene hos moren (men uten merkbare symptomer hos spedbarnet). Ingen bivirkninger er så langt rapportert hos nyfødte som ammes av mødre som bruker sertralin, men en ev. risiko kan ikke utelukkes.
Bruk hos ammende mødre anbefales ikke, med mindre legen vurderer at nytteverdien overstiger risikoen.

Jeg ville undersøkt med flere leger før jeg hadde begynt.[:)]

Aner ikke jeg, men ønsker deg hvertfall lykke til[:D]

Back
Topp