Antibiotikabruk

Brukte AB da jeg fikk uvi som gravid. Kun da. Barnet mitt har ikke brukt AB enda..

Er ikke så veldig bekymret for dette enda..

Sønnen vår fikk antibiotika flere ganger i året fra han var 5 mnd til han var fylte 3 år og fikk fjernet mandler og polypper! Han var mere hjemme enn i bhg pga stadige ørebetennelser og halsbetennelser. Vi fikk én sjelden gang beskjed om å bruke paracet som "medisin" men endte opp igjen hos legen noen dager senere pga ikke bedring og ofte da forverret situasjon. Nå er han forkjølt, rød i ørene og hoster men både jeg og legen er enig i at nå når han er blitt så stor (snart 6 år) så kan han få paracet og kan holde seg unna antibiotikaen.

Jeg selv har brukt også antibiotika for uvi og en sjelden gang bihulebetennelse. Den ene gangen med bihulebetennelse så var jeg så dårlig og full i feber at bestevenninnen min truet med å ringe etter ambulanse om jeg ikke gikk frivillig!!!

Min har hatt 4 kurer (3 ørebetennelser og en hals+ørebetennelse). Stod på antibiotika forebyggende hver dag fra nyfødt til 1 år. Er nå 13 mndr

Vi har lite bruk i vår familie, men på globalt plan er jeg bekymret
En ting er jo mye bruk, men feil bruk (ikke bruke opp kuren som avtale) er jo virkelig ikke bra, og de som sparer på resten så de har til en annen gang, så de slipper gå til legen... Skummelt!

• Liker
Reactions: Io
Vi har lite bruk i vår familie, men på globalt plan er jeg bekymret
En ting er jo mye bruk, men feil bruk (ikke bruke opp kuren som avtale) er jo virkelig ikke bra, og de som sparer på resten så de har til en annen gang, så de slipper gå til legen... Skummelt!
Ja, de tingene du nevner her er veldig skummelt. Som med alt annet er jo ingenting veldig kritisk på individnivå, men på allment og globalt nivå blir fort ting livstruende. Bare se på vaksinemotstandere. For en selv, kanskje ikke farlig, for andre utsatte grupper; livsfarlig. Jeg håper vi blir like bevisste rundt antibiotika som vi er med vaksiner, bare at det ene tar man, det andre avventer med/bruker riktig og kaster på korrekt måte.

Er som Sara mer bekymret for den globale utviklingen enn hjemme hos oss.
Yngste blir snart to og har ikke brukt, eldste er åtte og det er flere år siden han fikk, jeg husker ikke sist jeg selv brukte forøvrig.

Jeg fant ut tidligere i år at jeg er mye strengere enn fastlegen min. Er det virkelig vanlig å bruke antibiotika til å spare én sykedag? Hos et menneske med lavt sykefravær som fint tåler tre dager influensa, syntes jeg det var sløsing. (At det viste seg at diagnosen var feil, og jeg burde hatt allergi-medisin gjøre meg sur.)

Jeg fant ut tidligere i år at jeg er mye strengere enn fastlegen min. Er det virkelig vanlig å bruke antibiotika til å spare én sykedag? Hos et menneske med lavt sykefravær som fint tåler tre dager influensa, syntes jeg det var sløsing. (At det viste seg at diagnosen var feil, og jeg burde hatt allergi-medisin gjøre meg sur.)
Jeg tror noen leger er veldig liberale på antibiotika. Det hjelper jo ikke med antibiotika på influensa/forkjølelse heller, så hvorfor noen skriver det ut til slike sykdommer er jo helt uforståelig. Legen min har kun skrevet ut antibiotika til meg én gang. Da hadde jeg hatt tilbakevendende øyekatarr i 3 mnd og prøvd alt annet.

Antibiotika hjelper ikke på influensa, og influensa varer ikke i tre dager, så den legen der bommet på mer enn allergi dersom han sa det var influensa og ga antibiotika. Det er jo virus!

Antibiotika hjelper ikke på influensa, og influensa varer ikke i tre dager, så den legen der bommet på mer enn allergi dersom han sa det var influensa og ga antibiotika. Det er jo virus!
Hehe, tenkte det samme! :P

Det har du jammen rett I! Nå er jeg enda mer fornøyde med at jeg aldri henta den resepten.

Virus, og minst ei uke, gjerne to. Hva i all verden har det med en tre dagers forkjølelse, som forøvrig også et virus, liksom? Nei, antibiotika har ikke noe med dette å gjøre

Tredagersfeilen er min, forresten, jeg var utydelig: Innen jeg kom til legen, var det omtrent tre dager igjen av den forventede uken.

Jeg har aldri tatt ab, eldstemann 1 gang og da måtte han ellers hadde han vel vært død. De to minste har aldri trengt.

Sent from my iPhone using BV Forum

De aller fleste som tror de har influensa, her forkjølelse :) Man kan være ganske syk med forkjølelse også. Når folk sier de har influensa, og så tester de, så finner man at veldig mange faktisk ikke har det ;) Men uansett så er det virus som du sier :) Og sjelden man trenger virus medisin, vanligvis holder det med god pleie og hvile (som også gjelder ved forkjølelse)

Jepp, jeg er skikkelig dårlig med forkjølelse så godt som hver eneste vinter jeg. Men jeg har jo heldigvis ikke influensa da. Men svært mange har jo influensa i to-tre dager hvert år... Synes de selv ;-)

Back
Topp