Antibiotikabruk

Fruktplukker

:)
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Bruker du eller barna dine mye antibiotika? Er du bekymret for antibiotikaresistensen som begynner å bli en global utfordring?

Har fått antibiotika 3-4 ganger i løpet av livet, av det jeg husker selv i alle fall. Frøkna på 8 mnd har enda ikke hatt behov for noe sånt.

Jeg er overhodet ikke bekymret for vår del, men det er klart at man bør være forsiktig. Merker noen leger er litt i overkant restriktive, mens andre igjen skriver ut resepter over en lav sko. Det er jo et problem i seg selv, at man ikke kan forvente lik behandling fra ulike leger, og om en lege skriver ut antibiotika titalls ganger i året til samme pasienten er ikke det bra.

Ja begge to bruker mye ab og sånn må det bare være.
Jeg har nok minst 4 abkurer i løpet av året ,kb varierer ,i århar han hatt to.

har vell ikke tatt det på en 5 år.. mine to barn å 4 år og 8 mnd har ikke hatt behovet for noe sånn enda. =) men ja antibiotika resistens er jo et stort problem, og kommer nok til å bli en stor problem stilling. og det burde kanskje iblandt bli høyere terskel or å skrive ut en pencilin/antibiotika kur det er jo mye økende bruk i slike legemiddler.. i noen land kan man vell til og med gå på apoteket og handle det uten resept ? :O

Snuppa på 3 år har aldri fått antibiotika, og husker ikke sist jeg trengte det. Men generelt så er det jo et økende problem...

Eldste har vel hatt en forebyggende kur. Tror ikke han har hatt fler. Minsta ingen.

Jeg hadde noen når jeg var yngre. Ikke mange, men noen. Som voksen har jeg hatt to de siste to-tre årene. Da var det sikkert ca 20 år siden sist.

Omtrent aldri.

Nei, kun når det er helt nødvendig. Ungene har vel aldri brukt antibiotika, de er nå 7 og snart 3.

Det er et problem at mange gir antibiotika for hver minste ting. Mye klarer kroppen å ordne opp i best på egen hånd.

Jeg har det i perioder. Var en periode jeg hadde 6 halsbetennelser på 4 mnd, da brukte jeg mye antibiotika. Og når jeg var gravid med første, så hsdde jeg nesten konstant uvi de siste månedene. Da gikk det også mye antibiotika. Nettopp avslutta første antibiotikakur denne graviditeten og, pga uvi. Håper jeg ikke trenger mer!

Vi får forresten ikke ab uten at det er nødvendig
Ja, for det er det som er viktig tenker jeg, at man får det kun når det er helt nødvendig. Veldig mye går over av seg selv, selv om det er bakterier, men mye må behandles også. Jeg tror mange får unødvendig mye ab.

Ja, for det er det som er viktig tenker jeg, at man får det kun når det er helt nødvendig. Veldig mye går over av seg selv, selv om det er bakterier, men mye må behandles også. Jeg tror mange får unødvendig mye ab.
Vår lege gir aldri uten at man må ha,men vi har kroniske sykdim både jeg og kb ig dermed blir det noen ganger hvert år.
Heller ab enn å måtte havondt i lang tid

Nei, hverken gutten min eller jeg bruker mye ab. Har hatt sykdommer der det absolutt hadde vært en fordel, men som oftest er det jo slik at ab bare kan forkorte sykdomsperioden og dermed har vi latt kroppen jobbe seg gjennom dette av seg selv. Dette selv om det har vært bakterielle infeksjoner.

Har gått på flere kurer nå under graviditet men tror jeg kun har gått på det én gang før i livet. Er generelt veldig lite syk, og føler kroppen min klarer å "rydde opp" i det meste med litt hvile :)

Sønnen min har fått antibiotika 1 eller 2 ganger grunnen halsbetennelse mener jeg. Men han også er generelt veldig lite syk.

Svært sjelden.frøkna er bare 3 mnd, og har ikke vært syk enda:)
Jeg er også allergisk mot visse typer penicillin, så er svært forsiktig, og min erfaring av ab uten penicillin ble 3 dagers opphold på sykehuset med drypp fordi det ikke hadde effekt...

Jeg er veldig bekymret for dette!

Pga alvorlig infeksjon i fjor gikk jeg på antibiotika i nesten 2 mnd i strekk. Forferdelig å tenke på.

Er veldig redd for hva som skjer når flere og flere typer slutter å fungere.

Nå har de heldigvis funnet ut at kombinasjon av flere forskejllige tper samtidig kan ta knekken på endel resistente bakterier fordi de ikke klarer å beskytte seg mot mer enn en av gangen. Men hvor lenge varer det? Huff huff hjelp :(

Prøver å være restriktiv dersom det er trygt å vente litt. F.eks med øyekatarr har vi noen ganger fått resept men blitt enige om å vente et par dager med å hente ut i tilfelle det går over. Om man starter på en kur er det også viktig å ta den ferdig så ikke bakteriene bare blir litt svekket og så kan bygge seg opp, det er med på å skape resistens.

Veldig sjeldent (bank i bordet)! Jeg har fått en i år pga forkjølelse som utviklet seg til lungebetennelse, men ellers har jeg bare hatt et par kurer for urinveisinfeksjon tidligere. 7åringen har aldri hatt behov for antibiotika, mens 2 åringen måtte få en kur i fjor pga sterk ørebetennelse.

Jeg er veldig bekymret for dette!

Pga alvorlig infeksjon i fjor gikk jeg på antibiotika i nesten 2 mnd i strekk. Forferdelig å tenke på.

Er veldig redd for hva som skjer når flere og flere typer slutter å fungere.

Nå har de heldigvis funnet ut at kombinasjon av flere forskejllige tper samtidig kan ta knekken på endel resistente bakterier fordi de ikke klarer å beskytte seg mot mer enn en av gangen. Men hvor lenge varer det? Huff huff hjelp :(
Ja, hvor lenge varer det? For sånn som det er nå er det mange multiresistente bakterier, og vi her i Norge er veldig skånet for problematikken. Men det er kun spm om tid før vi får samme problem, og vanlige bakteriesykdommer kan bli dødelige for enkelte mennesker med immunsvikt/nedsatt immunforsvar. Det forskes masse på dette, men uheldigvis er bakteriene raskere enn mennesket..

Back
Topp