Anterior previa

Aprilbaby 17

Blir kjent med forumet
Flere som har fått påvist anterior previa på ordinær ultralyd?. Må man forberede seg på komplikasjoner under fødselen, eller går morkaken vanligvis oppover etterhvert som magen vokser?, Blir bekymret av å lese om dette på Google

Morkake forran åpningen? Hadde det sist. Var på flere ultralyder og i uke 36 hadde den flyttet seg nok til at jeg fikk føde vaginalt:)

Ja, foran åpningen ja. Så godt å høre at den gikk oppover. Fikk du høre at du kanskje måtte ligge i sengen den siste tiden frem til fødsel, dersom morkaken fortsatt lå langt nede?.Leste på en side at man måtte regne med å bli sengeliggende dersom morkaken fortsatt lå langt nede på slutten av svangerskapet

Jeg fikk påvist det i uke 16 pga stor blødning. På OUL forrige uke, 18+2 var alt normalt :)

Jeg hadde det i forrige svangerskap, fikk ny ultralyd i uke 32 og da hadde den flyttet seg :-)

Jeg hadde det tidlig i svangerskapet (1.trimester), men i uke 13 var den flyttet seg opp :)

Ja, foran åpningen ja. Så godt å høre at den gikk oppover. Fikk du høre at du kanskje måtte ligge i sengen den siste tiden frem til fødsel, dersom morkaken fortsatt lå langt nede?.Leste på en side at man måtte regne med å bli sengeliggende dersom morkaken fortsatt lå langt nede på slutten av svangerskapet

Nei, det sa de ikke noe om:) fikk ingen restriksjoner

I de aller fleste tilfeller blir den vel trukket opp når livmora vokser. Derfor det er en ekstra kontroll. Og om alt er greit at, noe det ofte er, så er det jo ikke noe problem. Ikke ta sorgene på forskudd ;) Klem

Med eldste låg den heilt over åpningen på oul, men var flyttet seg godt vekk på neste sjekk. Med nr.2 og 3 låg den delvis over åpningen, og hadde flyttet seg vekk ved sjekk i uke 32:-) Fått beskjed om at den flytter seg for flesteparten :-)

Jeg fikk også påvist dette ganske tidlig,på oul forrige uke hadde den ikke flyttet seg,så skal tilbake på morkakekontroll i uke 32 :) de sa at den flytter seg oppover i de fleste tilfeller!

På ultralyd så vi i går at den er marginalis.. syns morkakenavnene er så morsomme :D Siden den er kun i nærheten av åpningen håper jeg den har trekt seg godt tilbake til morkakesjekk i januar :-)

Her blir det også morkake sjekk i januar. :)

Jeg fikk også påvist morkaken lavtliggende og anterior (fremre vegg, ca 1 cm fra indre mormunn) på ultralyd. Hadde en kraftig blødning og en litt mindre i uke 15 grunnet og fikk UL for å se hva blødningene kom av. Er nå 17+4 og skal til rutine UL om 5 dager. Håper den har flyttet seg, og at jeg slipper flere blødninger. Skremte vettet av meg...:-( Er visstnok mer vanlig å oppleve blødninger og komplikasjoner med morkaken liggende lavt, men hos de aller fleste (tror det kun er 1% som fortsatt har det i uke 32) flytter den seg oppover i takt med at livmoren vokser. Mange merker heller ingenting til det og på neste sjekk har den flyttet seg. Jeg tror grensen på å føde vaginalt er at morkaken må ha en klaring på ca 2-2,5 cm fra indre mormunn.

Back
Topp