Antall måltider på dagen

Hvor gammel er gutten din? Jenta her klarer ikke å spise annet enn helt helt finmost mat. Tenkte på knekkebrødet jeg ;-) Hun fikk middag her en dag der ikke alle gulrottene var finmost, spyttet og brakk seg...
Han er 5,5 måneder. Ikke farlig at de brekker seg, men kommer det en liten klump i en mos kommer den jo uventet, og uten at hun var klar for det. Gi henne en stor bit hun kan gnage på, knekkebrød, kokt potet eller hva enn hun liker. Så lenge hun får gjøre det selv får hun kontroll og greier høyst sansynlig å spise annet enn mos. Trenger nok litt tilvenning før det går en del inn i munnen :)

Sent from my iPad using BV Forum

hmm, kanskje vi skal begynne med grøt (og etter hvert skive) til frokost. Hun er veldig treg med å spise på morgenen, kan jo være at grøt glir bedre enn mme.
Er ikke sikkert grøt går kjappere da. Tar laaang tid med grøt her. Kreves tålmodighet:)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Nå er heldigvis natta som vanlig her, men syns antall matinger har økt på dagtid. Skal vel ikke være sånn når de nærmer seg halvåret? Kanskje det ikke er noe futt i melka lenger. Får se på kontrollen til uka, høre hva hs tenker.

Om to og en halv uke skal jeg bort en natt også, uten baby. (Sett at ho tar flaske da selvfølgelig) Jeg får ikke til pumping denne gangen, så det går mot mme, og hvis ho først skulle godta dèt så er jeg redd for at veien mot ammestopp er kort..
Har vært frista til å starte med mme et par ganger jeg også. Nå er ammingen så uregelmessig at hun er helt avhengig av meg.
Men puppen er veldig fin å ha som trøst, og den nærheten og kosen er jeg ikke klar til å gi fra meg, uansett hvor sliten jeg er.

Full amming enda her, skal på 6 mnd kontroll i morga, så da får vi se om det er nok. Har fått litt mildere grøt typer som er kjøpt i Sverige. Så tenker vi prøver med litt velling i morga kveld

Han er 5,5 måneder. Ikke farlig at de brekker seg, men kommer det en liten klump i en mos kommer den jo uventet, og uten at hun var klar for det. Gi henne en stor bit hun kan gnage på, knekkebrød, kokt potet eller hva enn hun liker. Så lenge hun får gjøre det selv får hun kontroll og greier høyst sansynlig å spise annet enn mos. Trenger nok litt tilvenning før det går en del inn i munnen :)

Takk for tipset. Skal prøve det ut en gang hun ikke er skrubbsulten, sannsynligvis når vi spiser samtidig. Da er hun alltid interessert i å få noe i munnen hun også :)

Er ikke sikkert grøt går kjappere da. Tar laaang tid med grøt her. Kreves tålmodighet:)

Hun er veldig treg på flaska på morgenen. Bruker gjerne 20min på å drikke 70-80ml.
Prøvde med grøt i morges. Fikk en halv porsjon i henne mye kjappere enn flaska :-)

HS sa ved 6mnds alderen skulle de ha tre faste måltider per dag. Jeg lurer på hvordan jeg skal få klemt inn tre faste måltider i tillegg til melk på 10t hvor noen av de går bort til soving....

Sent from my iPhone using BV Forum

HS sa ved 6mnds alderen skulle de ha tre faste måltider per dag. Jeg lurer på hvordan jeg skal få klemt inn tre faste måltider i tillegg til melk på 10t hvor noen av de går bort til soving....

Her gies melk som tillegg til de faste måltidene. Altså først mat, så melk. Frokost, lunsj, middag og kvelds. Han får ikke melk etter frokosten, så får jeg se åssen det blir med melk etter middag når jeg får innført en hel porsjon.

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Men melk skal jo være hoved enæringen frem til de er 1 år...eller?

Har jeg aldri hørt. Og det ble hvertfall ikke praktisert med storebror og ingen helsesøster som sa noe på det. Hadde ikke vært mulig å gjennomføre med lillebror, her er ikke lenger melk å regne som et måltid, han blir ikke mett av det rett og slett. Det blir mer for væsken sin del.

Nå er jeg ikke innmari opptatt av anbefalinger om mat fordi det aldri passer inn i hvordan mine barn spiser. Men tenker at fire til fem dl melk må være passelig når man spiser fire måltider om dagen. Da er det jo i tillegg væske i grøten.

Det er jo mme i grøten da. Så det tar vel delvis over for melka. Hvis jeg skal ernære henne på hovedsakelig puppen min i et halvt år til går jeg på veggen.

Hun ene på barselgruppa mi fikk beskjed om å gi fem måltider om dagen. Det er jo ikke tid til det! Her kan hun fort sove 13-14 timer på natta i tillegg til et par timer på dagen.
Men de sier jo ulikt alle sammen...

Rart hvor mye forskjellig de helsesøstrene sier. Hvis en tenker på at en skal fullamme til barnet er 6mnd og så starte med introduksjon så skjønner ikke jeg hvordan en skal kunne ha tre faste måltider ved 6-mnd alderen...

Rart hvor mye forskjellig de helsesøstrene sier. Hvis en tenker på at en skal fullamme til barnet er 6mnd og så starte med introduksjon så skjønner ikke jeg hvordan en skal kunne ha tre faste måltider ved 6-mnd alderen...
Regner med det ikke gjelder de som blir fullammet til 6 mnd akkuratt. Det er nok et råd basert utfra Junibarn84 sitt barn. Å det er slik man må ta det helsesøster sier også, ikke som bastante fakta på hvordan ting skal være, fordi det eksisterer ingen mal de følger, men som råd man kan velge å følge hvis det passer seg sånn. De vokser jo opp alle barna og spiser de måltidene de trenger;)

Regner med det ikke gjelder de som blir fullammet til 6 mnd akkuratt. Det er nok et råd basert utfra Junibarn84 sitt barn. Å det er slik man må ta det helsesøster sier også, ikke som bastante fakta på hvordan ting skal være, fordi det eksisterer ingen mal de følger, men som råd man kan velge å følge hvis det passer seg sånn. De vokser jo opp alle barna og spiser de måltidene de trenger;)

Men denne helsesøteren kjenner ikke mitt barn. Var på åpent helsestasjon, så tror hun uttalte seg generelt.

Tror jeg skal ringe min hs og be hun komme en tur, hun har ikke vært her siden juni og ba meg bare ringe når jeg trengte nytt besøk.

Min hs er ganske liberal og kommer sikkert til å be meg kutte ut mme helt, haha..

Aner ikke hvor mange måltider ho har, får mat når ho er sulten :) her full ammes ho enda, nekter å drikke mme... Jobber med å introdusere fast føde, men har ømfintlig mage, så ting tar tid

Jeg fant det her i en bok som er ut gitt av helsedirektoratet:

ImageUploadedByBV Forum1409853833.290392.jpgImageUploadedByBV Forum1409853844.222193.jpg

http://helsedirektoratet.no/folkehelse/ernering/Documents/Mat for spedbarn 2011.pdf
Synes dette heftet beskriver fint jeg uten å gi for klare og bastante påstander om hvordan det skal være. Med 6-7 måltider må de vel regne melk som et måltid og fast føde som et annet da? Foreksempel når jeg gir melk etter kveldsgrøt er det å regne som to måltider? Kan ikke skjønner hvordan man ellers skal få tid til 6-7 måltider på en dag?

Last edited:
Back
Topp