Ansvarsgruppe?

Ellen

Glad i forumet
VIP
Jeg ønsket ansvarsgruppe til sønn min som har store språkvansker.Han har logoped,ergoterapaut,fysio,innleggsåler(plattfot),astma,allergi.
Etter at han begynte på skolen fikk jeg beskjed om at han ikke får ansvarsgruppe siden ikke helsesøster er med i møtene,og han ikke har IP.
Er det sånn hos noen andre her.?
Jeg syns det er ganske mye å ta tak i fra ortocares innleggsåler og spesialsko pga plattfot, Ergo og fysioterapaut,logoped,og spesialu.visning.

Guten min har IP, og dermed og ansvarsgruppe, utan at vi har noko som helst med helsesøster å gjere.

Dei som er med i ansvarsgruppa her no for tida er foreldre, fastlege, kontaktlærar, spes.ped.koordinator på skulen, PPT, BUP, fysioterapeut, ergoterapeut og autismeteamet. Ansvarsgruppemøte har vi berre to gongar i året, men vi har mange andre møter i løpet av året, med ein eller fleire instansar.

Eg veit ikkje kva som skal til for å "kvalifisere" til IP, men ein må i alle fall vere avhengig av koordinerte helsetenester frå fleire instansar, for lange periodar. Dei ulike problemområda må påvirke kvarandre i større eller mindre grad for at det skal vere naudsynt med felles møter.

Sjå på nettsidene til kommunen din, der skal det vere skjema for å søke om IP. Ansvarsgruppe blir oppretta i samanheng med IP.

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

At helsesøster ikke er med skal vel ikke ha noe å si.
Har dere søkt om IP og fått avslag? Eventuelt hva var grunn for avslaget?

Alle som har behov for langvarige og koordinerte tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven, spesialisthelsetjenesteloven og psykisk helsevernloven har rett til å få utarbeidet en individuell plan.
Man må ha 2 eller flere tjenester inne.
Anbefaler deg å gå inn på Helsedirektoratet sine sider og søke på individuell plan.

Jeg tenker at uansett IP eller ikke så kan man ha en ansvarsgruppe, i min kommune er det ofte PPT som innkaller til samarbeidsmøter når barna ikke har IP. Jeg tenker at det ikke spiller noen rolle hva man kaller møte (ansvarsgruppemøte, IP møte, samarbeidsmøte osv) så lenge dere som foreldre får den hjelpen dere har behov for :)

Takk for svar jenter. Nei jeg vet ikke hvordan dette skal gi seg utslag som flere helsetjenester som 2.Måtte være ergo/ fysio fra rehab.for barn i vår kommune,-samt spesialsåler gjennom barneavd/nav/ortocare.
Men som du sier det kan vel være det samme hva man kaller møtene.Men jeg syns ikke disse møtene er noe særlig. Mangler saksliste som lister opp vanskeområdene,og veien videre. Går mest på hva som har skjedd siden sist,og det er jo såklart viktig.

Hvem kan i så fall si at han har krav på IP?

Back
Topp