Ansvarsgruppe - hvem er koordinator?

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Når man starter en ansvarsgruppe, hvem skal være koordinator? Hvem er koordinator hos dere som har dette for barna?

Jeg leste på nettet at det skulle være den instansen som hadde mest og gjøre med barnet (noe som høres veldig logisk ut), og at det var barnehagen for barnehagebarn, skolen for skolebarn osv.

Så jeg snakket med barnehagen om og danne en, men i dag kom de og sa at det er ppt sin jobb, og at ppt kaller inn de som de mener bør være til stede. Jeg trodde vi hadde stor bestemmelsesrett i hvem som skulle være til stede jeg?

Synes også det er litt rart om det må være ppt, siden de nettopp har kommet inn i bildet, og det bare er vi foreldre som har hatt en førstesamtale med de. De har ikke observert barnet en gang.

Hva er egentlig vanlig?

Unnskyld teit spørsmål, men hva slags ansvarsgruppe da?
Eneste ansvarsgruppe jeg har vært borti er via jobben med narkomane som prøver å komme seg ut av det 

E-FM skrev:
Unnskyld teit spørsmål, men hva slags ansvarsgruppe da?
Eneste ansvarsgruppe jeg har vært borti er via jobben med narkomane som prøver å komme seg ut av det 

Ansvarsgruppe for og samkjøre arbeidet/behandlingen mellom flere innstanser rett og slett. Det er sikkert akkurat det samme som du gjør gjennom jobb, bare at hos oss gjelder det barn med problemer og utfordringer.

nå jobber jeg innen rus og psykiatri, der har vi koordinatorer fra kommunen som regel, altså en ruskonsulent, som har ansvar for å passe på slik at alle substanser er med på møter og div.. vil nok heller tro det lønner seg med en uten for bhg, altså ppt eller slik, iallefall om det skal kooridneres mellom lege, bhg, nav, bupp osv..

Jeg ville jo sagt at det i utgangspunktet er dem som har mest kontakt med barnet! Men så spørs det jo også om de kan opprettholde en ansvarsgruppe som kontinuerlig blir avholdt?

Har jobbet i barneverntjenesten og da var det som oftest barneverntjenesten som hadde det koordinerende ansvaret. I en ansvarsgruppe med der barnet hadde psykiske lidelser, hadde bydelen en egen koordinator for akkurat dette.

Men jeg ville vel egentlig vurdert hvem som kjenner barnet best, jobber mest med det, osv.. Og hørt om det var mulig at dette ble deres ansvar?? Min erfaring med PPT, er at de gjerne bare jobber konkret med barnet i perioder, hvorpå feks skole overtar etter anbefalinger/samarbeid med PPT. uansett så er det absolutt et tema og diskutere når det endelig blir innkalt til ansvarsgruppemøte!

Ja, jeg tenker jo også at det er hvem som kjenner barnet best som er avgjørende. 

Ppt har vi hatt en samtale med, og de har ikke møtt jenta enda. Vi vet jo heller ikke hvor involvert de vil være fremover. Bup har vi gått hos i ett år, regelmessig, men de har bare møtt jentungen ett par ganger. Nå er vi ikke så ofte hos bup lenger heller. Fysioterapauten er også involvert, og skal være med på møtene, men på nåværende tidspunkt skal hun starte en gruppe med barnehagen, som barnehagen skal drive videre.

Men vi får høre med ppt om de kan kalle inn til første møte i allefall. Så kan vi jo eventuelt diskutere der hvem som skal være koordinator fremover. 

Alle kommuner har en liste over folk som har dette i sin stilling. Det kan være spes.ped, helsesøster, avdelingleder i skolen, fagtjeneste osv som har fått dette i tillegg på sin stilling. I vårt tilfelle så er det helsesøster tilknyttet den barneskolen han gikk på som er kordinator.

No er jeg i min 3 periode på enkelt barn med spesielle behov,jeg er 100% på det ene barnet og da har(er) jeg og koordinator i ansvargruppen,fordi jeg er den som har mest med barnet å gjøre:-) det er også jeg som leiermøtene og kaller inn til gruppe møtene:-)

Cutie Funny Bubbles skrev:
pp-tjenesten er som regel bare inne og observerer barnet. skriver sin sakskyndige raport og så er dem ferdige med jobben.  og kommer inn igjenn hvis det er noe mer barnet trenger.

men her består ansvarsgruppa våres av foreldre, fysio og barnehage. og det er barnehagen som er koordinator. 

Men ut fra det jeg leser fra deg og som du har hatt med barnehagen tidligere så virker det som dem ikke vil ta på seg  "ekstrajobben" med å være koordinator.

Det stemmer nok det! Jeg fikk beskjed i dag igjen, av styrer, at ppt kunne gjøre det, eller jeg kunne gjøre det selv. Så da får jeg vel kanskje sette meg ned og skrive innkalling selv da. Trodde hele poenget med ansvarsgruppe var at det skulle lette foreldrene for en del jobb jeg men...

Kom på en ting nå.

Har jenta di en individuell plan(IP)? for hvis ikke må du søke om å få det... og der er det en som skal være koordinator. og de som lager en IP er som regel samme som er i ansvarsgruppe.   

IP som i individuell utviklingsplan? Barnehagen skriver en slik en ja. Ingen andre som har hatt tilsyn, eller noe med den og gjøre, av instansene. 

Barn med spesielle behov skal ha noe som heter individuell opplæringsplan IOP. det er noe barnehagen skal skrive hvert 6 mnd. og dere få kopi av. der skal det stå hva dem gjør og om det har noe for seg. altså utvikling og slik.

men så har barnet rett på Individuel plan. IP.  (ja dumt at de heter nesten det samme) som går mer på plan for hele livet. fritid, barnehage, skole, og slik.    http://helsedirektoratet.no/helse-og-omsorgstjenester/habilitering-rehabilitering/individuell-plan/Sider/default.aspx kan leses om litt her.
og det er noe barnet har rett på. men det må søkes kommunen.  (kan hende det kalles utviklingsplan hos dere)

desverre er ikke dette med lover og regler så lett å sette seg inn i. hvafall ikke hvis barnehagen setter seg litt på bakbena...   (vi fikk skikkelig god hjelp av barnehagen)

Takk for oppklaringen og informasjonen. Jeg har lest litt om det de siste dagene, men gikk ikke inn i hva det var, fordi jeg automatisk gikk ut ifra at det var det hun hadde i barnehagen. Litt navneforvirring rett og slett!

Da skal jeg lese litt mer grundig om det! :)

I den kommunen jeg bor i er det en person som har IP-korr som fulltidsjobb og det holder ikke. Slik at i en periode var kravet at det skulle være en med 3- årig utdannelse, nå er det imidlertid slik at "hvem som helst" i teorien kan være det også får de veiledning ved behov av en korrdinerende enhet i kommunen som også tar det mest kompliserte sakene.

Jeg jobber innenfor videregående skole og for våre elever er det representanter fra kommunen som leder ansvarsgruppene og kaller inn til møter.

Back
Topp