Ansvar i egen hage

Noen som VET?
Jeg innbiller meg at jeg har ansvar for om noe skulle skje i min hage.
MEN jeg har to drittunger til nabo som gjentatte ganger ( og foreldrene så klart) har fått beskjed om at de ikke får være hos oss når ikke vi er hjemme.
Allikevel finner jeg de lekene og klatrende i statuene hos oss nesten HVER dag jeg kommer hjem.
De har ingen leker selv i Hagen hos seg og vi har både huskestativ og dumpe og alt.
Dette irriterer meg noe helt jævlig! Men marerittet mitt er jo at jeg finner en av de skadet på bakken.
Har du statuer i hagen?

Jeg ville fått politiet til å ta en prat med foreldrene, jeg gjorde det i et tilfelle for noen pr siden :p det var ikke vanskelig å då politiet til å ta en tlf så vedkommende skjønte alvoret :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Nå vet ikke jeg hvor tydelig du har sagt ifra, men jeg ville bare gått over til de og sagt rett ut at jeg ikke ønsket barn eller voksne på tomta mi uten forespørsel, forklart at ansvaret falt på meg hvis noe skulle skje. Jeg ville også satt opp gjerde. Lykketil, har full forståelse for irritasjonen din, hadde blitt mektig lei om det var hjemme hos meg!

Hadde irritert meg noe inn i hampræva. Vet ikke hvordan det er, men når vi kjøpte trampoline (for mange år siden) så fulgte det med et skilt for å henge på den hvor det sto at eier hadde ansvar. Og om den ble brukt uten tillatelse var det på eget ansvar.

Tror faktisk at hvis ungene skader seg på din eiendom på lekestativ etc så er eier ansvarlig. Og at du som eier er pliktig til å sikre disse tingene forsvarlig.

Så lenge de er innenfor din eiendom er det ditt ansvar ja. Jeg sliter selv med det samme, men har da en vakthund løs i hagen. Jeg har flere skilt på gjerdene hvor det står "pass for hunden" men til ingen nytte.. Best å la de bli litt skremt av politiet så de skjønner alvoret!

" åh har de vært hos dere igjen ...."
Med sånne idiot foreldre er det jo ikke rart unga ikke hører!!!!!!
Da ville jeg vært enda tydeligere neste gang. Med en gang se åpna døra ville jeg saft høyt og strengt "se å oppdra ungene deres og følg med på hva de driver med! Ser jeg de en gang til på min tomt ringer jeg politiet!" Og så går du.

Så hva ble egentlig konklusjonen her??
De har ikke lov å være på min tomt men jeg er allikevel ansvarlig om de er det??

Får ikke sagt det tydeligere enn barna dere får ikke lov å oppholde seg hos meg!
Fælt å skulle måtte true naboen med politi.
Ugreit:o

Ser ut som det kommer an på hvor sikret utstyret er osv.
Artikkelen er fra 2011, men vil tro den gjelder nå og:)
http://www.aftenposten.no/bolig_old/Du-kan-fa-ansvaret-ved-ulykke-5326616.html
Vi har ikke trampoline og tror huskestativer og sånn er monterte greit. Problemer er jo at de klatrer på de stolpene liksom øverst som huskene henger ned fra :o
De går opp stiga til sklie men fortsette opp til den bjælka og hopper bortover forbi huske festene og klatrer ned ett tau på andre siden. Det er jo høyt opp og IKKE ment for barn å være oppå der!!!

Vi har ikke trampoline og tror huskestativer og sånn er monterte greit. Problemer er jo at de klatrer på de stolpene liksom øverst som huskene henger ned fra :o
De går opp stiga til sklie men fortsette opp til den bjælka og hopper bortover forbi huske festene og klatrer ned ett tau på andre siden. Det er jo høyt opp og IKKE ment for barn å være oppå der!!!

Logiske for meg er jo at dette uansett burde være foreldrenes ansvar da. Men jeg ville kanskje tatt en tlf til forsikringsselskapet og spurt dem. Evnt ta en tlf til politiet og hør hva de sier om saken.

Vi har hatt problem med nabounger som har gått ned på vår eiendom i det siste. Ligger mot friområde. Har ei trapp som di fort kan ramle i som di går ned (bratt og gammel trapp) og badestamp med litt vann i.... Snakka med di og virker nå som di har sluttet gå hjem via vår hage. Tenker selvsagt på om det skulle skje dem noe....

Er vannet dypere enn 20 cm så skal det være enten hard topp eller gjerde med minste høyde på 1.50 m med låsbar port. Sinnsykt ansvar med vann i hagen...

Så hva ble egentlig konklusjonen her??
De har ikke lov å være på min tomt men jeg er allikevel ansvarlig om de er det??

Får ikke sagt det tydeligere enn barna dere får ikke lov å oppholde seg hos meg!
Fælt å skulle måtte true naboen med politi.
Ugreit:eek:

Dessverre er du nok ansvarlig, foreldre skal liksom slippe unna så lett ;) hadde ikke brukt energi på å snakke mer med naboen, hadde bare ringt politiet og fått de til å ordne opp..

Så lenge det er lekestativ riktig montert og står stødig og forsvarlig så har nok du ditt på det tørre.

Men hvorfor la folk behandle ungene sine slik? Hvor gamle er de? Hvordan reagerer de når du sier de ikke får lov å være der?

Back
Topp