Ansvar å ha barn

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marthe
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Marthe

Guest
Har du tenkt over hvilket ansvar det er å ha barn?
Alt vi må lære barna. Ikke bare skal de ha mat, klær og omsorg.
Men vi må lære de alle elementære ting som å gå, skrive, sykle svømme osv...

Etterhvert som barna vokser til endres behovene. Vi skal lære de til å klare seg selv og bli selvstendige.

Barna lærer mye av hva du gjør ikke hva du sier. Er du bevisst i dine valg over hva du gjør og hvor mye du engasjerer deg?

Har du noen gang tenkt over hvilket ansvar du har som mor eller far??

Etter å ha fått barn begynner den viktigste jobben vi noen gang vil ha. Tenker på det stadig vekk og blir litt stressa for om jeg mestrer jobben bra nok..

Tenker ofte på det - nærmast konstant. Spesielt sia eg har ei bonusdatter itillegg til mine eigne.

Er det ikke naturlig å tenke over dette før man planlegger å få barn? :) Det gjorde vi. Til tider kan det virke litt skummelt, men ingen er perfekte.;)

Ansvaret er vel så og si hovedgrunnen til at jeg ville ha barn. Syns ikke det er skummelt i det hele tatt, bare kjempespennende! Gleder meg sånn til alt vi skal igjennom de neste 20 årene :)

Ja det har jeg tenkt over, og er nok over gjennomsnittet bevisst. Jobber også med barn så gjorde dette før jeg fikk barn selv også.

Ja det har jeg tenkt på flere ganger. Men det jeg syns er litt morsomt at folk tar lettere på å få barn sammen enn å gifte seg?? Hallo liksom. Barn er det største ansvaret og forpliktelsen man noen gang kan få/gjøre. :-)

Ansvaret er vel så og si hovedgrunnen til at jeg ville ha barn. Syns ikke det er skummelt i det hele tatt, bare kjempespennende! Gleder meg sånn til alt vi skal igjennom de neste 20 årene :)
Enig der :-) Det er så fantastisk p få være med på utviklingen. Få se det lille mirakelet vokse opp og lære nye ting, se at det barnet du bar i magen plutselig har lært seg å hoppe ut av senga si. Det er veldig lærerikt, en finner ut hvem en selv er. Lærer å se hva som er viktig i livet :-)

Er det ikke naturlig å tenke over dette før man planlegger å få barn? :) Det gjorde vi. Til tider kan det virke litt skummelt, men ingen er perfekte.;)

Jeg tror ikke alle helt har tenkt igjennom ansvaret som er i å få barn :)
Men man lærer og modnes jo underveis som forelder og :)

Dette er noe jeg tenker mye på. Er et stort ansvar, men det er også et ansvar man tar på seg i det man velger å få barn. Men jeg vil tro de aller fleste tenker tanken på om de mestrer jobben og ansvaret godt nok. Er ikke bare bare alltid.

Ja det har jeg tenkt på flere ganger. Men det jeg syns er litt morsomt at folk tar lettere på å få barn sammen enn å gifte seg?? Hallo liksom. Barn er det største ansvaret og forpliktelsen man noen gang kan få/gjøre. :-)
På en annen side kommer den forpliktelsen lett med instinkt og morskjærlighet, mens et forhold ikke er betingelsesløs kjærlighet på samme måte som drivkraft.

Nei det har jeg opplevd at ikke alle gjør. "Alle" får barn og det går jo oftest bra - hvor vanskelig kan det være liksom? Noen tenker at de ikke trenger å gjøre om på livet sitt når de får barn, eneste forskjellen er et par unger i stua liksom. Noen tar ting som det kommer. Noen føler ikke helt interessen for barn heller, eller har så veldig mye tanker om foreldrerollen, om hva en god barndom bør inneholde osv. Så ei på britiske fødeavdelingen som egentlig ikke visste om hun ville ha barn...

Nei det har jeg opplevd at ikke alle gjør. "Alle" får barn og det går jo oftest bra - hvor vanskelig kan det være liksom? Noen tenker at de ikke trenger å gjøre om på livet sitt når de får barn, eneste forskjellen er et par unger i stua liksom. Noen tar ting som det kommer. Noen føler ikke helt interessen for barn heller, eller har så veldig mye tanker om foreldrerollen, om hva en god barndom bør inneholde osv. Så ei på britiske fødeavdelingen som egentlig ikke visste om hun ville ha barn...
En smule sent å tenke på det da kanskje, eller var det smertene som snakket?

Nei hun skulle settes i gang. Hun gruet seg til å ikke kunne sove lenge på morgenen og å ikke kunne gå på jobb...
Ouch. Men altså, jeg er sånn enda jeg at jeg hater å stå opp og står opp i siste liten. Det går greit her,pga mannens jobb. Om jeg hadde måttet ta lillemor om morgenen så hadde jeg bare måttet manne meg opp. Kvinnen du snakker om kunne jo godt føle det slik samtidig som hun tok ansvar.

Ouch. Men altså, jeg er sånn enda jeg at jeg hater å stå opp og står opp i siste liten. Det går greit her,pga mannens jobb. Om jeg hadde måttet ta lillemor om morgenen så hadde jeg bare måttet manne meg opp. Kvinnen du snakker om kunne jo godt føle det slik samtidig som hun tok ansvar.
Jada ikke sikkert hun ikke er en god mor forde eller ikke tar ansvar. Mente bare at det ikke er alle som har morsrollen som en viktig del av livet foran seg, de er opptatt av jobb og andre ting og har aldri egentlig hatt interesse for barn og derfor heller ikke tenkt så mye på det. Før de plutselig er "gamle nok" og burde få barn fordi det gjør jo alle :p Det var i hvertfall grunne til at hun ble gravid.

Tenkte mye på det før vi fikk, men har lært i etterkant at ingenting kan forberede deg på forelde rollen før barna er der. Men du lærer utrolig mye underveis å kjærligheten til barna gjør slik at du ønsker ikke noe annet i hele verden at barna har det bra og at dem utvikler seg som dem skal!

Ja noen ganger kjenner jeg at det blir litt overveldende

Tviler ikke på det, men syns det er rart at de som bevisst prøver å få barn ikke tenker over ansvaret. :) Som du sier lærer vi og modnes vi heldigvis underveis ;)

Back
Topp