Anpusten?

Utsikt

Betatt av forumet
Augustlykke 2015
Flere som merker at de plutselig er blitt mer anpusten etter at dere ble gravide? Jeg står og holder kurs store deler av dagen og tar meg selv i å puste som om jeg akkurat har tatt meg en løpetur. Føles ikke ut som om kroppen er helt som den skal, men hva vet jeg - det er kanskje normalt?

Har nå fått en legetime om en times tid for å ta en sjekk. Har astma så greit å følge opp dette med pust.

Ja, man blir fortere andpusten når man er gravid :)
Jeg har det sånn og har hatt det i alle graviditetene. Puster og peser bare etter en tur i kjelleren og opp igjen :P
Jeg har astma også og jeg må ta litt medisiner av og til. Sjekket med legen om det var ok å ta de medisinene jeg har og hvor mye som var "greit" :)

Fant dette i en artikkel :)
Økt blodvolum
I svangerskapet stiger oksygenbehovet, noe som resulterer i økt tidevolum (luften som pustes inn eller ut i løpet av en normal respirasjonssyklus) og respirasjonsfrekvens.

Blodvolumet øker med opptil 40 prosent, noe som gir høyere hjertefrekvens og høyere slagvolum. Hvilepulsen øker med ca. 10-15 slag per minutt (store individuelle variasjoner). Dette er grunnen til at du relativt tidlig i graviditeten blir andpusten bare etter noen få trappetrinn eller en liten oppoverbakke.

Jeg blir og fort andpusten! nesten litt flaut så sliten jeg blir noen ganger!! jobber i 3 etg og tar trappene hver dag og blir utrolig sliten av å gå opp trappene noen ganger. værst på morgenen. lunsjen er ikke så gal! spørs kanskje hvor fort jeg går opp hehe:)

Ja, man blir fortere andpusten når man er gravid :)
Jeg har det sånn og har hatt det i alle graviditetene. Puster og peser bare etter en tur i kjelleren og opp igjen :P
Jeg har astma også og jeg må ta litt medisiner av og til. Sjekket med legen om det var ok å ta de medisinene jeg har og hvor mye som var "greit" :)

Fant dette i en artikkel :)
Økt blodvolum
I svangerskapet stiger oksygenbehovet, noe som resulterer i økt tidevolum (luften som pustes inn eller ut i løpet av en normal respirasjonssyklus) og respirasjonsfrekvens.

Blodvolumet øker med opptil 40 prosent, noe som gir høyere hjertefrekvens og høyere slagvolum. Hvilepulsen øker med ca. 10-15 slag per minutt (store individuelle variasjoner). Dette er grunnen til at du relativt tidlig i graviditeten blir andpusten bare etter noen få trappetrinn eller en liten oppoverbakke.

Takk for oppklaring! Veldig fint å vite :) Skal uansett bli godt å få en samtale med legen om bruk av medisiner og se at kroppen er som den skal!

Da er det bare å belage seg på anpustne kurs framover og håpe ingen avslører meg på pusten riktig enda ;)

Jeg blir og fort andpusten! nesten litt flaut så sliten jeg blir noen ganger!! jobber i 3 etg og tar trappene hver dag og blir utrolig sliten av å gå opp trappene noen ganger. værst på morgenen. lunsjen er ikke så gal! spørs kanskje hvor fort jeg går opp hehe:)

Godt å høre at vi er flere! Følte meg som den usunne, utrente dama som såvidt klarte å stå på beina og snakke samtidig uten å bli helt tom for pust - haha :)

Jepp! Blir mye fortere andpusten nå ja! :P

Ja! puster og peser meg igjennom hver da! Jeg blir svimmel om jeg reiser meg fra sofaen og puster som bare rakkern om jeg faktisk må gjøre noe :P digg...

Dere andre som har astma, hvilke medisiner går dere på?

Jeg prøvde å huske hva legen sa sist gang, og jeg tror vi kom frem til at jeg skulle bruke hvis det var veldig nødvendig, men kanskje kjenne litt ekstra godt etter! Går på symbicort... Er uansett ikke så flink til å huske den, så går gjerne noen dager mellom hver gang uansett:P

Ikke merket noe til det enda:) Husker bare hvordan det var på slutten sist da magen i tillegg presset på lunger og alt som var før den sank litt på slutten...Bah, det var tungt:P

Back
Topp