Anne-My!! Astma-spørsmål!

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Hadde du noen mistanke på astma hos jenta di?

Hva isåfall? Kan du fortelle litt om hvordan ting var?

Jeg lurer på frøkna her nå rett og slett.
Hun har vært omtrent konstant forkjøla siden begynnelsen av oktober. Men er liksom ikke snørrete eller tett i nesa alltid, høres ut som om det sitter lenger bak. Før rs-viruset tenkte jeg ikk så mye over pusten hennes, annet enn at hun liksom snorka mye. Nå ser jeg at hun trekker pusten fort i peioder, og at hun jobber litt ekstra hvis hun er oppspilt feks.

Nå er hun tett og hoster igjen. Ingen av oss andre er forkjøla.. Hoster mest når hun sover dag/natt.

Høres det likt ut som hos dere? Lurer på å få det sjekka, men tar vel evigheter å komme inn på barneavd med henvisning...

Samsung via BV-appen <3
 
Eldste min hostet natten,og var veldig plaget med falsk krupp..
Han kunne hoste til han spydde om han anstrengte seg.
Og han snorket (men han hadde polypper i tillegg)

Så hadde nok tatt kontakt med fastlegen ja :) Ikke umulig at det er astma...
 
Må nok bare få bestilt den timen ja... Bare synd det er så kaldt... Men må vel bare bestille likevel.

Samsung via BV-appen <3
 
Svarer jeg, i påvente av at AnneMy kommer på banen;) Har du lagt merke til om det er på innpust eller utpust hun sliter mest? På voksne er det i alle fall slik at de som har astma har mere utfordringer med å puste ut enn inn. Natthoste er også et tegn på astma. Og astmaen kan bli forverret dersom hun feks er forkjølet. Har infeksjonsutløst astma selv, fikk det da jeg var 14. Husker jeg hostet, hostet, og hostet. Skjønte ikke hvorfor. Fikk stilt diagnosen på dagen da vi var ho lungespesialist.
Håper jo ikke det er dette hos frøkna di, men jeg ville uansett bestilt time for å få det sjekket opp.
Alternativt må man kanskje tenke over om det kan være mugg eller noe i huset man bor i....For det kan også gi astmalignende symptomer. Men, da burde vel dere andre merket noe og..
 
Jeg har to med astma og det er mye hosting på natten som har vært de første tegnene.
Bestill en time hos fastlegen din så tar de det videre derifra.
Jeg fikk flutide og ventolin når størstemann var tre måneder av fastlegen om dette hjalp skulle vi bli henvist videre, så når han var 8 måneder kom vi inn til barnelege og der har jeg nå vært med minstemann også.
Har hun hatt rs viruset er hun nok også mer utsatt for å få astma, dette ville jeg ha sjekket opp.
 
Det høres ganske likt ut som hos snuppa vår ja;)
Tenkte ikke over det før vi var innlagt. Men hadde vært tett lenge, og som du sier det satt langt bak/nede. Spesielt om natta. Prøvde ofte å dryppe nesen, men det var liksom på feil plass;)

Da hun ble innlagt med astmaanfall brukte hun hele magen å puste med samtidig som hun var ganske tett i brystet. Hadde problem å sove også, hadde tørrhoste med engang hun ble lagt ned.

Ville absolutt fått en henvisning til barnelege slik at du kan få henne sjekket. Evt få teste ut astmamedisin for å se om hun blir bedre;) Å det er jo vanlig at kulde kan utløse astmaanfall, noe som er ganske aktuelt på denne tiden.
"astmahoste" kan minne om krypp-hoste.

Lykke til!

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Takk for svar.

Det virker ikke som om hun sliter så veldig med pusten egentlig, jeg bare hører og ser at hun jobber mer når hun er oppspilt. Men hun har jo da klær på, så er ikke så lett å se. Men jeg så antydning til groper under ribbena i dag morges når hun pusta.
Det jeg hører det best på er at hun høres tett ut i halsen liksom, og at det surkler litt igjen. Hun sliter med å beholde smokken fordi hun surkler langt baki der. Og så hoster hun så fort hun skal sove/har lagt seg. Hoster sjelden når hun er oppe.

Hun har slitt mer med sovinga etter rs-viruset, jeg er mye mer innom og putter smokk og diverse nå. Og hun sutrer mer når hun er lagt.

Dessverre er det mye vegg-til-veggtepper her... Men vi bare leier og har ikke fått gjennomslag for å fjerne dem... Men skulle det bli noen diagnose så får vi nok fjerna dem. Men at de kan være en kilde - helt klart! Hun nyser ofte. Og så har vi hund.
I tillegg har hun eksem over store deler av overkroppen. Jeg har også allergi og eksem... Så kriteriene for en astma er jo tilstede...

Samsung via BV-appen <3
 
Sånn har Vilja vært siden hun var liten, i tillegg til veldig surklete i brystet, sånn at man kjenner det vibrerer både på bryst og rygg når hun puser. Noen ganger piper det skikkelig også. Hun får nå to ulike type astmamedisiner, og vi er henvist til røntken av fastlegen, skal tilbake dit for oppfølgingstime om et par uker. Hun blir bedre med medisiner, men ikke bra.
 
Takk for svar.

Det virker ikke som om hun sliter så veldig med pusten egentlig, jeg bare hører og ser at hun jobber mer når hun er oppspilt. Men hun har jo da klær på, så er ikke så lett å se. Men jeg så antydning til groper under ribbena i dag morges når hun pusta.
Det jeg hører det best på er at hun høres tett ut i halsen liksom, og at det surkler litt igjen. Hun sliter med å beholde smokken fordi hun surkler langt baki der. Og så hoster hun så fort hun skal sove/har lagt seg. Hoster sjelden når hun er oppe.

Hun har slitt mer med sovinga etter rs-viruset, jeg er mye mer innom og putter smokk og diverse nå. Og hun sutrer mer når hun er lagt.

Dessverre er det mye vegg-til-veggtepper her... Men vi bare leier og har ikke fått gjennomslag for å fjerne dem... Men skulle det bli noen diagnose så får vi nok fjerna dem. Men at de kan være en kilde - helt klart! Hun nyser ofte. Og så har vi hund.
I tillegg har hun eksem over store deler av overkroppen. Jeg har også allergi og eksem... Så kriteriene for en astma er jo tilstede...

Samsung via BV-appen <3

mange som har hatt rs-virus er ekstra utsatt for å utvikle astma. Og når hun i tillegg har/er fortsatt tett ville jeg prøvd å fått henvist henne. Det at hun har eksem, du har astma/eksem gjør jo også at hun er mer disponert.
uansett om hun ikke har astma kan hun ha god hjelp av astma-medisiner i perioder hvor hun er tett.
 
Ja, vi må nok bare få tatt en tur til legen. Hun kan jo ikke fortsette sånn. Er ikke noe gøy å høre på heller. Så får prøve å få time i løpet av uka.

Samsung via BV-appen <3
 
Takk for svar.

Det virker ikke som om hun sliter så veldig med pusten egentlig, jeg bare hører og ser at hun jobber mer når hun er oppspilt. Men hun har jo da klær på, så er ikke så lett å se. Men jeg så antydning til groper under ribbena i dag morges når hun pusta.
Det jeg hører det best på er at hun høres tett ut i halsen liksom, og at det surkler litt igjen. Hun sliter med å beholde smokken fordi hun surkler langt baki der. Og så hoster hun så fort hun skal sove/har lagt seg. Hoster sjelden når hun er oppe.

Hun har slitt mer med sovinga etter rs-viruset, jeg er mye mer innom og putter smokk og diverse nå. Og hun sutrer mer når hun er lagt.

Dessverre er det mye vegg-til-veggtepper her... Men vi bare leier og har ikke fått gjennomslag for å fjerne dem... Men skulle det bli noen diagnose så får vi nok fjerna dem. Men at de kan være en kilde - helt klart! Hun nyser ofte. Og så har vi hund.
I tillegg har hun eksem over store deler av overkroppen. Jeg har også allergi og eksem... Så kriteriene for en astma er jo tilstede...

Samsung via BV-appen <3

Hun har nok veldig mange symptom på astma desverre :(
Hadde nok prøvd å fått fjærnet de vegg til vegg teppene. For i følge astma og allergiforbundet så er desse drepen.
Få henne til legen,og hør om dere kan får prøve ut litt medisin for å se om hun blir bedre :)
 
Hun har nok veldig mange symptom på astma desverre :(
Hadde nok prøvd å fått fjærnet de vegg til vegg teppene. For i følge astma og allergiforbundet så er desse drepen.
Få henne til legen,og hør om dere kan får prøve ut litt medisin for å se om hun blir bedre :)

Ja, jo mer jeg leser om astma jo mer tror jeg det kan være noe der. Har en på barselgruppa som også ble innlagt med rs før jul, og han fikk påvist astma i tillegg til en drøss allergier... Han har faktisk en del likhetstrekk med frøkna, litt samme type hud og eksem, og litt samme type pust... Så er redd det kan være noe galt...

Fordelen er at vi da evt endelig kan få gjennomslag til å fjerne teppene... Er mannen til svigerrmor som eier huset, så de vil vel ikke barnebarnet noe ekstra plagr håper jeg... Vi får evt være med å betale på å legge nytt gulv... Er tetppe på stua og de to barnerommene...

Men er jo ikke sikkert hun er veldig angrepet heller. Jeg hadde kuldeastma som mindre, merka det når jeg gikk langrenn på barneskolen/ungdomsskolen. Hadde ventolin som jeg brukte under konkurranser.
Så at frøkna er disponert: ja helt klart.
 
Jeg har astma og allergi og det samme har begge mine to. Om jeg sover en natt på et rom med vegg til vegg teppe er jeg fryktelig tett og får rett og slett ikke puste. Kontakt huseier med engang å få de bort. Går det an å spørre huseier om dere kan gjøre det mot et avslag i husleien da?
Får hun det så tidlig er det jo mulig hun vokser det av seg.
Håper dere får noen svar fort da, og snuppa blir i bedre form :)
 
Jeg har astma og allergi og det samme har begge mine to. Om jeg sover en natt på et rom med vegg til vegg teppe er jeg fryktelig tett og får rett og slett ikke puste. Kontakt huseier med engang å få de bort. Går det an å spørre huseier om dere kan gjøre det mot et avslag i husleien da?
Får hun det så tidlig er det jo mulig hun vokser det av seg.
Håper dere får noen svar fort da, og snuppa blir i bedre form :)

jeg skulle gjerne hatt dem vekk i går jeg... Men tviler på at det blir gjort på et knips... jeg tror nok vi må ha en legeattest eller noe dessverre før det blir fjernet...og han vil nok være med å fikse det selv. Spør ikke meg hvorfor... Heldigvis sover hun inne hos oss enda, og der blir hun nok ei stund til. Men hun ligger jo på stuegulvet, om enn på en gymmatte. Enn så lenge..
Jeg skal få legetime så fort som mulig.

Vet du noe om hvordan gangen i det hele blir? Må man prøve ut medisiner fra fastlege først før henvisning, eller kan man be om henvisning med en gang? Er ikke sikker på om jeg liker faslegen.... Er en vikar for fastlegen jeg har hatt i mange år, og han er jeg ikke helt klok på... Dessverre så kommer ikke den andre fastlegen tilbake heller...
 
jeg skulle gjerne hatt dem vekk i går jeg... Men tviler på at det blir gjort på et knips... jeg tror nok vi må ha en legeattest eller noe dessverre før det blir fjernet...og han vil nok være med å fikse det selv. Spør ikke meg hvorfor... Heldigvis sover hun inne hos oss enda, og der blir hun nok ei stund til. Men hun ligger jo på stuegulvet, om enn på en gymmatte. Enn så lenge..
Jeg skal få legetime så fort som mulig.

Vet du noe om hvordan gangen i det hele blir? Må man prøve ut medisiner fra fastlege først før henvisning, eller kan man be om henvisning med en gang? Er ikke sikker på om jeg liker faslegen.... Er en vikar for fastlegen jeg har hatt i mange år, og han er jeg ikke helt klok på... Dessverre så kommer ikke den andre fastlegen tilbake heller...

Vi måtte ha noen runder først med medesiner så fikk vi henvisning videre.
Så lenge medisinene fungerer så regner de med at det mulig er astma. På så små barn så stiller de diagnosen astma etter hvordan historien ved sykdom er, familie med allergier eller astma,
Vi hadde vel tre runder med størstemann før han fikk diagnosen astma. Med minstemann fikk han diagnosen med engang.
Så synd at huseier skal være så vrang da, vegg til vegg tepper er jo versting for de som ikke har noen allergier til og med.
Om du ikke liker fastlegen så må du jo bare si at du skal ha henvisning videre, men om det er som det er her tar det mellom 3-6 måneder å komme inn. Jeg ville ha startet opp med medesiner med engang.
Er noe dritt med den astmaen :(
 
Vi måtte ha noen runder først med medesiner så fikk vi henvisning videre.
Så lenge medisinene fungerer så regner de med at det mulig er astma. På så små barn så stiller de diagnosen astma etter hvordan historien ved sykdom er, familie med allergier eller astma,
Vi hadde vel tre runder med størstemann før han fikk diagnosen astma. Med minstemann fikk han diagnosen med engang.
Så synd at huseier skal være så vrang da, vegg til vegg tepper er jo versting for de som ikke har noen allergier til og med.
Om du ikke liker fastlegen så må du jo bare si at du skal ha henvisning videre, men om det er som det er her tar det mellom 3-6 måneder å komme inn. Jeg ville ha startet opp med medesiner med engang.
Er noe dritt med den astmaen :(

ok. Da får vi prøve ut medisiner. Bedre å begynne nå enn å måtte vente fler mnd.

Men det er jo mulig at teppene kan fjernes kjapt hvis de får vite at vi må begynne på medisiner og at det er mulig astma. Får dra på litt ekstra, og si at tepper er grusomt for henne ;)
 
ok. Da får vi prøve ut medisiner. Bedre å begynne nå enn å måtte vente fler mnd.

Men det er jo mulig at teppene kan fjernes kjapt hvis de får vite at vi må begynne på medisiner og at det er mulig astma. Får dra på litt ekstra, og si at tepper er grusomt for henne ;)

jeg ville fått fastlegen til å skrevet ut ventolin, og sendt henvisning med det samme. iom det fort går noen uker/mnd før man kommer til;)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
jeg ville fått fastlegen til å skrevet ut ventolin, og sendt henvisning med det samme. iom det fort går noen uker/mnd før man kommer til;)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app


jeg har bedt om ventoline t snuppa som også hadde rs og sliter med mye av det samme dere beskriver. Men får bare beskjed om at det ikke finnes noe ho kan få. Har igjen etter storesøster så ho har fått når det har vært totalt krise så ho kan få sove.
 
jeg har bedt om ventoline t snuppa som også hadde rs og sliter med mye av det samme dere beskriver. Men får bare beskjed om at det ikke finnes noe ho kan få. Har igjen etter storesøster så ho har fått når det har vært totalt krise så ho kan få sove.

det var nå veldig merkelig svar å få! Snuppa vår har iallefall veldig god effekt av ventolin.
er det fastlegen din dette? om det er mulig ville jeg prøvd å få snakket med en annen lege, kanskje dere har en annen lege på hs?
 
Back
Topp