Angst hos barn?

Agnete

Forumet er livet
Har dere kjennskap til det?
Lurer litt på om min eldste har dette, vil aldri sove borte fra oss, er mye "kvalm", sover dårlig og sier at han ikke vil ting uten å si hvorfor han ikke vil. Etterhvert får jeg ut at det er fordi han er redd for noe.
Jeg pusher han litt for å vise at han takler dette, og lurer på om jeg har jo litt feil med barnet mitt.
Jeg har vært veldig redd for å miste han så tror jeg har vært veldig overbeskyttende!
Hva bør man gjøre med barn med angst? Har ingen hs å snakke med, og synes kanskje ikke det hemmer han nok til at legen skal hjelpe oss.

Jeg ville fått legen til å henvise til BUP. Der kan dere få veiledning og han kan bli diagnostisert.
Hvor ille det er er det greit at andre kanskje kan avgjøre som har kompetanse til det. Du er jo uansett såpass urolig at du bør ta skrittet å få en profesjonell vurdering.
Hvor gammel er gutten din?

Jeg har lært en ting og der er å ikke "mate" angsten deres. Begrense prat om frykt ol.

Noen er mer engstelige enn andre, og barn kan lett ta til seg angsten til foreldrene.

Vil anbefale deg å snakke med skole/barnehage. Greit å vite om dette er noe som hemmer ham under andre omstendigheter enn hjemme.

Niesen min har hatt mye av det, men nå har hun fått mye hjelp fra bup og en slags barneterapaut. Hun turte ikke gå i bursdagsbesøk alene, trening, ta buss til skolen osv. Min bror eller konen måtte være med på alt. SFO virket også skremmende for hun. Nå er hun 8 år og på bedringens vei. Hun tar buss til skolen(må følges til bussen), hun tør å gå i sine bestevenners bursdag alene og hun går på trening aleine(må følges og hentes 7 min gåtur fra hjemme/. Så ikle helt bra, men mye bedre :)

Niesen min har hatt mye av det, men nå har hun fått mye hjelp fra bup og en slags barneterapaut. Hun turte ikke gå i bursdagsbesøk alene, trening, ta buss til skolen osv. Min bror eller konen måtte være med på alt. SFO virket også skremmende for hun. Nå er hun 8 år og på bedringens vei. Hun tar buss til skolen(må følges til bussen), hun tør å gå i sine bestevenners bursdag alene og hun går på trening aleine(må følges og hentes 7 min gåtur fra hjemme/. Så ikle helt bra, men mye bedre :)

Så ille er det ikke her, men han har dager. Vil på skolen hver dag, ingen problem med bursdager osv.
Så det er ikke noe som hemmer han veldig, men tanken på at han har litt angst har slått meg litt.
Så flott hun har blitt mye bedre :)

Jeg ville fått legen til å henvise til BUP. Der kan dere få veiledning og han kan bli diagnostisert.
Hvor ille det er er det greit at andre kanskje kan avgjøre som har kompetanse til det. Du er jo uansett såpass urolig at du bør ta skrittet å få en profesjonell vurdering.
Hvor gammel er gutten din?

Jeg har lært en ting og der er å ikke "mate" angsten deres. Begrense prat om frykt ol.

Noen er mer engstelige enn andre, og barn kan lett ta til seg angsten til foreldrene.

Vil anbefale deg å snakke med skole/barnehage. Greit å vite om dette er noe som hemmer ham under andre omstendigheter enn hjemme.

Hvor ille det er, ser jo også jeg.
Jeg ser jo hva han tør eller ikke. Gå på skolen, dra i bursdag, delta på aktivitet er ikke noe problem for han. Derfor ser jeg ikke på det som noe som hemmer han veldig i hverdagen, han kan slippe å sove borte om han vil det. Alt går på hans premisser :)
Han er 7 år, så dette kan være alderen hans også, men han har alltid hvert litt engstelig av seg :)
Jeg mater ikke dette altså, jeg pusher han litt for å vise han at dette takler du veldig bra :)
Men jeg kan ta en samtale med læreren å høre hvordan han er på skolen. Jeg er heller ikke veldig urolig, men tanken har slått meg litt at kanskje det er angst han jobber litt med :)

Ta veldig gjerne kontakt med legen din og få samtaler hos noen, hvor de kan finne ut av dette for barnets skyld!

Jeg slet med angst da jeg var liten pga mobbing, og det eskalerte etter hvert som jeg ble eldre, og har angst den dag idag og noen tvangstanker pga dette som gjør enkelte ting i hverdagen vanskelig.

Det kan være noe lite, det kan være noe stort. Uansett fortjener barnet hjelp dersom det er noe <3

Hva annet enn overnatting er det han ikke tørr? Hjelper forberedelse på det han skal?

Hva annet enn overnatting er det han ikke tørr? Hjelper forberedelse på det han skal?

Er litt redd for nye ting, og fremmede mennesker, veldig sjenert. Og noen dager så vil han ingenting. Blir ikke mobbet på skolen, har mange venner og er trygg i sine omgivelser. Om vi forbereder han så er det lettere ja, også om vi legger tilrette slik at det er noe trygt eller trygge personer i nærheten.
Jeg tenker også litt at han er i en vanskelig alder også, så er ikke nødvendigvis angst heller.

Back
Topp