Angst for toxoplasmose

Bkno1453520

Andre møte med forumet
Hei.
Er livredd for toxoplasmose. Tok prøve i uke 12 og var negativ. Er i uke 25 nå. Er nøye med å steke mat og skylle grønnsaker. I helgen spiste jeg imidlertid pizza jeg fikk servert borte som lå på en skjærefjøl. Kjente at pizzabiten smakte fjøl, og nå er jeg livredd for toxoplasmose. Har ikke turt å si det til noen for tenker vel selv at dette er irrasjonelt. Vet jeg kan ta en blodprøve å finne ut om jeg har fått det om 3 uker, men tenker også at det er dumt for da dukker det opp en ny bekymring rett etterpå og da har jeg det gående. Håper at dere kan komme med noen gode beroligende tilbakemeldinger❤️ Så vondt å ha det sånn
 
Det er veldig vanlig å bekymre seg for stort&smått i svangerskapet, men dette tilfellet høres absolutt ikke ut som noe du bør bekymre deg for synes jeg:) Hvis man spiser gjennomstekt kjøtt, skyller frukt&grønt, og ikke håndterer dyreavføring (feks ved å rense kattedo), så er det ekstremt liten sjanse for å ha fått toxoplastmose. Hvis du har sterke bekymringer, ta det opp med jordmor eller fastlege på neste kontroll, så blir du nok beroliget av dem:Heartred
 
Toxoplasmose er svært skjeldent hos gravide i Norge. Det høres ut som om du tar dine forhåndsregler og det er ekstremt liten sjangse for smitte. Smitten kommer primært fra kjøtt som ikke er varmebehandlet nok og katteavføring, og så lenge man er flink til å få noen til å rengjøre kattedo regelmessig (helst daglig) og ikke spiser kjøtt som ikke er gjennomstekt er man ganske så trygg. Skjærefjølen du nevner er nok trygg også, igjen, rått kjøtt er hovedsynderen og de fleste legger ikke rått kjøtt på en fjøl uten å vaske den etterpå ;) De fleste er også flink til å vaske grønnsaker, spesielt om det skal serveres videre!

Vet ikke om du har lest om toxoplasmose hos fhi, men informasjonen der er god! (https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/toksoplasmose---veileder-for-helsep/) og de påpeker hyppigheten av smitte, 0,182% av alle som er mottakelig (dvs ikke imune fra før) med geografiske ulikheter. Det er ekstremt lave tall! Spesielt med tanke på hvor mange som har katt ;) Fra de smittede er 30% som overfører videre til fosteret, så det tallet er jo da enda lavere!

Screenshot_20210712-194635_Chrome.jpg
 
Hei.
Er livredd for toxoplasmose. Tok prøve i uke 12 og var negativ. Er i uke 25 nå. Er nøye med å steke mat og skylle grønnsaker. I helgen spiste jeg imidlertid pizza jeg fikk servert borte som lå på en skjærefjøl. Kjente at pizzabiten smakte fjøl, og nå er jeg livredd for toxoplasmose. Har ikke turt å si det til noen for tenker vel selv at dette er irrasjonelt. Vet jeg kan ta en blodprøve å finne ut om jeg har fått det om 3 uker, men tenker også at det er dumt for da dukker det opp en ny bekymring rett etterpå og da har jeg det gående. Håper at dere kan komme med noen gode beroligende tilbakemeldinger❤️ Så vondt å ha det sånn

Forstår godt at det må være vondt å være så bekymret hele tiden ❤️
Er ikke sikkert det er så mye trøst, men jeg har spist uhorvelige mengder med spekemat og biffer som er rosa i midten i hele første trimester (visste ikke at jeg var gravid før i uke 16), og det har gått helt fint.
I Norge er det så strenge krav til kontroll av mat, så sjansen for å få det er så ekstremt liten.

Håper du etterhvert klarer å roe ned og slappe av, dette går fint ❤️
 
Tusen takk for svar fra dere. Dere er gode:love017Jeg skal forsøke å ikke tenke på dette mer. Vet det er tullete med smitte fra en skjærefjøl med en varm stekt pizza på. Jeg har spist mye ute på restaurant i sommer og jeg er jo ikke bekymret for det. Var nok bare det at det kom så overraskende på meg at smaken av fjøl var på pizzaen.
 
Last edited:
Tusen takk for svar fra dere. Dere er gode:love017Jeg skal forsøke å ikke tenke på dette mer. Vet det er tullete med smitte fra en skjærefjøl med en varm stekt pizza på. Jeg har spist mye ute på restaurant i sommer og jeg er jo ikke bekymret for det. Var nok bare det at det kom så overraskende på meg at smaken av fjøl var på pizzaen.

Om den var av tre og litt fuktig kan tresmaken smitte. Sambo er veldig dårlig på å vaske skjærefjølen etter seg og ofte blir den vasket rett før den skal brukes på nytt og er den ikke helt tørr smitter den tresmaken, spesielt på brødvarer! Jeg hater den smaken og får ofte toast med tresmak i helgene når han skal mekke lunsj til oss :p
 
Om den var av tre og litt fuktig kan tresmaken smitte. Sambo er veldig dårlig på å vaske skjærefjølen etter seg og ofte blir den vasket rett før den skal brukes på nytt og er den ikke helt tørr smitter den tresmaken, spesielt på brødvarer! Jeg hater den smaken og får ofte toast med tresmak i helgene når han skal mekke lunsj til oss :p
Takk for svar. Merker jeg ble roligere nå☺️
 
Hei.
Er livredd for toxoplasmose. Tok prøve i uke 12 og var negativ. Er i uke 25 nå. Er nøye med å steke mat og skylle grønnsaker. I helgen spiste jeg imidlertid pizza jeg fikk servert borte som lå på en skjærefjøl. Kjente at pizzabiten smakte fjøl, og nå er jeg livredd for toxoplasmose. Har ikke turt å si det til noen for tenker vel selv at dette er irrasjonelt. Vet jeg kan ta en blodprøve å finne ut om jeg har fått det om 3 uker, men tenker også at det er dumt for da dukker det opp en ny bekymring rett etterpå og da har jeg det gående. Håper at dere kan komme med noen gode beroligende tilbakemeldinger❤️ Så vondt å ha det sånn
Jeg henger meg på det som er sagt av andre her, og kan legge til at jeg kjenner flere som har hatt katt hele livet som likevel har vært negative for Toxoplasma når de har testet seg som gravide.Så med normal hånd- og kjøkkenhygiene er nok sannsynligheten for å bli smittet veldig liten.
 
Det er sjeldent en får Toxoplasmose i Norge.
I forrige svangerskap hadde jeg jobbet med hjemløse katter i 5 år, og hadde katter hjemme, jeg hadde allikevel negativ blodprøve.
Blodprøven var fremdeles negativ i dette svangerskapet, så det er veldig lite sannsynlig å få det! Fortsett å vaske mat godt, så går det nok bra! :happy:
 
Back
Topp