Angst for toksoplasmose

Bkno1453520

Andre møte med forumet
Hei.
Er livredd for toxoplasmose. Tok prøve i uke 12 og var negativ. Er i uke 25 nå. Er nøye med å steke mat og skylle grønnsaker. I helgen spiste jeg imidlertid pizza jeg fikk servert borte som lå på en skjærefjøl. Kjente at pizzabiten smakte fjøl, og nå er jeg livredd for toxoplasmose. Har ikke turt å si det til noen for tenker vel selv at dette er irrasjonelt. Vet jeg kan ta en blodprøve å finne ut om jeg har fått det om 3 uker, men tenker også at det er dumt for da dukker det opp en ny bekymring rett etterpå og da har jeg det gående. Håper at dere kan komme med noen gode beroligende tilbakemeldinger❤️ Så vondt å ha det sånn
 
Et :Heartred til deg! Vondt å bekymre seg sånn, som du skriver! Jeg leser bare at du bryr deg så veldig om den lille du bærer på, og da vokser av og til små ting seg store. Jeg har spist både spekemat og salami (som jo er spekemat) fordi jeg glemte meg helt ut, og da jeg snakket med legen om det svarte hun bare at hun ikke var bekymret i det hele tatt. Sannsynligheten er tilnærmet ubetydelig i små mengder, så stresset man kjenner på for å "gjøre alt rett" er sikkert mer belastende enn å spise en liten dose av noe som ikke er anbefalt!
Å spise en godt stekt pizza fra fjøl høres helt trygt ut. Men å være veldig bekymret over lang tid høres slitsomt ut! Kanskje dette er noe du kan ta opp med legen eller jordmoren din?
Uansett: tenk på alle oss tullinger som glemmer oss ut hele tiden, og alle generasjonene før oss som ikke visste om alle advarsler og farer. Det går stort sett helt fint med oss også! Og du høres ut som en som har full oversikt, og kanskje til og med litt for god? Jeg vedder på at alt kommer til å gå så fint, både med deg og den lille:Heartred
 
Jeg testet meg en gang i de to første svangerskapene, men har aldri hatt taxoplasmose. Jeg elsker å grave i Hagen, har hatt katt, og dytter i meg jordbær stadig vekk. Bortsett fra i graviditetene har jeg ofte glemt jorbærvasken. Med andre ord har jeg aldri vært spesielt forsiktig bortsett fra i svangerskapene , og likevel ikke fått taxoplafmose. Parasitten er også mye mindre vanlig i Norge enn lenger sør i Europa. Vet ikke om det var til hjelp, men tror man skal være svært uheldig for å få det så lenge man følger de anbefalingene som du allerede gjør
 
Back
Topp